Kánikulában útra szabad kelni téli gumival?
Elkésett, aki még mindig nem vetette le téli gumiját?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hirtelen ránk köszöntött a már-már nyári kánikula, ám sokak akadnak, akik még nem szereltették le téli abroncsaikat. Ennek nem feltétlen a trehányság az oka.
Mindezek ellenére bőven akadnak olyanok, akik még mindig téli abroncson közlekednek. Messze nem kell a fejük fölött pálcát törni. Mint azt Szűcs Tamástól, a nonstopgumi.hu ügyvezetőjétől megtudtuk - nyilván az egy év alatt 17 százalékkal nőtt üzemanyagáraknak köszönhetően - egyre több olyan autós van, aki vagy azért nem vált abroncsot, mert már olyan keveset autózik csak, hogy nincs értelme az átszereltetésnek, vagy rosszabb esetben autózni kénytelenek, de abroncsra - és nyilván sok egyéb, a biztonságos autózáshoz fontos karbantartásra, alkatrészre sem tudnak költeni.
Nyilván hangoztathatnánk a gumiabroncs-forgalmazóktól jól ismert szentmeséket: 5 év után az abroncs már öreg, érdemes cserélni, nyáron a téli abroncs is veszélyes, nem csupán télen a nyári, ám inkább megpróbáltuk nem csak a gyártókat, illetve a forgalmazókat, hanem a tapasztalt szerelőket is kifaggatni: mire vigyázzon az, aki minél kevesebb pénzből, de azért viszonylag biztonságosan szeretné megúszni a gumizást.
Első alapvetés: aki szezononként 2-3 ezer kilométernél kevesebbet megy, az nyugodtan tartson autóján egy korrekt minőségű télit, s ne bonyolítsa túl az életét. Az abroncsok élettartamát növelheti, ha nagyjából félidőnél a jobban kopott elsőket hátra teszik, hogy nagyjából egyszerre kopjanak el. Ez mondjuk 20 ezer kilométer - nagypapa üzemben akár 10 év - után lehet esedékes. Nem kizárt, hogy annyit akár repedezés-mentesen kibírjon a gumi. A csaknem mindenre igaz - mosni kell - kijelentés az abroncs esetében is érvényes, ellenkező esetben a téli sós latyak maradványa például jelentősen lerövidíti az életét. Utóbbi esetben az abroncs töredezett lesz, s minden szempontból veszít gyári jellemzőiből. Nem csak a leszerelt abroncsoknál, az autón lévőknél is ajánlott, hogy tiszták legyenek, mivel öntisztulás a leszerelt abroncsnál egyáltalán nincs, Szűcs Tamás elsősorban esetükben tartja fontosnak a mosást.
Második alapvetés: szálszakadt, puklis abroncs cseréjével nem szabad várni, ugyanis az már tényleg fokozottan balesetveszélyes. A KRESZ előírásai szerint azonos tengelyen lévő abroncsok méretükkel, de még márkájukkal és mintázatukkal is azonosak kell legyenek. Adott esetben tehát egy gumisérülés akár két új abroncs szükségességét is jelentheti, amennyiben épp nem lehet kapni a korábbi típust vagy túl nagy lenne a kopáskülönbség. Ilyenkor használtat semmiképp sem ajánlott venni, a tapasztalatok szerint nem érik meg a rizikót. Költségminimalizálásból az újrafutózott abroncsok utódjaiból, az újrahasznosított karkaszra (gumivázra) vulkanizált, "retreaded" abroncsokból érdemes választani - az újak árához képest féláron, hasonló várható élettartammal, s a tapasztalatok szerint a vastagabb gumiréteg miatt komfortosabb úthiba-elnyeléssel.
Miért ráz a kormány?
Gumiváltás után sokszor előjön a kérdés: miért ráz a kormány, amikor a gumis ráadásul centrírozta az abroncsokat? Nos, nem annak az elspórolása vagy hibás elvégzése okozza, hanem sok egyéb. Egyrészt, minél nagyobb egy felni, illetve abroncs, annál biztosabb, hogy szerelés után, menet közben ugrik csak helyére az abroncs, ilyenkor ügyebár rögtön oda a centrírozás, azaz a tömegkiegyenlítés. Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni, de még a nem megfelelő - alacsony - guminyomás is. Szűcs Tamás - nonstopgumi.hu - tapasztalata szerint helyes guminyomás esetén az 50 km/óra alatti kormányrezonancia szálszakadásra, illetve felnisérülésre utal, amennyiben csak 110-130 km/óra között rázkódik a kormány, legnagyobb eséllyel elegendő lesz a centrírozás, míg ha fékezéskor is megmarad a rezonancia, vélhetően futóműállításra is szükség lesz. Akármelyikről legyen szó, olyan műhelyt érdemes keresni, amelyik mindegyik hibára specializált, úgy ugyanis akármi legyen is a gond, orvosolni fogják.
Gumiváltás után sokszor előjön a kérdés: miért ráz a kormány, amikor a gumis ráadásul centrírozta az abroncsokat? Nos, nem annak az elspórolása vagy hibás elvégzése okozza, hanem sok egyéb. Egyrészt, minél nagyobb egy felni, illetve abroncs, annál biztosabb, hogy szerelés után, menet közben ugrik csak helyére az abroncs, ilyenkor ügyebár rögtön oda a centrírozás, azaz a tömegkiegyenlítés. Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni, de még a nem megfelelő - alacsony - guminyomás is. Szűcs Tamás - nonstopgumi.hu - tapasztalata szerint helyes guminyomás esetén az 50 km/óra alatti kormányrezonancia szálszakadásra, illetve felnisérülésre utal, amennyiben csak 110-130 km/óra között rázkódik a kormány, legnagyobb eséllyel elegendő lesz a centrírozás, míg ha fékezéskor is megmarad a rezonancia, vélhetően futóműállításra is szükség lesz. Akármelyikről legyen szó, olyan műhelyt érdemes keresni, amelyik mindegyik hibára specializált, úgy ugyanis akármi legyen is a gond, orvosolni fogják.
