Kényelmesen ülsz? Jobb lenne rendesen…
Miért és hogyan üljünk rendesen az autóban?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Leginkább két szempontból éri meg normálisan ülni az autóban: egyik a hatékonyabb vezetési képesség, a másik, hogy a passzív biztonsági rendszereket is jól körülhatárolt üléshelyzetre kalibrálták.
Kellemes kis kabaréjelenetnek voltam szemtanúja minap a szomszéd utcában. Valami ilyesminek. Mintegy 8-10 percen át néztem, ahogy egy néni megpróbálja elhelyezni autóját az úttest szélén, a járdaszegéllyel párhuzamosan a következő feltételek mellett:
- hátulról érkező forgalom: 0,
- parkolóhely hossza: kb. 12-14 méter,
- leparkolni vágyott autó típusa: Ford KA,
- hölgy típusa: 60 körüli, alacsony, molett.
A kiszálló néni ezután simán átkelt az úton, és visszafele direkt megnéztem, nem volt mozgássérültkorlátozott igazolvány az autón, tehát nem azért tartott ennyi ideig a mutatvány, mert valamilyen szervi megbetegedés korlátozta hősünk mozgását. Az viszont feltűnt, hogy önként, önmagának korlátozta saját mozgását, mégpedig ülése beállításával. Az alábbi képen megpróbálom rekonstruálni.
Nos, ebből a pozícióból nehéz autót vezetni. Mint a néni példája mutatja, az eljutás A-ból B-ig megvalósítható, de az érkezés gyötrelmessé is válhat. Hétvége délután volt, egy akkor épp kevéssé forgalmas utcában, de ha ugyanezt hétköznap reggel 8-9 tájban adja elő, aznap fél Észak-Buda elkésik. Közlekedés közben mégis azt tapasztalom, hogy igen sokan próbálkoznak, sőt, görcsösen ragaszkodnak ehhez a pozícióhoz. Számukra rossz hírem van: nemcsak a gerincük fogja megsínyleni a kanapén a tv előtt esténként gyakorolt pózt, de az autó hagyományosan legfontosabb kezelőszerveit – kormány, pedálok, váltókar – sem fogják tudni megfelelően kezelni.
Fekve nem lehet kilátni, nyújtott karral nem lehet a kormányt tekerni, és a lábakat sem mindegy, hogyan tartjuk: túlzottan behajlítva a kormányoszlopot fogjuk rugdosni, teljesen kinyújtva meg a pedálokat nem lehet eléggé kinyomni, például, ha vészfékezni kell.
A kamerák, villogók és vijjogók korában mintha az autógyártók az ablakok szűkítésével is próbálnának minél inkább rászoktatni minket arra, hogy ész nélkül bízzunk az elektronikus segédekben: remélhetőleg az oktatók azért kellőképp kihangsúlyozzák a kilátás jelentőségét.
Hogy mi az ideális üléspozíció, ahhoz legjobb, ha akár csak képen is – belenézünk egy beszíjazott versenyzővel kitömött versenyautóba. Ha ilyen épp nincs kéznél, akkor az alábbi három egyszerű pont segíthet:
Üljünk be, és először az ülést mozgassuk előre-hátra úgy, hogy teljesen kinyomott kuplungnál se legyen teljesen kinyújtva bal lábunk: ezzel biztosítjuk a kellő játékteret a pedálok kezeléséhez.
Ezután jöhet az üléstámla, ezzel amennyire csak lehet, közelítsünk a függőleges álláshoz, ha nagyon kényelmetlen, kis adagokban döntsük hátra, és fogjunk rá 9 és 3 óránál két oldalt a kormánykerékre. Ha könyökünk ekkor be van hajlítva, és megfelelően tudjuk forgatni a kormányt, akkor jók vagyunk.
Amennyiben valami nem stimmel, akkor két karunkat helyezzük kinyújtva a kormány tetejére: ha csuklóink a volánon támaszkodnak, akkor jó. Ha alkarunkat csiklandja a kormány, akkor kicsit közel ülünk, ha viszont a tenyérrész támaszkodik, akkor még messze vagyunk. Amennyiben a támla további állításával nem tudunk tökéletesen dűlőre jutni, akkor jöhet a kormánykerék tengelyirányú mozgatása, ha lehet. Ha erre nincs lehetőség, akkor meg kell próbálnunk az üléstávolság és a háttámla szögének módosításával elérni az ideális helyzetet. Légzsákos autóban figyeljünk arra, hogy legalább 30 cm legyen a kormánykerék és mellkas között.
Az alapszabályzat még annyival egészíthető ki, mivel ma már majdnem minden autóban széria az ülésmagasság-állítás, hogy ha erre van lehetőségünk, akkor ezzel kezdjük a ceremóniát.
Sokak számára nyilván rogyásig ismételt elméletek ezek, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sohasem lehet elégszer elismételni őket. Nyilván lesz, aki csak legyint, fekve vezetek 20 éve, automatám van, fáj a derekam, a kifogások tárháza végtelen, de akit nem győztek meg a vezetés hatékonyságáról szóló elméletek, azoknak itt egy orvosi, járműbiztonsági tény.
Baleset esetén nyújtott lábunk nem tud berugózni, esélyesebb ezáltal a súlyos törés. A biztonsági öv sem ér sokat, ha kicsúszunk alóla, mikor belénk rohannak hátulról, és a légzsákok sem tudnak megfelelő párnázatot nyújtani, ha nem pont bele töröljük orrunkat, ugyanez érvényes a fejtámlákra is. Az ülések helyes beállítása tehát nem csak a versenyzőknek fontos, és persze ülésállítás után arról se feledkezzünk meg, hogy a tükröket a megváltozott pozícióhoz igazítsuk.
