Kéne IS, meg nem IS – Lexus IS menetpróba
Nemzetközi menetpróbán a frissített Lexus IS
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Továbbra is két motorral, akár F Sport kivitelben, átrajzolt vonalakkal és frissített beltérrel érkezik a ráncfelvarráson átesett Lexus IS.
Ráncfelvarrás szó szerint. Három év után frissült a Lexus sportos középkategóriás szedánja, az IS. A japánok annyira komolyan vették az IS fejlesztését, hogy elmondásuk szerint 20 ország embereit kérdezték meg arról, min kéne javítani. Az újítások bár jót tettek neki, drasztikusan nem alakult át. Az első szembetűnő változás a külsőt érinti, ahol a szerintem kissé túlbonyolított, túlrajzolt orr-részt egy sportosabb, egyszerűbb dizájn váltja. Bár maradtak az osztott LED-es fényszórók, a felsők vonalát alul lecsapták, összességében 10%-kal távolabbra világítanak, az első lökhárító légbeömlői hangsúlyosabbak, az F Sport esetében funkcionálisak is, a fékek hűtésére szolgálóak lettek. Szintén az F Sport kivitel sajátja, hogy ezek a légbeömlők zongoralakk fekete éleket, a hűtők pedig más mintázatot kapnak. Apró különbség, élőben mégis érzékelhető. Ezeken felül változott a szintén LED-es hátsó lámpa mintája, a lökhárító pedig króm kipufogóvégeket imitál, ha már a valódi nem látszik. Az első kerék feletti indokolatlan nagy lyuk mégis butává teszi a kiállását. Megmagyarázhatatlanul furcsa megjelenése van, élőben egyértelműen vonzóbb, mint képeken. Fejlődött viszont az aerodinamika, amit 4 japán versenypályán teszteltek. Megérte? Elfordíthatja néhány 3-as BMW vásároló fejét? A válasz továbbra sem egyértelmű.
Lexus IS, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4680 | 1810 | 1430 | 2800 | 200t: 480; 300h: 450 |
Belső változások. A beltér anyagai továbbra is példaértékűek. Annyira jó érzés a műanyag, bőr és szövet részek selymes felületéhez érni, hogy megkockáztatom, jobb anyagokat kap az új IS, mint a fő konkurensek. Változás érte az infotainment rendszert, a képernyő 10,3 colosra növekedett, egyszerűbb használatához Enter gombot is kapott a joystickos távirányító. Ám abban mindenki egyetértett, hogy inkább a rajta futó rendszert kellett volna frissíteni, hisz kezelése megszokást igényel, felbontása mára elmaradottnak hat. A rendelhető Pioneer hangrendszer +2 hangszórót kap, így már 10 részes, a 15 hangszórós Mark Levinson hangrendszer továbbra is szupertisztán szól. Kissé átrajzolták a középkonzol széleit, a pohártartók már okostelefontartók is, és külön kiemelték az új fabetéteket, amik egy speciális japán eljárásnak köszönhetően duplán csíkozottak, ezzel bőrhatásúak állítólag. Ennél fontosabb, hogy most már nem csak a központi rendszer és a navigáció lágyan suttogó női hangja, de a műszerek közötti miniképernyő is anyanyelvünkön kommunikál velünk. A japánosság egyértelmű jelei azért megmaradtak, például a klíma hőfokállító érintésre pénztárgép-hangon pittyeg, az ülések szűkek, nem csak a hátnál, az ülőlap is rövid és keskeny, valamint az első tér szűknek hat. Mind sofőrként, mind utasként bevertem a könyökön folyton, az anyósülésen utazás nyomasztó, egy kockában ülünk. Hátul viszont továbbra is fejedelmi a kényelem és a tér minden dimenzióban.
