Kemény fellépést javasol az EP a dízelbotrány kapcsán

Európai Parlament:szigorítani kell a szabályokon a károsanyag-kibocsátás körüli csalások miatt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Európai Parlamentben ajánlásokat fogadtak el az autóiparban előforduló csalások megelőzése érdekében, továbbá szigorították a típusjóváhagyásra vonatkozó környezetvédelmi szabályokat.


Kemény javaslatok hangzottak el és kerültek elfogadásra az Európai Parlementben a dízelbotrány kapcsán derül ki az uniós parlament sajtószolgálatának MTI-hez eljuttatott tájékoztatásából. Miként azt elmondták, az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, sürgősen javítani kell az új autókkal kapcsolatos teszteken és ellenőrzéseken a levegőminőség és a közegészség védelmében. Arra hívták fel a figyelmet, hogy egyetlen uniós vagy tagállami hatóság sem keresett eszközöket a gyakorlat megszüntetésére és rendszerint csak irányadó típusjóváhagyási vizsgálatokat végeztek. A bizottság annak ellenére sem kezdeményezett további műszaki vagy jogi vizsgálatot, hogy tudatában volt a gyártók által alkalmazott jogellenes gyakorlatoknak. Hangsúlyozták, hogy a bizottság az eset kivizsgálását a tagállamok kizárólagos feladatának tartotta és nem tett további intézkedéseket, a tagállamok pedig sem pénzügyi, sem jogi szankciókat nem alkalmaztak, illetve az autókat sem hívták vissza.

A jogellenes és a környezetre is káros gyakorlat megszüntetése érdekében a képviselők azt javasolták, hogy a levegő minőségére vonatkozó jogszabályokért és a szennyezőanyag-kibocsátás okaival foglalkozó szakpolitikákért egyetlen uniós biztos feleljen. Továbbá azt, hogy haladéktalanul fogadják el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére.
Hirdetés
Hozzátették, az autógyáraknak a fogyasztók számára pénzbeli kártérítési kellene fizetniük. A képviselők ülésükön megszavazták a típusjóváhagyás reformjára vonatkozó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb szűrőmunkát végezzenek. Kijelentették, hogy szigorúbb tesztekre van szükség, az Európai Bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára. Véleményük szerint a tagállamoknak az előző évben piacra került autóknak legalább 20 százalékát rendszeresen ellenőriznie kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30 ezer euróval (mintegy 9,3 millió forint) kell büntetni. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani - olvasható a javaslatban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?