Próbáltam már mindenféle beállítást, de hosszú úton, sehogy sem jó. Egyébként, én is azt tapasztaltam, amit leírtál, nekem is így a legjobb, de hosszú úton, így sem az igazi.
Kedves Pitty, valoszinuleg tul hatul ulsz. Akkor tartja jol az ules a derekad, ha a hatsod is hozzaer a hattamlahoz, ugy erzed, mintha be lenne preselve a ket tamla koze. Tehat huzd elorebb az ulest. Elsore kenyelmetlennek fogod erezni, par 10 km alatt megszokod. Allithato derektamasz nemekem is van, tapasztalataim szerint semmit sem er ulesbeallitas szempontjabol, max arra jo hogy hosszu uton megmozgassuk vele a hatat.
2001-es, Opel Vectrámban, hosszabb úton, megfájdul a derekam. Mi lehet a baj? Nem vezetek fekve és a kormányra sem ülök. Az ülés, állítható deréktámaszú -és magasságú. Út közben, állandóan állítgatom, próbálok kényelmes beállítást eltalálni, de nem sikerül. Van valakinek tapasztalata, ezzel kapcsolatban?
Nem is kell azt kétmarokra szorítani. A hüvelykujjad be van akasztva, annyi elég, hogy elfordítsd a kormányt. Ha csak marokra fogod, akkor kicsúszhat a tenyeredből.
Szívesen olvasnék olyat,hogy egy régi Ikarus-ban hogyan kell ülni,meg egy új Credo BN és BC szériás buszban.
195 centis magasságommal semmit nem érnek a kocsiban ezek a sémák,amik le vannak írva.
Könyöklés az ablakban meg csak az ilyen kis embereknek nem való,mint aki a képen is látható.
Én a hónom alá csapom még az ablaküveget is a vezetőoldalon. Kedvencem a Tico!!! Igazi bandázós kocsi,még egy csajért is ki lehet belőle hajolni.
2 kézzel való kormányfogást,aki mereven tartja,annál rossz utasnak lenni,mert nem hagyja,hogy a kocsi “fusson” az úttal,és az az érzésed,mintha rángatná a kocsit.
Ez a régi világban jó volt,de a szervós világ teljesen más.
Oktatókocsinak meg szigorúan csak szervó nélküli kocsit engednék csak a NKH helyében.Nehogy már azt mondja valaki,hogy egy 320 D BMW-vel meg fog valaki rendesen tanulni Y-t fordulni??
9-3-as 🙂 látom.. és az is látszik, hogy max 2 ujjal tudja rendesen körbefogni a kormánykereket, a többi 3 a küllőkön támaszkodik, ujjbeggyel.. így rendesen fogni nem lehet.. Ezt hadoválom már egy ideje.. 🙂
Ha megnézed, a [url=http://www.autonavigator.hu/popup/kep/5833/61718]képen[/url] is 10-3-as fogással fogja a kormányt.
Imádom az elméleteket de szerintem kocsi és út függő a dolog. ami nekem bejött:
Városban 12-váltó és egyenes háttámla,
hosszabb úton 10-2 hajszálnyit döntött támla.
Próbálta már valaki egy ’89-’94-es Fiestában a fenti elméletet? … Sansztalan, úgy néz ki az ember mint majom a köszörűkövön és úgy is érzi magát.
kösz a hivatkozást.. a magyarázatot még csak megértem, de nem feltétlenül értek vele egyet.. és
továbbra sem tudom megfogni 9 és 3 óránál a kormányt. nem duplaküllős a kormány, mint a filmen… Egy kicsivel felette, de az már majdnem 10 és 2 óra.
Digitális órám van, mi az a 10-2 órás fogás? 🙂
Milyen autóban van 10-2-es kormány?
Ennek is ott vannak a küllői, mégis tökéletes a fogász 9-3-nál.
Saabrészer: melyik autón nem lehet addig is nyomni a gázt, míg a kéz épp a váltógombhoz tart, megmarkolja, megfeszíti?
Mert aki már akkor benyomja a kuplungot, mikor eszébe jut, hogy váltani kéne, az hiába gyorsulgat 🙂
graffiti:
http://www.youtube.com/watch?v=kvMKYztEBII
Érdekes, hogy egyre több helyen hallani/olvasni, hogy nem 10 és 2-nél kell fogni a kormányt, hanem 9 és 3.. Nekem ezzel egy gondom, hogy a legtöbb autóban pont itt vannak a küllők, tehát nem lehet rendesen megfogni a kormányt, max kicsit felette. arról nem beszélve, hogy még az újabb autóknál is 10-2 nél alakítják ki a kormányon a biztosabb fogást elősegítő vastagításokat..
A másik, hogy szerintem az eredeti felállásnál szükség esetén jobbra vagy balra nagyobbat lehet fordítani a kormányon, mint utóbbi javaslat esetén..
Köszönjük, máris javult 1 mp-t az időm… 😀
hasznos tipp az utcai kéziváltós nagymenőknek!! ha gyorsabban akarsz váltanimanuális váltóval de a kormányt is tökéletesen kézben akarod tartani akkor bal kéz 12 óra jobb kéz 5 vagy 6 óra. azért jó mert rövidebb úton kell mozgatni a kezedet a váltóig meg vissza. ha sokat gyakorolsz akár 1!! másodpercet is gyorsíthatsz a váltásodon. így könnyedén leverhecc valakit aki azonos teljesítményű autóval áll ki ellened. ha 5 ösig végigkapcsoltok a gyorsulás végére 5 másodperccel fogsz vezetni ha nincs falábad…….
automatát ott fogd ahol kényelmes