Kaotikus futam Sao Paulóban, Hamilton győzelmével
F1, Brazil Nagydíj - Hamilton nyert, de Rosberg vezet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A címvédő Lewis Hamilton nyerte a kétszer félbeszakított Forma-1-es Brazil Nagydíjat, a vb-pontversenyben vezető csapattársa, Nico Rosberg második lett, bravúrosan harmadik Verstappen.
A 31 éves Hamilton korábban még soha nem diadalmaskodott ezen a pályán, most viszont természetesen komoly mértékben célja volt. Idei kilencedik, pályafutása során pedig már az 52. futamgyőzelmét szerezte meg, amellyel 12 pontra csökkentette a hátrányát az összetettben Rosberggel szemben. A vb-cím sorsa így az utolsó, Abu-Dzabiban két hét múlva sorra kerülő versenyen dől majd el.
Az esőben lezajlott Brazil Nagydíjon a kiemelkedő teljesítményt nyújtó holland Max Verstappen, a Red Bull 19 éves pilótája ért célba harmadikként, ez azért hatalmas szó, mert 16 körrel a futam vége előtt egy elhamarkodott kerékcsere miatt még a 16. helyen futott.
Eseményt bőségesen hozott a verseny. A nagy esőben nedvessé és csúszóssá vált aszfalt miatt a versenybíróság 10 perccel elhalasztotta a rajt időpontját, és a mezőny a biztonsági autó mögött kezdte meg a körözést. A Safety Car a hetedik kör végén hagyta el a pályát, a pole pozícióból induló Hamilton az élen maradt, Rosberg követte, Verstappen pedig azonnal megelőzte a harmadik helyről rajtoló Kimi Räikkönent (Ferrari).
A bátrabb pilóták a 9-10. körben feltetették a felszáradó pályára alkalmas gumikat, de a mezőny fele maradt a nedves aszfalton használatos abroncsoknál. A 13. körben Marcus Ericsson (Sauber) a célegyenesre fordulva megcsúszott és a falnak csapódott, a versenybíróság pedig a műszaki mentés idejére a pályára ismételten küldte a biztonsági autót. Az élen Hamilton haladt, mögötte Rosberg és Räikkönen száguldott, Verstappen visszaesett negyediknek, mert Ericsson balesete után azonnal behajtott a boxba kerékcserére.
Az újraindítást követően aztán Räikkönen szenvedett látványos balesetet a célegyenesben, a futamot pedig ezután piros zászlóval félbeszakították. A folytatás valamivel több mint 20 perc szünet után következett, de a mezőny a biztonsági autó mögött tudott csak haladni, és néhány kör elteltével ismét a piros zászlót lengették, azaz újra leállították a versenyt. Tették ezt annak ellenére, hogy a közvetítésben bejátszott rádiós párbeszédek tanúsága szerint Hamilton és Verstappen is azt mondta, a pálya alkalmas a versenyzésre. Ismét 20 perc telt el, majd a biztonsági autó mögött újfent a pályára hajtott a mezőny, amelyet egy kör után elengedett a Safety Car. Az élen Hamilton maradt, Verstappen azonban megelőzte Rosberget és feljött a második helyre, ekkor 38 kör volt hátra az eredeti versenytávból.
A 48. körben a szezon végén visszavonuló, így utolsó hazai futamát teljesítő Felipe Massa (Williams) a célegyenes elején megcsúszott és a falba csapódott, ezért a biztonsági autó újfent a pályára hajtott. Ekkor Hamilton, Rosberg, Sergio Pérez (Force India) volt az első három sorrendje, mivel Verstappen korábban kiállt kereket cserélni, és visszacsúszott az ötödik helyre.
A Safety Car 16 körrel a leintés előtt engedte útjára ismét a mezőnyt, Verstappen ismét a boxba hajtott, és a 16. pozícióban tért vissza a mezőnybe, majd a hajrában valóságos egyszemélyes show-t bemutatva a harmadik helyig küzdötte fel magát. A brazil Felipe Nasr kilencedik lett, ezzel megszerezte a Sauber első idei vb-pontjait.
A vb két hét múlva, az Abu-Dzabi Nagydíjjal zárul. A Mercedes már világbajnok, ám azt még nem tudni, hogy melyik pilótája (Hamilton/Rosberg) lesz világbajnok.
