Kell félni a francia használt autóktól? Peugeot 405 és a többiek

Piaci körkép: közepes franciák a 90-es évekből

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Peugeot 405 plusz Citroën BX és Xantia, illetve Renault 21 és Laguna, elérhető árú, tágas francia autó kontra előítéletek, minőség és megbízhatóság.

Legutóbbi körképünkben legfeljebb 300 ezer forintos, klímás autókat kerestünk és találtunk a 20-25 éves korosztályból, s bevallom, a Peugeot 405-ön megakadt a szemem. Biztosan azért, mert volt egy a családban, céges kocsiként, jó rég, fehéren, E-vel kezdődő rendszámmal tán 1991-ből vagy 92-ből, 1,6 literes, 92 lóerős benzinmotorral és négyajtósan – semmi extra, de úgy emlékszem, nagyon szerettük kényelméért, rugózásáért, szerény, átlagban úgy 7 literes fogyasztásáért, problémamentes üzeméért. Tudomásom szerint azóta is derekasan szolgálja második tulajdonosát. Bevallom, újfent rákívántam, nosza, megnéztem, mennyiért milyet kínál a típusból a piac honfi-, kor- és kategóriatársaival együtt – lássuk a kérdőjeles minősége és megbízhatósága okán rettegett francia felhozatalt!
Hirdetés
Az 1988-as Év Autójának választott, összkerekes T16-alapból építve Dakar-győztes és a Vatanen-féle Pikes Peak-mozihős Peugeot 405-öst 1987-től gyártották az általam már egyáltalán nem kedvelt utód, a 406-os 1995-ös érkezéséig, s kombiként még két évvel tovább – Európán kívül persze még sok helyen sokáig készítették különböző neveken, de ez már más tészta. Méreteivel (4,4x1,7x1,44 m) abszolút minden – akkori – igényt kielégített, csomagtartója is több mint 400 literes volt, kiváltképp Break, azaz kombiváltozata nyelte el nevetve a családok és cégek cuccait.
Milyen más francia közepesek jöttek ki akkoriban? PSA-konszernbeli riválisa a Citroën BX (1982-1994), majd a Xantia (1993-2001) volt különlegesebb csomagolásban és pihe-puha, állítható futóművel, de persze hasonló értékekkel, míg Renault-ból az R21-es (1986-1994), utána pedig az első generáció Laguna pályázott a népek kegyeire. A Használtautó.hu oldalon látottak alapján elmondható, hogy Peugeot 405-ből ma is megannyi fut(na) útjainkon, 21-esből vagy BX-ből nagyságrendekkel kevesebb, 1997-ig bezárólag Xantiából vagy egyes Lagunából elég sok az eladó példány.
Peugeot 405 és francia társai - kínálat a Használtautó.hu oldalon
Modell Évjárat Motor Ár (Ft)
Citroën BX 1984-1993 1.1, 1.4, 1.6, 1.7, 1.9 benzin, 1.7, 1.9 dízel 45 000-
329 000
Citroën Xantia 1993-1997 1.6, 1.8, 2.0, 3.0 benzin, 1.9 dízel 93 000-
800 000
Peugeot 405 1988-1997 1.4, 1.6, 1.9, 2.0 benzin, 1.8, 1.9 dízel 85 000-
500 000
Renault 21 1989-1994 1.7, 2.0, 2.2 benzin, 2.1 dízel 80 000-
199 000
Renault Laguna 1994-1997 1.6, 1.8, 2.0, 3.0 benzin, 2.2 dízel 95 000-
790 000

