Kártyavárként dőlhet össze az EU-s autóipar terve a gyenge villanyautó-eladások miatt
A Suzuki és a Honda is a Teslától vesz emissziós krediteket a Stellantis, a Toyota és a Ford mellett: vajon lesz hozzá elég eladásuk?
A Tesla 2025-ös EU-s kibocsátási összefogása már végleges: a Honda és a Suzuki ebben a hónapban csatlakozott a Stellantis, Ford, Toyota, Mazda és Subaru cégekhez, hogy krediteket vásároljanak az amerikai villanyautó-gyártótól.
Bár szinte biztos, hogy a teljes EU-s jóváhagyás után három éve lesz a gyártóknak a 2025-ös CO2 többletet ledolgozni, az autógyártók mégis tiszteletben tartják a korábbi összefogásokat.
A nemrég nyilvánosságra került EU dokumentumok alapján azonban a Honda és a Suzuki is csatlakozott a Tesla összefogásához, tehát két újabb gyártó elmaradását is a Teslának kellene kiegyensúlyoznia. Így viszont már jelentős aggodalomra adhatnak okot a Tesla 44 százalékkal csökkenő európai eladásai is. Ha ugyanis a Tesla nem szedi össze magát, akkor nem tudják majd kompenzálni a partnereik magasabb flottakibocsátását, ami az összefogás minden résztvevőjének fájdalmas következményekkel járna. A másik jóváhagyott összefogást a Mercedes-Benz vezeti, és több Geely márkát is magában foglal: a Volvót, amely várhatóan jelentősen alatta marad a CO2-kvótának; a Polestart, amely csak elektromos járműveket árusít; illetve a Smartot, amely a Mercedes és a Geely 50/50-es közös vállalkozása, és szintén csak elektromos autókat árusít Európában. Ha azonban az elkövetkező években sem sikerül több villanyautót eladni a gyártóknak, akkor nem csak a Tesla csökkenő eladásai jelentenek majd problémát. Amennyiben ugyanis a teljes piac nem tudja teljesíteni a kvótát, úgy akárhogy is fognak össze, hatalmas bírságokra számíthatnak 2027-ben, amelyeket végül a vásárlók fognak megfizetni.