Itthon is lehet zsírúj, garanciás Shelby Mustangokat vásárolni
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mégis mire alapozom a Shelby láz felbukkanását. Nos, novemberben debütál a mozikban a
Ford v Ferrari film, amiben Carroll Shelby főszerepet kapott, pontosabban a tuningcég alapítóját alakító Matt Damon. Shelby sajnos néhány éve (2012-ben) elhunyt, de a cége tovább virágzik. Ugye a filmben a Ford GT 40 megszületését és diadalát láthatja majd a közönség hollywoodi mázba csomagolva, ám Shelby élete már önmagában megérne egy filmet.
Tűkön ülve várja az értő közönség a Ford v Ferrari filmet
Az amerikai tervező és versenyző 1923-ban született, és bizony 1958-ban és ’59-ben még a Formula 1-be is belekóstolt. Legnagyobb sikereit azonban a sportautó versenyek világában aratta, köztük a Le Mans-i 24 óráson elért győzelmet. Az Aston Martin DB1 versenyautóval 1959-ben sikerült a diadal, váltótársával, Roy Salvadorival karöltve nyerték meg a legendás versenyt. Ám ezután Shelby szívproblémák miatt visszavonult és az autók nemesítésének szentelte további életét. Nagyon röviden így lehet összefoglalni a legendás alak életét, ami ennél persze jóval kacifántosabb, de folytatva a munkásságának történetét a következő fordulópont az, amikor az AC Cars számára elkezdett motorokat gyártani a vállalkozása. Az a bizonyos AC Cobra is feltűnik majd a filmben, amelynek utcai változatába annak idején a Ford V8-as, 430 lóerős motorját építették. A Cobra, avagy a királykobra aztán idővel a Shelby járgányainak a védjegye lett és manapság, ha meglátja egy autórajongó, egyből kicsordul a nyála, hiszen tudja, hogy izomautó a köbön, amit lát.
Ha csak egy emblémán látod a kobrát az jót jelent. Ha bokrok között a porban, akkor viszont bajban vagy
Azonban az AC Cobra nem bizonyult valami óriási üzleti sikernek, ám jött a Mustang 1964-ben, amit a Ford felkérésére Shelby is kezelésbe vett, így megszületett a GT 500, ami azóta is fogalom. Sajnos a Hungaroringen egyelőre nem a legfrissebb GT 500 tette tiszteletét, de reméljük, hogy ami késik, nem múlik. Ugyanakkor a Super Snake névre keresztelt Mustang átirat sem piskóta, és ez a modell bizony most már a hazai piacon is elérhető.
Sőt, nem csak a Mustang átiratait forgalmazza a Ford Solymár, hanem az F-150 pickup extrém változatait is, ha valakit esetleg jobban mozgatnak a nagy vasak.
A
platós Fordnak is létezik Super Snake változata, ötliteres, V8-as kompresszorral lélegeztetett motorral, amely 755 lóerőt szabadít az utakra, hatfokozatú automatikus váltón keresztül juttatva az erőt mind a négy kerék felé. Aztán van még Shelby Raptor, és tankszerű Black Ops változat is. Előbbiben 3,5 literes V6-os EcoBoost dolgozik 525 lóerővel, tízfokozatú automatával és mondanom sem kell, összkerékhajtással. Utóbbiban pedig 396 lóerő munkálkodik, ami szintén egy V8-as koncertjével jut az utakra. És, akkor a Harley Davidson modellről még nem is beszéltem. De bocsássátok meg nekem, a terepezést kihagytam, hogy minél gyorsabban a Mustang Super Snake közelébe kerülhessek.
Nem csak a kupékhoz nyúl hozzá a Shelby
Mielőtt megnyílt előttem a mennyek kapuja, a Shelby GT-H modellt is körbeszimatoltam. Vezetni sajnos nem lehetett az icipicit magyar kötődésű autót, de a fekete-arany csoda még álltában is elbűvölő. Hogy miféle magyar kötődés? Nos, a H betű a Hertz autókölcsönző jelölése, ugyanis 1966-ban elkészült vagy ezer
Shelby GT 350-es, amelyet az autókölcsönző a kiemelt ügyfeleinek szánt. A
Hertz vállalatot pedig a felvidéki magyar származású Herz Sándor (John Daniel Hertz) alapította. A jelenlegi GT-H kompresszorral és nélküle is megrendelhető, az erősebb változat 670 lóerős a gyengébb pedig 460. A Shelby hazai kínálatának része még a „sima” GT, összesen 460 pacival (folyamatosan V8-as motorokról van szó terméseztessen) és a Super Snake.
