Kinek és mire jó a roncsprémium?
Remek autócsere-programot indított a Citroën
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyilván vevőtoborzó, de az értékesítés fellendítésén messze túlmutató programba fogott a Citroën honi importőre. Jó a kedvezmény, még jobb a roncsprémium környezet- és balesetvédelmi hatása.
Az alaphelyzet a következő: recesszió van, válság, vagy hívjuk akárhogy, s az újautó-eladások túlnyomórészt céges-flottás beszerzéseket jelentenek. A magánvásárlók kvázi eltűntek. Viszont egy kimutatás alapján igenis gyarapodnak megtakarításaink, azaz sokak képesek lennének új gépkocsit venni. Ám annyira bizonytalan a gazdasági környezet, hogy kivárnak, nem váltanak, nem ülnek át igazán korszerű autókba. Az iparág ezért bajban van, de ami minket, felhasználókat, autósokat leginkábbis érint, az a járműparkunk vészes elöregedése, s az ezzel járó baleseti kockázat növekedése.
Annak ellenére nem megnyugtató, hogy a baleseti statisztikák általában javuló tendenciát mutatnak, csakhogy így vagy úgy, de temérdek olyan autó közlekedik az országban, mely nagyobb baleseti kockázatot jelent - mindenki számára. Annak, aki vezeti, annak, aki utas, s annak az autósnak, gyalogosnak, kerékpárosnak, stb., akivel találkozik, találkozhat és ütközhet az úton. Ahogy Knezsik fogalmazott, 5 dologból áll össze, hogy épségben hazaérjünk, ezek az autó műszaki állapota, a gumiké, s az úté, a vezető tudása, valamint a szerencse...
Egy ilyen autócsere-programnak környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági hatása is van - ezt nem lehet eléggé és elégszer hangsúlyozni, mondták az illetékesek. Az Autós Nagykoalíció elnöke szerint arra, hogy elavult technikájú, nem biztonságos kocsikkal jár a magyar, az nem elfogadható indok, hogy így nincs pénz, meg úgy drága a mobilitás. Igenis költeni kell rá, s felelősen gondolkodni. Az ország egy roncstemető, s az sem megoldott, hogy szakszerű, legális legyen az összes roncs megsemmisítése, hulladékká és/vagy alkatrésszé szelektálása. Az sem mindegy, hogy a 3 milliós járműparkra csak 11 852 (engedélyes) szerviz/műhely jut, s ezekben 54 976 (bejelentett) autószerelő dolgozik. Mi történik valójában? Feketén javítanak, feketén javíttatunk nem gyári, hanem általában utángyártott, bontott vagy lopott alkatrészeket beépít(tet)ve.
Megoldás? Egynek mindenképp jó és tiszteletreméltó a Citroën akciója, ami a magánvásárlókat szólítja meg, s nem beszámítás, nem neppercsalogató vegyél roncsokat, vidd be, s jól keresel rajta program, hanem igazi, hasznos, hiánypótló. Mert mi is ez? Lehetőség extra kedvezménnyel új autóhoz jutni, s a Citroën a lecserélt öreg autó megsemmisítéséről is gondoskodik. Az "öreg" 10 évesnél öregebb kell legyen, s legalább 90 napja saját tulajdonban. Az ügyfél megsemmisítési meghatalmazást ad a márkakereskedésnek, az ekképp roncsnak minősített használt autó nem kerül vissza a piacra, nem értékesítik újra, megy a bontóba (a CAR-REC átvevőhálózat valamelyik regisztrált telepére). Az autó megsemmisítése után a kereskedő a bontási átvételi igazolást odaadja az ügyfélnek, aki az okmányirodában ezzel tudja autóját véglegesen kivonatni a forgalomból.
A régi autóját. Az újhoz pedig a listaárhoz viszonyítva átlagosan 1,5 millió forintos kedvezménnyel jut. Négyféle modellből lehet választani: C3, C3 Picasso, C4, Berlingo. Amivel ez a "sima" kedvezménynél ténylegesen jobb ajánlat a vevőnek, az 250-450 ezer forint. Például egy listán 3,4 milliós C3 1.1 Tendance autó a Citroën Autócsere Programban 2,1 millió forintjába kerül az ügyfélnek, ráadásul új, biztonságos, modern autóba ül az elavult technikájú régi helyett. Azt megsemmisítik, az új elméletileg kisebb szervizköltségű, kevesebb üzemanyagot fogyaszt, s kevésbé terheli a környezetet.
