Bár a hazai piacon egyre kevésbé népszerűek az olcsó szedánok, a Logan harmadik generációjával is elérhető - szerencsére
Másfél évtized sok idő, 17 év pláne az. 17 évesen már szerezhetünk jogsit, s ennyi idő alatt a világ is elég sokat változik. Az ifjak például, akik 17 éve születtek, s ma eszmélnek az autózásra, már egy egészen más Dacia Logannal találkozhatnak, mint mondjuk én, aki 2004-ben az első tesztautóim közt próbálhattam a Logant. Imbolygós futóművével, a használt autókhoz is fájóan puritán belsejével, s azzal a tudattal, hogy az 1,4-es, 75 lóerős négyhengeres a bázismotorja volt, nem mellesleg talán az autó legjobb része. De volt felette 1,6-os is, meg aztán jött a remek 1.5 dCi is. Ma viszont, amikor a Logan már a harmadik generációjánál jár, s nem egy korábbi Clio-platformra, hanem az aktuális Magyar Év Autója díjas Clio CMP padlólemezére épül, akkor már egy egészen naprakész, teljesen vállalható, persze egyszerű autó.
A bevált kisautó-szedán recept szerint magas a far, hogy nagy lehessen a csomagtér, a forma viszont egészen egységes
Kínálatának átlátása nem kíván túl sok agysejtet. Loganból ma egyetlen motor, a TCe 100 LPG választható, egyetlen felszereltséggel, a Sandero esetén csúcsverzió Comforttal. Mondhatni, hogy
a Logan a Dacia "menedzser-ajánlata", céges- és családi autója, s akármennyire is furán hangzik ez, tökéletes csomag.
Ha az azonos felszereltségű és motorizáltságú Sanderóhoz mérjük, mindössze 150 ezer forint a felára. Ennyiért kapunk bő 30 centivel hosszabb karosszériát, 200 literrel nagyobb, 528 literes csomagteret és a 4,5 centivel nagyobb tengelytáv miatt jelentősebb, tényleg kellően nagy hátsó lábteret. Az új, immár harmadik generációs Logan nem csak a Sanderónál nagyobb, elődjénél is. Hosszban 3,8, tengelytávban 1,4 centiméter, csomagtérben 18 liter a többlete. És ami a legfontosabb: 11,5 centivel szélesebb lett. Ez erősen érződik rajta, komoly kiállású, nagyautósabb (főként belülről nézve), magassága egyébként 1,6 centivel apadt.
Érezhetően nőtt a belső szélesség, a műszerfal méretes szövetbetétje jelentősen javítja a minőségérzetet
Átlagtermettel jók az ülések, a hátsó lábtér - a kategóriához mérten - parádésan nagy
A Comfort felszereltség meghatározza, hogy fapados verzió már nincs. Sok más mellett aktív vészfékrendszert, visszagurulásgátlós ESP-t, 6 légzsákot, távirányítós hifit, a bőrhuzatos kormányról kapcsolható tempomatot és sebességkorlátozót mindenképp kapunk, ahogyan a központi zár és az első ablakok elektromos mozgatása sem feláras. Opcióként, nem is vészes áron első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, kulcs nélküli nyitás-indítás és még holttérfigyelő rendszer is elérhető. A légkondi alapból manuális, kőkemény 50 ezer forintért már automata, a Dusterből vagy akár a Clióból ismert fémes karimájú tekerentyűkkel vezérelhető. Nagyon fontos tétel az alapáras LED fényszóró, ezzel éjszaka sem fárasztó a vezetés.
