Kegyelmet a Honda dízelmotorjának – Honda Civic 1.6 i-DTEC teszt

Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive 4 ajtós teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy örökkévalóság, mire bemelegszik, viszont nem iszákos, és sok vetélytársához képest csendesebb a Honda 1,6 literes dízelmotorja. Kiváló társ lehet a sokat autózóknak, ám a négyajtós változat kevésbé praktikus, mint az ötajtós.


Napjainkban, miután a dízelbotrány megtépázta a kompressziógyújtású erőforrások hírnevét, nagyon sokan akarnak megszabadulni az ilyen járművektől, ráadásul az újautó eladások statisztikáit nézegetve is jól látszik a dízelek népszerűségének csökkenése. Pedig akad a piacon néhány igencsak szuper dízel. Közéjük tartozik a Honda 1,6 literes i-DTEC motorja is. Most a négyajtós karosszériába csomagolva próbáltuk ki, és újra meggyőzően teljesített.

A négyajtós változaton természetesen a hátsó rész tér el az ötajtós modellek farától, bár azt nem mondanám, hogy látványosan. A négyajtós esetében is sikerült megtartani a kupészerűen lejtő tetőívet, és szinte ugyanolyan a tompora, mint a hangyányit (130 mm) rövidebb ötajtósoké. Ugyanakkor elöl is látható némi eltérés. Korábban már járt nálunk ugyanezzel a motorral és Executive felszereltséggel egy ötajtós Civic, ám annak arcát egy picit sportosabbra „sminkelték” a fekete díszléccel a hűtőmaszkon, illetve a lökhárítóba rajzolt nagy fekete műanyag elemekkel, amelyekben a ködfényszóró is helyet kapott. Ezzel szemben a négyajtóson csillogó króm benyomását kelti a műanyag díszbetét, és kisebbek a lökhárító fekete felületei is. Egyértelműen az elegancia felé tolták el a megjelenését.
Hirdetés

Hátul szintén elhagyták a nagy, légbeömlőre hajazó, méhsejtmintás műanyag lapokat, helyettük jóval kisebb díszeket kapott a lökhárító. A hátsó lámpák burája sem sötétített és a felső élük egy picit hosszabb, rányúlik a csomagtér fedelére, emellett hátsó légterelő sem trónol az autón, de ez így is van rendjén. Talán egy picit harmonikusabb is így a Civic megjelenése, amelynek formaterve tobzódik az éles vonalaktól. Ugyanakkor szerintem emészthetőbb ez a forma, mint az „UFO” elődök. Kicsit amerikai hangulatot is áraszt, már csak a háromajtós kupé hiányzik a palettáról, ami viszont az USA-ban kapható.

Az utastér szinte hibátlan. Habár a fekete bőrburkolatok uralkodnak, egyáltalán nem komor a hangulat. Kellemes tapintású minden, még a műanyag felületek is. Az ülések is veszettül kényelmesek, pedig első pillantásra a combtámaszok nem is tűnnek valami vaskosnak, de összességében jól tartanak még tempósabb kanyarokban is. A multifunkciós kormánykeréken itt is felbukkan az egyedi hangerő-szabályozó csík, a nagy digitális kijelzőről pedig könnyen leolvashatók az információk.

Ugyanígy a középkonzol érintőképernyős kijelzőjének is szép a grafikája, viszont kissé kaotikus a menürendszere. Nem árt egy kis türelem a megszokásához.

Csillagos ötös jár viszont a rövid váltókarért, amellyel élmény a fokozatválasztás. Rövid úton mozog a kulisszában, kimondottan sportos kis szerkezet. Ugyanakkor hátratekintve szembesülhetünk a négyajtósság hátrányával. Persze hátul is kényelmes az utazás, nem itt van a bibi, hanem a csomagtér nyílásával. Óriási tér várja a csomagokat, alaphelyzetben 519 literről van szó, viszont a szűk nyílás erősen lekorlátozza a bepakolható cuccok méretét.

Jól jött egyébként az ülésfűtés, mert egy örökkévalóságnak tűnt, mire a 120 lóerős dízelmotor bemelegedett. De hát pont ez az egyik lényege ennek a motorfajtának, hogy nem vész el hő formájában annyi energia, tehát jobb a hatásfoka. A Honda dízelmotorja ráadásul kimondottan halk a vetélytársakhoz képest és kevesebb rezgés jut el az utastérbe is. Miközben akár némi sportosságot is csempészhet a tulaj mindennapjaiba. A 9,8 másodperces gyorsulás álló helyzetből 100 km/h sebességre még nem is olyan nagy szó, viszont a futómű hangolása nagyszerűen sikerült.

