Kicsi a bors és tartós – Daewoo Matiz használtteszt
Daewoo Matiz 0.8 SE, 1999 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A jól ismert közmondás, a „kicsi a bors, de erős” nem alkalmazható a Matizra, hiszen rengeteg előnye mellett erőt nem sokat mutat fel. Ugyanakkor egy elnyűhetetlen konstrukció, amelyhez természetesen spártai felszereltsége is hozzájárul.
Egyszerű technikája és spártai felszereltsége a csöppnyi Daewoo pozitívumainak listáját gyarapítja. A Matiz a hasonlóan pöttöm Ticót váltotta le 1998-as gyártásának kezdetekor, és egy igazi világhódító kisautó lett belőle. Bevette Ázsiát, Európát, Dél-Amerikát és később még Észak-Amerikát is, persze többnyire mindenhol más néven forgalmazták. A gyártásának helyszíne is hasonlóan kaotikus, ugyanis Dél-Korea mellett készültek még Matizok Üzbegisztánban, Iránban, Lengyelországban, Romániában, Vietnámban, Indiában, Pakisztánban és Tajvanon is. Ebből adódóan az összeszerelési minőség is erősen változó lehet, azonban a hazai példányok többsége valószínűleg a dél-koreai mellett a lengyelországi vagy a romániai gyártásból származik.
Bár a 0,8 literes erőforrást a Ticótól örökölte, a formavilága kész felüdülés a kis kocka után. A keskeny és magas sziluetthez bájos arc társul, szemből mintha rámosolyogna az emberre. Hát lehet neki ellenállni? Nem csoda, hogy a gyártás 1998-as kezdete utáni években, Európában és Indiában kivívta a legkelendőbb Daewoo címet, hiszen a barátságos - nem mellesleg Giugiaro - formaterv mellé olcsó vételár és fenntarthatóság társult. A háromhengeres motor 51 lóerővel és 69 Nm forgatónyomatékkal mozgatja a nem egészen 3,5 méter hosszú autót. A végsebessége papíron 144 km/h, a fogyasztása 6,4 liter vegyes használatban, ám ez akár hat liter alá is leszorítható.
A képeken látható példány nem a megszokott városi üzemben teljesít szolgálatot. Vidéken használják, települések közötti ingázásra, ezért jóval megkíméltebb állapotú, mint a belvárosi társaik, amelyeknek minden oldalára jut valamilyen apró sérülés. Viszont ez a 155 ezer kilométert futott SE változat szinte makulátlan állapotú. A magasabb felszereltségről tanúskodik a karosszéria színére fényezett lökhárító, ami bizony kényes dolog, a parkolási sérülések ezeken a felületeken jelentkeznek a leghamarabb. Persze a magasabb felszereltségtől nem lett „luxusautó” a Matiz. Ezen a szinten sem járt elektromos ablakemelő, szervokormány és légkondi az autóhoz 1999-ben, amikor megszületett.
Az utastérben kicsit több nyomot hagyott az idő vasfoga, viszont tökéletes példa, hogy a kemény műanyagok nem feltétlenül jelentenek negatívumot, amikor egy-egy új autó tesztjében kiemeljük őket. Bár a Matizban több helyen is karcolások tanúskodnak a használatról, az ajtóburkolatok például többnyire sértetlenek és nem is zörögnek, nem nyöszörögnek a rossz utakon sem. A műszerfal felől már több furcsa hang érkezik, de egy 19 éves olcsó kisautónak ez még megbocsátható.
Egyedül a kormánykerék kopott meg látványosan, ám a felület további romlását egy védőhuzattal óvják, amelytől egyébként furcsamód kényelmesebb a fogása.
És bizony erősen is kell fogni, mert a szervórásegítés nélkül munkás dolog parkolni vele, annak ellenére, hogy nagyon vékony kerekeken gurul. Persze nagyobb sebességnél már jóval könnyebb irányítani.A magas építésmódból is adódóan 90 kilométer/óránál már nagy a szélzaj, illetve a motorzaj is, hiszen nem sok burkolatot használtak a hangszigeteléshez, és ilyen tempónál már üvölt a pici motor. Ugyanakkor meglepően kellemes országúti tempónál is a masina. Előzni persze nagy kaland vele, viszont a magas üléspozíció, szinte már a szabadidő-autókban tapasztalthoz hasonló, csak épp a Matiz sarkai sokkal jobban láthatók és érezhetők is. Az úttartásra pedig szintén nem lehet panasz, kimondottan élménydús közlekedni az autóval a kanyargós alföldi utakon, de nem azért, mert annyira sportos.
Egyszerűen csak kellemes meglepetés, hogy jóval stabilabb annál, mint amire számítottam. Korábban ugyanis rengeteg „rémhírt” olvastam a billegős futóművéről. Hát én ezt nem éreztem.
