Kánikulai gumiteszt: 50 Celsius fokon mértünk
Gyilkos különbségek: a hőség az abroncsok tudását is jelentősen befolyásolja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kihasználtuk a kánikulát, a forróságban is összevetettünk néhány gumiabroncsot, hogy megtudjuk, mit várhatunk tőlük a hőségben.
Teljes egészében nem ismételtük meg tavasszal szokásos nyárigumitesztünket, de ismét kivittünk a nonstopgumi csapatával közösen néhány abroncsszettet a Hungaroringre, hogy megnézzük, miként viselkednek kánikulában. A tavasszal, 25 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten legjobbnak találtatott Goodyear EfficientGrip Performance mellett egy olcsó kínai nyári gumi, az Infinity Ecosis, valamint egy négyévszakos, a tavasszal sem remekelő Kumho Solus Vier KH21, egy középkategóriás téli, a Kleber Krisalp HP2, valamint első ízben a Michelin új csodaabroncsa, az állítólag minden időjárási körülmény között helytálló CrossClimate is szerepelt. Tavasszal utóbbi még nem volt elérhető, de most bizonyíthatott. Hogy ne csak a többi gumival vessük össze, vittünk a tavasszal próbált, akkor a középmezőnyben végző Michelin Energy Saver+ sorozatból is, így összesen hat széria szerepelt a kánikulai teszten.
Mivel a Forma-1 előtt a Hungaroringre már nem hajthattunk fel, ezúttal csakis a Tanpályán mértünk, s csupán 60 km/órás tempóról vészfékezve, valamint körpályán tudtunk adatokat gyűjteni. A méréseket természetesen száraz és vizes aszfalton is elvégeztük, a szokott módszerrel, ötszöri ismétléssel és precíz, GPS alapú méréssel, a GPS Aréna műszereivel. Bár a tavaszi tesztnél megszokottnál kevesebb lépéssel vallattuk az abroncsokat, így is nagyon látványos különbségeket kaptunk. Például azt, hogy míg tavasszal 60 km/óráról a legjobb gumikkal szárazon 14,2-14,3 méter alatt meg tudtunk állni, 25 helyett 50 Celsius fokos aszfalthőmérsékleten (nem is vészes, 33 Celsius fokos levegőhőmérséklet mellett) legkevesebb 15,4 méterre volt szükség. Önmagához mérten a tavaszi tesztgyőztes Goodyear szárazon fékezésben 1,6 métert romlott, míg az Infinity csupán 1 métert, s most jobban szerepelt, mint a Goodyear. Ez bizony nem kis szó! Nedves úton még nagyobb volt a Goodyear lemaradása: 4,6 méteres többletet hozott saját magához képest a hőségben. A tavaszi bajnok így a szerényebb hátrányt, azaz stabilabb teljesítményt mutató Michelin és Infinity nyári abroncsoktól érezhetően lemaradva most a legrosszabb nyári gumiként szerepelt, de természetesen jobban, mint a téli Kleber vagy a négyévszakos Kumho, ami egészen egyszerűen elvérzett a forró aszfalton.