A keresésnél nem szűrtünk karosszéria-kivitelre, állapotra, okmányokra, futásteljesítményre vagy felszereltségre sem, az azért több mint valószínű, hogy egy "százasból" nem kapni viszonylag gond- és törődésmentesen használható autót. Kétszer ennyit áldozva bezzeg máris az R21-es plafonnál járunk, s ha még egyet rá tudunk tenni, 300 ezer forint környékén már olyan BX-et guríthatunk haza, hogy megszólal. A Használói Véleményekből azt lehet leszűrni, hogy mindkét "öreg" meghálálja a bizalmat (helyenként benzin-gázosra átalakítva, esetleg automata váltóval is), és alig kell rájuk költeni, hoppá.
Laguna, Xantia? Már fel-felbukkannak a negatív vélemények is, hát igen, ez az a korszak, ami megalapozta a francia autókkal szembeni - Franciaországon kívüli - ellenérzésdivatot. Műszaki, elektronikai meghibásodások, olajfogyasztás, rozsda... Azt azért ne feledjük, hogy jellemzően 15-20 éves kocsikról beszélünk órájukban több százezer kilométerrel, a kisebb-nagyobb sérülések, törések garantáltak, szakszerű javításuk kevéssé, cserébe már gyakori az ABS, a légzsák, a klíma, igényeseknek bőrbelső, V6-os motor, minden van, ami kell, nem csak kényelem szériában.
Na de most már nézzük a 405-öt, a többi végül is csak körítés. Emlékeimre támaszkodva az 1,6 literes benzinesnél nem javasolnék gyengébbet - az 1.4-es motor nyilván kevés a bódéhoz (meg a csak 72 lovas 1.6-os is, mert olyan is volt). Nagyobb (bár tény, hogy izgalmasabb) benzines, dízel, 4x4? Minek? Szűkítve a 92 lóerős, egyszerű 1.6-osokra pedig a helyzet a következő: 145 és 279 ezer forint közti ársávban eladók, kombit mondjuk nem látni, klímásat sem nagyon, de én például úgysem szeretem a légkondit, ha meg nincs, nem is kell vele foglalkozni, se költeni rá. A Break speciel jobban tetszik - tudom, az én perverzióm -, na jó, a 93-94-es dízel kombik szervokormánnyal picivel 300 ezer fölött is megérnek legalább egy-egy kósza gondolatot és/vagy megtekintést, ám olyanból szerény, vagy inkább józan futásút mind kisebb eséllyel találni.
A felettébb vegyes Használói Vélemények nem tudnak megingatni, elképzelhető, hogy autómustra lesz ebből. Tessék csak szólni, ha rosszul gondolom, de 2012-ben is lehetne szeretni egy 405-öst, nem? A címben feltett kérdésre meg határozott nem a válasz. Miért kéne jobban félni tőlük, mint egy hasonlóképp sokat látott és futott némettől vagy japántól? Sebaj, ha rossz a hírük (márpedig az), alacsony az áruk - már "csak" ki kéne fogni egy jó vételt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    Fiamnak volt egy 88′-as BX-e 1124 köbcentivel egy kamerás mobilért cserélte. Azt mondták nem vagytok normálisak.! Úgy fogtunk neki hogy megvettem a szervízkönyvét, és az összes hidraulika csövet kicseréltük mert kirohadtak és folyt az LHM. Lakatos kihegesztette, fiam lefújta, levizsgáztattuk és használta.Szerintem meg lehet javítani csak nem sokan értenek hozzá, ezért félnek tőle az emberek, de a rugózás megérte. Nekem volt 405 GRDT 1769 köbcenti 90 LE, klíma el. ablak elvitt Spanyolországba is nagyon szerettem

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    Nekünk egy 93-as 405 1.9grd.van! 12 évig volt taxi belement 860e km! Utána anyához került majd mikor meglett a jogsim hozzám. Nálam már túlment az 1millió kilométeren… Igaz 4éves korában elszakadt az ékszíj így motorgenerál volt! Elpusztíthatatlan komolyan mondom!

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    24 éves 405-öm van. 1.6 benzin, 92LE Gyönyörű, korát meghazudtoló műszaki és esztétikai állapotban. Általában 12-16 évesnek szokták nézni. 16 volt eddig a max tipp. Erős, kényelmes, gyors. Nem rohad (ez hány, akár 10 évvel fiatalabb pl Astráról mondható el??) Igaz, nemrég belefigyelt bő 80000 Ft a hátsó futóműbe, de még 200000 km megint jöhet neki. 🙂
    Klímát még el tudnám bele viselni, de ennyi idősen már úgyis bajos lenne, és nem ezért fogok autót cserélni.
    Haverom nagy kombi Astra fan, már nem az első van neki, de jelenleg is sír, hogy el kéne adni, mert annyit kéne rá költeni, meg annyira rohad… 🙂 Mindig folyik neki a rozsdacsík valahonnan. Az én 405-ömön meg vannak több éves festékleverődések, és még mindig szürke a fém 🙂
    A családban van mindhárom francia márkából (C3, Thalia) igaz, ezek újabbak, mindenki nagyon szereti. Akitől vettem, volt már neki és a családjának Mégane, az én 405-öm, 306, jelenleg 307, mindet szeretik, szerették.
    [img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/120615/F_nyk_p139_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
    [img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/120615/F_nyk_p140_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    405 1.9D volt fateromnak. Klíma elektromos ablak szervó riasztó…. 260e-el vettük, 440e-el adtuk el. A hátsó futóművön kívül néhány elektromos gond volt vele, a többi mind kopó cuccok. Masszív járgány volt, de ennek már lassan 10 éve és sajnos az idő nem állt meg. Nagy kár mert 1990 és 2000 közt nagyon jó kocsik készültek.

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    Bele lehet szeretni a 405-ösbe, ez tény. Nálam ez az érzés már 1997 óta tart. Jelenleg egy T16 motorosat nyűvök (meg 🙂
    A kp-i injektorosakat inkább érdemes keresni, mint a karburátorosakat, de én a cikkíró helyében a második szériás 1.8-asokon is elgondolkoznék. Amellett, hogy takarékosak (alapvetően nyomatékos motor + nagyon hosszú váltóáttételezés) , több bennük az extra is, és tartós a motorja (van egy belgiumi példány, aminek még nem lett megbontva a motorja pedig már túl van a félmillió km-en).
    Az egykilences, kp-i injektoros is erős, takarékos (annak idején a budapesti forgalomban 10 l-rel elment 115-120 km-t) . Az egyhatos is jópofa, meg a dízel is, meg a turbódízel is, meg a Berline is, meg a Break is, meg… – úgy vagyok a 405-ösökkel, mint Gombóc Artúr a csokival 🙂

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    Azért ezzel vitatkoznék. Odáig rendben van, hogy szinte minden autógyárnak multinacionális vállalatok a beszállítói, és többnyire az ISO TS szabványt követik, a mentalitás és a szakértelem azért nagyon nem mindegy. Nem véletlenül indult például a később világszerte átvett Lean vállalatirányítási rendszer a Toyotától. A Hondát is megemlítem, aki amit tehet, saját maga fejleszt.

