Meglepően nagyautós lett a továbbra is a Clio, de egy újabb Clio alapjaira épülő Captur
A Renault mondhatni, hogy időben reagál a divathullámokra, az egyterűekre elsőként harapott rá, így aztán 2004-ben kihozta a Clio alapjaira épített Modust, ami nálunk persze nem lett nagy siker, mert nem volt kellően olcsóbb a sokkalta használhatóbb méretű Scenicnél. Az első generációjával 2013-ban, a másodikkal tavaly bemutatott Captur pedig pont az a modell, amire a vevőknek ma szükségük van: crossover, vagyis emelt és növelt méretű kisautó.
A forma eléggé eltalált, az Atacama narancs metálfényezés 1 forintos extra, a 18 colos felnikért 100 ezer forintot kell fizetni, alapból 17 colos jár az összes Capturhöz
A második generációs Captur a
Clio V-re, azaz a Magyarország Autója 2020 díjjal is kitüntetett kisautóra épül. Az alapok tehát jók, a 4,23 méteres karosszériahossz pedig egy elég jó kompromisszum: ezzel még városban is elég jól el lehet férni, meg benne is. A külsőnél persze érdemesebb és lehet is tovább időzni, elég szépen kidolgozott, sok a domborítás, ízléses és persze praktikus a lökhárítók közepénél alul ezüst színű körbeműanyagozás. Az ajtókra került rész nem csak a karcolások felfogásáért felel, a koszt is megfogja és ajtónyitáskor elviszi a küszöbtől. Erre néhány éve még a komolyabb terepjárók voltak csak képesek. Króm érzéssel, de került az autóra. Az említett műanyagbetétekhez, a nem létező első ködlámpafészkekbe és a hűtőmaszk aljára, valamint az ablakkeretek aljára is, utóbbitól pedig némi vastagítással és egy kisebb kanyarral végig is húzták a csomagtérajtóig. Ott ugyan nem folytatódik, de ez nem is baj, pont így a jó, alulra,a lökhárítóra azért került, a műanyagbetétbe, logikusan az oldalsó betétek folytatásaként. Ahogyan elöl, hátul is van LED menetfény, az Intens szinten ráadásul 3D hatású. A fényszóró (ahogyan a Clio esetén is), mindenképp Full LED, de itt növelt fényerejű, automata reflektoros, ami nagyon megkönnyíti az éjszaki, sötétben vezetést.
LED menetfény elöl-hátul van már alapáron is, de az Intens hátsó fényei már 3D hatásúak, fényszórója növelt fényerejű
Sofőrsegédből mindent (is) megadhat a Captur. A nagyobbik, 1,33 literes TCe motorhoz mindenképp társuló (gazdagabbik) Intens szinthez mindössze 70 ezer forint a távolságtartós tempomat, sávtartó az összes Captur esetén jár. Az adaptív tempomat holttérfigyelővel, kormánykerékfűtéssel és autópálya-asszisztenssel együtt is kérhető, úgy 250 ezer forintba kerül, de ezzel az extrával autópályán valóban nagyjából önvezetést kapunk, a sáv közepén tartja a rendszer az autót, ha kell, lassít, ha lehet, gyorsít. Elérhető parkolóasszisztens is, igaz, a parkolásban felülnézeti kamerakép és az első, hátsó, oldalsó radar is segíthet.
Egy Clióhoz mérten nem nagy meglepetés a beltér, opcióként színes betétekkel tehető érdekesebbé
Nagyvonalú a helykínálat, kifejezetten jók az ülések is, hátul középen persze ne számítsunk sok helyre. Az ülések kárpitozása telitalálat
Ahhoz mérten, hogy milyen tudás került a Capturbe, belseje szinte hagyományos, persze felvonultatja a márka okos megoldásait. Számos belső hangulat, belső szín választható, de a tesztautó alap sötétszürkéjével sem unalmas a beltér. A kárpitok a kisautók körében az igényesebb fajták, főként az üléseken, amelyek egyébként jól formázottak, jó tartásúak, a szegmensben kifejezetten kényelmesek. Nagyok az ajtózsebek, méretes a fikókos kesztyűtartó is, de az opciós lebegő középkonzol alatt is van egy jókora rekesz. Érdekesség, hogy az említett lebegő középkonzollal jár (50 ezer forintért) a Zoe esetén alapáras elektromos váltókapcsoló, ami csinos, de szerintem nem olyan praktikus, mint a hagyományos, mechanikus automataváltó előválasztó. Pakolóhely viszont előtte is van, ráadásul ugyanott szivargyújtó-stekker, audio bemenet és 2 darab USB-csatlakozó is található (plusz kettő jár még a hátsó utasoknak is). Az automata klímapanel a márka több modelljéből ismerős, ahogyan az opciós, 9,3 colos, tűéles képű, nagyfelbontású, androidosan lapozgatós menürendszeres központi kijelző is. Van élő időjárás információ, látja a töltőállomások árait, és a navigáció is folyamatos forgalmi infós, de mivel Apple CarPlay kapcsolat is rendelkezésre áll, igazából leginkább arra használtam a méretes kijelzőt.
