Kevesebb henger, több kényelem – friss Daciák

Megújult Dacia Sandero, Logan, Duster menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teljes típuspalettáját megújította a Dacia ilyen-olyan formában. Az egyik új motort, a másik automataváltót kapott, Sibeniknél ismerkedtünk.

A világ 44 országának nagy részében, ahol Daciát forgalmaznak, rekordot döntenek a márka eladásai, és ennek örömére a román márka valamennyi típusa megújult. A Párizsi Autószalonon debütált újdonságokat Horvátországban menet közben is kipróbáltuk. Persze már álló helyzetben is látható, hogy a Sandero és a Logan megjelenése egyaránt előnyére változott, a B-oszlop besötétítése, az új lökhárítók, a friss hűtőmaszk és hátsó lámpák, valamint a LED nappali fénnyel kiegészített fényszórók karakteresebb külsőt kölcsönöznek mindegyik típusnak. Ezenkívül a dísztárcsák és az alufelnik is újak, csakúgy, mint a Stepway második generációs Toyota Priust idéző kerekei, amelyeken a dísztárcsa a teljes acélfelnit beborítja és abszolút könnyűfémes hatást kelt.
Az utastérben is akad változás bőven, hiszen igényesebb, finomabb tapintású anyagok és új extrák kerültek a Sanderóba és a Loganba. A középkonzol és az ajtóbehúzók karbonutánzatú díszítést, az utasülés mobiltelefon-tároló zsebet, a vezetőülés pedig lehajtható kartámaszt kapott, s az első utas lábterébe is került egy kis hálós tároló a középkonzol oldalára. A duda pedig immár jól megérdemelt helyéről, a kormánykerék közepéről hozható működésbe – kis lépés a Daciának, de nagy öröm a vezetőjének. Szintén nem tűnik nagy dolognak, mégis sokkal kényelmesebb megoldás, hogy a motoros ablakemelő kapcsolói a más márkáknál megszokott helyre, az ajtókárpitra kerültek. Legalábbis az első ablakoké, a hátsó ablakok mozgatása ugyanis elölről a középkonzolra helyezett kapcsolókkal intézhető, a vezető ablaka pedig immár egyetlen nyomásra kúszik le és fel.
Minden Daciába alapáron jár az emelkedőn indulást segítő rendszer, míg új extraként jelent meg a tolatókamera. Szintén új az egyliteres, háromhengeres SCe 75 alapmotor, amely az eddigi 1,2-es négyhengerest váltja, valójában 73 lóerős teljesítménnyel. A négyhengeresnél 20 kilóval könnyebb alumínium blokkos motor szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlést kapott. Ezzel az erőforrással próbáltuk a Sanderót, és nálam mindjárt az indításnál elismerést szerzett kulturáltságával. Szépen egyenletesen jár a kis benzinmotor, nem tapasztalható olyan rezonancia, mint például a Suzuki Baleno háromhengeresénél. A hozzá kapcsolódó ötfokozatú manuális váltóval egész virgoncul mozog a Sandero, és a fokozatok sem olyan hosszúak, mint a hasonló háromhengereseknél. Így például ötvennél bátran kapcsolható a negyedik, és városi, valamint országúti poroszkáláshoz elegendőnek bizonyult a 97 newtonméteres forgatónyomaték is.
Hirdetés
Kevésbé jelentős mértékben újulnak meg a Dacia egyterűi, de néhány apróságot a Lodgy és a Dokker is megörököl a Sanderótól és a Logantól. Ilyen például a Flexwheel mű-alufelni a Stepway modelleken, valamint krómbetétből is több jut a hűtőmaszkokra és a Lodgy csomagtér-ajtajára. A műszerfal díszítőelemei is a Logan-Sandero párosét idézik, akárcsak a kárpitozás, és a kis rakodóhálót is megkapják. Az első ülések háttámlájáról asztalkák hajthatók le, és a Dokkerhez is rendelhető tolatókamera, beleértve a haszonjármű változatot is. A friss Lodgy és Dokker januártól érhető el hazánkban, míg az SCe 75 motor gyártása még idén év végén elkezdődik. A megújult Sandero és Logan pedig már most rendelhető a hazai Dacia-kereskedésekben - az alapár továbbra is bajnok, 1,99 millió forint, 2,49 millió forintért már klímás, kihangosítós hifis (új!) autóba ülhetünk. 2017 márciusától kapható hazánkban a Duster új, duplakuplungos EDC automataváltós modellje. A csakis 110 lóerős dCi dízelmotorral és elsőkerék-hajtással elérhető hatfokozatú EDC-váltó a menetpróba alapján kellemes partnernek bizonyult a Dusterben. A hegyes-völgyes horvát utakon is ügyesen tette a dolgát, leginkább a tempós gyorsítások során pakolja szinte észrevétlenül és gyorsan a fokozatokat. Az elindulás és a gázelvétel utáni ismételt gyorsítással már zavarba hozható a rendszer, kézi kapcsolgatás közben pedig lassúsággal jelzi nemtetszését. Ám ennél zavaróbb a dízelmotor főleg hidegen hangosan kerregő hangja a Dusterben éppúgy, mint a Logan MCV-ben. Utóbbiban az ötfokozatú manuális váltó is meglepett hosszú fokozataival, amellyel a motor ötvennél harmadikat kíván, nyolcvannál pedig még az egész utasteret betöltő túlvilági hörgéssel tiltakozik az ötödik fokozat ellen. A megújulás nem jár árváltozással a Daciánál, és az új egyliteres, háromhengeres motor is a korábbi 1,2-es áráért kapható. A Logan esetében ez 1,99 millió forintos alapárat jelent, míg a Sanderóért 160 ezer forinttal többet kell fizetni ugyanezzel az erőforrással. A továbbra is jókora és hatalmas csomagtartót adó Logan MCV pedig legkevesebb 2,28 millió forintért vihető haza. Persze nem is feltétlenül az új motor a legjobb választás a megújult Daciákhoz, hiszen 5,2-5,4 literes átlagfogyasztásával ez a márka kínálatának legkevésbé gazdaságos erőforrása és egyedüli turbófeltöltő nélküli egysége. Az EDC-váltós Duster ára még nem ismert, ám biztos, hogy összkerékhajtással később sem párosítható majd az automataváltó. Sebaj, a kuplungpedál nélküli dízel Duster így is a legjózanabb SUV lehet sokak számára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