Észvesztően dögös a GT-H modell
Carroll Shelby neve és keze nyoma mindenhol feltűnik
Ezt a bizonyos Super Snake modellt próbálhattuk ki a Hungaroringen, bár csak egy sprint erejéig a célegyenesben. Pedig nagyon kíváncsi lettem volna a kanyartulajdonságaira is, hiszen a Shelby műhelyében leültették az autót, továbbfejlesztették a futóművét és a 750 lóerőhöz való fékeket is kapott. Ebben az esetben is kompresszorral vértezték fel a V8-as, ötliteres motort, de ezek csak száraz számok. Sejthető belőle, hogy brutális a masina, ám benne ülve tényleg egy kis ízelítőt kapunk abból, hogyan forognak egy autótervező agytekervényei, aki jómaga is versenyző volt. Bizony, Carroll Shelby szelleme visszaköszön minden autóban. Ezek a modellek simán kihívhatnák például a GT4-es szabályok alapján épült Mustang versenyautókat, és talán csak azért nem győznék le őket, mert nehezebbek.
Brutális erőt csomagoltak Mustang köntösbe
Az utastérben érdekes módon nem sok részlet árulkodik az autó különlegességéről. A mezei Mustanghoz képest a műszerfal tetején trónoló analóg órasor a változás, illetve a többfelé felbukkanó Shelby feliratok, dombornyomások, illetve az alapító aláírásával ellátott, sorszámozott plakett a kesztyűtartó felett.
Az utastérben nincs sok változás
A kasztnin már látványosabbak a változások. A magasabbra domborodó motorháztetőbe plusz légbeömlő nyílásokat vágtak, a hűtőrácson szintén Shelby plakett díszeleg, ám a Super Snake orrán még nincs ott a kobra. Viszont az autó oldalára jutott belőle, ugyanígy egy matrica is hirdeti a „kígyóságot” a küszöbök felett. Hátul szénszálas szárny és hatalmas Shelby felirat hirdeti az erőt, ami a motor beröffentésekor máris letaglóz. Pedig ekkor még nem történik semmi azon kívül, hogy elindulnak a hengerek.
Kobrák... Kobrák mindenütt
Hátsó szárny, splitter, Shelby dombormű, apró dolgok, de megfűszerezik az összképet és nem mellesleg ezen az autón már fontos a jelenlétük. Mármint a szárnyaknak, de a hangulathoz a feliratok is kellenek
A Ford V8-asa eleve „nagyon disznó”, de a Shelby röfögése, ha lehet még szebb, egyesek szerint még vészjóslóbb. Azután, ahogy padlóba nyomom a gázpedált, egy komoly versenyautó orgánumával üvölt és persze úgy présel az ereje a vezetőülésbe, hogy néhány pillanatig nehéz levegőt venni.
Pedig érdemes figyelni a váltásokra, mert a szériaváltozaténál még rövidebb váltókar bizony munkás darab. A kuplungpedál kőkemény, a fokozatok nagyon hosszúak és a visszaváltásokkal nagyon gyorsan gallyra lehet tenni a technikát.
Néhány száz méter után már érthetőnek találtam a Ford Solymár óvatosságát, hogy csak a célegyenesre engedtek rá. Ügyfélrendezvény lévén a kevésbé gyakorlottak számára bőven elég ennyi ízelítő, a 750 lóerő már nem játék. És nem is olcsó mulatság. A manuális váltóval felszerelt Super Snake 49 075 000 forintba kerül, automatával pedig 49 900 000 forint az ár. Ebben természetesen benne foglaltatik a 3 év vagy 100 000 kilométer garancia is.
3,5 másodperc papíron a százra gyorsulás. Nem mértem, de tuti igaz