Egyik turbós, másik hibrid. Az erősebbik, 245 lovas, 350 Nm nyomatékot leadó turbós benzines mellett továbbra is a 181 lóerős benzinest és 143 lóerős elektromost ötvöző hibridhajtás alkotja a hazai motorpalettát. Utóbbi 2,5 literes, 4 hengeres, Atkinson ciklusú, gyári adatok szerint egyetlen tized másodperccel jobban gyorsul, CO2 kibocsátása 99 g/km helyett már csak 97 g/km. Fejlesztettek a kormányzáson, ami állítólag gyorsabban reagál és közvetlenebb is, ám szerintem még mindig túl sokat kell fordítani. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű élénkebbnek mondott, szerintem keményebb is. A F Sporthoz még csak-csak illik, a Luxuryhoz semmiképp. Prémium szedánhoz túl feszesnek mondanám. Nagyot tud ütni, bár néhány komolyabb úthibán meglepő lazasággal úszott át. A módválasztó egyébként egy Customize, szabadon variálható módot is kínál, és továbbra is fontos szerepet kap a biztonság. Arzenálját gyalogosfelismerős ütközésre figyelmeztető, sávtartó (nálunk nem működött), sávelhagyásra figyelmeztető, automata fényszóró, adaptív tempomat, holttérfigyelő, hátsó keresztforgalomra figyelmeztető és táblafelismerő is alkothatják, ütközés előtt a motorháztető továbbra is megemelkedik.
Lexus IS, 2017 - adatok
300h | 200t | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 2494 | 1998 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | e-CVT | automata/8 |
Teljesítmény [LE] | benzin: 181 (6000) elektromos: 143 |
245 (6000) |
Nyomaték [Nm] | benzin: 221 (4200-5400) elektromos: 300 |
350 (1650-4400) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,3 | 7 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 230 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,3 | 7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 97 | 162 |
Saját tömeg [kg] | 1620-1680 | 1590-1680 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2130 | 2125 |
Alapár [Ft] | 10 740 000 | 10 840 000 |
A hibrid máris vallott. Luxury, illetve F Sport kivitelben vezettük Róma környékének göröngyös útjain a frissített IS 300h-t, azaz a kéttagú paletta hibrid változatát. Amit korábbi tesztünkben leírtunk a facelift előtti hibridről, az ma is megállja helyét. Bár szépen gyorsul az óra szerint, ezt csupán halványan érezzük az utastérben. Mindehhez társul a kormány mögül is kattanósan váltható, fokozatmentes E-CVT váltó borzalmas bégetése, ami most is megmosolygtatott néhány csúnyább bőgéskor. Ugyanis hiába nyomjuk jobban a gázt, nem gyorsul jobban, ellenben sokkal hangosabb lesz. Az IS mellett szól viszont, hogy hihetetlen stabil és halk, valamint, hogy valóban épp 6 liter felett volt folyamatosan a fogyasztásunk, pedig hajtottuk rendesen. Ezek eddig is igazak voltak rá, ám a felfüggesztés érezhetően változott.
Felesleges duhaj? A Lexus IS legkomikusabb részlete még mindig a hanggenerátor, ami csak a vadabb F Sport felszereltség kiváltsága. Szerencsére. Ezen kivitelben már Sport felett Sport+ módot is kapcsolatunk, ami aktiválja a magas frekvencián, fülbántóan és nagyon mű hangon megszólaló sportosnak szánt hangzást. Még csak pajkosnak sem lehet mondani, hisz hiába a hátsókerék-hajtás és a kikapcsolható menetstabilizátor, ha egyszer nincs kedve keresztbe rakni a farát. Semmi áron. Ez persze dicséret is a menetbiztonságnak. Egyedül Sport+ módban sikerült egy pár centis löttyintés, az is csak egyszer. Az alumíniumbetéteket adó belső, a vastagabb, de még mindig szuper fogású és puha bőrözésű sportkormány, továbbá a néhol elrejtett F Sport embléma szintén a sportosabb kivitel sajátja, de ez eddig is így volt.
Megéri végül IS? A Lexus legkisebb szedánját továbbra is nehéz definiálni, az emberben kettős érzéseket kelt. Egyébként tavaly, a Lexus valaha volt legsikeresebb évében 41 darabot adtak el az IS-ből itthon, 2017-re növekedést várnak. Európában összesen 5500 darabot szeretnének eladni, és ahogy eddig is, ezen eladások 90%-át a hibrid modell adja majd jól eséllyel. Magyarországra már meg is érkeztek az első friss IS modellek, aki most rendel, már az újból kap. Szerény mértékű árnövekedéssel viszont számolni kell, a hibrid bázisára 10,74, a turbóé 10,84 millió forint. Mindkettő kérhető F Sportként is.
„Minimálisan változott a dizájn, objektív, de szerintem jót tett neki.”
Nem inkább [i]szubjektív[/i]?