Harmadik alapvetés – egyben válasz cikkünk alapvető kérdésére: Nem bűn nyáron téli gumikkal autózni, ám tisztában kell lenni azzal, hogy azok ilyenkor messze nem tudnak olyan jellemzőket, mint a nyáriak. Nyúlnak és kopnak, melynek következtében az is kijelenthető, hogy komolyabb távot csakis már téli üzemből kivont, de még kellő profilmélységgel rendelkező, "lefutandó" abronccsal érdemes bevállalni, ugyanis egy nyári szezon sok esetben egy közepes állapotú téli garnitúrát is agyonvághat. Ugyanakkor míg télen egy 2-3 milliméteres profilmélységű abroncs már a rossz kategóriába sorolandó, nyári üzemben a "még megteszi" címke aggatható rá. Utóbbi esetben azonban tudatában kell lenni annak, hogy fékútjával, kanyarstabilitásával nem fog a legjobbak közé tartozni, ezért az átlagosnál valamivel óvatosabban kell közlekedni velük.
Negyedik alapvetés: új abroncs vásárlásakor, de még az eltérő méretű nyáriak felszereltetésekor is ajánlott a futóműállítás, ugyanis hiába centríroz a gumis, az csak az abroncs tömegeloszlását hivatott szó szerint ellensúlyozni, ám a futómű nem csak elállítódhat, kophat, s a nagyobb méretű abroncs - a nyáriak sokszor ilyenek - jobban feszítheti, másként terhelheti a rendszert, mely az autó futására, de még az abroncsok kopására is kihathat.
Aki új abroncsot vásárolni kénytelen, illetve szerencsés esetben képes, az új abroncsok idei tesztjeiből akár szabadidő-autóra is választhat. Vásárláskor messze nem szabad csak az árra koncentrálni, az ugyanis az ADAC tesztjei szerint sokszor nincs arányban a tudással, azaz az olcsó abroncsok között is léteznek jók.
Az a szerelő nem volt túl rutinos. Ha ráz a kerék, az összes forgó alkatrész szóba kerül. Akár a féltengely csukló is. A tárcsa a harmadik, amire gondolni kell.
Ritkán látni egy rakáson ennyi butaságot. A felénél tovább nem olvastam. “Egyrészt, minél nagyobb egy felni, illetve abroncs, annál biztosabb, hogy szerelés után, menet közben ugrik csak helyére az abroncs, ilyenkor ügyebár rögtön oda a centrírozás, azaz a tömegkiegyenlítés. Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni, de még a nem megfelelő − alacsony − guminyomás is.”
Itt hagytam abba. Ebből a mondatból egyedül a sérült felni igaz. Szégyen ez a cikk.
Ritkán látni egy rakáson ennyi butaságot. A felénél tovább nem olvastam. “Egyrészt, minél nagyobb egy felni, illetve abroncs, annál biztosabb, hogy szerelés után, menet közben ugrik csak helyére az abroncs, ilyenkor ügyebár rögtön oda a centrírozás, azaz a tömegkiegyenlítés. Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni, de még a nem megfelelő − alacsony − guminyomás is.”
Itt hagytam abba. Ebből a mondatból egyedül a sérült felni igaz. A többi egyszerűen baromság. Ez a cikk több mint vérforraló.
Szomorú.. Focistadionra bezzeg van pénz..
Ez is csak addig megy így, míg valami komolyabb baleset nem történik és néhányan meg nem halnak..
De már semmin sem csodálkozom.. az egész ország erről szól…
Nálunk is a Volánnál az adott buszokon fékezéskor ráz a kormány.
Itt az a gond,hogy nincs pénz ilyenekre,hogy új tárcsa,mivel már egy kanyar után,ha a féket leöntöd vízzel,akkor egyből elpárolog.
Néha,még friss műszakit is kapnak így,kopogó futóművel.
Futómű rázás:
“Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni, de még a nem megfelelő − alacsony − guminyomás is.”
A régi kocsimmal volt egy ettől eltérő tapasztalatom, nem sokkal a vásárlás után. Rázott a kormány úgy 80-tól felfelé. Elvittem gumishoz, végignézte a kerekeimet, majd mosolyogva közölte, hogy semmi bajuk a gumiknak, a felnik is épek… Elvittem futóműállításra, de ahhoz sem kellett hozzányúlni.. Sokat agyaltam, míg rákérdeztem a szerelőnél, hogy esetleg az elhasznált féktárcsa nem okozhat-e ilyet,
Kicseréltük a tárcsákat, mivel már amúgy is csereérettek voltak és egyúttal megoldódott a kormányrezonancia problémája is..
Még a szerelő is vakarta a fejét, hogy ő még ilyet nem élt meg…
Én évekig jártam úgy, hogy ősszel vettem egy garnitúra téli gumit ( futózottat ) azzal mentem télen, majd nyáron nullára jártam, és ősszel megint vettem egy új garnitúrát. Évente kb 40-50 ezer km-t mentem így.
Uff!
Ja,hogy miért ráz a kormány?Hát a sok +2FT, 0,1%, had ne soroljam tovább.Ebben az esetben hova forduljunk?:-)
Hát nekem az utánfutón 20 éves NDK diagonál gumik vannak pár ezer km-rel.Itt ott már halvány repedezés látható rajta.Most már heti 3km (három) a futása,néha egyszer kétszer évente + 15km.