Kevesebbet fogyaszt és jobb vezetni: Renault Mégane miniteszt

Renault Mégane Collection 2012 miniteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elődjéhez képest drágább, de jobb autó is lett a modellfrissített Renault Mégane, amelynek három új motorját háromféle karosszériában próbáltuk.


Megújult a Mégane-modellcsalád, a harmadik generációs Renault-kompakt frissített kollekciója már hazánkba is megérkezett, hogy tovább erősítve a márka minőségi megítélését maradjon, ami volt: az egyik legnépszerűbb és legjobb ár/értékű autó. A nemzetközi menetpróbán mindhárom karosszéria-változatot módunkban állt kipróbálni, s hogy teljes legyen a kép, más-más új, takarékos és energikus motorral a különböző LED-sorokkal díszített orrukban.

Bár a legkeresettebb Renault itthon a Fluence, a spanyolországi Palenciában gyártott Mégane is Top10-es volt az év első két hónapjában, ami pedig a globális eredményt illeti, 2008 óta a Scénic egyterűvel együtt 772 ezer példány fogyott az ADAC megbízhatósági értékeléseinek rendre az élmezőnyében végző modellből.
Hirdetés
Ahogy azt már korábban is megírtuk, a méreteiben változatlanul hagyott, kupéként csak elöl, ferdehátúként és kombiként hátul is elég kényelmes, 344-372-491 literes befogadóképességekkel átlagos csomagterű faceliftes Mégane-t elsősorban - a középső, Dynamique felszereltségi szinttől - LED-es nappali menetfényéről lehet felismerni, a gazdagabb ellátmányú kivitelek fényes fekete lökhárítóját pedig krómozott részletek díszítik. Új színek, felnik, bent hat friss kárpit igazolják még a ráncfelvarrást. Utóbbihoz módosított műszerfal-kidolgozás társul.

A csakis az ötajtós karosszériával elérhető Generation alapverzió menetstabilizáló elektronikát vagy például mélységében is állítható kormányoszlopot még nem ad, ám - egyebek mellett - 6 légzsákot, tempomatot, fedélzeti számítógépet, manuális klímát igen. A már mindhárom típust érintő Expression csomag már ESP-s, ködlámpás, kétzónás automata légkondis, fény- és esőszenzoros, osztottan dönthető hátsó üléses, multikormányos, Bluetooth-kihangosítós, USB-csatlakozós (újdonságként a hifi előlapjáról).
Renault Mégane 2012 - magyarországi benzines kínálat
1.6 100 1.6 110 1.2 TCe 2.0 TCe
Berline x x x
Grandtour x x x x
Coupé x x x
Lökettérfogat (cm3) 1598 1598 1198 1998
Váltó típusa kézi/5 kézi/6 kézi/6 kézi/6
Teljesítmény (LE/p) 100/5500 110/6000 115/4500 180/5500
Nyomaték (Nm) 148/4250 151/4250 190/2000 300/2250
Végsebesség (km/h) 190 190 190 225-230
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) 10,9 10,5 10,9 7,8-8,0
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 6,8 7,1 5,3 7,7
CO2-kibocsátás (g/km) 159 163 119 178

Amint az jól látható a fenti táblázatban, az egyformán 4 hengeres, 16 szelepes benzines paletta újdonsága, a stop-start rendszerrel ellátott közvetlen befecskendezéses, kétoldali változó szelepvezérléses, teljesen alumínium szerkezetű, 1,2 literes turbómotor az 1,6-osok menetdinamikáját hozva azoknál sokkal takarékosabb és környezetbarátabb. A dízelek között az ehhez hasonlóan az Energy-család képviselőjeként a Scénicben és a Nissan Qashqai-ban már próbált (stop-startos) 1.6 dCi és az átdolgozott, például hűtött kipufogógáz-visszavezetéses, alacsony nyomású EGR-es 1.5 dCi a nóvum. Ez a 100 km-en - gyárilag - mindössze 3,5 liter gázolajat elégető, 90 g/km széndioxid-kibocsátású és nyilván ugyancsak motorleállítós és újraindítós variáns nálunk még nem elérhető.
Renault Mégane 2012 - magyarországi dízelkínálat
1.5 dCi 90 1.5 dCi 110 1.6 dCi 130 2.0 dCi 160
Berline x x x
Grandtour x x x x
Coupé x x
Lökettérfogat (cm3) 1461 1461 1598 1995
Váltó típusa kézi/5 kézi/EDC aut/6 kézi/6 kézi/6
Teljesítmény (LE/p) 90/4000 110/4000 130/4000 160/3750
Nyomaték (Nm) 200/1750 240/1750 320/1700 380/2000
Végsebesség (km/h) 180 190 200 215
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) 12,5-12,9 10,5/12,1 9,8-10,1 8,8
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 4,4 4,4 4,0/4,2 5,9
CO2-kibocsátás (g/km) 115 114 104 155

