Ki ellenőrzi majd a szmogiradóban közlekedő autókat?

Utánajártunk, hogy mi lesz a módja a szmogriadókor érvényben lévő korlátozások betartatásának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az intelligens kamerák kora még várat magára. Március 15-től a rendőr a forgalmit bogarászhatja, majd büntethet, és végül tovább enged.


Több fórumon több kérdést tettünk föl, hogy végre tisztán láthassunk a budapesti szmogriadó kérdésben, de a füstös fellegek csak nem akarnak oszlani. A kép ugyan költői, a kialakult helyzet viszont nagyon is prózai. A szmogriadó riasztási fokozatának kiadásával érvénybe lép a járművek környezetvédelmi osztálya alapján a fogalomkorlátozás. Ez eddig is így volt, de mint megírtuk, március 15-étől a szmogriadóban csak az Euro 2-esnél jobb környezetvédelmi minősítésű autók, teherautók és motorok közlekedhetnek. A korlátozás bár elsőre erősnek tűnik, de józanul belegondolva mégsem az. A téli időszakban többször előforduló szmogriadók esetén sem lép mindig életbe riasztási fokozat, legtöbbször csak az enyhébb tájékoztatási fokozat elrendelésére kerül sor. Ha a komolyabbat rendelik el, a régebbi és szennyezőbb járműveknek akkor is csak a reggel 6 és este 10 óra közötti időszakban parancsolnak megálljt. Ilyenkor is már az egészségesnél magasabb a levegő szállópor-koncentrációja, de annyira még nem, hogy azonnal csökkentsék a városi közlekedés helyi emisszióját. A jelenleg hatályos szabályozás szerint csak Budapest rendelt el a szmoghelyzet esetére autókra vonatkozó korlátozást, de minden település önmaga jogosult ilyen szabályok bevezetésére.

Budapesten március 15-étől lép érvénybe a szigorított szabályozás, de első alkalmazására ha minden jól megy és kedvezően alakul az időjárás, akkor a következő ősz előtt nemigen fog sor kerülni. Épp emiatt a most felvázolandó, hogy úgy mondjam, jogilag erősen hézagos helyzet csupán elméleti. Mégis, ahol lehetőség van a visszaélésre és a csalásra, ott sajnos előbb-utóbb ezeket a tetteket el is fogják követni. A kérdés az, hogy vajon lesz-e majd olyan szerv, aki ellenőrizni tudja az összes közlekedő autó környezetvédelmi besorolását és ezzel a jogát a forgalomban való részvételre?
A Budapesti Közlekedési Központtól kapott rövid, de teljesen helytálló válasz alapján tömören: a rendőrség, mivel ők jogosultak a gépjárműveket megállítani és a forgalmi engedély alapján a közlekedésüket korlátozni. Mi sem egyszerűbb, itt az ideje, hogy bevessék a mindent látó kamerarendszerüket, amit eddig VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatként emlegettünk. Nos, mint azt az ORFK Kommunikációs Szolgálatától megtudtuk, ezek szép és hivatalos neve Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pont, azaz KKEP. Nos, ezek kiegészítő funkcióinak indításáról, illetve a fix telepítésű KKEP-k éles üzemelésének időpontjáról egyelőre nem szolgálhat konkrét információkkal a rendőrség. A rendőrségnek feltett szándéka, hogy az indulás előtt két héttel tájékoztassa a közlekedőket, így a tavaly még februárra tervezett bevetés sem valósulhat már meg.
Hirdetés

Ha az autók rendszámát felismerő kamerarendszer beindul és össze lesz kötve egy olyan adatbázissal, ami a rendszámhoz a környezetvédelmi besorolást is társítja, akkor megoldódik a helyzet. Addig viszont a mindent látó nagy testvér és ennek mobil változata helyett marad a manuális megoldás. A rendőr kiinti az autót, megnézi a forgalmiját és az alapján eldönti, hogy a sofőr betartotta-e a szmogriadó korlátozásait, vagy sem. De a szituáció azért mégsem ennyire egyszerű. A jogi háttér kihámozásában a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága volt hathatós segítségünkre. A környezetvédelmi megfelelőséget ugyanis a rendőrség közreműködésével az illetékes fővárosi kerületi, vagy a megyei kormányhivatal járási hivatala a helyszínen ellenőrizheti.
Életszerűbb az a helyzet, hogy az intézkedéshez hatáskörrel rendelkező fővárosi kerületi-, vagy a megyei kormányhivatal járási hivatalának munkatársa a helyszínen nincs is jelen. Ebben az esetben, ha az autónkat megállító rendőr szabálysértést tapasztal, akkor saját jogkörben eljárva dönthet arról, hogyan tovább. Az egyik lehetőség, hogy az adatok felvételét követően feljelentést tesz. A szabálysértési eljárást a korlátozást megszegő lakóhelye szerinti illetékes szabálysértési hatóság fogja ezután levezetni. A másik eshetőség, hogy a rendőr helyszíni bírságot szab ki, de ennek a mértéke kisebb, mint amekkora pénzbüntetést a kormányhivatal kiszabhatna. Mindkét megoldásban közös, hogy a "tettes" ezután, ha nem is vígan, de azért továbbhajthat.