  • 2017.10.30. at 21:42
    Permalink

    ön egy 2000 évjárat környéki Xantia dízelt próbálnék ki szívesen, mind kombiban mind szedánban (v 5ajtós). Olyan normálisan néznek ki, akárhol utánaolvastam (Mo-n, külföldön) nincs velül több probléma, mint bármelyik más gyártó autójával. annyira a hydro-pneumatikus felfüggesztés sem rossz konstrukció, csak nálunk a bx-es korszakból terjedtek a réhírek, hogy szar, ami abból adódott, hogy a megfelelő hidraulikaolaj helyett kb a 2t rotakapa olajat öntötte a “szaki” bele.

    Továbbmennék. Aki a mai világban kijelenti, hogy melyik márka jobb mint a másik, az szerintem kicsit tájékozatlan. Manapság mindenben van minden, olasz autóban japán és német alkatrészek, japán autóban fordítva. A japánok nagy részét már európában rakják össze.

    Aztán lehet, hogy megszívnám az első franciával, de a használt az lutri…

  • 2017.10.30. at 21:43
    Permalink

    Az ,hogy rosszak a francia autók,egyszerűen egy bődületes marhaság!Az elmúlt 20 évben a családunkban az alábbi autók szolgáltak minket gyakorlatilag kifogástalanul:bx,309,306,405,xsara1,xsara2,c4,xsara picasso 2.0hdi,xsara picasso1.6hdi.Az 1.6hdi jelenleg 190000 km-en van túl,és a fékbetéten és tárcsán kívül csak
    kerékcsapágyat kellett cserélni,ezeket is fillérekért. Egyébként a psa dízeleket nem véletlenül használja a mazda,toyota,volvo,és a ford is.

  • 2017.10.30. at 21:43
    Permalink

    Azon is el kellene gondolkodni, hogy az arab világban -Törökországtól Marokkóig – szinte csak francia kocsik szaladgálnak. Porban, homokviharban és teljes szervízhálózat nélkül. És működnek.

  • 2017.10.30. at 21:43
    Permalink

    Gratulálok az Autónavigátor csapatának! Végre egy értelmes ember, aki autós szakújságíró létére le meri írni, hogy az öreg francia nem rossz, csak ha elhanyagolják! Nekem volt 10,5 évig egy 1.9 benzines 405, nagyon szerettem és soha nem volt vele nagy baj. Alapvetően olyan masszívak, hogy “előrejelzik” a hibát, azaz pl. ha elkezd morogni a kerékcsapágy, még biztosan el lehet menni vele 30-40e km-t anélkül, hogy baj lenne belőle (ugyanígy mondjuk a féltengelyekkel is).
    Évi kb 10e km-t használtam, nagyon jó fogyasztással, alacsony fordulaton dízeles nyomaték, de ha kissé lerúgtam a pedált, akkor GTI-jellegű azonnali gázreakció jelentkezett és kilőtt, mint a rakéta :-)! Nagyon kényelmes utastér és rugózás, kiváló úttartás – nem véletlenül nyerte meg akkora fölénnyel az Év Autója választást, mint azóta egyik autó sem! Formavilágát is többen koppintották, ritka harmonikus vonalvezetésű a Sedan kivitel. Az MI-16-os kivitel futóművéről, összehasonlítva az akkori konkurens sportváltozatokat, ódákat zengett az angol szaksajtó.
    A dízelek pedig szinte agyonüthetetlenek és szintén rendkívül jó fogyasztással bírnak.

    Ne feledjük, a 405 (és a BX is, a Renault-okról nem tudok) már ’90-ben teljesen galvanizált karosszériával rendelkezett! Ha valaki beült a 405-ömbe bármelyik más nemzet autójából, elképedt a kényelmen és az elegancián :-).

  • 2017.10.30. at 21:43
    Permalink

    7 évesen vettük, 14 évesen, 180 000 km-rel adtuk el a BX-et, semmi komoly meghibásodás nem volt. Nem rohadt, a gömböket kellett töltögetni. Nem tudom miért félsz a hidraulikától, én nem hallottam panaszt egy tulajtól sem az ismeretségi körömben. Azóta már volt Xsara, régi és új C4, megbízhatóan szolgáltak. Félre az előítéletekkel !

  • 2017.10.30. at 21:43
    Permalink

    A 405 tényleg jo kocsi, persze nem a véglegesen leharcolt pédányokról beszélek.
    Volt egy kombink,majd egy 4 ajtós , mondkettő szivódizel. Baj soha nem volt velük, a gyenge pontjuk csak a hátsó futómű,amit párévente fel kell újittatni.

Vélemény, hozzászólás?