Kemény meccs! Dacia Duster vs. Suzuki Vitara tereppárbaj
Összevetés: Dacia Duster 1.2 TCe Prestige vs. Suzuki Vitara 1.6 GL+
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A vevők két kedvelt modelljét, a Suzuki Vitarát és a Dacia Dustert vetettük össze, benzinesként és összkerékhajtással, terepen is. A két autó közül nem egyszerű választani!
Nem a mostani az első Duster-Vitara összevetésünk, hiszen február elején a dízel tesztautót már összepróbáltuk egy benzinessel, konkrétan azzal az 1,6-ossal, ami most is szerepelt tesztünkön. Akkor csakis ezt tudtuk szervezni a dízel mellé, most viszont szándékosan nem az erősebb, turbós 1,4-est kértük el, hanem a vevők számára egyelőre szimpatikusabb szívó 1,6-ost, amiből nemrégiben a Honvédség is kapott egy komolyabb mennyiséget. A Daciánál azonban nem lehet választani az alap 1,6-ost összkerekesként, így a tereppályát is jócskán tartogató, zömében a Hungaroring Off-road Centrum területén tartott összevetésünkre a Duster 1,2-es turbós négyhengeresével érkezett. A teljesítmények is így álltak a leginkább közel egymáshoz, hiszen míg a Vitara 120, a Duster 125 lóerővel szerepelt, s árban is így voltak leginkább pariban. Igaz, bár maga a tesztautó GLX volt, az összevetéshez mi a GL+ verziót vettük alapul.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Dacia Duster | 4341 | 1804 | 1682 | 2676 | 467-1714 |
Suzuki Vitara | 4175 | 1775 | 1610 | 2500 | 375-1120 |
A méreteket talán már mindenki ismeri: a Duster közel 17 centivel hosszabb, kívülről 2,9 centivel szélesebb és 7,2 centivel magasabb, tengelytávja 17,6 centivel nagyobb, de csomagtere is közel 100 (egészen pontosan 92) literrel nagyobb, alaphelyzetben. Bővítve, ami mindkét modellnél csupán támladöntést, de úgy is sík padlós teret jelent, a Duster másfélszeres értéket ad, de persze meg kell jegyezni, hogy a gyártók által adott adatok szerint, ami alighanem eltérő szabvány szerinti. Az viszont már a saját mérésünk, hogy a Duster csomagtere alapból és üléshajtással is hosszabb, a kalaptartó alatt kevéssel magasabb. Ugyanakkor az is igaz, hogy a Dusterbe magasabbra kell emelni a csomagokat.
Az utasterek nagyon csalókák. A Duster esetén az első generációhoz mérten mind a formák, mind a kivitelezés terén nagyon komoly előrelépésről beszélhetünk, ugyanakkor a frissnek már nem nevezhető Vitara így is simán lepipálja, elsősorban a formák és az anyagválasztás finomságával. Ez persze nem meglepő, a Duster a konszernen belül még a Renault Kadjar és a Nissan Qashqai számára is kell hagyjon vevőket. Érdekes, hogy érzetre a Vitara passzentosabb belterű, pedig valójában széltében és magasságban, illetve az azonos méretű sofőrre állított sofőr mögött is több helyet adó. Ülésméretben elöl a Duster jobb ugyan, de tartásban egyértelműen a Vitara a győztes.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - belső méretek
Dacia Duster | Suzuki Vitara | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1400 | 1470 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1400 | 1420 |
Belmagasság elöl [mm] | 925-980 | 940-1010 |
Belmagasság hátul [mm] | 940 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 230 | 260 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 510 | 495 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 440-490 | 515 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1160 | 1340 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 990 | 1020 |
Csomagtér magassága [mm] | 450-800 | 440-720 |
Csomagtér hossza [mm] | 930 | 760 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1700 | 1560 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 940 | 1100 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 780 | 800 |
Csomagtérküszöb magassága [mm] | 800 | 740 |