A környezetvédelmi osztály jelzés (kód) A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző
0 - katalizátor nélküli, Otto-motoros
- a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros,
- ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
1 - katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros
2 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]
3 - az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (Euro 1) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, Dízel-motoros
4 - az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - Otto-motoros,
- az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros
5 - tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg
- hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy Dízel-motorral is ellátott) hajtású
5E. - tisztán elektromos gépkocsi
5N. - növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi
5P. - külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
5Z. - egyéb nulla emissziós gépkocsi
6 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje2 szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 3)
7 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A)2, illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
8 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 3)
9 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (Euro 4)
10 - az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B)4 és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
11 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 4)
12 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (Euro 5)
13 - az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV)
14 - a 692/2008/EK és a 566/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet 1. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 5)
15 - a 692/2008/EK, a 566/2011/EU és a 459/2012/EU bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet I. melléklet 2. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 6)
16 - az 582/2011/EU bizottsági rendelettel módosított 595/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint jóváhagyott gépkocsik (Euro 6)

A kissé abszurd körülmények tovább rontásához ismét közzé tesszük a környezetvédelmi plakettek megszüntetéséről szóló korábbi cikkünk giga nagy táblázatát. Ahogy megírtuk, az év elejétől már a forgalmi engedély megújításakor nem ragasztanak a rendszámokra plaketteket a vizsgaállomáson. A forgalmi lejáratát eddig is a leporelló belső oldalának tetején lévő megfelelő rovatban volt érdemes ellenőrizni. Ha közeledik a lejárat, akkor érdemes intézni a soron következő műszaki vizsgát. Kiemelt státuszba került át a forgalmik első oldalának közepén lévő V.9 rovat, ahol egy kód szerepel. A 0 és 16 közötti számokat betűk egészíthetik ki, ezek alapján dönthető el, Euro hányas is a kocsink. Az intézkedő rendőröknek csak lesz valami segítsége és nem kell fejből fújni, hogy például a 10-es szám jelentése az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B)4 és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros, tehát Euro 4-es jármű.
Összességében nagyon életszerűtlen, hogy a rendőrség kapacitásába még ez is beleférjen, pláne hogy a kormáynhivatalok munkatársai az út szélén álljanak és a szabályszegőkre vadásszanak. Ezek után nagyon kíváncsiak leszünk, hogy lesz-e szmogriadó, és ha igen, ki és hogy fogja ellenőrizni a budapesti forgalomban hömpölygőket. Meg arra is, hogy az autósok betartják-e a rájuk nézve kötelező korlátozásokat. Mindazonáltal a legfontosabb változás az autósok életében a Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok működéskezdete lesz majd. Onnantól nem lesz kegyelem senkinek, még a kézből mobilozóknak és az érvénytelen műszakival járóknak sem.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    A szmogriadó kapcsán több kérdésem is lenne:
    1.) A szemmel látható (füstöl), orral érezhető (büdös) buszok közlekedését is le fogják állítani? Akkor, mivel fogunk közlekedni? Troli, villamos, metró nem megy el mindenhová!
    2.) Ha én nem közlekedhetek a járművemmel, mert beleesik a korlátozásba, akkor a tömegközlekedést kell használnom. Az -ugye ilyenkor, természetesen- ingyen vehető igénybe?

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    Mód felett igazságtartalommal bírnak szavaid. Nem mindig a szerencsétlen járműtulajdonost kell fültövön csapni, ha gáz van a levegővel!! Mivel is tüzelni nem minden esetben csak gagyi, legalacsonyabb minőségű fűtőanyaggal lehet!! Mondjuk napjainkban is bevett szokás, a budapesti agglomerációban (IS), hogy szemetet, gumit, petet, egyéb veszélyes hulladéknak gyújtanak alá. De számottevő légszennyezettséget indukál Mx-5 által írt vizes fa is… Sokkal előremutatóbb lenne, ha helyben vonnák szabálysértési intézkedés alá a környezetóvásra fittyet… ak. mondani füstöt hányó polgárokat KÜLÖNÖSEN KIÉLEZETT SZEMMEL A KÁBELBURKOLATOT, MŰANYAGOKAT/GUMIT RENDSZERESEN ÉGETŐ “KISEBBSÉGI” EGYÉNEKRE!!! Egyet már móresre tanítottunk barátokkal, úgy 13-14 rászólás/győzködést követően!! 1/2 hét kórház lett neki. Valamiért feljelenteni minket nem volt ínyére… Talán mert nem akarta, hogy feltáruljon a NAV előtt az illegális bontója, meg a 3 házzal odébb nevelgetett+ féltve őrzött mariskái… Amit az állat az emberek gyógyítását segítő csodanövényként aposztrofált. DE ENNYI TÖRVÉNYTELENSÉGET MÁR A HATÓSÁGOKKAL SEM ZSÍROZHATOTT EL, BELEBUKOTT!!! No de kis kitérő volt, ennyit a nemzetépítő “brazilokról”.

