Képzőművészeti kultúrsokk – Peugeot 508 SW menetpróba
Felkötheti a gatyáját a konkurencia, hiszen a Peugeot 508 SW az emberek szívét vette célba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyértelműen az érzelmekre hat elsősorban a Peugeot 508 kombi változata, ám emellett a céljának megfelelően is jól használható.
Tudatosan szakított a hagyományos kombi formával a Peugeot, amikor az 508 SW első vázlatait papírra vetették a dizájnerei. Le sem tagadhatná, hogy a shooting brake modellekből merítettek a tervezők, ám a végeredmény valahol a két kategória közé ékelődött be. Ugyanígy nem titkolt tény, hogy a prémium kategória néhány képviselőjét szeretnék levadászni a D-szegmensben. Ezt maga a Peugeot vezérigazgatója nyilatkozta és az 508-as bizony tényleg megszorongathat akár néhány német vetélytársat is.
Peugeot 508 SW méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4790 | 1859 | 1420 | 2793 | 530-1780 |
Ehhez az egyik ütőkártya a formaterv, mert valljuk be, sokszor az észérvek fölé kerekedik szívünk sugallata és erre maximálisan rájátszik az oroszlános márka. Már a képek alapján rávágják a legtöbben, hogy az 508-as gyönyörű, de élőben látni felér egy kis képzőművészeti „kultúrsokk” élményével. Szemből, bár ott feszít rajta az oroszlán, inkább egy kardfogú tigrisnek tűnik a mélyen lenyúló nappali menetfénnyel, amelyek vaskos agyarként tűnnek fel a szürkületben. A motorháztetőre ragasztott típusjel is nagyszerű ötletnek bizonyult (ezzel emlékeznek az idén épp 50 éves 504-re), főleg, hogy a karakterek megmunkálása is egyedi. A Peugeot saját kommünikéje szerint sportosra vették a figurát, ám szerintem ez a forma sokkal több, mint sportos. Annyira különlegesre sikerült, hogy nem lehet beskatulyázni, viszont tény, hogy a vérbeli kombikhoz képest rövid hátsójával, inkább egy sportkombi képét ölti fel.
Arányai rendkívül dinamikusak, ami annak is köszönhető, hogy majdnem olyan alacsony, mint a limuzin. Alig 1,42 méter magas az SW, miközben a hosszúsága csak 3 centivel nagyobb, mint a szedán csapotthátú (az elődjénél viszont öt centivel rövidebb), egészen pontosan 4,79 méter hosszú. A sportosságot hangsúlyozza a látványos hátsó légterelőben végződő tetővonal, de nagyban hozzájárul a megfeszülő izmokat imitáló domborítás is a hátsó kerékjáratok felett. A csomagtér-ajtón végigfutó sötét sáv pedig egy kicsit talán szélesebbnek is láttatja az autót a valóságosnál. Ebben a vonalban kaptak helyet a 3D-hatású és full-LED hátsó lámpák is, amelyek vékony fénycsíkjaikkal szintén messziről felismerhetővé teszik az 508-ast még sötétben is.
Viszont jogosan merül fel a kérdés, hogy ezért a sportos és egyedi formavilágért mennyit áldoztak fel a használhatóságból. Nos, tény, hogy az előző generáció csomagterénél kisebb az újdonságé, de csak egy hangyányit. Az új 508 SW alaphelyzetben 530 liternyi teret kínál, míg az előd 560 litert adott. Úgy vélem ez nem nagy ár, azért az ellenállhatatlan formáért, amit cserébe az új generáció nyújt. Ráadásul a variálhatóságra nem lehet panasz.
A hátsó ülések 2:1 arányban oszthatók és gombnyomásra elfektethető a háttámlájuk, így 1780 literre növelhető a csomagtér mérete.
Ráadásul hat centiméterrel alacsonyabban van a csomagtér küszöb, mint a limuziné és 2,4 centiméterrel szélesebb is a nyílása. A GT változatok még padlósínekkel is kecsegtetnek, illetve hasznos csomagrögzítő hálóval bővíthető a felszerelések listája. Sőt, rendelhető faburkolatú(!) csomagtér padló is, ami rendkívül stílusos és a fa illata különleges beltéri hangulatot eredményez.Peugeot 508 SW motorok
BlueHDi 130 M6 | BlueHDi 160 EAT8 | BlueHDi 180 EAT8 | PureTech 180 EAT8 | PureTech 225 EAT8 | |
Emissziós norma | Euro 6d-TEMP | ||||
Hengerűrtartalom (cm3) | 1499 | 1997 | 1598 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | automatikus/8 | |||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 130 (3750) | 160 (3750) | 180 (3750) | 180 (5500) | 225 (5500) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 300 (1750) | 400 (2000) | 250 (1650) | 300 (1900) | |
Végsebesség [km/h] | 210 | 225 | 230 | 225 | 245 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,1 | 9,4 | 9,3 | 8,9 | 8,2 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,0 | 4,6 | 4,7 | 5,5 | 5,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 105 | 122 | 124 | 127 | 132 |
Saját tömeg [kg] | 1460 | 1585 | 1460 | 1500 |
Picit azonban pillantsunk előre is, mert itt volt egy dolog, amitől bevallom őszintén, hogy féltem egy kicsit. Méghozzá az i-Cockpit. Talán túlzás is a félelem szót használni, sokkal inkább a kíváncsiság illene ide, mert a 2008-asban ez volt az a pont, amivel nagyon sokat pepecseltem, mire sikerül a saját testalkatomhoz igazítani a megfelelő vezetési pozíciót. Az 508 azonban nagyon kellemes meglepetést tartogatott. Beültem és két mozdulat után máris otthonosan éreztem magam. Sokaknak talán furcsának tűnhet elsőre a kormány pozíciója, ami mindenképp alacsonyabban helyezkedik el a megszokottnál, viszont a fölötte látható digitális műszerfal így tényleg sokkal könnyebben leolvasható.
