Kia! Kia! SzlováKia! – Elkezdődött az új ProCeed gyártása

Most meglesheted a zsolnai Kia gyárat belülről!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A hely, ahol Hyundai robotok gyártják a Kia autóit. Na, jó ez így egy picit sarkítás, hiszen több mint háromezer szorgos dolgozó keze munkája is szükséges ahhoz, hogy megszülethessenek, többek között a ProCeed modellek.


Gyönyörű háttér előtt terül el a Kia zsolnai gyára. A csarnokok mögött az Északnyugati-Kárpátok hegycsúcsai magasodnak, szinte közvetlenül mellettük pedig a Vág folyó zúdul alá sebesen. Szinte az Alpokalját mintázza az egész, és majdnem a hangulat is hasonló a környéken, ha csak a tájat nézzük. Ezen a mesés helyen nyílt meg 2004-ben a Kia gyára, ahol idén november 15-én elkezdődött az új ProCeed gyártása.
Hirdetés

Márpedig ez merész lépés, hiszen a márka szakított a saját hagyományaival, és az új ProCeed már nem a Ceed háromajtós, sportosított változata. A modell Shooting Brake formát öltött, szóval egy kupétetős kombivá érett. Az már biztos, hogy senki nem tud mellette elmenni szó nélkül, hiszen az első róla megjelent fotók után vitatémát szolgáltatott a formájával. Aztán a Párizsi Autószalon közönsége már élőben is láthatta és most, hogy már én is körbejártam, végre lezárhattam a saját belsőmben zajló vitát. A képek alapján még óvatosan ítéltem meg az autót, élőben látva viszont szerelem első látásra a szituáció. Fantasztikus munkát végeztek a formatervezők! Akarva akaratlanul, de egy Porsche Panamerát vélek felfedezni a hátsó részében, ami üdítő látvány az alsó-középkategóriában.

A Kia illetékesei egyébként szépen levezették az autó megszületése mögött rejlő filozófiát, illetve annak üzleti vonatkozásait. Természetesen egy picit feljebb pozicionálják, mint a Ceed kombit, amelynél egy kicsit kisebb is a csomagtere. Míg a sima kombi 625 liternyi teret nyújt, addig a ProCeed szintén nem kevés 594 literrel kecsegtet.

Szóval 29 litert kell áldozni a szépség oltárán.

Ezzel az 594 literrel egyébként több középkategóriájú autót is maga mögé utasít a ProCeed és 99 literrel többet nyújt, mint az C-szegmens egyik legismertebb Shooting Brake modellje, a Mercedes-Benz CLA, amelynek alaphelyzetben 495 literes a csomagtere.
Kia ProCeed - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4605 1800 1422 2650 594

Bizony, a Kiát többek között a Mercedes ihlette, bár a saját modelljüket azért inkább a prémium és az átlagos alsó-középkategóriás modellek közé küldik vásárlókat szerezni.

A prezentált adatok alapján a prémium kompaktok között csökkentek a hagyományos ferdehátú modellek értékesítései, miközben a kupék eladási számai nőttek és a limuzinok stabilan stagnálnak.

Viszont a kombik eladásai is nőttek, ha nem is látványosan. Ebből simán kimatekozható, hogy akkor kupé-kombit kell gyártani. Még, ha nem is lesz sikeresebb a hagyományos kombinál, presztízsnövelésre kiválóan alkalmas.

Nézzük tehát meg kicsit közelebbről az új ProCeed modellt. Az autó öt milliméterrel hosszabb, mint a Ceed Sportwagon, tehát 4605 mm a teljes hossza. Emellett nagyobb (885 mm) az első túlnyúlása is, míg a magasság 1422 mm, így a tetővonal 43 mm-rel alacsonyabb, mint a sima kombié. Egy kicsit a szabad magasságát is csökkentették a sportosabb összhatás érdekében, így 5 milliméterrel közelebb került a talajhoz az autó alja (135 mm).

A kupés tetővonal tökéletesítéséhez a hátsó szélvédőn is változtattak.

A számok nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy a függőlegeshez képest 64,2 fokot zár be, miközben a Ceed Sportswagon esetében ez az érték 50,9 fok az ötajtósé pedig 52,4 fok. Emellett a karosszéria egyik legérdekesebb pontja a „cápapenge”, ami egy ferdén álló krómozott elem, lényegében a C-oszlopon.

Az utastérben is minőségi az anyaghasználat. Puha tapintású műanyagok és fém dekorációk fogadják az utasokat. A középkonzol kissé a vezető felé fordul, a tetején pedig az infotainment rendszer (alapáron) 7 colos érintőképernyője kapott helyet. A ferdehátú és a kombi szürke tetőborítását selymesebb anyagú fekete színűre cserélték, a küszöböket pedig csiszolt felületű fém betétek díszítik.

Továbbá a ProCeedhez alapáron jár az alul lapított karimájú kormány, és az automatizált sebességváltóval felszerelt modellekben a fém kapcsolófülek is a kormánykerék mögött.

A csomagtér méretét fentebb már említettem, viszont arról még nem esett szó, hogy 40:20:40 arányban oszthatók a hátsó üléstámlák és a csomagtérből egyetlen kar meghúzásával lehajtható - lehajtott ülésekkel a rakodófelület teljesen sík lehet . A padló alatti tárolókban pedig elférnek az apróbb holmik. Mindezek megfejelhetők még az elektromos csomagtérnyitással, bár ez extraként rendelhető.