Kellemes fogású a mindenképp tempomatvezérlős és bőrhuzatos kormány
A Logan egyetlen ellátmánya a Sandero csúcsát jelentő Comfort, így itt alapból korrekt üléskárpitozást, valamint jókora műszerfali textilcsíkot kapunk
Ahogyan a Sanderóban, itt sem volt bajom az első ülésekkel. Egyszerűek, de köszönhetően annak, hogy a sofőrülés alapáron magasságszabályzós, s a kormánykerék is ki-be állítható, átlagtermettel gond nélkül megtalálható a kellemes vezetési pozíció. A jó fogású bőrkormánnyal és a szövetbetétes műszerfallal, első ajtókkal a kivétel nélkül kemény műanyagok ellenére is korrekt a minőségérzet. Ha a hifi nem is egy csúcsrendszer, teszi a dolgát, ráadásul alapból 4 hangszórós, 8 colos érintőkijelzős, vezetékkel Apple CarPlay/Android Auto kapcsolatos, a kormányoszlopról vezérelhető rendszert kapunk. Felárért vezeték nélküli telefontükrözéssel és gyári navigációval, na meg 6 hangszóróval.
Hagyományos, puritán, de kellően öblös a csomagtér. Ülésdöntéssel hosszú, de lépcsős padlójú rakteret kapunk, szűk átjáróval
Hátul a vártnál nagyobb, kompakt kategóriás a lábtér, pedig a Logan ugyebár eredendően egy kisautóból faragott szedán, 4,4 méteres hosszával is mutatja ezt. Mégis elég jó kompromisszum a lépcsős farhoz ragaszkodók és/vagy a kisautókénál nagyobb csomagtérre vágyók számára. Az alaphelyzetben is 528 literes térbe mindenépp jár a nyilván filléres, de a legtöbb márkánál felárért mért moduláris csomagrendező. Szövetkárpit sem a csomagüreg tetejére, sem a hátsó ajtókra nem jutott, utóbbiakhoz az elektromos ablak is feláras (30 ezer forintos) tétel, viszont ajtózseb van, sőt az első üléstámlákról felhajtható, kihúzható, pohártartós asztalka is.
Alapáras praktikus részletek: csomagrendező a csomagtérben, szatyorakasztó a középkonzol szélén, a Skoda Simply Clever csomagként adná talán őket
A műszakiság nyilván a Sanderóból (meg persze a Clióból) ismert, magyarán egyáltalán nem rossz. A Renault 1,0 literes, háromhengeres motorja LPG-üzemben 100 lóerőt ad, a papír szerint 170 Nm nyomatékkal. Ugyanakkor benzinnel hajtva mintha egy hajszálnyit élénkebb lenne. De minek hajtanánk benzinnel, amikor az LPG ára benzinének kétharmada sincs, a többletfogyasztás pedig nem vészes, de azért érezhető. Utóbbit a Dacia sem titkolja, a WLTP érték 5,3-5,6 l/100 km benzinből, 6,9-7,3 LPG-ből, magyarán a többlet egy bő 1,5 liter normál használatban. A Logant nem volt módom kímélni, leginkább városban és autópályán, sűrű forgalomban mentem vele. Utóbbinál két lehetőség van, ha nem szeretnék a kamionok 80-90 km/órás tempójával haladni (mint a hatótáv érdekében egy Springgel), vagy folyton sávot váltani, akkor a 130 km/óra körüli tempó a célozandó. Jó hír, hogy a 6 fokozatú, igaz kissé hosszú úton járó váltóval ez nem gond. A 130-nál 3200/perc körüli fordulat még bőven az egészséges tartomány egy kis turbómotorral is, innen is élénken húz, az LPG fogyasztás pedig a bő 400 kilométeres teszten 8,1 l/100 km lett. Ez benzinre vagy gázolajra vetítve 4,9 literes étvágy költségének fel meg.
A fedélzeti számítógép mutatja az LPG-s fogyasztást is, autógázból torkosabb a Logan is, mint benzinből, de így is olcsóbban fut azzal
Ezért aztán érthető is, hogy a Dacia miért nem kínál már dízelt a Sandero/Logan pároshoz. Bőven elég mindenhez az 1,0 literes motor ereje, teljes családdal, csomagokkal is, s a dízeles hatótáv is megvan, hiszen a 40 literes LPG és az 50 literes benzintartály összesen 1000 kilométer feletti hatótávot ad. Itt már a fedélzeti számítógép mutatja mindkét tartály szintjét, az LPG-s és a benzines fogyasztást és a hatótávot is, ha pedig LPG-vel használjuk, elég egyszer átváltani arra, amíg teljesen ki nem ürül a tartály, azzal fog menni.
