Kezdhetsz nézelődni, csökkenésnek indulhat a használt autók ára
Ha belevágnál a használtautó-vásárlásba, hamarosan eljön a te időd
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az utóbbi években brutálisan megemelkedtek úgy az új, mint a használt autók árai, így igazából mindenki bajban volt, aki le akarta cserélni a négykerekűjét. A Használtautó.hu adataiból úgy tűnik, hamarosan fellélegezhetnek a vásárlók.
A Használtautó.hu felületén található, több mint 3 millió hirdetés adatai alapján megvizsgáltuk az elmúlt 3 évet, hátha kapunk egy olyan képet, amiből egy picit jósolni tudunk a közeljövőre. A több mint 100 ezer aktív hirdetés 83%-a található a személyautó kategóriában, ahol összességében 6%-os az átlagár csökkenés tavaly februárhoz képest.
A hirdetések túlnyomó része azonban továbbra is az 1-3 millió forintos sávban mozog, miközben az elmúlt 3 év során leginkább a 3-7 millió és 7-15 millió forintos sávban növekedtek a hirdetésszámok. Előbbi esetében 30%-os, utóbbi esetében pedig csaknem 100%-os ugrásról beszélhetünk, vagyis abban az árkategóriában megduplázódott a portálon megtekinthető járműállomány.
Például 2024 februárjában egy új Suzuki Swift csaknem 7,5-szer drágább, mint a használtpiaci átlagár, míg egy új Opel Astra esetében ez megközelítőleg 7-szeres szorzót jelent.
Itt persze fontos megemlíteni, hogy a használt átlagárba minden generáció értéke beletartozik, tehát akár a 20 éves nagyon olcsó példányoké is.
Teljesen szubjektív használt autó árát hasonlítani listaárhoz…
„hamarosan fellélegezhetnek a vásárlók”
Miért?
Megduplázza a fityisz a forint vásárló erejét?
Hány évesek is vagytok?
Még hisztek a mesékben?
Gondolom főleg az abszurd áron meghirdetett öregautó hirdetések lejárta okozhatja a statisztikai csökkenést. Az a baj, hogy 2020-2023 között több millió autó nem lett legyártva, azok az évjáratok most már örökre hiányozni fognak a piacról, az évtized végéig biztos nem hozza be a lemaradását a kínálat. Érdemes lenne a Mannheim-féle használtautó árindexhez hasonlóan végezni ezt az összehasonlítást és mondjuk „5 éves kompakt”, „10 éves szubkompakt” vagy „5 éves kisteher” kategóriákat létrehozni típusonkénti lebontás helyett. Már csak a magyar piac sajátosságai miatt is, hiszen itt főleg akkor vesznek autót a magánemberek, ha lejárt a cégautó lízingszerződése és kikerülnek a flottákból (tipikusan 5 év).