Kinyírják a SUV-ok a hagyományos szedánokat és kisautókat
A SUV-őrület megnyirbálja a Ford és a GM kínálatát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Úgy tűnik, a vásárlók megállíthatatlanul a szabadidő-autók és a crossoverek felé fordultak az USA-ban. A GM és a Ford emiatt hamarosan megszünteti több modelljének a forgalmazását.
Már idén év végén eltűnhet néhány típus a Ford és a General Motors kínálatából. A The Wall Street Journal értesülései szerint a Chevrolet a Sonictól válik meg még 2019 előtt, míg az Impalára sem vár fényes jövő, mert néhány év múlva kikopik a kínálatból. Pedig a Sonic a márka egyik legkedvezőbb árú típusa. Már 16 170 dollártól megvásárolható (kb. 4,3 millió forint). A nálunk egykor Aveo néven ismert típus leszármazottját többnyire a 35 év alattiak vásárolják a GM szerint. Annak ellenére, hogy népszerű a fiatalok körében, a Sonic eladásai durván csökkentek. 2014-ben még 93 518 darabot adtak el belőle, míg tavaly csak 30 290 darabot.
Az Impala jobban szerepelt tavaly a maga 75 877 eladott példányával, és a kritikusok is jól fogadták. Ám a GM számára ez nem elég ahhoz, hogy folytassák a típus utódjának fejlesztését. Ezért valószínűleg a jelenlegi generáció kifutásával véget ér a típus története.
Sajnos nem a Chevrolet az egyetlen márka, amely a palettájának megnyirbálására készül. A Ford már a jövő év elején kiveheti az amerikai kínálatából a Fiestát, és készülnek már a Taurus kivezetésére is. Ugyanakkor a Fusion (nálunk Mondeo) gyártása és forgalmazása tovább folyik, viszont mélyen hallgatnak a típus jövőjéről. A Taurus jelenlegi generációját 2009-ben mutatták be. Azóta folyamatosan csökkentek az eladási számai, ha nem is túl látványosan. 2016-ban 44 098 darabot értékesítettek belőle, tavaly pedig már csak 41 236 példányt.
A Ford Fiesta hasonló cipőben jár. Miközben 2013-ban még 71 073 darabot adtak el belőle, addig tavaly már csak 46 249 darabot. Európában persze nincs veszélyben a Fiesta helye a palettán, viszont a szabadidő-autók térhódításának tendenciája nagyon hasonló az USA-ban látotthoz.
Szerintem itt nem egyszerűen arról van szó, hogy kevés a kereslet. Korábban ezeket igyekeztek nagyobb földrajzi területen és több márkára elosztani (amellett hogy több is fogyott belőlük).
Csakhogy a Fordnak már nincs meg a Volvo így nincs aki platformot fejlesszen (a mostani Fusion egy 2006-os Volvo S80), míg a GM az Opellel adta fel azt a fejlesztési kapacitást, ami a legtöbbet tette bele a GM Epsilon II-be (illetve a Saabbal, mert igazából miattuk került be egy sor fícsör).
Csak ezt egy amerikai cikkben ciki lenne elsimerni, de most üt ki, hogy a GM és Ford elkótyavetyélte a családi ékszert…
Az amerikai autógyártást már rég tönkretették, ma az utcakép több külföldi autóból áll mint hazaiból, ez a 90-es években még nem így volt. A filmjeikben is már nem a Corvette vagy a Viper a menő, hanem egy Audi R8 vagy Mercedes… Volt olyan film, ahol vadászni kellett, hogy lássunk egy-egy hazai kocsit (direkt azt kerestem). Buták, maguk alatt vágják a fát több fronton is…
Talán kedves barátaim, nem a marketinget (is) kéne itt hibáztatni? Állandóan azt sulykolták, hogy a SUV majd egyedüli módon megvéd, csak azzal lehet megjelenni, az a vagány, aki szedánt, vagy akármelyik hagyományos emberi léptékű autót vesz az egy maradi p*cs, nagypapa, tessék, tényleg kinyírtak remek, legendás modelleket, hogy nálunk Európában 1-et említsek Mitsubishi Lancer… Sorolhatnám. Egy szerencsétlen elkezdi a SUV-örületet, -mert húúú de magasan ülök, stb.. a többi meg droidként megy utána. De ha mindenki Crossoverekkel feszít, akkor ki lesz a király? Aki a magas lovon ül???! a kamionos?
Ott az USA-ban méltán nagy kárnak aposztrofálom, hogy kivégzik az Impalát… Egy legenda szűnik majdan meg, Hozzánk is hozhatták volna, még ha jóval kevesebbet is adtak volna el EU-ban, de egy ekkora gyártónak, az európai bevezetés költsége NEM lehet tétel!!