Kétmillió eladott példány igazolja a Wankel-motor sikerét

A Mazda szinte egyedüliként tartott ki a Wankel-motor mellett, ami az MX-30-ban ismét kapható

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Van rajongói tábora a Wankel-motornak, nem is kicsi: a Mazda már kétmillió autót adott el, amit ilyen erőforrás hajt.

A Wankel-motor az autós világ egyik legritkább érdekessége: lényegében egy olyan belsőégésű motor, ami teljesen más felépítésű, mint amit egyetlen márkán kívül mindenki más is használ. Egyedül a Mazda tette le hosszabb távon a voksát a forgódugattyús elven működő erőforrás mellett, ami az évtizedek alatt megosztóvá vált ugyan, de a mai napig népes a Wankel-motor rajongótábora.
Hirdetés
Hogy a Wankel-motor mennyire megbízható és üzemanyag-hatékony, az legyen egy másik cikk témája, hiszen most inkább egy jubileumot illik ünnepelni: elkészült a Mazda kétmilliomodik autója, amiben ez a különleges erőforrás dolgozik. Érdekesség, hogy a Wankel-motor története 1967-től 2012-ig töretlen volt, bő egy évtizede pedig valahol éppen a kétmilliomodik darab előtt állhatott le a gyártása, ugyanis idén nyáron tért vissza a motor az MX-30-ban, és néhány hónap után pont meg is lett a kerek szám. Először egyébként 1961-ben kezdett el a forgódugattyús motorral foglalkozni a Mazda, ekkor kötöttek megállapodást Felix Wankellel. 1967-re készült el az első, sorozatgyártású modelljük ezzel az erőforrással, ez volt a 110S. A későbbiekben főként sportkocsikba, nevezetesen az RX modellekbe tették a japánok a Wankel-motort, 1970-ben indult az RX-2, majd az RX-6-os megjelölést kihagyva sorban érkeztek a számok. Ikonikussá vált az RX-7, melynek első generációja 1978-ban lépett a piacra, de kapott második generációt is 1985-ben, valamint harmadikat 1991-ben. 1986-ra már másfél millió darab Wankel-motort gyártott le a Mazda. Az RX-modellek mellett más Mazdák is kaptak a speciális motorból, beépítették például szedánba (Roadpacer AP - 1975) vagy pick-upba is (Rotary Pickup - 1974). A motorsportban is sikerült szép eredményt elérniük, a 787B 1991-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órást versenyt. Végül pedig 2003-ban dobták piacra az RX-8-ast, ami 2012-ig maradt gyártásban. Ezután egy több mint egy évtizedes kihagyás következett, idén júniusban tért vissza a Wankel-motor a Mazda kínálatába. Jelenleg az MX-30-as crossover hatótávnövelő erőforrásaként rendelhető, a 830 cm3-es motor rendeltetési célja tehát már csak a villanyhajtás támogatása.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.11.06. at 16:11
    Permalink

    A Wankel motor még most is egy betegágy, a Mazda RX8 az egyetlen modell ami tömeges értékesítést ért el a közelmúltban. Mindazonáltal, az RX-ösökben előbb cserélnek motort mint máshol vezérműszíjat, dacára a meglehetősen szigorú tartási körülményeknek (amely követelmények leginkább csak 60 éves egzotikus oldtimereknél fordulnak elő).
    Az RX8 nem véletlenül távozott utód nélkül (pedig egy átkozottul jó modell, forma, külső/belső 10 pontos), de maga a Wankel tech nem csak az RX8 halálában vétkes, de egy sikeres innovatív márka teljes bukását idézte elő a 60-as években. Akkoriban ez volt a „következő tuti technológia”, és az NSU nagyban tette meg tétjét és a legfontosabb modelljébe építette be a Wankel technológiát, a RO80 pedig sírba is vitte a kor „Audiját”.

    ” Mazda már kétmillió autót adott el,” ez 60 év alatt is évi 30.000 feletti eladást jelent, ami az RX éves átlaga felett van. Így felmerül a kérdés, milyen modellekkel érhették el, mert az RX7 elég ritka modell volt, főleg a legutolsó (számomra legszebb) széria. A cikk ebből a szempontból hasznos infókat tartalmaz, de még ezekkel a pickup/szedán változatokkal is nagyon komoly eladások kellenek ekkora darabszámhoz.

    A fenti egzotikumokból én is láthattam párat, amikor lehetőségem volt pár éve ellátogatni az Augsburg mellett található Mazda múzeumba ( https://egzostive.com/augsburgi-mazda-classic-muzeum/ ), amely nemcsak a japán márkának, de a Wankel technológiának is emléket állít. Volt ott mindenféle Mazda Wankel motorral, hogy csak a legalkalmatlanabb példákat hozzam a pörgős, de erőtlen motor felhasználásra: láttam kisbuszt és autómentőt is Wankel-motorral (meg persze B csoportos rallye-autót is). De még így is látványos a 2 millió eladott Wankel-motor.

Vélemény, hozzászólás?