Kinek ne érne meg húszezer forintot egy új és jó kormány?
Nem először bőröztettünk kormányt, ám most olcsóbban, profibb minőséget kaptunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Legyen gyári, vagy legyen inkább egyedi? Mindkettőre van lehetőség, és egy „húszasért” bárki új, igencsak jó kormányt kaphat.
December végén ugyanoda mentünk a Lagunával, ahol az MX-5 kormánykerekét is csináltatta kollégánk. Reklám, de leírjuk, a kecskeméti Fell-ser Kft-hez. A kecskeméti műhely egy kisebbfajta csoda. Egy kertes ház udvarán lévő apró családi vállalkozás, illetve több annál. Egy igazi manufaktúra, ami már Európa legtöbb autógyártója számára is készített bőrkormányokat, folyamatosan gyárt a motorsportban alkalmazott egyedi kormánykerekeket (túlnyomórészt külföldre), illetve bármilyen, akár műanyag, vagy megkopott bőrkormányos autóhoz csinál a gyárival egyező új, vagy akár egyedi bevonatot. Lehet válogatni a színek közül - a bőröknél és a cérnáknál is, lehet kérni perforált vagy hagyományos bőrt, ami természetesen nem csak a kormánykerékre, a váltógombra, illetve a váltószoknyára is kerülhet.
Miután a gyári bőr lekerült, illetve amíg az új részek kivágásra kerülnek, addig a bőrözendő felület is előkészítésre kerül. A kormánykerékről minden puha réteget, az esetlegesen ráragasztott szivacsozást is letisztítják, ez a Renault kormánya esetén komoly munka volt, a gyárilag rárakott réteg ugyanis csak szakadva, darabokban, végül csiszolással jött le. Az utolsó lépés természetesen a zsírtalanítás, de erősen kopott kormányoknál akár a hiányok pótlására is szükség lehet. A bőr alá – és a kemény műanyagkarima közé – puha réteg, egy velúros anyag kerül. A kormánykerékre azt ragasztják, arra pedig a bőrt.
Amikor a volán előkészítése, illetve a rákerülő bőrrészek már készen vannak, következik a modellezés, azaz a felvarrandó bőrök illesztési próbája. A fölösleges részeket ekkor vágják le (erre leginkább a korábban nem bőrözött kormányoknál van szükség). Majd jön az élezőgép bevetése, mellyel az ívközi, tehát a karimára merőleges illesztéseknél összetűzendő bőrszéleket harmadolják, negyedelik az esztétikus illesztések érdekében. A karima hátuljánál összevarrandó bőrszéleket gépi varrással zárják le, majd következik a széltűzés. Talán ez a munka leglátványosabb része: a volánra felragasztott, fércelt szélű kárpitot minden második öltésbe öltve kézzel feszítik, illetve varrják fel. Mindezt olyan tempóval, hogy szemmel is nehéz követni. Végül természetesen a varrásvégeket megerősítik, és még egyszer ellenőrzik az öltéseket és az illesztéseket. Az utolsó fázis a vasalás: a már kész kormányra hőlégfúvóval feszül fel a bőrhuzat, eltűnnek az apró ráncok. Ezt követően még némi kozmetika következhet, ha például került egy kis ragasztó a külső felületre is. Óvatos hevítéssel az is lejön.
Miként azt magunk is láthattuk, 2, de teljes biztonsággal talán inkább 3 óra alatt valóban el tud készülni egy kormánykerék, a munka valóban megvárható. A bőrözés ára nettó 14-17 ezer forint közötti, mi bruttó 19 ezer forintot fizettünk számlával, korrekten, úgy, hogy a munkára 1 év garancia is él, illetve a volánnak nem csak ki-, hanem beszerelése is benne van az árban. Sőt, akciósan a sebességváltó-gomb bőrözése is benne lett volna, ha mondjuk kértük volna. De miért tettük volna, amikor a Lagunáé kopást nem mutató fém. A kormány pedig tényleg olyan lett, mint az új autóban. Pontosan olyan, sokkalta kellemesebb is most azt fogni az amúgy újszerű, csak épp már több mint 170 ezer kilométert futott, s természetesen újkori árának szemtelenül szerény töredékéért vásárolt autóban.
