Kijelenthető, hogy vége a válságnak az autópiacon?

Fizetett hirdetés

Idén 123 ezer autó felett jár a személy- és kishaszonjármű piac, 10 ezer felett a CarNet cégcsoport

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A CarNet cégcsoportba 21 márkakereskedés és szerviz tartozik, melynek oszlopos tagja az Auto-Fort Kft. is.


Míg 2003-ban és 2004-ben több mint 230 ezer személyautó kelt el hazánkban, 2007-ben már csak 193 ezer, 2008-ban 174, majd 2009-ben mindössze 71, 2010-ben csupán 52 ezer. Mindez nagyon jelentős átalakulásokat hozott, amiben a hazai személy és kishaszonjármű piac több mint 7%-át magáénak tudó CarNet csoport erősödni tudott. Az utóbbihoz tartozó, Ford, Suzuki és Peugeot márkakereskedést egyaránt üzemeltető Auto-Fort Kft ügyvezetőjével, Stégner Zsolttal beszélgettünk az elmúlt 10 évről.
AN: Miként élték meg az elmúlt 10 évet, milyennek látják az ideit?
Mindenképp drasztikus változást éltünk meg a piacon, de ennek természetesen voltak pozitív hozadékai is. A válság megtisztította a piacot, csakis a hosszú távon gondolkodó befektetők tudták túlélni a piac volumenének negyedére esését. Cégcsoportunkra is igaz, hogy komoly kihívást jelentett az, hogy a korábbi eladásokra optimalizált működést hogyan alakítsuk át a szerényebb eladások mellett is jövedelmező szintre. Sokat segített a cégcsoport összetettsége, a forgalmazott és szervizelt márkák sokszínűsége. 2012 óta már felfelé lépdelünk, 2017 pedig alighanem a válság végének tekinthető. Már az év elejétől érezhető volt, hogy visszatértek a magánvevők, a hitelezés, a casco biztosítások kötése is elindulni látszott. Ma már nem is elsősorban a vevő, hanem a szakemberhiány az, ami az ágazatot sújtja.

AN: Ha jól tudjuk, a CarNet Invest hazánk legjelentősebb kereskedőhálózata, hány autót adnak el egy évben, a piac hány százalékát fedik le?
Igen, valóban a legnagyobbak vagyunk. A válság alatt piacrészünket növelni tudtuk, az Auto-Fortot például idén év elején vásároltuk meg, így idén több mint 10 ezer eladott autóval több, mint 7 százalékos piacrészesedésre számítunk. A cégcsoportnak a Fordon belül különösen jelentős, 20 százalék körüli piacrésze van, csak az Auto-Fort idei Ford eladása 1900 darab körül várható, de Suzukiból is eladunk 660, Peugeot-ból 350 darabot, használtautó-forgalmunk 800 példány körül várható Míg 2003-ban és 2004-ben több mint 200 ezer személyautó kelt el hazánkban, 2007-ben már csak 177 ezer, 2008-ban 158, majd 2009-ben mindössze 79, 2010-ben csupán 43 ezer.
AN: Várható-e újabb szalonok nyitása, vagy akár régiek bezárása?
Mindkettőre van példa, akár cégcsoporton belül, akár közvetlenül nálunk, az Auto-Fort Kft-nél. Kezdem az előbbivel: a Fiat M5 helyén Mazda szalont és szervizt nyitottunk, a Toyota M5 szalonunk szomszédságában, míg mi a korábbi Dózsa György úti Peugeot telephelyet zárjuk be, s költöztetjük át a Váci útra, ahol csak egy kirakat-szalon lesz, szervizünket a csepeli telephelyünkre költöztettük.
AN: Van már máshol is ilyen kirakat szalonjuk?
Nekünk még nincs, de más márka már nyitott hasonlót, nem is messze az általunk nyitandótól, illetve a Peugeot esetén sem új a műfaj, Párizsban a Champs-Élysées-n is van hasonló. Utóbbi a világ egyik legnívósabb utcája, hazánkban pedig a Váci út XIII. kerületi része hasonlóan fontos, egyre meghatározóbb üzleti negyed - az új és szokatlan szalon nyitását még a jövő év első negyedének végén, március 31-ig tervezzük.
AN: Térjünk vissza még egy kicsit a válsághoz: volt-e olyan márkájuk, amit különösen érintett a válság, mennyire lehet ezeket ma életre kelteni?
Mindenképp meg kell jegyezni, hogy elsősorban a magánvásárlók tűntek el a piacról, a kiskereskedelmi értékesítés tizedére esett vissza, fokozottan flottapiac lett a hazai. Így aztán azok a márkák, amelyek népszerűek voltak a privát kuncsaftoknál, még nagyobbat zuhantak. Ilyen például a Suzuki. Ez nem csak az újautó-értékesítést érintette, hanem a szervizek forgalmát is. Ennek persze meglett az, az autótulajdonosok számára kedvező hatása, hogy a legtöbb márka elkezdte központi kedvezményekkel becsábítani az idősebb autók tulajdonosait is. Ez persze nem jelentett kellő jövedelmet, így a dolgozók, a szerelők érezhető hányada ment külföldre - az itthon megszerzett, de minimális nyelvtudással, de külföldön is jól használható szaktudással.
AN: Mely márkák tudnak ma a legjobban növekedni?
Pontosan azok, amelyek nagyot estek. Ismét példaértékű a Suzuki, ami most szárnyal. Jó a modellpaletta, de korábbi vevőkör is mintha levegőhöz és pénzhez jutott volna. Bár egyre meggondoltabbak a vásárlók, de ismét mernek hitelre is vásárolni, 3-5 éves, belátható futamidővel, 40-50 százalékos finanszírozással. Igaz, nem csak a vevők lettek bölcsebbek, a törvényi szabályzás is erősen védi őket. Meg kell jegyezni, hogy természetesen nem csak a Suzukinál, a Fordnál és a Peugeot-nál is szépen térnek vissza a vevők, utóbbi márka esetén jót tett az eladásoknak a 3008-as Év Autója címe.
AN: 2012 óta felfelé megy a használt autók importja, pozitív vagy negatív folyamatnak tartják ezt, az Önök szervizeinél hoztak-e érezhető forgalomnövekedést?
Rövid távon nyilván szükséges és pozitív folyamat volt, hiszen enyhítette a hazai autóínséget. Az már másik kérdés, hogy az importált autók zöme is 10 év feletti, elavult, főként környezetvédelmi szempontból. Ezeket az autókat jellemzően nem márkaszervizbe, sokszor nem is hivatalos javítóműhelybe viszik. Minimális forgalomnövekedést inkább alkatrészigényük miatt hoztak, ám sem karbantartás, pláne nem karosszériajavítás miatt nem jellemző vendégek.