Végeredmény, Brazil Nagydíj (71 kör, 305,909 km, a pontszerzők):
- Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 3:01:01.355 óra
- Nico Rosberg (német, Mercedes) 11.455 másodperc hátrány
- Max Verstappen (holland, Red Bull) 21.481 mp h.
- Sergio Pérez (mexikói, Force India) 25.346 mp h.
- Sebastian Vettel (német, Ferrari) 26.334 mp h.
- Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso) 29.160 mp h.
- Nico Hülkenberg (német, Force India) 29.827 mp h.
- Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 30.486 mp h.
- Felipe Nasr (brazil, Sauber) 42.620 mp h.
- Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 44.432 mp h.
Leggyorsabb kör: Verstappen (67. kör, 1:25.305 perc)
Pole pozíció: Hamilton
A vb-pontversenyek állása 19 futam után (még 2 van hátra):
Pilóták | Pontszám | Csapatok | Pontszám | ||
1. | Rosberg | 367 | 1. | Mercedes (már világbajnok) | 722 |
2. | Hamilton | 355 | 2. | Red Bull | 446 |
3. | Ricciardo | 246 | 3. | Ferrari | 375 |
4. | Vettel | 197 | 4. | Force India | 163 |
5. | Verstappen | 192 | 5. | Williams | 136 |
6. | Räikonnen | 178 | 6. | McLaren Honda | 75 |
7. | Pérez | 97 | 7. | Toro Rosso | 63 |
8. | Bottas | 85 | 8. | Haas | 29 |
9. | Hülkenberg | 66 | 9. | Renault | 8 |
10. | Alonso | 53 | 10. | Sauber | 2 |
Forrás: MTI
Én megértem hogy Rosberg a biztonságra hajt. Most nem neki kell hajtani hanem Hamiltonnak. Mivel Hamiltont nagyon nehéz megverni lehet hogy ez az utolsó esélye a világbajnoki cím megszerzésére. Emlékezzetek vissza Hamilton első címére. 2008 utolsó nagydíjján pont előnyben volt Massával szemben és abszolút biztonsági autókázásra hajtott. Ha Timo Glock nem szerencsétlenkedett volna esőben száraz gumikon a pályán, el is bukta volna Hamilton. Massa hozta a kötelezőt ,megnyerte a futamot.
A Ferrarinál szerintem most akkora káosz van, hogy jövőre én nem várnék sokat tőlük. A Honda motorra leszek kíváncsi, mert nagy reményekkel jöttek és eléggé pofára estek. Elrontották az egész tervezési filozófit, és a zsetonrendszer miatt nem lehetett változtatni. Most, hogy ilyen szerencsére már nem lesz, talán javulhatnak jövőre, mert szerintem jelenleg még mindig vagy 100 lóerő lemaradásban vannak a Mercedeshez képest. És ott még a karosszériával is gondok vannak ahogy nézem. Sokat javult, de sokszor Button is panaszkodik, hogy semmit nem tudnak vele mit csinálni, nem lehet működésre bírni. Na mindegy, remélem jövőre végre nem folytatódik már ez a Mercedes dominancia és valakinek sikerül harcbaszállni velük. Mert jó csaták vannak most is, csak nem az első helyért.
Rosberg minden futama olyan, mintha biztonságra hajtana. Ő ilyen, egy “semmi extra” pilóta. Idén az autó szerzi meg neki a VB-címet, ő sokat nem tett hozzá.
“Ahogy néztem még Ocon is tartogathat némi meglepetést, ahogy te is írtad.”
Ezt én arra értettem, hogy ha nyerő autó van valaki alatt, akkor háttérbe szorulnak a versenyzői képességei: ezzel a mostani Mercivel egy Ryo Harianto-szintű pilóta is ott lehetne a VB-cím közelében. Ugyanígy nagy dolog az is nyilván, ha valaki egy rossz autóval tud jó eredményt elérni.