Hidegindítás után is villámgyorsan vált át LPG-re, ami kapcsán a mélygarázsokból való kitiltás miatt sem kell félni.
A biztonsági szelepes (magyarán az elmúlt évtizedekben alkalmazott) LPG-rendszeres autók már nincsenek alapból száműzve a föld alatti parkolókból.
Az alapáras LED tompított fény meglepően jó fényerőt ad, a halogén reflektor nem nagy durranás
Ha a mai Logant az elsőhöz mérjük, futóműve az alapáras 185/65 R15-ös abroncsokkal a komfort megőrzése mellett fejlődött biztonságossá, kormányzása direktebb és érezhetőbb, már változó és elektromos rásegítésű, a közvetlen elődhöz mérten csendesebb (abban jól hallható vinnyogó hangot adott a rásegítés). Ha a mai konkurenciához mérjük, a 3,25 volánfordulattal persze kicsit indirekt, de messze nem zavaróan, futóműve pedig még mindig bőven vállalható. A Logan amellett, hogy a piac legolcsóbb szedánja maradt (köszönhetően annak, hogy az elmúlt években kikopott a Lada a hazai piacról), egy egészen vállalható autóvá fejlődött. Konfigurálása nem túl bonyolult, de egy-két extrát, például az elektromos, automata rögzítőféket, a holttérfigyelőt vagy a kulcs nélküli nyitást-indítást azért bele lehet tenni. Flancolás nélküli, de mégis teljesen vállalható autó, családi és céges használatra is, az LPG rendszerrel akkor is takarékos üzemmel, ha egy-egy indítással csak rövidebb távokat megyünk.
Még az Apple CarPlay/Android Auto kapcsolatos hifi és hátsó tálcák is felármentes tételek
A Daciától megszokottan 3 év/100 000 km garancia alapból jár, ami a gyári finanszírozás esetén rögtön 5 évre szól, de akár 200 ezer kilométeres korláttal is kérhető, ahogyan előre megváltott karbantartás is kérhető, akár ilyen távra is. Hogy kell-e ennél több? Szerintem nem, ma a Logan bőven megadja azt, ami a már elegendő színvonal. Nyilván az ára is jelentősen nőtt, de amikor a használtpiac átlagára is 3,7 millió forint már, akkor 4,749 millióért a Logan józan és megfontolandó ajánlat. Árával, felszereltségével, garanciájával és gazdaságos üzemével együtt jó csomag. Nyilán nem kényeztető luxust adó prémiumtermék, de nem is annak árulják.
A fullos Logan épp annyiba kerül, mint állami támogatással a fullos Spring (tesztje itt, videó róla itt); 5 millió forint körüliek, ha az összes extrát kérjük hozzájuk. Az a vicc, hogy publikus töltőn táplálva a Spring nem sokkal olcsóbb üzemű, mint a nála sokkal nagyobb, tágasabb, minőségibb Logan
Értékelés
Pozitív
Tágas, elfogadható minőségű utas- és csomagtér, jó felszereltség, takarékos üzem, kényelmes futómű
Negatív
Korlátozott extrakínálat, már nincs fapados verzió, egyszerű plasztikok, időnként lassú stop-start, szűk csomagtéri átjáró
Árak
Tesztmodell alapára
4 749 000 Ft (2021.06.09.)
Tesztautó ára
5 149 000 Ft (2021.06.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4600-5000 1/min-nél
Nyomaték:
170 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9-7,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
szedán
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1410 mm
Belmagasság elöl:
935-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
580 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
900 mm
Raktérnyílás magassága:
440 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
170 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4600-5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,6 s
CO2-kibocsátás:
106-112 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9-7,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,1 l/100km
Nekem mint ex Logan tulajnak hatalmas csalódás a közel 5 milliós induló árral. Csak drága LPG motorral és csak drága felszereltséggel. A Sanderohoz van TCE 90 a Loganhoz miért nincs? Essential felszereltség miért nincs? Miért kell megvennem a bőrkormányt, a könyöktámaszt, az automata ablaktörlőt, amikor nem igénylem ezeket? Ezzel a Dacia beállt a sorba, ugyanúgy felesleges dolgokat próbál lenyomni a vevők torkán, mint a többi márka. A franciáknak lehet jó lesz így, de a magyaroknak marad az import használt autó.