A két autó közötti legfőbb különbség talán minden szempontból a Duster 2,5 centivel jelentősebb hasmagassága. Utóbbi jobb ki- és beszállási kényelmet, fokozott terepképességeket, hosszabb rugóutakat, ezáltal jobb úthibaelnyelést és persze jelentősebb kanyarodási oldaldőlést adó. Amíg országúton megyünk, addig a Duster leginkább kényelmes rugózásával tud domborítani, még a csúcsverzió 17 colos kerekeivel is. Bár az immár elektronikus rásegítésű kormányzása nagyon sokat fejlődött az első Dusterhez mérten, a Vitaráé még mindig gyorsabb reagálású és jobb visszajelzést adó. A Vitara a maga nemében driver's car, míg a Duster inkább céleszköz, elvisz A-ból B-be, legyen az út bármilyen, és ez utóbbi nagyon hangsúlyos, terepen ugyanis nagyon hamar állva hagyja a Vitarát.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - műszaki adatok és alapárak
Dacia Duster 1.2 Tce 4x4 Prestige | Suzuki Vitara 1.6 GL+ 4WD | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Üzemanyag | Benzin | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1197 | 1586 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/5 |
Teljesítmény [LE/fordulat] | 125 (5300) | 120 (6000) |
Nyomaték [Nm/fordulat] | 205 (2300) | 156 (4400) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11 | 12,5 |
Végsebesség [km/h] | 179 | 180 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 6,4 | 5,6 |
Tesztfogyasztás [l/100 km] | 8,5 | 6,9 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 145 | 130 |
Saját tömeg [kg] | 1317 | 1180 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1867 | 1730 |
Hasmagasság [mm] | 210 | 185 |
Első terepszög | 30o | 18,2o |
Rámpaszög | 21o | n.a. |
Hátsó terepszög | 34o | 28,2o |
Abroncsméret | 215/60 R17 | 215/55 R17 |
Alapár (akciósan) [Ft] | 4 999 000 | 5 510 000 (4 810 000) |
Nem mellesleg a Duster közvetlen befecskendezésű turbómotorja a mintegy harmadával nagyobb, 205 Nm nyomatékával - egyenes úton - jobb gyorsulást adó, ám amint van néhány kanyar, a Vitara szintén élénk, de jellegéhez hűen alacsony fordulaton érezhetően nyomatékszegényebb motorjával se fogunk lemaradni. Terepen azonban a Duster nem csupán 2,5 centivel nagyobb, 21 centis hasmagasságával, hanem terepjárósabb, jobb terepszögeket adó lökhárítóival és szintén terepjárósabb, rövidebb egyes fokozatával is sokkalta potensebb. Míg a Vitarával nagyon hamar juthatunk olyan helyre, ahol már óvatoskodni kell, hogy nehogy leérjen az orra, vagy az ugyan műanyaggal óvott, de így is sérülékeny küszöbe, a Dusterrel bátrabban lehet haladni. Mellesleg a Dusterrel rövidebb egyes fokozata és alacsony fordulaton erősebb motorja miatt óvatoskodni is jobban lehet, azt kevésbé kell pörgetni, illetve esetében sokkalta kevesebbszer a kuplungot csúsztatni. Így aztán terepen egyértelműen a Duster a győztes. Még úgy is, hogy esetében a Suzukiéval egyező automatikus vezérlésű, de csupán front vagy fix első-hátsó osztást adó összkerékhajtása nagyjából független a beállítástól, ha szükséges, mindenképp hajt hátra. A Dusterben hasonlóan értelmetlennek tűnt az ESP kikapcsolhatósága is, ami persze inkább jó és bolondbiztos megoldás: leátlózásnál az elforgó kereket fékkel megfogva ki tudta magát rugdosni.
Dacia Duster vs. Suzuki Vitara - felszereltségek és árak (Ft)
Dacia Duster 1.2 TCe Prestige | Suzuki Vitara 1.6 GL+ 4WD | |
ESP | x | x |
Lejtmenetvezérlő | x | x |
Visszagurulásgátló | x | x |
Frontlégzsákok | x | x |
Oldallégzsákok elöl | x | x |
Függönylégzsák | x | x |
Holttérfigyelő rendszer | x | - |
Isofix a hátsó szélső helyeken | x | x |
Szervokormány | x | x |
Állítható magasságú vezetőülés | x | x |
Magasságában és mélységében állítható kormány | x | x |
Fedélzeti számítógép külső hőmérővel | x | x |
17"-os könnyűfém felni | x | x |
Tetősín | x | x |
Bőr borítású kormány és váltókar | x | x |
Tempomat | x | x |
LED menetfény | x | x |
Ködfényszórók | x | x |
Elektromos ablakok elöl | x | x |
Elektromos ablakok hátul | x | x |
Elektromosan álítható tükrök | x | x |
Fűthető külső tükrök | - | x |
Manuális klímaberendezés | x | - |
Automata klímaberendezés | 50 000 | x |
Távirányítós központi zár | x | x |
Kulcs nélküli nyitás és indítás | 75 000 | - |
