Brno belvárosában az X7 - opcióként összkerékkormányzás segíti a manőverezést, teszi jobbá a kanyarjellemzőket. A tesztautó az alap 20 colos helyett 22 colos felniket kapott
Veseelégtelenséggel biztosan nem küzdenek a BMW-nél, tavaly minden idők legnagyobb veséivel mutatkozott be az X7, továbbá a frissített 7-esre is hatalmas példányok kerültek. Utóbbit Hamvas kolléga már vezethette, s
alaposan be is mutatta, most viszont nekem jutott a BMW Grand Tour, ami igazából nem egy nemzetközi menetpróba volt, hanem a márka régiós rendezvénye. A hetes szám bűvöletében a frissített 7-es és az új X7 tesztautók Kelet-Közép Európán - hét szakaszra bontott úton - vonulnak végig. Nekünk a cseh és szlovák etapból jutott néhány száz kilométer.
Minden idők legnagyobb vesepárját hordja
Bár egy
alap bemutatót - részletes adatokkal hoztunk már az X7-ről, mégis ez, a BMW legnagyobb szabadidő-autója volt az érdekesebb. 5,15 méteres hosszával és főként kerekeken 2 méteres, tükrökkel együtt 2,22 méteres szélességével, valamint 1,81 méteres magasságával monumentális. Viszont nem a méret a lényeg, hanem a kényelem, amit kapunk.
A BMW a luxus új dimenziójaként aposztrofálja az X7-est, és azt kell mondjam, igazuk van, megalkották a nagycsaládosok prémiummodelljét.
Szinte megszokott trend, hogy ma a szabadidő-autóktól, a SUV-októl kapjuk azt a variálhatóságot, ami miatt az egyterűek divatosak lettek, illetve voltak 10 évvel ezelőtt. Megfejelve ezt persze némi terepképességgel is. Van persze számos olyan modell a piacon, ami mindenből csak ízelítőt ad, de az X7 nem ilyennek tűnik. Igaz, terepjellemzőit most még abszolút nem vallattuk, s jó eséllyel vevőköre sem fogja, annak ellenére, hogy az összkerékhajtás alapáras, s a hasmagasság is tisztességes, 22 centiméteres.
Monstrum: 5,15 méter hosszú, tükrök nélkül is 2 méter széles, több mint 1,8 méter magas
Alapáron jár a 7 ülés és a mindhárom üléssor fölötti panorámatető
Tipikus BMW beltér, igényes anyagokból, hatalmas kijelzőkkel, utóbbi a head-up display-re is értendő
A lényeg persze a helykínálat, az alapáron is 7 ülést adó X7 hozza az egyterűek guruló nappali fílingjét, persze nappali helyett inkább az előkelő szalon kifejezés a hozzá illő. A guruló helyett pedig talán a lebegő, hiszen alapáras a légrugózás és az aktív kanyarstabilizátorok is. Mindezeknek köszönhetően a kényelem a rugózási komfortot illetően is elsőrangú, de a helykínálat is bőséges, még a harmadik sorban sem büntetés ülni, pláne, hogy oda is kerül (alapáron) egy panorámatető a méretes és nyitható elsőn túl. Az ülések komfortját jelzi, hogy hátra a fejtámaszokra még pihe-puha párna is kerülhet, sőt, a középső üléssor két különálló fotellel is kiváltható.
Az X7 mozgásán nem érezni sem a tömegét, sem a méreteit. Szűk helyen, akár egy autópályás terelésnél azonban már figyelni kell rá
Ugyanakkor BMW-hez hűen az X7 sem csupán a komfortról szól, sőt, az alaphangon is 2,3 tonnás monstrum az alapnak számító 40i motorral is bőven elég élénken, és ami még fontosabb, élvezetesen mozog. Nem, ez a motor nem 4,0 literes, hanem a 3,0 literes, soros hathengeres, TwinPower turbós, 340 lóerős gép (amit legutoljára a
Toyota Suprában vezettem...). 450 Nm nyomatékát 1500-as fordulattól adja, bárhol terhelhető. A ZF-től származó 8 fokozatú automata itt is szépen teszi a dolgát, 6,1 másodperces 100-a sprinthez segít. Lesz majd V8-as M50i is - 530 lóerővel, de talán fontosabbak a 30d (265 LE) és M50d dízelverziók (400 LE). Technikai érdekesség, hogy utóbbi is 3,0 literes és hathengeres, de 4 turbós.
