Balra látható a rajongók által kedvelt előző generációs Mazda3 MPS, jobbra pedig a legfrissebb Mazda3 legerősebb változata - jól látható, hogy a sportosság helyett ma már a formanyelvet is az elegancia uralja
Bár elsőre természetesnek tűnhetnek a gyár által extrém mértékben sportosra áttervezett kisméretű prémiumautók, jobban belegondolva csak azért nem szokatlanok és furcsák a vásárlóközönségnek, mert évtizedek óta itt járkálnak az utakon körülöttünk. Hogy éreztethető legyen a logikátlanságuk, egy pillanatra mindenki hunyja be a szemét, és képzelje el, milyen lehet vezetni a következő járműveket: Audi RS3, BMW M2 és Mercedes-AMG A-osztály. Akik nem vezettek még ilyesmit, egyszerre hihetetlenül kényelmes és brutálisan sportos autókra gondolnak ezen típusok hallatán. Akiknek viszont nyílt már lehetőségük kipróbálni hasonlókat, azok jól tudják: bizony a sportosság oltárán rengeteg kényelmet kell feláldozni. A modern technológia segítségével sokat finomodott a helyzet, a gombnyomásra állítható futómű, a számítógép-vezérelt motorok hangolhatósága és a modern ülések lehetőséget adnak arra, hogy választhassunk, kényelmes vagy sportos üzemmódot szeretnénk éppen, de egyszerre a kettőt még így sem lehetséges korlátok nélkül kihasználni. Maga az emberi sebességérzékelés és a fizika törvényei képzik ennek a legnagyobb akadályát.
A Mazda célja a márka prémium státuszának megerősítése, így az új hármasból a legerősebb verzió is inkább csak elegánsan, csendesen erősnek várható
Éppen ezért ezek az autók már inkább sportkocsik, mintsem prémiumautók. Így volt ez a gyors Mazdákkal is, mint például a méltán közkedvelt Mazda 3 MPS, avagy más nyelvterületeken Mazdaspeed 3. Régen a Mazda a sportmodellek tömkelegét tolta ki a piacra.
Ha valaki megfizethető játszósautót szeretett volna, az egyik első gondolata a Mazda kellett, hogy legyen.
Nem csoda, hiszen kis roadsternek ott volt az MX-5 széria, gyors és különleges kupénak az RX-7, majd később az RX-8, hétköznapi használatra is alkalmas sportkocsinak pedig a Mazda3 és Mazda6 MPS változata. Ha viszont a mai választékon nézünk végig, akkor egészen más képet fest a kínálat. A prémiumautókból, crossoverekből és hobbiterepjárókból álló flottában a sportos múltnak az egyik utolsó hagyatéka az MX-5.
Nálunk még csak nem is kapható 2,0 literesnél nagyobb motorral a Mazda3, Amerika 2,5 literes turbóssal is kapja, de az sem lesz már egy MPS
Éppen emiatt a rajongók közt újra és újra felmerül a kérdés: vajon lesz-e még igazán sportos Mazda a kínálatban? Lesznek-e száguldozásra hangolt változatai a SUV és crossover típusoknak? Újjászülethet-e a Mazda 3, vagy akár a Mazda 6 MPS? A válasz most már hivatalos, ilyesmi biztosan nem várható. Drew Carey, a cég szóvivője szerint a Mazda továbbra is elkötelezett az erős és gyors autók gyártása mellett, de ezt inkább prémium keretek közt képzelik el. A Mazdánál a jövőben inkább a minőségérzet és a kényelem fejlesztése várható, amelyhez másképp hangolt erős motorok dukálnak. Erre remek példa az amerikai piacos 2021-es Mazda3 2,5 Turbo, ami ugyan erős lesz, de a vagányság és a hot-hatch temperamentum helyett inkább az elegancia és a nyugodt erő jellemzi majd. Bár a rajongóknak ez szomorú hír, a legtöbb átlagos vásárlót mindez hidegen hagyja, ugyanis inkább egy magasabb építésű, sportosságot hírből sem ismerő prémium hobbiterepjárót keres, esetleg egy erős, de kényelmes ötajtóst vagy limuzint. A Mazda döntése tehát racionális és érthető, még akkor is, ha ez nekünk, élményautózóknak nem tetszik.