A diagramról jól leolvasható az egyes abroncsokkal 60 km/óráról adódott fékút. A Michelin CrossClimate jól vizsgázott, a négyévszakos és a téli abroncs többletét nem érdemes bevállalni. Megdöbbentő az Infinity kimagasló eredménye, viszont a kopása is
Nagy kérdés volt, hogy mit tud a nem négyévszakosnak hívott, hanem minden időjárási körülmény között megfelelőként hirdetett Michelin CrossClimate, ami persze a gumisok rémálma lehet, hiszen fölöslegessé teheti a szezononkénti gumicserét. És egyelőre azt kell mondjuk, valóban félhetnek tőle. A nyári teszt alapján ugyanis ígéretesnek tűnik. A nyári gumikhoz mérten száraz úton minimális lemaradása volt, nedves aszfalton pedig hajszálnyi előnnyel a Goodyear EfficientGrip Performance előtt végzett. A nedves körpályán elérhető kanyarsebességben pontosan azt - a legjobbnak számító - eredményt tudta, amit a Michelin Energy Saver+. Ha a téli teszten is ilyen jól, vagy akár csak közel ilyen jól szerepel majd, akkor a keveset autózók számára akár ajánlható is lesz. Persze igencsak kompromisszumosan és sok feltétellel. Hátra vannak még a téli mérések, ott is jól kell szerepeljen ahhoz, hogy valóban ajánlható legyen. A sokat autózók számára vélhetően nem lesz opció, hiszen kopása a teszt szerint jelentősebbnek tűnik, mint egy jó nyári abroncsé, akár a Michelin nyári abroncsáé. A CrossClimate ára pedig igencsak magas, míg az Energy Saver+ 21 ezer forint körül megkapható, a CrossClimate kiskereskedelmi ára a tesztelt 195/65 R15 méretben 35 ezer forint. Szerény a két jó garnitúra felára, amivel biztosak lehetünk abban, hogy mindig megfelelő tudású abroncs lesz autónkon. Az is igaz persze, hogy a mai, gyakorta változó időjárásban sokszor jönne jól az "univerzális" abroncs, meg amúgy is nagy kényelem lenne az átszerelés megspórolása, de várjuk csak meg a téli teszteket!
Ha nem is a legjobb nyári gumik szintjét hozta a Michelin CrossClimate, de így is a tavasszal legjobb Goodyear EfficientGrip Performance elé került a vizes úton. A Michelin stabil teljesítményével most remekelt, de esetében is nagyobb a fékút hőségben
Ami viszont egyértelműen és támadhatatlanul kiderült az egyrészt az, hogy a klasszikus négyévszakos és a téli abroncsok a kánikulában hasonlóan veszélyesek, mint télen a nyári gumik. Száraz aszfalton a Kumho Solus Vier KH21 a legjobb nyárihoz mérten csaknem 3 méterrel, azaz 16 százalékkal, nedves aszfalton több mint 4 méterrel, 20 százalékkal hosszabb fékutat adott. Ezek olyan különbségek, amelyek kapcsán bizonyára belátja mindenki azt, hogy a gumin nem szabad spórolni, hiszen sokkal több múlik rajta, mint amennyibe maga az abroncs kerül.
Azonos abroncsokkal eltérő hőmérsékleten mért fékutak (méter)
Fékút száraz aszfalton 60 km/óráról | |||
25 oC | 50 oC | Különbség | |
Goodyear EfficientGrip Performance | 14,2 | 15,9 | 1,6 |
Infinity Ecosis | 14,4 | 15,4 | 1,0 |
Kumho Solus Vier KH21 | 16,8 | 18,3 | 1,5 |
Michelin Energy Saver+ | 14,4 | 15,8 | 1,3 |
Fékút vizes aszfalton 60 km/óráról | |||
25 oC | 50 oC | Különbség | |
Goodyear EfficientGrip Performance | 14,3 | 18,9 | 4,6 |
Infinity Ecosis | 15,5 | 16,9 | 1,4 |
Kumho Solus Vier KH21 | 17,2 | 20,9 | 3,7 |
Michelin Energy Saver+ | 14,3 | 16,7 | 2,4 |
De nem csak az egyes abroncsok közötti tudáskülönbséget kell szem előtt tartani, hanem azt is, hogy (ahogyan az a fenti táblázatból kiolvasható) a legjobb, márkás, akár tavaszi körülmények között tesztgyőztes abroncsok jellemzői is megváltoznak a kánikulában. Ezért aztán nem a zsúfolt autópályákon jellemzően látott, az ideálisnál is szerényebb, hanem sokkal inkább nagyobb követési távolságokat kell hagyni. A kánikula nem csak az emberi szervezetet, az abroncsokat is meggyötri. Összértékelésünk, a fékutak 30-30%-os, a nedves aszfalton mért kanyarjellemzők és a kopásállóság 20-20%-os súlyozása alapján most is a prémiummárkás nyári abroncsok végeztek az élen, meglepetés volt a kínai Infinity és a Michelin CrossCliamte jó teljesítménye is, de talán még az is, hogy a téli Kleber jobban szerepelt, mint a négyévszakos Kumho.