Vezetni egyelőre nem volt alkalom az újdonságot, de a motorpalettáról elárulták, hogy három benzines és egy dízel erőforrás alkotja. A GT Line modellekhez rendelhető az egyliteres, turbós T-GDi 120 lóerővel és 172 Nm forgatónyomatékkal, illetve az új 1,4 literes T-GDi 140 lóerővel, és 242 Nm-rel.

Mindkét motor részecskeszűrős és megfelel az Euro6d TEMP emissziós norma előírásainak.

Emellett a GT változathoz az 1,6 literes T-GDi társul, amely 204 lóerővel és 256 Nm nyomatékkal keresi a vásárlók kegyeit. Ehhez most először elérhető a Kia hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltója. A dízelre vágyóknak az 1,6 literes CRDi motort nyújtják 136 lóerővel, amelynek forgatónyomatéka hatfokozatú manuális sebességváltóval 280 Nm, míg a hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált változattal 320 Nm. A gyorsulási adatokat, a végsebességet és az autó pontos tömegét azonban még nem ismertették.

Biztonság terén a legmodernebb rendszerekkel vértezték fel a ProCeedet, így megtalálható benne a távfény asszisztens, a fáradtságérzékelő, a sávtartó és a sávelhagyásra figyelmeztető, természetesen ráfutásgátlóval. Persze a sor még folytatható a holttérfigyelővel, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelővel, a parkolósegéddel és a gyalogosfelismerős ütközéselkerülővel.

Ugyancsak elérhető az eddig leginkább a magasabb kategóriákban látott sávkövető asszisztens, ami 0-180 km/h sebességtartományban működik.

Most, hogy elkezdődött a gyártás, már nem kell sokat várni, hogy a márkakereskedésekben is látható legyen az autó, ugyanis 2019 első negyedévében érkezik az európai piacokra - természetesen a márkától megszokott 7 éves vagy 150 000 km-es garanciával.
Kia PorCeed - motorpaletta
1.0 T-GDi 120 LE 1.4 T-GDI 140 LE 1.6 T-GDi 204 LE 1.6 CRDi 136 LE
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom (cm3) 998 1353 1591 1598
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 vagy automata/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 120 (6000) 140 (6000) 204 (6000) 136 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 172 (1500-4000) 242 (1500-3200) 265 (1500-4500) 280 (1500-3000)

Röviden még a gyárról is szeretnék néhány érdekességet megosztani, hiszen már az elején említettem, hogy mennyire gyönyörű helyen fekszik. Jelenleg három típust gyártanak Zsolnán. A Ceed különböző változatait, immár a ProCeed modellel kiegészülve, a Sportage szabadidő-autót és a Vengát. A gyár összesen 3800 dolgozónak ad munkát, akik három műszakban dolgoznak.

Az egész gyár 1 650 000 négyzetméteren terül el, ami 238 focipálya mérete. Ebből az összeszerelő üzem 100 000 négyzetmétert tesz ki, itt nyertem bepillantást az autók megszületésébe. Összesen 1260 alkalmazott dolgozik ebben az üzemben.

Egy műszak során 420 ember dolgozik az autókon, akik a Hyundai robotokkal karöltve 63 járművet készítenek el óránként!

Évente pedig 350 000 Kia is legördülhet a gyártósorról. A három típus közül, ahogy az bizonyára sejthető, a Sportage készül a legnagyobb darabszámban. A legyártott autók pontosan 68 százaléka Sportage, 28 százaléka Ceed és csak 4 százaléka Venga.

Mint minden gyárban, ahol eddig jártam, itt is örömmel fogadták az újságírók kis csoportját, a dolgozók mosolyogva konstatálták, ahogy bámuljuk őket, viszont amiben másnak tűnt a zsolnai gyár, az a dizájn. Furcsának tűnhet elsőre ez az állításom, hiszen madártávlatból ugyanolyan, mint bármilyen más autógyártó komplexum. Hatalmas, világos színű, téglalap alakú csarnokok egymás mellett. Ám közelről már más a helyzet. Ötletesen kialakított növényzet teszi otthonossá a környezetet, a csarnokok között pedig üveggel burkolt folyosókon gördülnek tovább az autók, ami lenyűgöző látvány az egyszeri látogató számára. Bár az ott élő munkavállalók számára valószínűleg egy idő után már fel sem tűnik ez, de remélem néha belegondolnak, hogy milyen fantasztikus környezetben dolgoznak.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.11.17. at 23:08
    Permalink

    ezt a shooting braket nem értem, sportosnak rohadtul nem sportos, praktikusnak pont nem praktikus.
    ez szvsz a suv-okat nem fogja felváltani, az tuti, ahhoz más kell. a mai hatchek méretre már majdnem régebbi kombikkal vetekszenek….4.3-4.4 méter egy ferdehátó….nem annyira kicsi puttonnyal és jól pakolhatóval és egy mai hatcback azért jóval sportosabb mint ez a gömbölyített hullaszállító. no, mindegy szvsz ez fölösleges pénz kidobás egy cégnek, de ha megtehetik végülis….

Vélemény, hozzászólás?