Kezdjük kihízni a régi sávszélességet
Széltükben is nőnek ám a modern autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem csak hosszukban, széltükben is folyamatosan nőnek az autók, így egyre nehezebb velük parkolni, s a szűk utcákban boldogulni.
Ha minősége nem is a legjobb, ez a kép fenomenálisan illusztrálja cikkünket: az egyre vállasabb autókkal mind nehezebb elférni az adott szélességű utcákban
A kivétel erősíti a szabályt, azaz üdítően keskeny a Subaru Libero a maga 1,43 méterével, ami ahhoz képest, hogy nevetségesen kevésnek tűnik, egész kényelmes belteret kínál, na nyilván nem olyan fejedelmit, mint mondjuk egy Bentley Azure-é
Az autók hosszával, súlyával inkább szokás foglalkozni, mint szélességével, ugyanakkor szűk utcákban, beállókban és/vagy garázsokban nagyon nem mindegy, mennyi az annyi széltében. Márpedig kedvenceink folyvást csak szélesednek, hogy - az extra merevítéseknek hála - biztonságosabbak, s a durva hízásnak induló emberek kényelmét szolgálandó komfortosabbak és stabilabbak legyenek. Befolyásoló tényező még a kerékméret, a nyomtáv, a tengelytáv és a fordulókör-sugár is, de, hogy a témánál maradjunk, íme pár példa a közelmúltból a jelenig.
Daewoo Tico, Matiz, Chevrolet Spark | 1400 | 1495 | 1495 | 1600 | ||
Fiat Panda | 1495 | 1580 | 1630 | |||
Opel Corsa | 1530 | 1540 | 1650 | 1715 | ||
Suzuki Swift | 1590 | 1690 | 1695 | |||
Toyota Corolla, Auris | 1485 | 1615 | 1655 | 1695 | 1710 | 1760 |
Volkswagen Golf | 1615 | 1665 | 1690 | 1735 | 1760 | 1780 |
Ford Mondeo | 1730 | 1810 | 1885 | |||
Peugeot 405, 406, 407, 508 | 1690 | 1760 | 1810 | 1850 |
Egy mostani szupermini, egy Spark vagy egy Panda kábé akkora, mint régen a családi Golf volt. Magukhoz viszonyítva 13-20 centit szélesedtek
Ha valakinek Daewoo Ticója van, a parkolással biztosan nincsenek gondjai
Példáinkból hasonló, sőt még komolyabb "szélességet" csak a Daewoo Tico bír felmutatni bő két évtizeddel ezelőttről, hogy aztán az őt váltó Matiz, s az abból lett, immár második generációs Chevrolet Spark kétszer 10 centit felszedjen - hiába, egy mini most uszkve 1,6 méter széles. A legújabb Panda még erre is ráígér 3 centivel, míg legendás őse, az 1980-tól gyártott dobozka a másfeles lécet is csupán alulról súrolta.
Az aktuális Corsa, de a Swift is túlnőtte mondjuk a III-as Golfot
A Golf igazi konzervatív, fontolva haladó módjára cseperedett, generációról generációra felkapott magára 2-3 centit
Volkswagen Golf / szélesség egytől ötig: közel 30 év = közel 15 cm
A középkategóriás autók szélessége már az 1,9 métert ostromolja. Tükröstül adjunk még hozzá jó 20 centit. Emlékszik még valaki a cikk elején felhozott i40-re? A Hyundai keskenynek számít a Peugeot-hoz, még inkább a Fordhoz hasonlítva
S akkor következzék, tomboljon az említett vihar, no persze csak képletesen. Ha egyre szélesebb személyautóinkkal haladunk, márpedig szoktunk, akkor szimplán 1,6-1,9, tükröstül 1,8-2,1 méternyi helyet követelünk magunknak. Plusz senki sem szeret, s általában nem is képes centizni, ergó kell a biztonsági térköz úgy a szembejövőtől, mint a padkától, továbbá párhuzamos közlekedésnél a mellette haladótól, parkolásnál a faltól, stb. És, maradva a felszínen, nem csak személyautók falnak mind kevesebb kilométert a csillagos égig dráguló üzemanyagok miatt, hanem tehergépkocsik, kamionok, buszok, s azok még szélesebbek. Ugyanazt az utat, ugyanazt a sávszélességet használva.
Remek sport a tizenmilliós luxusautókból vasalt öltönyben, felöltőben kimászkálás, majd a drága ruhát összekoszolva azokba visszakecmergés. A szomszédra rányitás és kölcsönös károkozás sem kizárt
Pedig a Mini sem valami keskeny, mégis eltörpül a benga Ford-batárok szendvicsében. Nekik egy hely nem is elég. Tulajdonosaik vélhetően kigurultak hamburgerezni