A B-szegmensben is hódítanak a crossoverek
Minden kategóriába begyűrűzött a SUV-mánia, így nem csoda, hogy már a legkisebbek között is terepjárós hangulatúra faragják a modelleket, lásd
Toyota Aygo X, vagy épp a B-szegmensben, tehát a kisautók alapjaira is szabadidő-autós hangulatú masinákat építenek. Nevezzük inkább crossovernek őket, mert a most következő „csata” szereplőivel sem lehet azért teljesen nyugodt szívvel dagonyázni. Vajon az érzést megadják, hogy magasabb presztízsű autóban ülünk?
Az Opel kéttónusú fényezése különlegesebb, de nem kevésbé látványos a Toyota világoskékje
Hát a magasabban ülést mindenképp megadják, a presztízs már más kérdés. El lehet mozdítani némi prémiumos érzet felé mindkettőt, de ezt a kifejezést most nagyon idézőjelesen értsétek, hiszen még a legmagasabb felszereltségek esetén sem pakolják bele ezekbe az autókba a legnívósabb anyagokat. Felszereltségfüggő tehát a dolog, ám mielőtt elmélyedek ebben, gyorsan nézzük meg a dizájnt.
Természetesen a forma terén nem szabad ítélkezni, hiszen mindenkinek más az ízlése. A Crossland szerintem egy kicsit egyterűsre vette a figurát, de tényleg csak egy kicsit, magasabb, kockább, mint a Yaris Cross, utóbbiba tán még egy kis sportos attitűd is szorult, de szigorúan csak a dizájnt nézve. És tényleg magasabb az Opel, de csak 1,5 centivel. Mégis már szemre is nyúlánkabbnak tűnik felfelé. Hosszban 3,7 centi a Crossland előnye, illetve 6 centivel szélesebb. Utóbbit sokáig ellenőrizgettem, hiszen szintén szemre mérve a Yaris Cross tűnik szélesebbnek, de mégsem az. Az ezüst színű lökhárító-betétekkel az Opel a terepjárósabb megjelenésű, a GS Line felszereltség okán pedig sportosabbnak kéne lennie, de a vörös csík az oldalán, valamint a kéttónusú fényezés nem teszi azzá, bár tény, hogy jól áll neki. A felnik pedig mindkét autón látványosak voltak, az Opelen 16 colos, a Toyotán 17 colos méretben.
Papíron az Opel kapott sportosabb dizájnt, mégis a Toyota tűnik inkább annak
Bent szintén visszaköszön a felszereltségi szintből adódó stíluskülönbség. A Yaris Cross egyébként a sima benzinmotorral elérhető legnagyobb, Comfort felszereltséget kapta, a Crossland viszont a középsőnek számító GS Line-t, felette csak az Elegance rendelhető. Ennek megfelelően az Opelben feldobták a szürkeséget a piros díszbetétek, illetve a műbőr/szövet üléskárpitok csíkozása. Persze a Toyota szövetkárpitozásába is vittek némi fantáziát, de a GS Line a színek miatt látványosabb. Viszont a Toyota üléseinek jobb az oldaltartása, derékban és combtájékon is. A műanyagok minőségében az Opel egy lépéssel a Toyota előtt jár, bár itt is hozzá kell tennem, hogy többnyire kemény, kopogós mindegyik. Plusz pont a Yaris Crossnak, hogy jutott kárpit a hátsó ajtóra is. Ugyanakkor a lábtér az Opelben nagyobb hátul. A csomagtér szintén, bár ezt előrevetítette a hosszabb karosszéria, illetve a 4,4 centivel hosszabb tengelytávolság is. Persze a különbség nem vészes, a Yaris Cross puttonya alapból 397 literes, a Crosslandé 410 literes.