Felárért mérik a 9,3 colos, nagyfelbontású érintőképernyőt, de alapból is 7 colos, tisztességes méretű jár. Az 50 ezer forintos lebegő középkonzollal és elektromos váltókarral plusz rakodóhelyek is járnak
Mielőtt arról beszélnék, hogy milyen vezetni a Capturt, feltétlenül meg kell még emlékezzek a hatalmas hátsó lábtérről, ami egy 180 centis átlagsofőr mögött 27 centinyi, még a középkategóriában is tisztességes térdhelyet jelent. A Captur trükkje a tologatható hátsó üléssor, aminek én mondjuk hatalmas értelmét nem látom, mert alaphelyzetben is elég nagy, 422 literes a csomagtér. Viszont a hátsó üléssor előretolásával már 536 literes, egy kategóriával feljebb is tisztességes teret kapunk, ülésdöntéssel pedig 1,2 köbméternyit. A csomagtér padlója rögzíthető a lehajtott hátsó támlákkal egy szintben és persze rakható alulra is, lehet variálni a térrel.
Alaphelyzetben is korrekt méretű, 422 literes, a hátsó ülés előretolásával és a padló lesüllyesztésével 536 literest kapunk (A fotó Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Ülésdöntéssel bő 1,5 méter hosszú, 1,2 köbméteres rakteret kapunk
Minőségérzetben, kényeztetésben erős a Captur.
Intens szinten zsebből hordott kártyáról nyílik és záródik automatikusan, rögzítőféke is elektromos, automatikus reteszelésű, felárért auto hold funkciós. Ma már az is kiemeli a kategóriából, hogy csupán belépő motorja, az amúgy szintén teljesen élhető TCe 100 háromhengeres, dízelei a jól ismert 1.5 dCi-k, benzinesből pedig van még 1,33 literes négyhengeres is, 130 és 155 lóerővel, előbbinél opcióként, utóbbinál mindenképp a 7 fokozatú EDC váltóval. A tesztautó a "mindent bele" verzió volt, a 155 lóerős motorral. Hidegen indítva is halk és egyenletes alapjáratú, gázreakciója mindenképp élénk, de a Multi Sense rendszerrel menetmódokat is választhatunk, amivel még a középső paneljével digitális műszerblokk képe, valamint a kormányrásegítés és persze a motor és a váltó vezérlése is változik - az utastér LED fényein túl. Az EDC váltó amúgy a gázpedál taposásának mértékéhez is ügyesen alkalmazkodik. Irányváltáskor nehéz eldönteni, hogy vajon az elektronikus váltókar vagy maga a szerkezet okoz-e némi lassúságot, de ott mindenképp figyelni kell, ami persze messze nem tragikus. Menet közben a kapcsolások már korrekt idő alatt megvannak, és a 155 lóerős, 270 Nm nyomatékát már 1600-as fordulattól adó motor több erőt ad, mint amennyit egy kisméretű crossovertől elvárnánk. Ha úgy tartja kedvünk, 8,6 másodperc alatt meglehet a 100 km/órás tempó, a végsebesség pedig 200 km/óra feletti.
A 8,6 másodperces 100-as sprint több mint elegendő, a Captur futása egész stabil, de a rugózása is jó
A Captur lényege persze nem a száguldás, lehet vele gyorsan is menni, a futóműve sem vérzik el, de azért hozzá kell tenni: inkább a komfortra hangolt, aminek én speciel kifejezetten örülök. Még az opciós 18 colos alufelnikkel is kényelmesen, jól csillapítja az úthibákat. A legkisebb felniméret amúgy 17 col, tehát buta kinézetű új Captur nincs. A zajszigetelés meglepően korrekt, a motornak (vagy inkább a turbónak) szinte villanyautós hangja van, az is messziről. A 7 fokozatú EDC váltó előnye, hogy az autópályás 130 km/órás tempó mindössze 2400/perc fordulattal, nagyon csendesen és takarékosan futható. A Captur az átlagnál több időt vendégeskedett nálam, a home office-nak és a bezárt iskoláknak köszönhetően elmaradt vele a napi ingázás, 40-50 kilométeresnél rövidebb távokat egy-egy indítással sosem mentem vele, ez nyilván jót tett a fogyasztásának. Városban és autópályás 130 km/órás tempó mellett is 6,5 literes átlag körül kortyolt, ami teljesen korrekt. Az pedig még korrektebb, hogy elővárosi forgalomban és autópályán legfeljebb 120 km/órát tartva 5,7 literes értéket hozott (szintén hosszú, 250 kilométeres úton), azaz gond nélkül lehet vele a WLTP értéke alatt is fogyasztani.
