Már nem csak a kézben tartott telefon tuja elterelni a sofőrök figyelmét
“Januárban ismét nőtt a vasúti átjárós balesetek száma Magyarországon.” “A figyelmetlen autós lassítás nélkül száguldott át a zebrán.” “Az útkezelő hatalmas, figyelmeztető jelzésekkel ellátott járművébe csapódott az autópálya belső sávjában, lassítás nélkül.” Hogyan történhetnek meg ezek a dolgok? Vajon mi vonja el ennyire a figyelmünket a vezetésről?
A baleseteket általában (több mint kétharmadukat) a
“helytelen vezetési magatartás” okozza. E halmazon belül azonban átrendeződés tapasztalható Európában. Miközben például a sebességtúllépés aránya csökken, egyre több a probléma a figyelem rövidebb-hosszabb ideig tartó hiányával. Bár a világ rendőrségei, közlekedésbiztonsági szervezeti már jelzik ezt a problémát, egyelőre csak feltételezhetjük, hogy ezek a figyelmetlenségek nagyrészt a vezetés közbeni képernyőhasználatból adódnak. Azért csak feltételezzük, mert Magyarországon nincs egzakt statisztikai adat erről, hiszen a rendőrségi jegyzőkönyvekbe csak a legritkább esetben diktálja be bárki is önként, hogy igen, mobiloztam vagy a kocsi menüjében babráltam. Maradnak a szemtanúk vallomásai, ritkán külső vagy belső kamerafelvételek, de leggyakrabban csak a bizonytalan sejtés:
lehet, hogy a képernyőhasználat is oka volt a balesetnek.
Ebben a beltérben próbálj meg nem nézni a képernyőkre!
Ráadásul a képernyőhasználat már rég nem csak a mobiltelefon használatára, főleg nem csak telefonálásra vonatkozik. Szinte minden új autóban ott a beépített érintőkijelző, a szinte teljes lefedettségű, nagy sebességű mobil internet-kapcsolattal pedig a social media felületek, és minden képi és szöveges üzenet elér bennünket bármikor, vezetés közben is. A közlekedésbiztonság nem kizárólag a balesetek okainak, hanem a baleset nélküli veszélyhelyzetek és a normál vezetés elemzéséről is szól. Éppen ezért az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület akkor is arra kér, hogy járművezetőként vegyél részt anonim felmérésünkben, mely a vezetés közbeni képernyőhasználati szokásokat kutatja, ha még nem voltál részese ezzel kapcsolatos közlekedési balesetnek!
Mennyit és hogy használod ezeket az eszközöket? Mi a tapasztalatod, véleményed ezekről az autóban, buszban, kamionban? Vannak javaslataid az eszközökkel és a szabályozással kapcsolatban? Volt már baleseted az eszközök használata miatt? Ezekre mind-mind választ adhatsz!
A kérdőívet ide kattintva éred el, a kitöltése körülbelül 10-15 percet vesz igénybe. A felmérés nem öncélú: a válaszok összesítése után közös tapasztalatokat, véleményeket egy tanulmány formájában az egyesület átadja a hazai és az európai közlekedésszabályozási, közlekedésbiztonsági intézményrendszernek, bízva abban, hogy következtetéseikkel, javaslataikkal biztonságosabbá tehetik az utakat - és talán az autókat is! Minden válaszadó segítségét előre is köszöni a kutatás szervezője, az autós illetve közlekedési szakújságírók által több mint egy évtizede alapított Észszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület!
Nem csak a rendőröktől kell tartani: közös cél a balesetek megelőzése