Kevés az együttműködés az autók biztonsági rendszerei között

Sokszoros karambolok sokszoros sérülésveszéllyel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hiába a legtöbbször tökéletesnek látszó utas-védelem, sokat lehetne még finomítani az autók védelmi rendszerén.

Sokakat elkápráztatnak a ma már egyre több autónál 5 csillagos EuroNCAP törészteszt eredmények és az autókba épített védelmi berendezések, pedig a laboratóriumi mérések sokszor igencsak távol állnak a valós balesetekkor tapasztalható eredményektől. Ezekről már korábban írtunk, ám most két olyan ötletet vetünk fel, amivel csökkenteni lehetne az utasok sérülésveszélyét.
Kétségtelenül jó dolog a légzsák, ám a baleseteknél veszélyes is lehet, ugyanis a sofőr arcába „robbanó” lufi nem csak kitakarja a vezető látóterét, ütésétől akár hosszú másodpercekig csak pisloghat a sofőr. Ha az autó még lendületben van, ez idő alatt újabb akadálynak ütközhet, ekkor pedig már sem a légzsák, sem a többi gyűrődő zóna nem fogja megvédeni az utasokat. Ha azonban a légzsák jelet küldene a legtöbb mai autóban már szintén megtalálható ESP-nek, akkor az a balesetkori automatikus vészfékezéssel jelentősen csökkenthetné az ismételt ütközések valószínűségét. Amíg nincs ilyen automatikus rendszer, addig mindenkinek érdemes megjegyeznie, ha van lélekjelenléte, légzsáknyílása után is „állni” kell a fékpedálon.

A kommunikáció optimális esetben kétirányú kellene legyen a légzsák és az ESP között. Az ESP borulás-érzékelője jelezhetné a légzsákvezérlőnek a borulásokat, hogy az oldalsó- illetve fej-légzsákok ne csak a karosszéria roncsolódásakor, hanem azt megelőzően is kinyílhassanak. Borulás esetén ugyanis rendszerint előbb találkozik a fej az oldalfallal, mint a karosszéria az úttesttel. Ráadásul nem is elegendő, ha csak a kívülről sérülő oldal légzsákjai nyílnak, hiszen egy jobb oldalra borulás esetén a vezető tehetetlenségéből adódóan a bal oldali tetőoszlopoknak ütheti fejét (természetesen bal kormányos autó esetén).
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Kevés az együttműködés az autók biztonsági rendszerei között

  • 2017.10.31. at 21:17
    Permalink

    Nagyon érdekes a cikk. Nem vagyok biztos benne, hogy teljes mértékben igaz, ugyanis nehéz elhinni, hogy ilyesmire ne gondoljanak az autógyárak, akik sok-sok millió eurót költenek a fejlesztésekre.
    Azonban én is észrevettem egy hiányosságot: automata váltós kocsiknál, ha D-fokozatban haladunk és az autó valamiért 180 fokban megpördül, a motor egyből lefullad (onnantól kezdve, hogy hátrafele gurul az autó). Ez egy baleset kellős közepén igen veszélyes lehet.
    (Arról nincs információm, hogy a legújabb hi-tech csodákban is fennáll-e a probléma, néhány éves autóknál viszont igen.)

Vélemény, hozzászólás?