Még mindig akadnak olyan márkák, akiknél egyre divatosabbak a képernyők, és modellről modellre fogynak a fizikai gombok
Félreértés ne essék, az Euro NCAP csapatának nem magukkal a képernyőkkel van problémája, hanem azzal, amit eredményeznek: rengeteg új autóban egyáltalán nem maradtak fizikai gombok, kizárólag érintésérzékeny felületekkel lehet vezérelni egyes funkciókat. Ennek vethet véget a törésteszt-eredmény 2026-tól. Első körben azok a járművek kapnak majd pontlevonást, amelyeknél az irányjelzők, a vészvillogó, az ablaktörlő, a duda, illetve a segélyhívó nem rendelkeznek tradicionális kezelőszervvel, ám nem kizárt, hogy ezt a listát tovább bővítik a jövőben.
Biztonsági szempontból jobb volt, amikor még gombokkal kellett vezérelni mindent
Mindez nem ésszerűtlen támadás a modern technika ellen. Az új autók tesztelése közben számomra is egyértelművé vált az elmúlt évek során, hogy nem a képernyő-egyeduralom a megfelelő irány: márkától és típustól függetlenül egyszerűbb és gyorsabb a kezelése azoknak a funkcióknak, amelyek fizikai gombokat, tekerőket kapnak egy autóban, így nem tartanám ördögtől valónak azt sem, ha ezeket a kritériumokat mondjuk a klímavezérlőre, a világításkapcsolóra és az audiórendszer hangerőszabályzójára is kiterjesztenék, ezek is könnyedén elvonhatják a sofőrök figyelmét az útról, ha kizárólag érintésérzékeny felületek nyomkodásával és/vagy az autó menüjében navigálással lehet őket elérni.
A Hyundai új műszerfalai ismét egyre több gombot használnak
Az autógyártók is kezdenek észhez térni. hiába olcsóbb és egyszerűbb a képernyő, egyre kevesebben döntenek a gombok teljes száműzése mellett. A Hyundai, illetve a Honda is kezdi visszahozni a régimódi kezelőszerveket, de a Toyota például nem is igazán engedett a tapipadok csábításának, a Volkswagen csoport pedig a felhasználók panaszaira reagálva vett vissza a képernyőuralomból.
Matthew Avery, az Euro NCAP fejlesztésért felelős vezetője elmondta, a fizikai gombok hiánya kimutathatóan eltereli a sofőrök figyelmét, így balesetekhez vezet.
Hozzátette: a 2026-tól induló kezdeményezés célja, hogy legalább a kritikus helyzetekben ne kelljen a képernyőre nézni, ezzel is növelve az időt, amikor a sofőrök az útra és a körülöttük történő eseményekre figyelnek. Ha a menükben és almenükben manőverezés helyett a megszokott helyen található és a megszokott módon működő gombokat használja egy sofőr, akkor egyáltalán nem kell levennie a szemét az útról, ezt a képernyőkön és a kitapinthatatlan érintésérzékeny felületeken nem lehet megoldani.
A jövőben emiatt még kevesebb lehet a töréstesztek során a valódi ütközések súlya a pontozásban
Mindez persze nem jelenti egyértelműen, hogy a fent említett funkciók egytől egyig le is kerülnek majd a képernyőkről, hiszen az Euro NCAP nem az autógyártókat szabályozza, csak a törésteszt-eredmények keretrendszerét határozza meg. Újabb példa ez arra, hogy a töréstesztek csillagjait nem szabad az autók strukturális merevségével egyenértékűnek tekinteni, manapság már jóval többet számít a gyűrődőzónák színvonalánál, ha az autógyártók aktívan tesznek a balesetek megelőzéséért. Erről, illetve a szabályrendszer fejlődéséről a közelmúltban részletesen írtunk,
az említett cikket ide kattintva találod. Ha tehát egyes márkák hajlandóak engedni a törésteszt eredményeikből akkor megtarthatják az érintőképernyő-uralmat a műszerfalaikon. Ennek ellenére nem nehéz felmérni, hogy valós veszélyről van szó, a mobiltelefonok használatát sem véletlenül tiltják a legtöbb országban vezetés közben.
A képernyők is nagyjából annyira veszélyesek, mint a mobiltelefonok, ha el tudják terelni a sofőrök figyelmét az utakról