Kevesebbet fogyaszt és jobb vezetni: Renault Mégane miniteszt
Renault Mégane Collection 2012 miniteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elődjéhez képest drágább, de jobb autó is lett a modellfrissített Renault Mégane, amelynek három új motorját háromféle karosszériában próbáltuk.
Kicsit új kívül, kicsit új belül, kicsit új a lemezek alatt - a faceliftes Mégane jobb, komolyabb autó lett egy nagy csöpp németességgel
Megújult a Mégane-modellcsalád, a harmadik generációs Renault-kompakt frissített kollekciója már hazánkba is megérkezett, hogy tovább erősítve a márka minőségi megítélését maradjon, ami volt: az egyik legnépszerűbb és legjobb ár/értékű autó. A nemzetközi menetpróbán mindhárom karosszéria-változatot módunkban állt kipróbálni, s hogy teljes legyen a kép, más-más új, takarékos és energikus motorral a különböző LED-sorokkal díszített orrukban.
Ilyen LED-soros, áldiffúzoros, panorámatetős, nagyfelnis példányokat a Bose meg a GT felszereltségi szinteken tessenek majd keresni
Bár a legkeresettebb Renault itthon a Fluence, a spanyolországi Palenciában gyártott Mégane is Top10-es volt az év első két hónapjában, ami pedig a globális eredményt illeti, 2008 óta a Scénic egyterűvel együtt 772 ezer példány fogyott az ADAC megbízhatósági értékeléseinek rendre az élmezőnyében végző modellből. [BANNER type="1"] Ahogy azt már korábban is megírtuk, a méreteiben változatlanul hagyott, kupéként csak elöl, ferdehátúként és kombiként hátul is elég kényelmes, 344-372-491 literes befogadóképességekkel átlagos csomagterű faceliftes Mégane-t elsősorban - a középső, Dynamique felszereltségi szinttől - LED-es nappali menetfényéről lehet felismerni, a gazdagabb ellátmányú kivitelek fényes fekete lökhárítóját pedig krómozott részletek díszítik. Új színek, felnik, bent hat friss kárpit igazolják még a ráncfelvarrást. Utóbbihoz módosított műszerfal-kidolgozás társul.
Pazar, kéttónusú bőrülésekben is trónolhat a Mégane-tulaj - az ülés kényelmes, és hátul is van elég hely két felnőtt számára
A csakis az ötajtós karosszériával elérhető Generation alapverzió menetstabilizáló elektronikát vagy például mélységében is állítható kormányoszlopot még nem ad, ám - egyebek mellett - 6 légzsákot, tempomatot, fedélzeti számítógépet, manuális klímát igen. A már mindhárom típust érintő Expression csomag már ESP-s, ködlámpás, kétzónás automata légkondis, fény- és esőszenzoros, osztottan dönthető hátsó üléses, multikormányos, Bluetooth-kihangosítós, USB-csatlakozós (újdonságként a hifi előlapjáról).
1.6 100 | 1.6 110 | 1.2 TCe | 2.0 TCe | |
Berline | x | x | x | |
Grandtour | x | x | x | x |
Coupé | x | x | x | |
Lökettérfogat (cm3) | 1598 | 1598 | 1198 | 1998 |
Váltó típusa | kézi/5 | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény (LE/p) | 100/5500 | 110/6000 | 115/4500 | 180/5500 |
Nyomaték (Nm) | 148/4250 | 151/4250 | 190/2000 | 300/2250 |
Végsebesség (km/h) | 190 | 190 | 190 | 225-230 |
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) | 10,9 | 10,5 | 10,9 | 7,8-8,0 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 6,8 | 7,1 | 5,3 | 7,7 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 159 | 163 | 119 | 178 |
Amint az jól látható a fenti táblázatban, az egyformán 4 hengeres, 16 szelepes benzines paletta újdonsága, a stop-start rendszerrel ellátott közvetlen befecskendezéses, kétoldali változó szelepvezérléses, teljesen alumínium szerkezetű, 1,2 literes turbómotor az 1,6-osok menetdinamikáját hozva azoknál sokkal takarékosabb és környezetbarátabb. A dízelek között az ehhez hasonlóan az Energy-család képviselőjeként a Scénicben és a Nissan Qashqai-ban már próbált (stop-startos) 1.6 dCi és az átdolgozott, például hűtött kipufogógáz-visszavezetéses, alacsony nyomású EGR-es 1.5 dCi a nóvum. Ez a 100 km-en - gyárilag - mindössze 3,5 liter gázolajat elégető, 90 g/km széndioxid-kibocsátású és nyilván ugyancsak motorleállítós és újraindítós variáns nálunk még nem elérhető.
