Meglepő eredményt hozott a hazai közúti emissziómérés: - arányaiban is - több benzines, mint dízel autóval volt gond
Miként arról beszámoltunk, szeptember 21. és 25. között négy hazai nagyvárosban, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden
ellenőrizték az autók, illetve a tehergépkocsik műszaki-környezetvédelmi állapotát, a kipufogógázok és kísérleti jelleggel a zajterhelés mérésével. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményéből kiderül, hogy összesen 673 autót ellenőriztek. A hibaarány 10-20 százalék között mozgott, ugyanis tíz gépkocsiból csak egy-kettő paraméterei voltak kifogásolhatók, ugyanakkor meglepő lehet, hogy a dízelautók nagyobb arányban feleltek meg, mint a benzinesek, továbbá egyéb érdekességekre is fény derült.
Bár sokakban él a kép a füstöt okádó teherautókról, hiszen azok igencsak látványosak tudnak venni, nincsenek többségben, sem a közlekedést, sem a renitens járműveket tekintve. A felmérés során ugyanis megállapították, hogy a munkára használt, jellemzően céges teherautók sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik. Így az ITM legfőbb konklúziója a következő lett:
minél nagyobb, annál fiatalabb és tisztább egy gépkocsi.
A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy a tehergépkocsik közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg, ugyanakkor a magán használatban lévő személyautóknál nincs ehhez hasonló ösztönző a szerényebb emissziójú, modernebb autók tartásához és üzemeltetéséhez.
Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet - köztük hat nyerges vontatót - ellenőriztek. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya meghaladta a 33 százalékot. Az ellenőrzött személyautók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt. A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.
Azoknak, akik elvéreztek autójukkal a felmérésen, vagyis a kirívóan rossz beállítású, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel, addig természetesen a szükséges javításokat is el kell végeztetniük.