Az Opelben feldobják a színek a szürke hangulatot
A Toyota ülései kényelmesebbek
Egyikben sem lesz teljesen sík a padló ledöntött ülésekkel
Térjünk át a motorizáltságra. Habár mindkét autó orrában háromhengeres benzines dolgozik, az Opelé kisebb hengerűrtartalmú, ellenben turbófeltöltője is van. Szóval az Opelé 1,2 literes, a Toyota Yaris Crossé pedig 1,5 literes, szívó benzinmotor kapott helyet. Ezért merőben eltér a karakterük is, ugyanakkor mindkettő kedvelhető. A Crossland a 130 lóerővel és a 230 Nm forgatónyomatékkal a turbós gépekre jellemző módon „megugrik”, hiszen 1750-től már ott a nyomaték maximuma. A Yaris Cross 125 lóereje és 153 Nm forgatónyomatéka is tökéletesen elegendő a nem egészen 1,2 tonnás autó mozgatásához. Ám a nyomatékmaximum 4800-as fordulatnál érkezik, szóval pörgetni kell a lendületes haladáshoz. Szerencsére ez a fogyasztásban nem jelentkezik hangsúlyosan, a Crossland átlaga 7,1 liter lett vegyesben százon, a Yaris Cross pedig 7,5 litert kért, fontos megjegyezni, hogy eltérő sofőrökkel, eltérő körülmények között, gyári érték szerint a Toyota a kevéssel takarékosabb. Mindkét modellben hatfokozatú manuális sebességváltó szolgált, a Yaris Crossban egy kicsit paszentosabb a szerkezet, jóval rövidebb úton lehet barangolni a fokozatok között, így kényelmesebbek a váltások. Bár mindkét autóban a feszesebb felé mentek a futómű beállításával, az Opel nyeli el szebben az úthibákat, ellenben a Yaris Cross terelgetése élvezetesebb a kanyarokban. Kevésbé érezni dőlésre hajlamosnak a karosszériáját. Amit még mindenképp meg kell említenem, az a zajszint, méghozzá a motor felől. Az Opelnél sikerült jobban elrejteni a háromhengeres „kerepelését”, a Toyota viszont elég nyersen, hangosan adja az utasok tudtára, hogy miféle szerkezet dolgozik az orrában. A sportos beállítottságú vezetők számára lehet egy kis vigasz, hogy az iMT gombot megnyomva a visszaváltásoknál gázfröccsöt ad automatikusan, amitől halványan egy GR Yaris képe dereng fel lelki szemeim előtt.
Három-három henger található mindkettőben, viszont a Toyotában nincs turbófeltöltő
Végül jöjjenek az árak. Ebben bizony a Yaris Cross a nyerő, viszont, ahogy azt már említettem, más a felszereltségi szint. A Yaris Cross 6 490 000 forintról indul, a fullosan felszerelt tesztautó pedig 7 515 000 forintba került. A Crossland 7 410 000 forintról indul, a GS Line viszont már 8 190 000 forint kedvezmények nélkül. Kedvezménnyel már 6 900 000 forint az indulóár ezzel a motorral, míg a GS line 7 680 000 forintért elvihető. Ez a felár pedig nem is tűnik annyira vészesnek, ha figyelembe vesszük, hogy a Crossland ad kétzónás, digitális klímát és stop/start rendszert. Viszont egy picit kisebb a műszerfalon az érintőképernyője, ettől függetlenül könnyű kezelni, de ebben a Toyota 9 colos kijelzője sem vall szégyent. Mindkét autóban egyszerű a menükben barangolni, a tolatókamera sem hiányzik, illetve a vezetősegédekből is ugyanazokat nyújtják. Mindenképp érződik, hogy a Toyota a frissebb fejlesztés, az Opel pedig le sem tagadhatná a PSA alapokat, de hiába öregebb konstrukció, azért nem mondanám azt, hogy alulmaradt a csatában.
Hangulatosak a vörös díszbetétek a Crossland műszerfalán
A Yaris Cross is ergonomikus, a kormánykerék kialakítására egyik autóban sem lehet panasz