A tesztelt abroncsok árai, gyári besorolásai
Gyári címkebesorolások | Ár/db | |||
Gördülési ellenállás | Tapadás nedves úton | Zaj dB(A) | ||
Infinity Ecosis (91T) | C | C | 71 | 14 157 Ft |
Goodyear EfficientGripPerformance (91H) | B | A | 69 | 18 552 Ft |
Kleber Krisalp HP2 (91H) | C | A | 69 | 20 580 Ft |
Kumho Solus Vier KH21 (91H) | C | C | 73 | 20 563 Ft |
Michelin Energy Saver+ (91T) | C | A | 70 | 21 011 Ft |
Michelin CrossClimate XL (95V) | C | A | 69 | 34 747 Ft |
Nagyon kíváncsi lennék a Michelin CrossClimate téli körülmények között történő tesztjére. Ha ott is jó lesz, amire néhány korábbi cikkben külföldi tesztekre tett utalások alapján van remény, sőtt több mint remény, akkor valószínű beruházok egy olyanba. Nekem igazán az a „cirkusz” nem hiányzik, ami az őszi, majd a tavaszi gumicserével jár. A gumisok nagyon nagy „urak”, hetekkel korábban be kell jelentkezni, persze menj munkaidőben, amikor te is dolgozol. Aztán ha nem jön össze az időpont kínlódsz otthon. 8 felni, 8 gumi, amit tárolni is kell (nekem családi házban nem gond, de sok ismerősömnek társasházban igen).
Azt nem tudom, hogy a cikk szerzője hol nézte az árakat?! Csak a legnépszerűbb keresőbe kellett volna beírni a típust és a méretet és azonnal látható, hogy a Michelin CrossClimate is kapható 20 ezer Ft körül, sőt egyes helyeken alatta is. Ez pl. egy közepes ár (21.180 Ft): [url]http://bhpgumi.hu/autogumi/nyari-gumi/michelin-nyarigumi/195-65r15-v-crossclimate-xl-michelin-si-v-240-km-h-li-95-690kg-negyevszakos-szemely-gumiabroncs.html?utm_source=arukereso&utm_medium=cpc&utm_content=termek&utm_campaign=arosszehasonlito[/url]
A most vásárol új kocsimon Continental ContiEcoContact gumik vannak, kíváncsi lettem volna rá, de majd legközelebb.
Marha jó gumi EZ az Infinity Ecosys.
Mármint pontosan ez a 4 db ami a tesztautóra került.
Mert a kinai gumiknál ahány eresztés annyi minőség.
Ha tudnák tartani az itt bemutatott minőségi szintet, nagy bajban lennének a neves márkák.
Közel azonos minőség, miközben kb. fél ár ….
Nekem is a tesztben szereplő Kumho csoda van. Egy piros lámpa előtti nagyobb fékezéssel simán blokkoltak a kerekek (ABS nincs). Csak meg tudom erősíteni a tesztben leírtakat, soha többet négy évszakos gumit (legalábbis a „hagyományos” fajtából)!
Igen az Infinity a kanyarjellemzők és a kopás miatt lett negyedik. Az eredmények pdf-ben mind letölthetők. Link az első képalánál!
Gondolom, a táblázatosan-grafikusan megjelenítésre nem került, csak „felemlegetett” jellemzők miatt:
„Összértékelésünk, a fékutak 30-30%-os, a [u]nedves aszfalton mért kanyarjellemzők[/u] és a [u]kopásállóság[/u] 20-20%-os súlyozása alapján… ”
Ez persze még nem zárja ki azt a bizonyos „erő”-t.
Abszolút nem értem, hogy az Infinity Ecosis miért került a 4. helyre az értékelő táblázatban, mikor száraz aszfalton az első helyen, nedves aszfalton pedig a második helyen végzett? A Michelin – GoodYear párosnak ilyen erős a lobbi ereje? _-)
Azért a CrossClimate nem mindenhol olyan drága, sőt! Az Energy Saver itt megadott árából kijön a hivatkozott méret…