2023 első negyedéve fordulatot hozott az autóexportban: Kína megelőzte az eddigi legnagyobb autókivitellel rendelkező Japánt. Ez azért meglepetés, mert Japánban az ország méretéhez képest nagy, és ismert márkákat felvonultató autóipar található, míg Kínában egyelőre több a nemzetközi szinten ismeretlen gyártó, mint az ismert. A számok azonban azt mutatják, hogy már ez sem számít: Kína az év első három hónapjában 1,07 millió autót szállított külföldre, míg Japánból 950 ezret exportáltak ugyanebben az időszakban.
Kína előretörése több tényezőnek köszönhető. Az egyik legfontosabb az, hogy a gazdasági szankciók miatt Oroszországban mostanra szinte csak kínai gyártású autókat lehet kapni. Ez közel háromszorosára növelte az Oroszországba szállított kínai autók számát, amely így elérte a 140 ezret január és március között. Emellett a Kínában gyártott elektromos autók iránt is jelentős a kereslet: ilyen járműből 380 ezret exportáltak a kérdéses három hónap során.
A jelentős export persze nem csak kínai érdekeltségű cégeknek köszönhető: több nagy nemzetközi gyártó is olcsón termelő kínai üzemekből látja el a világ más részeit bizonyos típusokkal. Egyebek közt a Volvo, a Tesla és a BMW is ezt a gyakorlatot követi.