CARL, magyarul Karcsi - az automatikus töltőrobot - és a nyáron érkező AIWAYS U5
2017-ben indult a kínai AIWAYS nevű start-up, azóta pedig figyelemreméltó pályát jártak be: nem csak egy akkumulátorgyárat húztak fel hazájukban, de pimaszul az autógyártás hagyományos helyszínein, például a német Ingolstadtban vagy az amerikai Detroitban is nyitottak kutatás-fejlesztési centrumokat. Céljuk az elektromos autózás megfizethetővé tétele, ennek első lépése az U5 SUV piacra dobása lesz, ami elvileg már idén nyáron megérkezik Európába. Persze a Tesla is hasonló tervekkel kezdte pályafutását, aztán belefutottak a start-upok szokásos problémájába: egy különleges autót legyártani önmagában még nem elég, a tömeggyártás az igazi kihívás, amit a Model 3 esetében nehezen tudtak megugrani. Éppen ezért az AIWAYS előrelátóan olyan gyárat épített Kínában, ahol évente akár 300.000 járművet is tudnak készíteni elmondásuk szerint - persze várjuk meg azért, mi valósul meg majd ebből.
Okostelefonról bárhonnan hívhatjuk a szolgáltatást
Az innováció terén mindenesetre ígéretesnek tűnik az AIWAYS, Kínában és Európában nemrég hét szabadalmat is elfogadtattak, köztük CARL-t, a töltőrobotot (hogy miért hívják CARL-nak, az nem derült ki, de legalább könnyen megjegyezhető). CARL első ránézésre egy nagy porszívónak tűnhet, pedig sokkal komolyabb szerkezet: az AIWAYS okostelefonos alkalmazásából megrendelhetjük, ekkor egy közeli CARL-telepről elindul egy robot, az utcán közlekedve megtalálja villanyautónkat, majd automatikusan csatlakozik rá és feltölti. 30 és 60 kWh-s kapacitású verziókban érkezik majd, egyes elektromos autók aksiját 80%-ra tudja tölteni 50 perc alatt, ami elsőre talán soknak tűnik, de ne feledjük, időt spórolunk azáltal, hogy nem kell töltőállomást keresni, és természetesen magára is hagyhatjuk járművünket, CARL magától teszi a dolgát. Az AIWAYS szerint ráadásul nem csak saját modelljeikkel működik ez a kényelmi funkció, a töltőcsatlakozó-szabványától függően más márkájú autók tulajdonosai is használhatják.
Nem csak magától megtalálja az autót, automatikusan csatlakozik is rájuk
Az AIWAYS közlése szerint CARL működése GPS alapú, amivel akár 10 centis pontosság is elérhető. Ha feltöltötte az autót, CARL továbbvándorol a következő megrendelő autójához, vagy ha nincs több dolga, akkor visszagurul a bázisára, önmagát feltölteni. A folyamat legérdekesebb része talán az, ahogy CARL eléri a célállomást: önvezető robot lévén teszi, senki nem irányítja, valószínűleg a járdákon, zebrákon, a gyalogosok közt fog közlekedni, hogy elérje a feltöltendő villanyautót. Bár ez elsőre kivitelezhetetlennek hangozhat, hasonló kezdeményezések már működnek ma is: a Starship Technologies az angliai Milton Keynes nevű településen autonóm robotokkal szállítja házhoz az élelmiszert. Ezeket a bolt dolgozói töltik fel áruval, majd a robotok kamerákat, GPS-t, ultrahangos és egyéb szenzorokat használva közlekednek a járdákon, átkelnek zebrákon és kikerülik az akadályokat. Az esetleges rongálásokat a kamerák felveszik, melyekre egyébként a cég szakemberei is rá tudnak csatlakozni, és távolról tudják irányítani a robotot, ha az elakadt. A technológia tehát már létezik, hasonló módszerrel az AIWAYS töltőrobotjai is életképesek lehetnek majd.