Könyöktámasz és szabályozható deréktámasz a sofőrülésnél, fiók az utasülés alatt | x | - |
Ülésfűtés elöl | 50 000 | x |
Bőr/műbőr kárpitozás | 150 000 | - |
Osztottan dönthető hátsó ülés | x | x |
Tolatóradar | x | - |
Tolatókamera | x | x |
Multi-vew kamera | 75 000 | x |
Bluetooth kihangosítós hifi | x | x |
Navigáció Kelet-Európa térképpel | x | - |
Európa térkép | 30 000 | - |
Defektjavító készlet | x | x |
Pótkerék | 25 000 | - |
Terepen, egészen pontosabban a két autót a Hungaroring Off-road Centrumban, biztonságos keretek között vallatva úgy tűnt, hogy a Vitara összkerékhajtása okosabb, szorult helyzetben jobban kapcsoló, ott ráadásul hó és sportos program is választható, ami egyértelműen jelöli: a Vitara inkább közútra való, oda ad összkerékhajtást. A Duster hardvere pedig annyival jobb terepezés szempontjából, hogy nagyjából mindegy alatta a hajtás vezérlése, sokkalta kevésbé fogunk vele szorult helyzetbe kerülni. A két autó szépen kirajzolta, hogy közúti használatra a Vitara jobb, nem is véletlenül a vevők kedvence. Ha viszont gyakorta járunk terepre is, a Duster sokkalta jobb választás, s ez esetben aligha fog zavarni bennünket, hogy a méretével és tömegével is nagyobb számokat mutató autó fogyasztása is jelentősebb. A garancia mindkét márkánál 3 év/100 000 km, akár hosszabbítással. Listaár szerint a Duster az olcsóbb 10 százalékkal, ám a Suzuki állandónak tekinthető 700 ezer forintos árkedvezményével már a Vitaráért kell valamivel kevesebbet fizetni. Legalábbis alapáron. A Dustert viszont eleve jobban felszerelve kapjuk összkerekesként, ráadásul tételenként extrázható, nem úgy, mint a Vitara, aminél több extráért a jóval drágább (6,21, akciósan 5,51 millió forintos) GLX szintre kellene lépni. Győztest nem hirdetünk, van vevő, akinek a Duster, van akinek a Vitara lesz jobb. Mindenkinek mérlegelnie kell, mire fogja használni, meg persze ki is kell próbálnia a modelleket, majd az alapján döntenie. Egy biztos: ez a két autó a piac leginkább értékarányos modellje, már amennyiben a ma kedvelt SUV kategóriáról beszélünk. Tereppróbánk élő videója alább visszanézhető.
Találkoztam az új Dusterrel, nagyon meglepődtem mert olyan magasan van az alja, mint egy pickupnak, egy kutya besétálhatna alá.
Ha utána próbálunk járni, hogy melyik SUV lehetne terepen a Duster ellenfele, akkor érdekes módon leginkább azon márkák szabadidőautói között kell nézelődnünk, amiket nem tolnak folyamatosan az arcunkba, nincsenek folyton előtérben, nem nyomja őket izomból a marketing-gépezet: szerintem a Ssangyong Korando mindenképpen(“4×4-specialista Koreából”), a Mitsubishi ASX, a Subaru XV és a Jeep Renegade szorongathatnák meg vagy győzhetnék le. Toyota? Mazda? VW-csoport? PSA? Ford? Esetleg Honda? Nem hinném…
Viszont mivel az ár súlyozottan esik a latba, a Duster jóformán magára marad: ezzel is bizonyítva, hogy a kedvező áráért egyedülállóan jó csomagot kínál.
Kemény meccs lesz?
Az idei első három hónapban a Suzuki teljesen elszakadt a mezőnytől, mivel tavalyhoz képest 71,8 százalékkal nőtt az eladása, a Dacia hetedik helyen áll.
típusok szerint (2018 első negyedév):
1. Suzuki Vitara 2992 db
2. Skoda Octavia 1781 db
3. Suzuki SX4 S-Cross 1143 db
4. Ford Focus 1078 db
5. Opel Astra K 905 db
6. Ford Kuga 837 db
7. Nissan Qashqai 686 db
8. VW Jetta 516 db
9. Renault Clio 501 db
10. Dacia Duster 486 db
Ebből vond le szépen a vitara rendőrségi és honvédségi megrendeléseit is.
Levontam a Vitarától ____2992-250=2742
hozzáadtam a Dusterhez___486+250=736
így jobb?
Sziasztok, arra leszek kíváncsi, hogy az új vitara ami idén érkezik (mert a mostanit már csak június-ig gyártják) vajon mennyivel lesz jobb.
Én autót szeretnék 🙂 Egyszer az életben lenne 5 millám biztos inkább egy használt LandCruisert vennék persze jól átvizsgálva. Természetesen azért mind a kettő autó jó lehet. Például a Dacia az Renault, a Suzuki meg már bizonyított mind autó, motor, hajómotor kategóriában is. 🙂 Amúgy Vitarát vezettem már és jó.