Kár most bármit is jósolgatni a következő szezont illetően, mert nagyon komoly szabályváltoztatások jönnek, ami akár a Ferrari vagy a Williams felzárkózását és a Merci csillaghullását is magával hozhatja. Majd meglátjuk. Jó lenne végre bedobni egy női pilótát a mezőnybe(vagy többet is), vagy rebesgették azt is, hogy 3 autója lenne minden csapatnak. Kéne valami drasztikus változás, de épp elég drasztikus Verstappen szereplése is egyelőre:)
Megértem valahol, hogy a biztonságra hajtott most, de az előző futamokon is ezt csinálta. Nekem kicst ellaposodott, pedig voltak szakaszok amikor rendesen hajtott ő is. Kimondom, hogy világbajnok és ha még ez eszembe jut akkor az olyan furcsa. Na mindegy, másodiknak is lenni kell, addig is el kell jutni, ott kell lenni. Jövőre leszek kíváncsi Verstappenre. Ha összejön az új autó és a 100%-ban új motor is, szerintem jó kis csatákat fogunk látni, akár még a VB címért is. Tényleg nagyon kellett az F1-be egy ilyen versenyző mint ő, nem túlzást azt mondani, hogy az F1 megmentője. Én idén pl miatta néztem, az eleje egyáltalán nem is érdekelt. Ahogy néztem még Ocon is tartogathat némi meglepetést, ahogy te is írtad.
“Most is végig a biztonságra hajtott…”
Persze, mivel ha komolyabban elkezd hajrázni, simán benne van, hogy eldobja, mint Massa, Raikkönen vagy Ericsson. Ha a pontelőny nálad van, akkor megteheted, hogy higgadt maradsz és csak számolgatsz, nem kell folyton gőzerővel nyomulni. Rosberg VB-címe olyasmi lesz – ha összejön – mint Buttoné volt: róla is mondogatják mindig, hogy 1x világbajnok, de soha, sehol nem méltatták a versenyzői kvalitásait, nem voltak emlékezetes megmozdulásai. Csak jó autó volt alatta, de úgy még Wehrlein vagy Ocon is lehetne VB-győztes.
Hamilton szerintem remekül felismerte, hogy jó pilótának lenni a mai világban kevés: “celebkedni” is kell mellette. (Trump is ezt csinálta, és győzött.) Az emberek kíváncsiak a “körítésre”: mit csinálsz a “munkaidődön” kívül – Hamilton meg betekintést enged a nőügyeibe, bulizik, rapperkedik, tetolváltat, stb., míg Rosberg körül nagy csend van. Nem véletlen, hogy az emberek imádnak pletykalapokat olvasni, és ha valakiről nem jelenik meg soha semmi(Rosberg), az rosszul jön le és így nehezebben tud rajongást is kiváltani az az illető. Én sem tudnám egyértelműen megmondani, melyik módszer a jobb.
Annak is megvan a maga szépsége, ha új világbajnokot avatnak: ha Rosberg lesz, elfogadom. Én azért szurkolok leginkább Hamiltonnak, mert szeretném, ha valaki idővel beérné Schumacher 7 VB-címét, és legyünk őszinték – erre a legnagyobb esélye a jövőben Hamiltonnak lenne. Vettelnek hiába van 4, ha még futamot nyerni sem tud. Schumachert zsigeri szinten utáltam egyébként.
Annyira azért nem megnyugtató Rosberg előnye, elég egy műszaki hiba és vége. Szerintem nagyon elpuhult a végére és bízik a szerencséjében. Mióta esélyes és a matek neki kedvez azóta nem hajt, egyáltalán nem érzem, hogy kűzdene. Csak aztán nehogy sírás legyen a végén. Most is végig a biztonságra hajtott csak az érdekelte, hogy beérjen második vagy harmadik helyen. Még csak megelőzni sem próbálta Hamiltont. Az a helyzet, hogy nem szeretem Hamiltont és örültem volna ha Rosberg is nyer egy VB címet, de egy világbajnok nem így harcol ahogy azt teszi az utolsó 4 versenyen.
Komoly világbajnoki ígéret ez a Verstappen gyerek. A személyében új “esőmenőt” avatott most a mezőny. Mi lesz ezzel a sráccal 24-25 éves korára, mire már vélhetően kinövi az amatőr hibáit?
Mindig a kedvencem volt a brazil futam, és nagyon jól döntöttek a szervezők, hogy a szezon végére tették, most is hozta a formáját. Hamiltonnak szinte biztos, hogy ez most elúszott, de nagyon huszáros hajrát vág le így a végére, hozza a kötelezőt. Az utolsó futamon, azonfelül, ha nyer, még nagy szüksége lenne mindkét Red Bullra is, hogy Rosberget lenyomják a dobogóról, de erre minimális az esély.
Amilyen pocsékul indult, olyan parádés lett a vége. Aki nem látta feltétlenül nézze meg az ismétlést. Verstappen elképesztően tehetséges.