Ki mehet a buszsávban?
Milyen szabályok vonatkoznak a buszsávra?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A buszsáv a buszoké! - ilyen egyértelmű a helyzet, de azért akadnak kivételek, amikor nem csak a tömegközlekedési járművek hajthatnak a védett sávban.
A KRESZ párhuzamos közlekedésre vonatkozó 36. § (8) bekezdése szerint az autóbusz forgalmi sávban közlekedhet
- a) a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű;
- b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
- ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében a kerékpáros;
- bb) külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt
- bba) sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
- bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
- bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
- bc) a betegszállító gépjármű,
- bd) a személyszállító taxi,
- be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár.
A kétkerekű segédmotoros kerékpárok és a motorkerékpárok számára engedélyezett a buszsáv használata, ellenben egyre nagyobb méreteket ölt a városon belüli kerékpározás – vajon mi a helyzet a bringásokkal? Alapértelmezés szerint (KRESZ 54. §) kerékpárral nem lehet az autóbusz forgalmi sávban haladni - a lassú járművek akadályozhatják a forgalmat -, de a buszsávot jelző táblán (körülményektől függően) engedélyezhetik a kerékpárosoknak a sávban történő szabályos közlekedést.
A KRESZ nem engedi meg a kormányzati fekete furgonok és a kísérő járművek buszsávhasználatát. Ugyanígy nincs a kivételek között a diplomáciai kék rendszámú autók köre sem. Vagy a szabály rossz, vagy a kormányzat és a diplomáciai testületek a kiemelten szabályszegők, a szabályokat nem követők. Javasolnám (de kinek?): A fejesek használják a megkülönböztető jelzést, vagy ne használjáke kitüntetett közlekedési sávot, illetve a diplomatákat vagy vegyék be a kivételek közé, vagy valamilyen szankciót találjanak ki az egyébként e tekintetben rendkívül kreatív “szervek”.
Mennyire életszerű ismét egy jogszabály. Például kíváncsi lennék, hogy szabályosan a Döbrentei térről, hogy kanyarodna fel bárki is reggel 8 és 10 között az Erzsébet hídra.
Azt gondolom az autósok toleránsabbak lennének, ha nem úgy születnének buszsávok, bicikli utak, hogy az amúgy is túlterhelt közlekedési útvonalakból vennének el, hanem tényleg építenének.
De hát ez egy utópia. Ez itt Magyarország
Szia!
Szerintem nem. Csak a BKV. A városligetnél is úgy van kint a behajtani tilos, hogy alatta van a “Kivéve BKV, Taxi, Kerékpár, Engedéllyel” ha jól emlékszem. Vagyis csak a felsoroltakra vonatkozik a kivétel.
Engem még az érdekelne, hogy ha a buszsáv úgy kanyarodik el (folytatódik), hogy ott van egy behajtani tilos tábla, alatta kiegészítő tábla, hogy kivéve BKV, akkor motorkerékpárral, taxival stb oda be lehet-e hajtani?