A kormánykerék, amit szintén túlzás kereknek nevezni, rátesz még egy lapáttal a sportos hangulatra. Sokszögű kialakítását ugyan nem nagyon láttam még versenyautóban, mégis valahogy ösztönösen olyan érzést kelt, mintha valami bitang versenygépben ülnék.
A középkonzol kijelzője furcsamód alacsonyan helyezkedik el, nagyobb figyelmet követel annál, mintsem, hogy menet közben érdemes lenne oda pillantgatni. De erre nincs is szükség, hiszen a vezető minden fontos dolgot leolvashat a szeme előtt trónoló kijelzőről. Viszont az érintőképernyő és környéke is egyedi kialakítású. Engem egy zongorára emlékeztet a világos kapcsológombokkal, amelyek fekete zongoralakk felületen trónolnak. Az ülések elöl és hátul egyaránt rendkívül kényelmesek, AGR minősítéssel is rendelkeznek, rendelhető (elöl) masszázsfunkció hozzájuk és nem mellesleg bőr vagy Alcantara kárpit is. Hátul a belmagasság egyébként 4 centivel nagyobb, mint a limuzinban, azonban érzésre mégis olyan „tankszerű” az 508. Bár nálam ez igazából pozitívum, mert a kilátáson érdemben nem ront, a parkolósegédek a tolatókamerával pedig egyszerűvé teszik a manőverezést szűk helyeken is.Motorfronton csupa négyhengeres, három dízel és két benzines választható. Utóbbiakból mindkettőhöz (az 1,6 és a 2,0 litereshez is) kizárólag nyolcfokozatú automatikus sebességváltó jár. Kényelem szempontjából kiváló ez a váltó, viszont a sportosságot száműzi az autóból, de ez egyáltalán nem baj. A futómű eleve kényelemre hangolt, az 508 megadja azt a bizonyos „a világból ki tudnék vele autózni” érzést, ami simán feledteti a sportos attitűd csökkenését. A kétliteres dízeleket vezetve egyetlen negatívumot tudok említeni, bár az én „benzines vájt fülemnek” szinte minden dízel hangos. Itt is hidegen hajtva markánsan beszűrődött a kerregő hang, bemelegedve viszont szőrén-szálán eltűnt. Mindegyik motor megfelel az Euro 6D-Temp előírásoknak és már a gyengébb változatok (180 lóerő a benzines, és 130 lóerő a dízel esetében) is bőven elegendőnek bizonyultak a kényelmes autózáshoz.
Az utazás közben pedig gazdag védelmi felszereltség gondoskodik a biztonságról. Köztük a szegmensben egyedülálló éjjellátó rendszer, amely egy infravörös kamerát használ és még szépen be is keretezi a járókelőket, mindezt a digitális műszerpulton megjelenítve. De van még adaptív tempomat, ami az automatikus váltóval felszerelt modellekben képes megállítani is az autót, sávkövető asszisztens, automata vészfék (5–140 km/h sebességig éjjel-nappal észleli a gyalogosokat és a kerékpárosokat) és ütközésveszély-jelző, táblafelismerő, aktív holttérfigyelő, illeve még további hasznos segédek.
A Peugeot felmérése alapján Európában minden harmadik autó kombi a középkategóriában, így a SUV-mánia közepén is sikerre számítanak, miután 2019 első félévében megjelenik a piacon az 508 SW. A magabiztosság pedig indokolt, mert az autó a csábító formavilága mellett, úgy tűnik képes kielégíteni a kombira vágyók igényeit is.
Érdekes, hogy rengeteg tesztet (hazai-külföldi egyaránt) elolvasva a tesztelők szinte egyöntetűen rajonganak az új 508-ért. Remélem ez a hurrá optimizmus a vásárlókra is átragad.
Csak ne szürkén vegyék, mert a platina szürke bronzos beütésű fényezése miatt napfényben baromi jól mutat, praktikusan a kosz is alig látszik rajta, de borongós-esős időben egy baromi nagy tepsiformát ad ki. Akkor inkább ezüst szürke, meg ha unalmasabb is.
Az írás tetszik és nem azért, mert nekem is PUGom van, hanem mert megértem miért tetszett ennyire, pont hasonló gondolatok mentén vennék én is egy 508-t.
Apropó, a TOMTOM normális tempóban dolgozott?
Köszönöm ppgergő!
Igen, a navigáció kiválóan működött.
hurráoptimizmus, egy szó
platinaszürke, egy szó
ezüstszürke dettó
🙂
Nemcsak az utóbbi 15 év legszebb, legkívánatosabb Peugeot típusa az 508-as, de talán az autók között is dobogós (mondjuk az új Volvo S60 és Alfa 159 mellett).
Mondjuk szerintem a sedan szebb lett.
jól néz ki valóban, ha kukacoskodni akarok, akkor a tigris fogak elől még mindig idétlenek, ezen a képen meg a hátsófelét nem tudom értelmezni
https://www.autonavigator.hu/wp-content/uploads/2018/01/226185_source-1200×675.jpg
furán néz ki 😀 olyan széttaposott lepény nekem, de tényleg csak ennyi. meg annyi, hogy kombit sosem vennék 😀 😀 a 159sw-től és a kia optima sw-től szerintem elmarad.
a 225ló már nem egy nagy truváj, természetesen jó ha van.