Persze, dőlt a kasztni 90-nél a hosszú kanyarban, de maga a futómű kiszámíthatóan viselkedett, semmi ijesztőt nem produkált. Természetesen hallottam hírét annak is, hogy hegyvidékes tájakon már nem annyira meggyőző az 51 lóerő, de a most szóban forgó autó tökéletes életteret talált magának a síkvidéken. A váltókar meglepően pontos szerkezet így 150 ezer kilométer felett is. Érezni rajta a 19 évnyi használatot, ám ennek ellenére könnyű a fokozatokat megtalálni vele és a kuplungpedál is kiváló társ a váltásokhoz, ugyanis rövid úton jár és hamar kitapasztalható a fogási pont.Jó-jó, de mondjak már valamit a komolyabb hibákról is, ugye? Na, hát olyan neki nincs! A legkomolyabb és egyben legkellemetlenebb hibája, hogy az ablakmosó rendszerbe csúszott egy kis gikszer, ám a tartály cseréjével megoldható. Igen, ám de azt meg olyan macerás helyre építették, nevezetesen a lökhárító alá, hogy le kell szedni a javításhoz.
Úgy tűnik tehát, hogy ennek a Matiznak a korábbi tulajdonosai odafigyeltek a karbantartásra, ami egyébként nem is megterhelően drága.
Olcsók hozzá az alkatrészek és lám, meghálálja a gondoskodást. Azért rákerestem a típus hibáira is, mert egyetlen autó még lehet a kivételt erősítő szabály is. A legtöbben EGR-szelep problémára, injektor-problémára, illetve indításgátló-problémára panaszkodtak. Valamint a légkondicionáló berendezéssel fordul még elő sűrűbben probléma, de ezt a példányt ugye ez nem érinti.Jelenleg 168 darab első generációs Matizt kínálnak eladásra a Használtauto.hu felületén. Már 115 000 forinttól indulnak az árak, persze a legolcsóbbaknak a futásteljesítménye már elég magas. Ehhez jön még 44 darab Chevrolet emblémás változat, amelyek már drágábbak, viszont fiatalabbak. A Matizt valóban városi kisautónak tervezték, de ez a példány a bizonyíték rá, hogy jól használható a városokból kimerészkedve is kisebb távolságú ingázásra.
Látom vannak extrém bátor emberek, akik egy Matizra akár még utánfutót is fel mernek tenni 😀
Igen, az egy erős túlzás. 🙂
Leginkább dísz. 🙂
Van egy ismerősöm, akinek Hyundai i10-ese van – az 1. generációs, ami az Atosra hasonlít + méretben Matiz-kategória -, és szokott vele futót húzni. Nagyon kis méretű utánfutó, nagyon kis kerekekkel. A kis Daewoo-n is maximum ilyet tudnék elképzelni.
Volt a családban egy ilyen Matiz. Szimpatikus, megbízható, problémamentes kisautó volt. Átlagfogyasztása 6,5 liter/100 volt, de 6 liter alá soha, semmilyen körülmények között nem tudtuk leszorítani, ami szerintem sok egy ilyen kisautónál.
51 LE már elviszi az utánfutót is. Régi hobbiautómat vonóhoroggal vettem, vízhűtéses kispolski (FIAT 126 BIS) 26 LE. Na azzal futót húzva kínszenvedés volt előzni mondjuk egy IFA-t, de üres futóval 100 km/h-t tudott. Csak mire felgyorsult 70-ről… Futó nélkül a 120 km/h-t könnyen tudta. Fogyasztása folyamatos 100-110 mellett 3,8-4 literre adódott.
Soha nem láttam még futóval Matizt, Ticót, Marutit, Atost, Twingót, Cinque- és Seicentót és egyéb kiskocsikat, az a fenti is egy kirívó eset az i10-essel és azzal a miniatűr utánfutóval. Mondjuk a 2T Trabi is elhúzott sok mindent anno, de azon nem is néz ki bután egy futó, mert jóval nagyobb autó.
Miért ne ! Annak idején a lengyelek “kispolszkival” húztak lakókocsit. De trabant mögött is volt stb. Mi a nagy szám ezen? Vagy Te nem éltél még a “szoc” rendszerben?? 🙂
Üdv !
Nekem Hyundai Atos-om volt, ugyanezzel a színnel, felszereltséggel.
Az négyhengeres volt, szintén ilyen “erőgéppel” az orrában.
Nyáron 6,5 l, télen 7,5 l volt a fogyasztása, mindegy, hogy városban, vagy városon kívül használtam.
Feleségem szerette, akkor adtam el, mikor céges autó került a házhoz, és egyik vizsgától a másikig sikerült 2200 km-t megtenni vele, amiből a nagy fiam rakott bele 800 km-t, egy Balaton körüli nyaraláskor, ill. téli Pestre szaladgálásaival.
Volt hibája, de fillérekből fenntartható volt, a garázsban csak a helyet foglalta.
Mivel ketten maradtunk az asszonnyal, luxus is lett volna, lévén közös vállalkozásban dolgozunk.
“Válság autónak”, első autónak tökéletes, szerelni könnyű, egyszerű, mint a faék.