9 thoughts on “Kevesebb henger, több kényelem – friss Daciák

  • 2017.10.27. at 23:32
    Permalink

    Nem Scenic 1320kg 1,6 113le 150NM körül 4000-es körüli fordulaton, szívóoldali váltótó vezérléssel euro3.
    Mégis jobb egy 1,5 dci 5 sebességes azt hiszem 100le-s váltójával.

  • 2017.10.27. at 23:32
    Permalink

    [i]„Az enyém 4000-et forgott 130-nál most 3200 körül forog 130-nál és jó ez így pedig nekem előtte és utána is 5 sebességes maradt.” [/i]
    Mert? Fogaskerékpárt cseréltél a sebváltóban? Ugyanez van neked? Vagy ugyanekkora homlokfelületű és súlyú karosszériával 1000 ccm-es 73 LE-vel más típus? Ilyen kis motoroknál nagyon ki van számolva az áttétel, nincs tartalék, nem bír el többet. Elég annyi, hogy 1 mérettel ballonosabb gumit raksz fel, azzal módosul az áttétel, és már ennyitől is „szenved” a motor. Nem kell emelkedő, elég egy erősebb szembe szél, máris megfogta, a kínszenvedés gyorsulásról nem is beszélve. Nekem legalábbis ez a tapasztalatom.

  • 2017.10.27. at 23:32
    Permalink

    Dehogy, a teljesítménycsúcs lehet 4500-nál.
    3500-nál is van még nyomaték autópályán jó lenne, csak emelkedőn lehet kevés ehhez a súlyhoz 98 NM.
    Hegyekbe felesleges lenne a 6. de Magyarország nagy részén bőven jó.
    Az enyém 4000-et forgott 130-nál most 3200 körül forog 130-nál és jó ez így pedig nekem előtte és utána is 5 sebességes maradt.

  • 2017.10.27. at 23:32
    Permalink

    Én azt gondolom hogy aki új autóban gondolkodik kizárólag, (a szervizelés végett) 2 milláért ez egy igazán jó választás így 2016-17 környékén. akinek csak erre van keret.
    Gondoljunk csak a megbízhatóságra.
    Egy hátrány hogy 130-nál 4500 a fordulat, elférne ide egy 6. sebesség is.

  • 2017.10.27. at 23:32
    Permalink

    Ha belegondolok honnan indult az újkori Dacia sikersztorija 2004-ben a Logan-nal, és most hol tart azt kell mondjam minden elismerésem a vállalatnak. Egy teljesen vállalható minőségű és formavilágú modellcsalád épült fel, és ami nem mellékes egész jó áron.

Vélemény, hozzászólás?