Balra az 1.2 TCe, jobbra az 1.6 dCi motor az Energy családból. Mindkettő szerethető, utóbbi persze jóval izmosabb és kevesebbet is fogyaszt
1.5 dCi 90 | 1.5 dCi 110 | 1.6 dCi 130 | 2.0 dCi 160 | |
Berline | x | x | x | |
Grandtour | x | x | x | x |
Coupé | x | x | ||
Lökettérfogat (cm3) | 1461 | 1461 | 1598 | 1995 |
Váltó típusa | kézi/5 | kézi/EDC aut/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény (LE/p) | 90/4000 | 110/4000 | 130/4000 | 160/3750 |
Nyomaték (Nm) | 200/1750 | 240/1750 | 320/1700 | 380/2000 |
Végsebesség (km/h) | 180 | 190 | 200 | 215 |
Gyorsulás (0-100 km/h, mp) | 12,5-12,9 | 10,5/12,1 | 9,8-10,1 | 8,8 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 4,4 | 4,4 | 4,0/4,2 | 5,9 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 115 | 114 | 104 | 155 |
Az Energy-motorcsaládot a már emmlítetteken kívül fékenergia-visszanyerés és karbantartást nem igénylő vezérműlánc is jellemzi. No meg a stop-start rendszer gyors és kultúrált működése, amit Sevilla környékén tapasztalhattunk meg. Az 1.2 TCe benzinmotort egy ötajtós, GT felszereltségű, kéttónusú bőrüléses példányban teszteltük, s bár 2000-es fordulatszám alatt gyengécske, fölötte tisztességesen húz, de annyira lineárisan, hogy a turbó csupán fütyülése miatt jut az ember eszébe. Ez azt is jelenti, hogy motorzajból szinte semmi sem szűrődik be az utastérbe, gumi- és szélzaj sem sok. Az elöl MacPherson típusú, hátul csatolt lengőkaros futómű tökéletes kompromiszum - bizony rugózási komfortban és kellő kanyarstabilitásban is jeleskedik. Még jobb az elektromos, változó rásegítésű kormány közvetlensége - nem túlszervózott, s a Mégane-t kategóriájának egyik legélvezetesebben vezethető autójává teszi.
Még szivárvány is dukált a facelift tiszteletére
Fogyasztást egy nemzetközi menetpróbán józan autósújságíró nem mér, legfeljebb - a fedélzeti számítógép adatai alapján - megfigyel: a kis benzines két személlyel, kicsit városi tötymörgésből, országúti krúzolásból és tempomatos autópályázásból is kapva 7 litert evett. Kevesebbet vártunk tőle, de remélhetőleg egy későbbi teszt folyamán meggyőz minket arról, hogy valóban szerény az étvágya.
Mint a régi 1.9-est nyugdíjazó 1.6 dCi dízel is, amellyel egy Bose ellátmányú kombiban barátkoztunk. Az sem hozta az ígért 4,0 litert, az is többet fogyasztott úgy másféllel, azonban nem erre figyeltünk, hanem a minimális turbólyukra, a lehengerlő nyomatékra és a parádés rugalmasságra, a példásan működő váltási segédletre - a Grandtour egy kiváló utazóautó ezen a szinten szuper hifivel, a Visio System révén véletlen sávelhagyásra figyelmeztetéssel és automata fényszóróvezérléssel, levegőminőség-érzékelővel, ahogy azt a kor megköveteli. És viszagurulás-gátlóval, netán opciós tolatókamerával. Kár, hogy olyanokat (még?) nem tud, mint holttérfigyelés vagy adaptív tempomat.
Igen, ez a két autó azonos, amúgy Bose felszereltségű volt - árulkodó jel a füstös, 17 colos könnyűfém kerék
Nem esett még szó a váltóról: a manuális egység is majdnem van olyan jó, mint a kormány, valóban élmény vezetni a Mégane-t. Automataként is. A fogyasztást elvileg nem nagyon, a dinamikát inkább befolyásoló EDC szerkezetet egy 1.5 dCi Coupé volánja mögött nem kapcsolgattuk kézzel, hiába lehetett volna, hagytuk, hadd pakolgassa a fokozatokat a számítógép finoman, egész gyorsan. Minőségi utakon ez és az 1.6 dCi is kifejezetten csendesen ketyegett, zavaró dízelhangot nem hallatott.
Ha valamibe mindenképp bele kéne kötni: az egyik tesztautó - amúgy méretes - ajtózsebeibe az illetékesek bekészítettek egy-egy félliteres palackos vizet, ami indulás után azonnal, jókorát puffanva eldőlt - egy mélyítéssel vagy határolóval orvosolható lenne a probléma. A másik, hogy a TomTom navigációnak többször fogalma sem volt arról, hol is vagyunk, sőt nem egyszer olyan utakat javasolt, amik nem is léteztek...
A háromból kettő, a Visio System és a tolatókamera jól működött, középen a kakukktojás, a TomTom navi. Ha maximálisan megbíztunk volna benne, valahol még most is Sevilla környékén keresnénk, hol is vagyunk. Mondjuk az olasz fővárosban, hisz' minden út Rómába vezet
Végül az árról: a három és feledik Mégane kicsit drágult elődjéhez viszonyítva. Drágult, mert ha igazán jól felszerelt, mutatós és modern autót szeretne az ügyfél LED-sorral, takarékos motorral, stb., mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Különben a Generation felszereltségű 100 lóerős, 1,6 literes benzinessel hajtott ötajtós akciós ára 3 390 000 forint, s ez az összeg Renault Crédit finanszírzással még 400 ezerrel csökkenthető. Az 1.2 TCe viszont csak Expression szinttől felfelé van 4,44 milliótól, az 1.6 dCi pedig Dynamique-ként újabb hatalmas lépcső a maga 5,54 millió forintos árával.
Az anyagokra és a kidolgozásra sem lehet panasz, a Mégane minőségérzetben is a kategória egyik legjobbja
Az Authentique felszereltséggel induló Grandtour alapára 4,04 millió forint, az Expression csomagos Coupé - szintén 1,6-os, csak 110 lóerős benzinessel - 4,49 millió forintról startol. Mindamellett a Mégane maradt jó ár/értékű, ha a konkurenciához hasonlítjuk, és a konkurencia főleg a Golf, az Astra, a Focus, az Octavia, a 308 és a C4 - hangzott el a sajtótájékoztatón. Ezek többségénél olcsóbb, továbbá vezetve is jobb a Renault frissített kompaktja, punktum.