Így van teljesen egyetértek! Viszont létezik Loganból is fapados (Access) változat is csak hozzánk nem hozzák.
Az automata ablaktörlőt hol olvasta?!
Ez már nem igazán minimálautó, viszont ha ebből indulunk ki, ennyiért már van jobb és legfőképp praktikusabb is a piacon. Több mint ötmillióért ez még mindig elég gumicsizmás.
Ha már ilyen szépen lejt a hátulja, miért nem lehetett ötajtósra megcsinálni? Akkor legalább használható lenne a csomagtartó.
Mert rendben van, hogy literre meg van, de annyira magas a perem, annyira szűk a nyílás és annyira tagolt, hogy gyakorlatban egy összecsukott babakocsi mellé már alig fér valami, ha le is akarom valahogy csukni.
Ha már elvileg ezt olcsó családi autónak szánják…
Ennél azért több kell, igen. Pláne ennyi pénzért.
Én nem értek egyet veletek. Ár érték arányban igenis jó vétel. Nem volt igény a fapadosra, eggyel pedig tisztában kell lenni, az autógyártás profitorientált, olcsó autót nem éri meg se gyártani, se eladni, de venni sem. A csorosag helyi jellegű dolog, erre nem építhet egy autógyár. Az LPG pedig kell a CO2 kvotahoz, amúgy meg a hülyének is megéri az 50eft felár, pillanat alatt visszajön, főleg az északi végeken. Igenis örömteli, hogy végre nem a hitvány belső, a gagyisag jut majd az emberek eszébe a Dacia név hallatán, sokszor rosszul esett nekem, amit mondtak róla, pedig én csak árulom és őszintén, biztosan nem vettem volna a családomnak a korábbi verziokat, az újabb Duster ami már valamire való, az új sandero és Logan pedig bőven a Clio 4 nivojan van vagy fölötte, és még mindig kijön 5bol egy tágas családi gazdaságos autó.
Sajnos az új autók árai megemelkedtek. Ettől függetlenül 4,6-ért már légkondis, telefonkihangosítós Fiat Tipo szedán kapható, nem mutat jól a Dacia árszabása így.
A csomagtér alján a szőnyeg 8 centivel szélesebb a kelleténél. A kérdésem az, hogy nem tudják levágni méretre vagy esetleg nincs rá igény? És sorolni lehetne akár estig. Clio nívóján vagy fölötte lenne ? Inkább alatta, de nagyon.
Üdv!
Gondolom a turbó, részecskeszűrő mellett kettőstömegű lendkerek is van benni. Időzített bomba mint a dízel 🙁
Sokat fejlődött a Dacia, ez már vállalható kategória. Az új autók árai sokat emelkedtek az elmúlt egy évben, pl. mi tavaly vettünk egy Renault Capturt 6,25 m Ft-ért, ez ma 8 fölött lenne (ráadásul az akkor 0% THM ma már 4,99% !!!). De az 5 millió Ft fölötti árat így is soknak gondolom egy Daciáért.
És kár, hogy nincs belőle kombi, szerintem egész formásat lehetett volna abból is alkotni, és talán fogyna is.
A 8 milliós már a frissített modell.
Amit mi vettünk 6,25 millióért, az is a II-es Captur. Tavaly 2020. február 27-március 1 között volt a modell hazai piaci bevezetése, rögtön akkor rendeltük meg. Mindenkinek volt az akkor még sokkal alacsonyabb listaárakból 8% kedvezmény és 0% volt a THM. Most ugyanezt kapod meg 8 millió fölött és 4,99% THM-mel. Annyi különbség van, hogy a 130 LE-s motor azóta 140 LE, semmi más nem változott.