Jól megy, de benzinből nem kér sokat, 6 liter alá is simán bevihető a 155 lóerős motor étvágya
Nem szabad megijedni a Captur árától sem, magasnak tűnik az 5,199 milliós belépő, pláne a TCe 155 EDC 7,349 millió forintos alapára (és a szinte fullextrás, bár a nyitható panorámatetőt és a bőr kárpitozást - hál' Istennek - mellőző) tesztautó 8,579 milliós ára), de ma ez a szegmensben és pláne a felszereltséghez mérten kedvező. A forint árfolyamát látva olcsóbb már nem lesz, aki pedig ebben a szegmensben gondolkodik, azért is jól teszi, ha siet, mert most még él a bevezetési kedvezmény, azaz például a tesztautón is látható Atacama narancs és a Lángvörös metálfényezés 1 forintos felára, továbbá az 5 éves garancia mellé most félár alatt vehető meg előre az ugyanennyi időre (és akár 200 ezer kilométerre) szóló karbantartási csomag. A Captur vagány külseje ellenére a komfortról szól, tökéletesen szolgál, a TCe 155 motorral meglepően erős is, az e szegmensből szemezőknek feltétlenül érdemes egyeztetniük rá egy tesztvezetést és még addig rendelni, amíg a listaárak nincsenek a mostani forintárfolyamhoz igazítva.
(Ez persze minden egyéb újautó-vásárlónak ajánlható... Hogy mennyien maradtak, sajnos hamarosan megtudjuk.)
Igazi francia autó: jól kitalált, formájával szobornak is elmenne
Értékelés
Pozitív
Remek LED fényszórók, erős és takarékos motor, kedvező fogyasztás, kényelmes futás, jó felszereltség, sofőrsegédek teljes sora, 1 forintos fényezés
Negatív
Nehezen elérhető hátsó övcsatok, kilátás: átlósan hátra és a hátul ülő gyerekeknek is korlátozott
Árak
Tesztmodell alapára
7 349 000 Ft (2020.03.30.)
Tesztautó ára
8 579 001 Ft (2020.03.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1332 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
270 Nm 1600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
885-970 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
130-270 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1065 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
40-570-820 mm
Csomagtér hossza:
740-880 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1332 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
270 Nm 1600 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
CO2-kibocsátás:
139-150 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Jelenleg az egyik legjobb választás a Captur, mind műszakilag, mind ár/érték arányban. Az árból azért bőven van kedvezmény, és a finanszírozás is kiváló a 0%-os THM-el és a maradványértékes lehetőséggel. A külső és a belső nyilván szubjektív, de nem nagyon találkoztam még olyén emberrel, aki ne lett volna elragadtatva ettől az autótól.
A cikkben van egy hiba a felszereltséggel kapcsolatosan. Az Intens felszereltségnek része az elektronikus parkolófék (nincs hagyományos kézifék kar, hanem csak egy gombot kell megnyomni). De az automatikus parkolófék vagy ahogy hívják az Auto-Hold funkció (ha megáll a kocsi megnyomni sem kell automatikusan rögzít, induláskor kienged) nem része a felszereltségnek, hanem egy extra. Nem az a baj vele, hogy 50 ezer Ft, hanem, hogy “kapcsolt szolgáltatásként” csak a “Multisence és hungulatvilágítás” funkcióval rendelhető, ami 100 ezer Ft, így 150 ezer Ft, hogy legyen autohold. Így ennyit már nem sok embernek ér meg.
Köszönöm az észrevételt! Igazából az automata reteszelésre/kioldásra gondoltam, ami a Renault elektronikus rögzítőfékeinél mindenképp alap. Az auto hold valóban feláras, igazság szerint automata váltóval sok szükség nincs rá, én az azzal szerelt autóknál is szoktam állni a féken.
Mi tagadás, eléggé gáz, hogy 2020-ban valakit a véleménye miatt moderálnak ki. Ez a despotikus cenzúra az Index moderátorainak volt a tempója a 21. század elején. Azóta eltelt 2 évtized. Magyarország..
Te fasz, te…