Az Energy-motorcsaládot a már emmlítetteken kívül fékenergia-visszanyerés és karbantartást nem igénylő vezérműlánc is jellemzi. No meg a stop-start rendszer gyors és kultúrált működése, amit Sevilla környékén tapasztalhattunk meg. Az 1.2 TCe benzinmotort egy ötajtós, GT felszereltségű, kéttónusú bőrüléses példányban teszteltük, s bár 2000-es fordulatszám alatt gyengécske, fölötte tisztességesen húz, de annyira lineárisan, hogy a turbó csupán fütyülése miatt jut az ember eszébe. Ez azt is jelenti, hogy motorzajból szinte semmi sem szűrődik be az utastérbe, gumi- és szélzaj sem sok. Az elöl MacPherson típusú, hátul csatolt lengőkaros futómű tökéletes kompromiszum - bizony rugózási komfortban és kellő kanyarstabilitásban is jeleskedik. Még jobb az elektromos, változó rásegítésű kormány közvetlensége - nem túlszervózott, s a Mégane-t kategóriájának egyik legélvezetesebben vezethető autójává teszi.
Fogyasztást egy nemzetközi menetpróbán józan autósújságíró nem mér, legfeljebb - a fedélzeti számítógép adatai alapján - megfigyel: a kis benzines két személlyel, kicsit városi tötymörgésből, országúti krúzolásból és tempomatos autópályázásból is kapva 7 litert evett. Kevesebbet vártunk tőle, de remélhetőleg egy későbbi teszt folyamán meggyőz minket arról, hogy valóban szerény az étvágya.
Mint a régi 1.9-est nyugdíjazó 1.6 dCi dízel is, amellyel egy Bose ellátmányú kombiban barátkoztunk. Az sem hozta az ígért 4,0 litert, az is többet fogyasztott úgy másféllel, azonban nem erre figyeltünk, hanem a minimális turbólyukra, a lehengerlő nyomatékra és a parádés rugalmasságra, a példásan működő váltási segédletre - a Grandtour egy kiváló utazóautó ezen a szinten szuper hifivel, a Visio System révén véletlen sávelhagyásra figyelmeztetéssel és automata fényszóróvezérléssel, levegőminőség-érzékelővel, ahogy azt a kor megköveteli. És viszagurulás-gátlóval, netán opciós tolatókamerával. Kár, hogy olyanokat (még?) nem tud, mint holttérfigyelés vagy adaptív tempomat.
Nem esett még szó a váltóról: a manuális egység is majdnem van olyan jó, mint a kormány, valóban élmény vezetni a Mégane-t. Automataként is. A fogyasztást elvileg nem nagyon, a dinamikát inkább befolyásoló EDC szerkezetet egy 1.5 dCi Coupé volánja mögött nem kapcsolgattuk kézzel, hiába lehetett volna, hagytuk, hadd pakolgassa a fokozatokat a számítógép finoman, egész gyorsan. Minőségi utakon ez és az 1.6 dCi is kifejezetten csendesen ketyegett, zavaró dízelhangot nem hallatott.
Ha valamibe mindenképp bele kéne kötni: az egyik tesztautó - amúgy méretes - ajtózsebeibe az illetékesek bekészítettek egy-egy félliteres palackos vizet, ami indulás után azonnal, jókorát puffanva eldőlt - egy mélyítéssel vagy határolóval orvosolható lenne a probléma. A másik, hogy a TomTom navigációnak többször fogalma sem volt arról, hol is vagyunk, sőt nem egyszer olyan utakat javasolt, amik nem is léteztek...
Végül az árról: a három és feledik Mégane kicsit drágult elődjéhez viszonyítva. Drágult, mert ha igazán jól felszerelt, mutatós és modern autót szeretne az ügyfél LED-sorral, takarékos motorral, stb., mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Különben a Generation felszereltségű 100 lóerős, 1,6 literes benzinessel hajtott ötajtós akciós ára 3 390 000 forint, s ez az összeg Renault Crédit finanszírzással még 400 ezerrel csökkenthető. Az 1.2 TCe viszont csak Expression szinttől felfelé van 4,44 milliótól, az 1.6 dCi pedig Dynamique-ként újabb hatalmas lépcső a maga 5,54 millió forintos árával.
Az Authentique felszereltséggel induló Grandtour alapára 4,04 millió forint, az Expression csomagos Coupé - szintén 1,6-os, csak 110 lóerős benzinessel - 4,49 millió forintról startol. Mindamellett a Mégane maradt jó ár/értékű, ha a konkurenciához hasonlítjuk, és a konkurencia főleg a Golf, az Astra, a Focus, az Octavia, a 308 és a C4 - hangzott el a sajtótájékoztatón. Ezek többségénél olcsóbb, továbbá vezetve is jobb a Renault frissített kompaktja, punktum.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?