Képernyőhasználat vezetés közben: töltsd ki te is a kérdőívet!

A balesetek egyik legnyilvánvalóbb okáról szinte semmit sem tudunk: segíts, hogy válaszokat kapjunk!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szerinted sincs rendben, hogy mindenki az érintőképernyőt nyomkodja vezetés közben? Vagy azt mondod, hogy ez rendben van? Netán te sem értesz egyet, de az új autódban nincs más lehetőség? Íme egy anonim kérdőív, hogy közelebb kerüljünk az igazsághoz!

“Januárban ismét nőtt a vasúti átjárós balesetek száma Magyarországon.” “A figyelmetlen autós lassítás nélkül száguldott át a zebrán.” “Az útkezelő hatalmas, figyelmeztető jelzésekkel ellátott járművébe csapódott az autópálya belső sávjában, lassítás nélkül.”

Hogyan történhetnek meg ezek a dolgok? Vajon mi vonja el ennyire a figyelmünket a vezetésről?

A baleseteket általában (több mint kétharmadukat) a “helytelen vezetési magatartás” okozza. E halmazon belül azonban átrendeződés tapasztalható Európában. Miközben például a sebességtúllépés aránya csökken, egyre több a probléma a figyelem rövidebb-hosszabb ideig tartó hiányával. Bár a világ rendőrségei, közlekedésbiztonsági szervezeti már jelzik ezt a problémát, egyelőre csak feltételezhetjük, hogy ezek a figyelmetlenségek nagyrészt a vezetés közbeni képernyőhasználatból adódnak. Azért csak feltételezzük, mert Magyarországon nincs egzakt statisztikai adat erről, hiszen a rendőrségi jegyzőkönyvekbe csak a legritkább esetben diktálja be bárki is önként, hogy igen, mobiloztam vagy a kocsi menüjében babráltam. Maradnak a szemtanúk vallomásai, ritkán külső vagy belső kamerafelvételek, de leggyakrabban csak a bizonytalan sejtés: lehet, hogy a képernyőhasználat is oka volt a balesetnek. Ráadásul a képernyőhasználat már rég nem csak a mobiltelefon használatára, főleg nem csak telefonálásra vonatkozik. Szinte minden új autóban ott a beépített érintőkijelző, a szinte teljes lefedettségű, nagy sebességű mobil internet-kapcsolattal pedig a social media felületek, és minden képi és szöveges üzenet elér bennünket bármikor, vezetés közben is. A közlekedésbiztonság nem kizárólag a balesetek okainak, hanem a baleset nélküli veszélyhelyzetek és a normál vezetés elemzéséről is szól. Éppen ezért az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület akkor is arra kér, hogy járművezetőként vegyél részt anonim felmérésünkben, mely a vezetés közbeni képernyőhasználati szokásokat kutatja, ha még nem voltál részese ezzel kapcsolatos közlekedési balesetnek!
Hirdetés

Mennyit és hogy használod ezeket az eszközöket? Mi a tapasztalatod, véleményed ezekről az autóban, buszban, kamionban? Vannak javaslataid az eszközökkel és a szabályozással kapcsolatban? Volt már baleseted az eszközök használata miatt? Ezekre mind-mind választ adhatsz!

A kérdőívet ide kattintva éred el, a kitöltése körülbelül 10-15 percet vesz igénybe. A felmérés nem öncélú: a válaszok összesítése után közös tapasztalatokat, véleményeket egy tanulmány formájában az egyesület átadja a hazai és az európai közlekedésszabályozási, közlekedésbiztonsági intézményrendszernek, bízva abban, hogy következtetéseikkel, javaslataikkal biztonságosabbá tehetik az utakat - és talán az autókat is! Minden válaszadó segítségét előre is köszöni a kutatás szervezője, az autós illetve közlekedési szakújságírók által több mint egy évtizede alapított Észszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?