AN: Márkaszervizként mennyire tartják konkurenciának a független javítóműhelyeket?
Egyre kevésbé. Az iparágban mára általános lett a központilag támogatott fix tarifás karbantartás a korosabb autókra, ún. sarki műhelyek nemigen tudnak versenyezni. Ezt egyre több autós ismeri fel. Márkánként eltérő persze a tulajdonosok "márkaszerviz-hűsége", de általános, hogy egyre több idősebb autót tartanak karban márkaszervizben, ami jó.
Hirdetés
AN: Mennyire érezték a dízelválság hatását a hazai piacon?
Kezdetben semennyire, az elmúlt egy évben azonban folyamatos erősödéssel érezhető, hogy a vevők jobban átgondolják azt, hogy egyáltalán van-e szükségük dízelmotorra, hiszen a mai dízelekkel egyre nehezebben, egyre költségesebben tudják megoldani az emissziós előírásoknak való megfelelést. Ez voltaképp kedvező változásnak is tekinthető.!
AN: Mely modellekből tudják a legtöbbet eladni?
Nálunk céges szinten még mindig a Ford Focus a húzómodell, ugyanakkor Suzuki Vitarából és S-Crossból is nagyon szépen adunk el. Míg korábban jól ment a Mondeo is a Fordnál, mára inkább a Kuga vette át a helyét, s a frissítésével Romániába vitt gyártású Ford EcoSport számai is minden bizonnyal jelentősen meg fognak ugrani, a Peugeot-nál az Év autója 3008, az alapjait adó kompakt 308, illetve a 208-as kisautó a vevők kedvence. A Fordnál, ami piacvezető a haszonjárművek között, logikusan nagyon jelentős a haszonjárművek eladása is.
AN: Szerencsésnek tartják-e, hogy a Suzuki három különféle kisautót is kínál az Ignis, a Swift és a Baleno által?
Mindenképp szerencsés, bár a Suzuki jelenleg nagyon Vitara-fejsúlyos, ugyanakkor a többi vevőnek jó választási lehetőséget ad a három különböző kisautó. Az Ignis egyszerre vagány, egyszerre szól magasabb üléspozíciójával az idősebb vevőkhöz. A Baleno a családosok tágasabb kisautója, míg a Swift a hagyományos második autó.
AN: Az Önök által forgalmazott márkák közül hol a legerősebb a márkahűség?
Egyértelműen a Peugeot esetén, aki korábban Peugeot-t vett, az ma is Peugeot-t vesz. Ugyanakkor igen jelentős a Suzuki vevők között is a márkahűség, s a Fordosok zöme is a márkahű.
AN: Lehet-e beszélni márkahűségről a flottavásárlók körében is, vagy náluk inkább a költség számít?

Van ilyen is, olyan is. Vannak vevők, akik kitartanak egy-egy márka, illetve szalon és szerviz mellett, ám a nagyobb flottát üzemeltetőknél - logikusan - fontosabb tényező a költség. Nem lehet ugyanakkor mindent árral, és persze nem is lehet mindent márkahűséggel megnyerni.
AN: Mennyire tartja jogosnak a SUV-divatot?
Kevéssé. Divat, ami kihat a hagyományos modellek, de főként az egyterűek eladásaira is. Utóbbi kategóriát lassan kivégzi, de talán egyszer belátják a vevők, hogy valójában nincs szükségük az emelt hasmagasságra, sokkal többet ér például a harmadik üléssor, hogy akár csak edzésről hazafelé el lehessen vinni még két szomszéd gyereket.
AN: Végezetül, mi az, amire a leginkább büszkék az idei, vagy akár az elmúlt évekből?
Említhetnénk a cég vagy az eladási számok növekedését, mégis inkább arra vagyunk büszkék, hogy végre el tudtuk kezdeni a csökkent munkaképességűek foglalkoztatását. Ezzel segítjük őket is, de el kell áruljam, ők is segítenek minket, és nem arra gondolok, hogy járulékkedvezményt kapunk esetükben, hanem arra, hogy általuk a csapat egészében megdöbbentő figyelem alakult ki irántuk és egymás iránt is. Ez mindennél többet ér, s igazából ez az, amire máshol is mind több szükség lenne.
AN: Valóban, köszönjük az interjút!
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?