Kerék helyett gömb – a jövő gumiabroncsa
A Goodyear kihúzná a talajt a futóműjavítók alól
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olyan koncepcióabroncsot mutatott be a Goodyear, ami alapvetően megváltoztatná a gumikról alkotott képet, egyben a futóművesek kenyerét is elvenné.
A jövő önvezető autóinak gumiabroncsaként, pontosabban azok koncepciójaként aposztrofálja Eagle-360 névre hallgató "koncepcióabroncsát" a Goodyear. A gumiiparban 117 éve tevékenykedő és nem is kis névnek számító cég egy gömb alakú, 3D nyomtatással készített "gumit" alkotott. Mivel annak irányítása teljes mértékben számítógép-vezérlésű, amúgy igencsak összetett lenne, azt a jövő önvezető járművei alá képzeli. Egyes kutatások szerint már 2035-re évi 85 millió önvezető autó fogyhat, tehát bőséggel lehet majd piacuk az abroncsaiknak is.
De miért jó a gömb? Mert sokkalta jobb manőverezhetőséget adhat, mint a kerék, kisebb parkolóhelyekre beállhat majd vele az autó, mint a hagyományos kerekekkel, nem mellesleg pedig a hagyományos futóműelemek alkalmazása helyett a kerekeken mágneses mezővel lebegtetett karosszéria sokkalta kényelmesebb futást ígér, a számos futóműelem elhagyása miatt pedig egy csomó kopó alkatrész is kimarad. A minden irányban mozgó, "multi-orientációs" abroncsok a Goodyear szerint jobb tapadást, stabilabb futást adnak.
Az Eagle-360 abroncs egyébként nem csak formájával, technológiájával is újszerű, nevezhetjük "okosabroncsnak" is. Szenzoraival figyeli az útkörülményeket, nyomását ahhoz igazítja, de az infókat (beleértve az időjárási-, illetve kátyúhelyzetet is) az autók közötti kommunikációval továbbítja is. Figyeli és optimalizálja felületének kopását, de további fontos jellemző, hogy a 3D nyomtatásos gyártás által a futófelület sokkalta jobban az egyes régiók igényeihez igazítható lesz, mint az eddigi gumiabroncsoknál. De ha ez nem lenne elegendő, futófelülete a gyári leírás szerint az agykorallok mintázatát idézi, barázdáinak alja pedig ugyanazokat az elemeket tartalmazza, mint a tengeri szivacsok, így ugyanúgy viselkedik: szárazon megkeményedik, nedvességet kapva puhul, így ígér jó tapadást száraz és vizes úton is. Szép koncepció, 20 év múlva pedig meglátjuk, hogy valóban jó és kivitelezhető volt-e az elképzelés.
Kicsit megkésve, de látták az „Én, a robot” című filmet…
Hát fábul vaskarika eftársak.
jaja, ez az amikor minden kreténség átmegy a managementen…mágneses levitációval közlekedni…agyrém.