A súlyos dízelmotortól jóval orrnehezebb autóval is élmény hegyeken-völgyeken át kanyarogni, miközben nem rázza ki a lelkünket a bukkanókon.

Az ülések is kellően mélyre ereszthetők, érzésre olyan, mintha sportautóban ülnénk. A 300 Nm forgatónyomaték már 2000-es fordulatnál megérkezik, kellőképp rugalmas az autó és városban araszolva sem nyűg a manuális váltója. Lényegében a kuplungpedált kell csak használni a dugóban. Viszont az igazán jó tulajdonságai a hosszú utakon domborodnak ki, köztük az alacsony fogyasztás. Így télen nyúzva sem ment hat liter fölé a vegyes átlagfogyasztása, pedig jónéhány hidegindítással fűszerezett városi „futam” is tarkította a tesztidőszakot.

Érdekes módon a négyajtós Civic Törökországban készül, míg az ötajtós Nagy-Britanniában, de egyik modellen sem tapasztalható összeszerelési hiányosság. Hozzák a japán autóktól elvárt precizitást. A szűk csomagtérnyílás ellenére egy jól használható kompakt modellt ismertem meg a négyajtós Civic személyében, ám az Executive felszereltséggel már kissé elszaladt az ára. Jelenleg 6 699 000 forintról indul a típus ára, ami egyáltalán nem elrugaszkodott a vetélytársakhoz képest, sőt. Ráadásul ez pont a dízelmotorral felszerelt alapváltozat ára, míg többnyire máshol a gázolajos erőforrások a felárasak. Már az alapnak számító Comfort felszereltség is igen gazdag, felette az Elegance következik, ha maradunk a dízel vonalon 7,3 millió forintért.

Az Executive pedig a csúcs. Ehhez a felszereltésgi szinthez már alig rendelhető extra. Néhány külső dizájnelem, vonóhorog és a metálfényezés, ami pluszban választható, mellettük mindent tartalmaz, ami „szemnek és szájnak” ingere. Bőséges a biztonsági felszereltsége.

Minden itt van, ami megkönnyíti a közlekedést, többek között sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávtartó asszisztens, intelligens sebességhatároló, adaptív sebességrögzítő, holttérfigyelő, táblafelismerő, parkolóradar elöl és hátul, tolatókamera, automatikus fényszórók, esőérzékelős ablaktörlő, visszagurulásgátló és még hosszan sorolhatnám. Természetesen LED-fényszórók világítanak elöl és a fényszórómosó sem maradt le a listáról. Szóval az Executive már tényleg minden igényt kielégít, viszont ezért 8 099 000 forintot kérnek. Persze ugyanígy, ha körülnézünk a kategóriatársak között, szinte mindenhol képesek nagyon elszaladni az árakkal, ha jól bevásárolunk extrákból, vagy a legmagasabb felszereltséggel kérjük az autót. Úgyhogy a Honda Civic egy józan döntésnek tűnik még dízelmotorral is, amennyiben indokolt a gázolajos egység választása.
Értékelés
Pozitív
kulturált, keveset fogyasztó dízelmotor, kényelem, minőségérzet, kiváló futómű
Negatív
szűk csomagtérnyílás, a multimédiás rendszer kaotikus menüje
Árak
Tesztmodell alapára
8 099 000 Ft (2018.12.27.)
Tesztautó ára
8 279 000 Ft (2018.12.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Végsebesség:
201 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4648 mm
Szélesség:
1799 mm
Magasság:
1416 mm
Saját tömeg:
1314 kg
Össztömeg:
1800 kg
Tengelytáv:
2697 mm
Karosszéria-kivitel:
4 ajtós
Csomagtér:
519 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1280 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
480 mm
Csomagtér hossza:
880 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
201 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
91 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.12.27. at 08:36
    Permalink

    Mostanában divat a Hondák pocskondiázása, de ezt az autót elnézve abszolút meg is értem. Azokon a pontokon vérzik el, ami minden újautó vásárlónak kritikus szempont és ott teljesít jól, ami már senki számára nem prioritás. Persze a koreaiak pont nem csinálnak 4 ajtóst és a konkurencia is mind elég rég frissítette az ilyen karosszériás modelljeit, de kiváncsi vagyok mi lesz, ha a Toyota elkezdi gyártani az új Corolla szedánt, a Ford az új Focust és estleg a VW is hoz egy új Jettát. Ja, de minap a Mazda 3-ról is írtatok – hát az mennyivel meggyőzőbb jószág már minden porcikájában! Lehet, hogy jövő ilyenkor már nem sok érv fog szólni a Civic mellett.