Akit érdekel ez a tényleg nem rossz ajánlat, még azt is jó, ha tudja, hogy forintalapú, 30% kezdőrészletes finanszírozás is segítheti a vásárlásban, s 4 év garancia van az említett modellekre. A pillanatnyilag minimum 90 naposra, 3 hónaposra tervezett programmal a Citroën közben nem titkoltan márkakereskedői hálózatának szép magyar szóval revitalizálását is célozza, lelkesítené a kereskedőket, vevőjelölteket toborozva a szalonokba. És még egyszer: (rajtunk, a médián keresztül) hirdeti a balesetmegelőzés és környezetvédelem fontosságát. Drukkolunk, s próbálunk minden nap hazaérni...
Nyilván azért példálóznak folyamatosan a biztonsággal, mert azzal jobban lehet fenyegetni a népet, mint az emisszióval. Valljuk be-sajnos- az átlagember pont tesz rá egy nagyot az emisszióra. Ezért írják, hogy vegyél új autót, vagy megdöglesz(na jó ez kicsit túlzás, de ez a lényeg)
Viszont a cikk rámutat szerintem a legnagyobb problémára: a nem megfelelően karbantartott járművek! De kérdem én, MIÉRT ??? Talán azért, mert a javító műhelyek horror áron dolgoznak, ahol éhbérért foglalkoztatnak fiatal gyerekeket, akiknek mihelyt tapasztalatuk lenne, azonnal kiteszik őket, mert jöhet a következő a munkaügyi központ támogatásával!!!
A szerencsétlen dolgozó meg kénytelen otthon maszekolni, hogy legalább a rezsijét ki tudja fizetni, mert a rendes fizetése arra sem elég. Az alkatrészek árai a csillagos eget verdesik és persze meg is hibásodnak-programozottan-minél „modernebb” a jármű annál hamarább.
De ez a kedvencem: „az nem elfogadható indok, hogy így nincs pénz, meg úgy drága a mobilitás. Igenis költeni kell rá, s felelősen gondolkodni.” Majd ha az állam se mondja azt, hogy nincs pénz az utakat felújítani, akkor mondhatják ezt nekem is…
Bár nem olvastam végig a cikket, de az elejével nem értek egyet. Nekem két autóm van (1. VW GOLF I 1,6 1983-as 2. SEAT ALHAMBRA 1,9 TDI 1999-es). A GOLF-tól nem válnék meg semmi pénzért sem, bár most nem jól állok anyagilag, -építkeztem- de ha nagyobb összeghez jutnék sem vennék 2000-utáni autót. Az ok egyszerű: nem érnek 1-forintot sem nagy a meghibásodási esély és iszonyú drága hozzá minden.
Ha pedig már statisztika: az ORFK által közzétett adatok szerint a közúti baleseteknek elenyésző hányadát (1-2%-át) okozza műszaki hiba.
Erre hivatkozva roncsprogramot hirdetni kissé visszás és tényleg marketingízű.
Akkor már inkább az emisszió.
Egyetértek az előttem szólóval. Továbbá van egy 98-as Mondeom, légzsákokkal, ABS-szel, 2 szezont futott téli gumikkal, vadi új fékekkel (betétek, tárcsák), friss műszakival. Nem érzem úgy, hogy rohannom kellene Citronyt venni, mert nem vagyok biztonságban a tinédzser autómban.
Mindenfajta statisztika ellenére egy kicsit életszerűtlennek érzem ezt a programot.
Akinek ma Magyarországon van egy 11-12 éves autója (pl. egy Astra G, vagy egy Focus, vagy egy Fabia), ami piaci áron márkától, állapottól, kategóriától függően ér mondjuk 6-700 ezer forintot, valószínűleg nem fogja odaadni egy ilyen akcióba, hogy zúzassák be.
Ha mindenképpen új autóra vágyik, eladja a régit, és pofátlanul alkuszik egy neki tetsző újra, nem 3 modellből fog válogatni.
Akinek tényleg bontóba való, öreg, vacak roncsa van, az pedig egyszerűen nem teheti meg, hogy újat vegyen. Még 2,1 millióért sem (3,4 helyett).
Akkor inkább életben tartja a roncsot, vagy jár kerékpárral/tömegközlekedéssel (vagy vesz egy 10 éveset).
A szándék jó, de messze van a mai magyar valóságtól, sajnos…