Egyre kevesebb autóban látunk ehhez hasonló váltókarokat
Az automata váltók annak idején olyan technológiai fejleménynek és kényelmi extrának számítottak, ami indokolta felárukat a kézi sebességváltókhoz képest. Mostanra azonban odáig jutottunk, hogy az automata váltók prémiuma egyre kisebb, sőt: a Porschénál nincs is különbség a két típus ára között. Míg a sportautógyártóknál sokszor a legdrágább, legkülönlegesebb modellek kapnak három pedált a legjobb vezetési élmény garantálása érdekében, addig a hétköznapi autóknál sok márka ki is vezette a kézi váltót a kínálatából, mert ügyfeleik olyan kis százaléka választotta, hogy nem érte meg fenntartani az extra konfigurációs lehetőséget, ami drágítja a gyártási folyamatot.
Meredeken csökken a kézi váltóval elérhető új autók száma Nagy-Britanniában (kép: CarGurus)
Nagy-Britanniában a CarGurus.com vizsgálta meg, a 30 legnépszerűbb autómárkánál hogyan alakult a kézi váltót kínáló modellek száma az utóbbi években. 2014 és 2018 között alig változott ez az érték, 189 és 197 között mozgott. 2018-tól kezdve azonban meredeken kezdett csökkeni a manuális modellek száma: ma már 89 új autónál választható, azaz több, mint a felével zsugorodott a kínálat. Csak tavalyhoz képest is 18%-kal szűkült a paletta. Számításuk szerint, ha ez így folytatódik, 2029-re már minden új autó automata váltót kap.
A Porschénál nincs felára az automatának, bár úgy is fogalmazhatunk, hogy náluk a manuális váltó olyan extra élmény, ami indokolja az automatáéval megegyező árat
Négy olyan márka is van, melyek egyáltalán nem árul már kézi váltós modellt: ezek a Volvo, a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Lexus. Ezen felül a Jeep, a Land Rover, a Mini és a Honda csak egy-egy autóját kínálja három pedállal. A manuális sebességváltó mellett a Volkswagen tart ki leginkább, ők még tíz modellben is lehetővé teszik a választást. Ezzel párhuzamosan többszörösére nőtt az automata váltókra korlátozott jogosítványok száma is a szigetországban. Nem meglepő persze ez a tendencia az elektromos autók térnyerésével, hiszen azok nyilván csak automata váltóval működnek. Az olcsóbb járműveket keresőknek persze mindez nem sok vigasz, pláne úgy, hogy a CarGurus.com összesítése szerint a használtautó-piacon a kézi váltóval ellátott modellek átlagosan másfél millió forinttal olcsóbbak. Közzétették azt is, szerintük a még elérhető manuális új autók közül kategóriánként melyek a legjobbak, ezek a Kia Picanto, a Seat Ibiza, a Ford Puma, a Honda Civic Type R, a Škoda Karoq és Octavia, a Dacia Jogger, a Mazda MX-5, valamint a Ford Ranger.