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    Én a tájékoztatás esetlegességét tartom sérelmesnek… Ok, hogy Tarlós bejelenti rádióban és TV-ben, de miért vagyok köteles hallgatni rádiót-TV-t?
    Szerintem sokkal jobb lenne, ha maguk a közlekedési lámpák jeleznék a riasztási fokozatokat. Például kisebb fokozatban a piros lámpát villogtathatnák a rendes működés közben – nagyobb fokozatban pedig már csak a piros villogjon, ekkor amúgy sem szabadna már járni semmi civil járművel. Így a városba beérve az első lámpánál tudnám, hogy szabad vagy sem továbbmennem.

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    Azért arra kíváncsi lennék, hogy riadó esetén mi a teendő ? Ha mondjuk egy vidéki szerdán mikor még nem volt riadó, Pestre megy és másnap a riasztás napján mikor haza indulna, már hivatalosan be sem indíthatja az autóját !??Hány kényszer szállás lesz ezeknek az embereknek,hogy kivárják a riasztás végét ??!Vagy van már
    erre is megoldás ? Csak még én nem hallottam ?!

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    A kamera jó öltet, de akkor inkább a lopott autókat nézzék már velük.

    Egyébként a helyi szennyezés oka az ohne szélcsatorna és az agglomeráció vegyestüzelése. Nézz egybe egy hőmérsékleti és egy szálló por táblázatot és csodálkozz. Lesznek rajta meglepő dolgok, pl. hogy sok olyan hétvége van, amikor csak akkor van a riasztási szint felett van minden szennyezés, ellenben ugye hétvégén alig van autó. Aztán hétfőre megjön a felmelegedés és csodák csodájára kitisztul a város. Szóval elsőnek gondolkodjunk és inkább kezdjük nézni, hogy ki is csinálja a gondot.

    Aktuális példa egyébként: múlt héten vagy egy km-en át az M3-ason az aktív szénszűrés kocsiban nem lehetett levegőt venni, mert valami barom úgy tüzelt Gödöllő után. És a szél szépen végigfektette a füstjét a zajvédő falak között. Gondolj bele, hogy ha egy ember ennyi mocskot csinál, akkor mit csinál egy falu vagy a fél agglomeráció aki vizes fával tüzel.

    (Egyébként nem szeretnélek elkeseríteni, de egy 1.0 Swift a valószínűleg döglött katalizátorával ezerszer szennyezőbb, mint pl egy új V8-as Mustang. A katalizátorok hasznos élettartama ugyanis általában 160-200ekm, kb. annyi idő alatt pakolódik tele annyi lerakódással, amitől egyre inkább romlik a hatásfoka. Némely gyártónál meg is találod a szervízkönyvben hogy ez után cserélni kellene.)

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    “Az intézkedő rendőröknek csak lesz valami segítsége és nem kell fejből fújni, hogy például a 10-es szám jelentése…”
    Nem kell neki fejből fújnia. Elég, ha megjegyzi, hogy 4-ig nem mehet, 5-től mehet…

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    Az a baj, hogy a műszakin azt mérnek amit akarnak. És eleve az EURO besorolás is sántít, szerintem közel sem tükrözi a valós környezetszennyezés mértékét.

  • 2017.10.28. at 07:53
    Permalink

    A fővárosi főbb bekötőutakra állandó kamerákat kellene telepíteni. Ez és a cikkben is említett rendszámfelismerő szoftver összekötése egy a szintén a cikkben említett adatbázissal máris megoldaná a problémát. Már a városba lépés előtt ki lehetne válogatni ki akar behajtani, így a tényleges városon belüli emissziót lehetne csökkenteni. Első 2 körben küldeném a csekkeket emelkedő összegben, a harmadik esetnél ezt megfejelném a forgalomból való kivonással. Tudom, hogy ez drasztikus módszernek tűnik, de másképp nem fog működni. Az meg teljesen abszurd, hogy a rossz minőségű levegőben az út szélén álló járőrök szűrjenek manuálisan. Ennek a hatékonyságát nem kell ecsetelnem gondolom? Engem nem budapesti lakosként nem érint a probléma, de véleményem szerint drasztikus lépések nélkül nem megoldható! A másik oldalon tudom egy átlagpolgár nincs rózsás anyagi helyzetben és nehezen ruház be egy korszerűbb kevésbé szennyező autóra. Nem egyszerű kérdés, mert így megint a szegényebb réteggel lesz kiszúrva! Én ugyanakkor nem a környezetvédelmi besorolást tekinteném mérvadónak, hanem tényleges károsanyagkibocsátást. Csak az EURO besorolást nézve felállhat az az abszurd helyzet, hogy Józsi bácsi az 1.0 Swiftjével nemkívánatos lesz a fővárosban, a V8-as Euro5-ös motorral szerelt pedig behajthat. Vajon melyiknek lesz nagyobb a helyi emissziója? A tényleges(!!!) kibocsátást minden autón, minden műszaki vizsgánál mérik ezt tárolnám el egy adatbázisban és a szűrésnél ezt használnám. A felső korlát meghatározását pedig valódi szakemberekre, nem politikusokra bíznám!

Vélemény, hozzászólás?