Nevünkön szólíthat, magyarul beszélhet, kristály váltógombot is adhat
A hátsó ülések elektromosan dönthetők, a harmadik üléssor fölött egy külön panorámatető ad világos belteret, a második sorban utazók kispárnás fejtámaszt élvezhetnek
Az erő és a méret mellé az X7 is ad bőséggel technikai csemegéket is, ilyen például az alapáras LED és az opciós lézerfényszóró, a vezetékes kapcsolat nélküli Apple CarPlay telefontükrözés a 12,3 colos központi kijelzőre. Apropó kijelzők: természetesen a műszerblokk is egy nagy-nagy display, de a hátsó utasoknak is juthat egy-egy 10,2 colos érintőpanel. Az X7-től mindazt a kényeztetést megkapjuk (millió más mellett például az ajtók szervómotoros zárását is), amit a 7-es adhat, de azt még elég nagy beltérrel és terepképességgel is megfejelve. Az elektromos ülésdöntésekkel bővíthető csomagtér még 7 ülés mögött is értelmezhető méretű, 326 literes, de egészen 2120 literig növelhető. A technikai csemegék között millió egyéb mellett hang- és gesztusvezérlés, intelligens kulcs időzíthető motorindítással és klímatizálással mind-mind említhető, természetesen a legjobb sofőrsegédek mellett.
A 7-es sorozat minden (is) lehet, balra egy józan dízel, jobbra egy vadabb 750i, de a paletta csúcsán a 12 hengeres, 585 lóerős M760Li áll. Ha pedig zöld rendszámot szeretnénk, a rövid és hosszú karosszériával, utóbbival öszzkerékhajtással is kapható 745e azt is megadja
Hogy van-e értelme egy luxus SUV-nak, arra már a hazai piac is választ adott, a 25 millió forintról startoló X7-ből csupán az előértékesítés során több mint 100 példány elkelt hazánkban (tavaly egész évben 57 darab 7-es fogyott). És nem, vélhetően nem azért rendelik ilyen szép számban, mert hozzá is igényelhető lesz a 2,5 millió forintos állami támogatás a nagycsaládosok részére. A siker (nem csak a hazai, hanem az európai és a világszerte tapasztalható) a BMW-t is meglepte. A hatalmas vesékkel debütált X7 után minden bizonnyal a 7-es is ezért növesztett hatalmas veséket, s mutatja a korábbinál is nagyobb arcát. Amúgy jogosan, mert alacsonyabb építésével az X7-nél is jobb utazóautó, ami ráadásul még egy 740d xDrive verzióval is képes sportautónak tűnni. Nem mellesleg a hathengeres dízelek mellett, plug-in hybridként, vagy akár 12-hengeres, 585 lóerős szörnyetegként is létezik, de erről
már írtunk részletesen. A két 7-est, a simát és az X-modellt egymás után próbálva pedig egyértelmű, a divat szülte X7 is remek utazógép lett, de a "hagyományos" 7-es a vezetni szerető, klasszikus autóélményt keresőknek még jobb választás. A BMW persze minden igényt kielégít, nem is alacsony fokon.
A karbon karosszériás 7-es vezethetősége még dízelmotorral is egy kicsit sportautós. Méretéhez képest döbbenetesen kezes gép
Nézegetem a képgalériát, olyan furcsák a fotók, de nem tudom mi a baj velük. Aztán olvasom, hogy 2220 mm a kocsi szélessége: LOL! A Hummer nem volt ekkora batár, csóri BMW olyan aránytalanul néz ki a gyönyörű cseh utakon meg óvárosban, mint elefánt a porcelánboltban, a veseköveivel meg pláne rájátszik erre a hatásra. Nem tudom, hogy véletlenül lett ilyen mellékutakon fotózva vagy valamelyik BMW-s PR-os ötlete volt, hogy vigyék ki a nagy autót a szűk aszfaltra, de praktikus okokból ilyenkor lehet, hogy már széles járműre való útvonalengedélyt kéne kérni.