    • 2018.12.27. at 08:54
      Permalink

      Kipróbálva a Honda 1.5 benzines turbósát és összehasonlítva a kategória többi motorjaival… Hát a többi benya erősen felejtős ….. 🙂
      Szóval van helye a hondának szerintem.
      Inkább a dizeleket kellene eltüntetni a városokból 🙂

    • 2018.12.28. at 20:04
      Permalink

      Volt már Hondád?! Nem hiszem, nekem volt meg van is és más márka is van. Az új Hondák igen is jól néznek ki és nem “egyen” külsejű autók mint a többi, technikájuk meg a legjobb. Honda mindörökké……ja meg Mercedes.

      • 2018.12.29. at 12:10
        Permalink

        Csak kiváncsiságból, milyen “Hondád” volt?
        Merthogy én nem igazán érzem az NSX szellemiségét egy Cityben vagy Jazzben.

        Szerintem a Honda 1998 óta nem gyárt “Hondákat”, mellesleg valahol a 80-as években kezdett el “Hondákat” csinálini.

        Én 10-15 évet kicsit rövidnek érzek egy legendához, meg hogy a nevéből éljen…

        • 2018.12.30. at 11:26
          Permalink

          A Honda márka magáért beszél, ezt bizonyítja, hogy önállóan a világ 10 legnagyobb autógyártója között van. De nekednez semmit sem jelent, talán ha nem japán lenne, hanem európai, akkor más lenne a véleményed, de minek is beszélek hozzád.

          • 2018.12.30. at 17:40
            Permalink

            Most még benne van a top 10-ben, de tudjuk, hogy már nem sok van neki hátra, csődbe fog menni. Ezt egy nagyon “okos” ember megjósolta, emlékszel? 😀

        • 2019.01.05. at 09:53
          Permalink

          Valahogy mégis elfogyott tavaly tízszer annyi Honda, mint Volvo és nem a Honda került kínai kézbe, jobb híján, miután a Ford kiköpte, ha már megemészteni nem tudta.

    • 2018.12.30. at 11:18
      Permalink

      Mindig is drágák voltak a Hondák. De itt az ár érték arányt kell nézni. Meg az értékvesztést, ami az egyik legjobb ennél a márkánál. Ennek oka van.
      Zoldet már nem győzködöm, semmi értelme egy japánutálónak bármit is írni. Ki nem hagyna egyetlen japán autós cikket, hogy valami ideológiai utálatot be ne firkálna.

      • 2018.12.30. at 23:11
        Permalink

        Én mindig azt nézem, ezért vettem most Hyundai i30N-t és nem Hondát. 🙂
        Ez előtt meg a Civic Type-R helyett a Toyota Corolla TS-t választottam. Közel egy millió volt a két autó ára között, úgy, hogy a Toyota 5 ajtós volt és sokkal praktikusabb. A Honda elhanyagolható mértékben volt gyorsabb, annak ellenére, hogy 2,0 literes motorja volt 200 lóval a Toyota 1,8-as és 192 ló ellenében.
        A Hyundairól még nem tudok nyilatkozni, de az kizárt, hogy a Toyotámnál jobb lett volna egy Honda. Most van benne 300.000km, így van némi alapom ezt kijelenteni, főleg úgy, hogy nagyon kemény “kiképzést” kapott és kap a mai napig.
        Szerintem ez az új Honda is drága a versenytársakhoz viszonyítva, de valószínűleg nagyon jó autó.

    • 2019.02.13. at 20:36
      Permalink

      Konfigurálj össze, ezzel a felszereltséggel más típusokat és rájössz, hogy sajnos egyáltalán nem számít drágának… (VW Jetta 10m fölött…) A Hyundai i30, ami hasonlóan “jó vétel” lehet (tartósság, minőség, garancia, karbantartás, értéktartás), de nincs benne elég hely a hátsó ülésen.

Vélemény, hozzászólás?