Az újítás ára sajnos egy tankolásnyit sem tett ki (mivel a gázolaj ára továbbra is magas, még akkor is, ha szerényebb, mint egy évvel ezelőtt). A gyors és nem drága kezelés pedig ismételten jól mutatja: szemre, tapintásra nem szabad megítélni egy használt autót. Vásárláskor alapos átvizsgálás, a múlt minél alaposabb megismerése ajánlott (ha valakit ennek részletei érdekelnének, lapozza kattintsa Használtautó-vásárlási kisokosunkat).
Benne van a cikkben a többi meg internet kereső kérdése.
Fell-Ser Kft
megtudna mondani nekem a műhely cimét? köszönöm.
Egyébként hol van helyileg a műhelye? Köszönöm.
Érdeklődnék a műhely pontos cím vagy telefon szám után..
Örülök, hogy jól szolgál Pista egészsége, természetesen visszatérő vendég voltam, az egyik kormány 5 éve, a másik 2 éve lett átbőröztetve… Gyönyörűek lettek, profi munka és villámgyors kivitelezés és tartós eredmény…:)
Becsülendő az összes ilyen kis magyar vállalkozás, inkább ezeknek legyen reklámja mint másnak!:)
Lehet, hogy hirdetés, de tényleg nagyon szépen dolgoznak. Nekem bőröztek újra BMW, és Mercedes kormányt is nagyon jó minőségű bőrrel ami évek alatt sem kopott le.
Tipikus fizetett hirdetés. Érdemes észnél lenni, mert ha nem az autónavigátor.hu rendel tőlük, akkor nem biztos, hogy ugyanolyan pazar a végeredmény. Ez pl. pocsékul fest:
http://www.ndsmondeo.hu/writing/skin/skin.htm
Én a 90es évek elején küldtem le hozzájuk a kormányomat bőröztetni, és visszafelé elveszett a Postán. Akkoriban RAID kormányokat csináltak, és felajánlották, hogy küldenek az eltűnt helyett egy olyat, természetesen aggyal együtt.Az is „elveszett” a Postán, ekkor lementünk hozzájuk, és adtak egy 3. kormányt, megnéztük a műhelyt, beszélgettünk, és mentünk az új RAID kormánnyal haza..
😀
Úgy látszik az ellenreklámból sosem lehet elég! 🙂 Én biztos őket választom, mert ráfér az én kormányomra is a felújjítás! Kár hogy a Magyar kormányt nem tudják renoválni, helyretenni az ő szemléletük szerint! 🙂
Valóban szép munka de ha jól látom akkor maradt egy-két ránc. Amúgy máshol is végeznek ilyen minőségű munkát ugyanennyiért Budapesten.
Én is itt csináltattam kb. 6 éve, azóta majdnem 100e km-t autóztam, és még mindig olyan, mintha új lenne… Kedves Hidra, az ellenreklám nem jött be. Igaz, hogy Seres úrék erősen szélsőjobbosok, de a munkájuk minősége kifogástalan, és jó ár-érték arányú.
A munka jó de a bőr minősége sajnos silány!Én csináltattam ugyanitt és sajnos 10ezer kilométer után elkezdett foszlani a bőr.Sajnos másoktól is hallottam már ugyanezt.
Egy problema van a cikk tartalmaval…, a Laguna III soha nem keszult borkormannyal, talan emiatt is jelentos a kopas rajta. Borutanzatuval keszult es ezt is hirdettek…
A munka viszont jo es az meginkabb, hogy most mar tudom hova lehet fordulni ilyen problemaval.
Tetszik. Nagyon szép munka! Grat a Kft-nek! Jó érzés, hogy ilyenek is vannak, jó példa! Ha az enyém elkopik, majd úgy intézem, h arra járjak, és amíg megebédelek vhol addig megcsinálják. Mert sztem az autó tulaja ne nézze végig, ahogy szétkapják a multikormányt 🙂
A fűthető kormánykerék is ilyen könnyen bőrözhető?
Csokibá : Eddig egy komoly helyet kérdeztem, ahol kormány bőrözéssel foglalkoznak, de mivel fűtött a kormány nem vállalták el. 🙁 Ha esetleg valami tud olyan helyet, ahol megcsinálják, szakszerűen, akkor érdekelne.