Az új RC F két változatban debütált. A Track Edition kimondottan pályára való
Emlékeztek még, amikor az RC 300h-ról írtam, hogy az
úriemberek sportautója? Akkor megemlítettem, hogy nem kell aggódnia azoknak sem, akik nyersebb élményre vágynak, hiszen hamarosan érkeznek az RC F modellek. Hát most már itt vannak, és úristen, mekkora élményt adnak!
Az alap RC F is ugyanolyan erős, mint a Track Edition
Viszont nem összekeverendő a sima F Sport változattal
Ugyanúgy, ahogy az alap RC esetében, az F modellek is letisztultabb formát kaptak, kigyomlálták a vadhajtásokat, bár továbbra is tartom a véleményemet, hogy a különálló lámpatestek feltűnőbbek voltak. Azonban való igaz, hogy a sportosabb stílusjegyekkel még harmonikusabb az új, egybeépített fényszóró. Ha jól megnézitek, akkor a hűtőmaszk alsó része is megváltozott, és az első lökhárítóba vágott légbeömlőkön is módosítottak, hogy több levegő jusson az olajhűtőkhöz. Emellett ezek a változások mind-mind a légellenállás optimalizálását is szolgálják, illetve leszorítóerőt generálnak. Az első lökhárító alján a szegély (splitter) is új, szénszálas darab, továbbá az oldalsó küszöb kialakítása is megváltozott. Utóbbi a hátsó kerekek mellett elsuhanó légáramlatokat simítja ki, így segít növelni az autó stabilitását. Hátul pedig látványos diffúzor vár, illetve az aktív légterelő, amely a csomagtér fedeléből nyílik ki 80 km/h tempó felett. Szóval már a „sima” RC F is komoly sportautó, és akkor a Track Editiont még nem is említettem.
Az RC F tetőlemeze szénszálas műanyag
Megnőttek elöl a légbeömlők. Az alap RC F aktív hátsó szárnyat kapott
A Track Edition karosszériáját ugyanis még tovább finomították az amerikai sportautó bajnokságban és a japán Super GT-ben szerzett tapasztalatok alapján. Bár manapság sokszor csak üres fecsegésnek tartom, amikor egy gyártó a versenytapasztalatokra hivatkozik, ebben az esetben tényleg megfigyelhető a párhuzam a Lexus sportprogramjának előrehaladásával.
A Track Edition orra egyébként szinte megegyezik az alapváltozatéval, viszont, amit még nem említettem, az a splitter alatti, gumiból készült légterelő elem, amely még tovább növeli a leszorítóerőt. Ez ugyanúgy megtalálható az alapváltozaton, azonban a szénszálas motorháztető már csak a Track Edition esetében szériafelszereltség.
Erre majd később kitérek, mert a tömegcsökkentés szempontjából nagyon fontos. Legjellegzetesebb részlete azonban a fix hátsó szárny. Ez a szénszálas alkatrész szintén tovább növeli a leszorítóerőt, ráadásul könnyebb, mint az alapmodell aktív megoldása. Egészen pontosan 26 kilogrammnyi plusz erővel nyomja a talajhoz az autót és 2 százalékkal csökkenti a légellenállást, de a csupasz számok nem annyira érdekesek, mint az, hogy ezek a változások valóban más karakterrel ruházzák fel a két autót.
De kapjuk csak elő a mérleget! Egy sportautónál a megfelelő aerodinamikai megoldások mellett rendkívül fontos, hogy megszabaduljon a felesleges kilóktól. A fogyókúrával az autó orrára és tomporára koncentráltak. Először is a motorban új szívócsövet találunk, amelyben a szívócsonk oldaláról 700 gramm alumíniumot távolítottak el úgy, hogy annak légáramlási jellemzői változatlanok maradtak. Nem tűnik soknak ugye?
De pont ezért olyan, mint egy vérbeli versenyautó, amely szezonról szezonra tökéletesedik, kicsi evolúciós lépésekkel.
Ráadásul ezzel még nincs vége a listának hiszen kisebb klímakompreszort alkalmaztak a tervezők, illetve a rugótartó bakokat is alumíniumra cserélték (acél helyett), ami újabb 700 gramm spórolást jelent. Emellett a hátsó lökhárító tömegéből is 500 grammot faragtak, valamint a tömör féltengelyeket üregesre cserélték, így 25 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen az új RC F, amelynek most 1770 kilogramm a tömege.
80 kilogrammal könnyebb a frissítés előtti modellnél
Viszont a Track Edition még ennél is könnyebb 55 kilogrammal! A további tömegcsökkentést többek között a már említett szánszálas motorháztetővel, a szintén szénszálas tetőlemezzel és a hátsó ülések mögötti karbonszálas válaszfallal érték el. Utóbbi egy kilóval könnyebb a szériaváltozat acéleleménél, ám ennél is többet jelent a titán kipufogórendszer alkalmazása, amellyel 7 kilogrammot spóroltak a mérnökök. Ahogy a neve is mutatja, ez a modell a versenypályákra született, így nem meglepő, sőt elvárt a kerámia fékek használata. A 380 mm-es karbon-kerámia féktárcsákat és a hatdugattyús féknyergeket egyaránt a Brembo szállítja, ami újabb 22 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget. Ezekkel a módosításokkal lett végül 1715 kilogramm a Track Edition üres tömege.
Az RC F Track Edition még kevesebbet nyom a mérlegen
Az autó szíve az ötliteres V8-as, szívó benzinmotor, amelynek hangja egyszerűen mennyei. Teljesen önálló „egyéniség”, igazából semmihez sem hasonlítható. Alapjáraton nem az a rotyogó Mustang féleség, ekkor még szelídnek tűnik, ám a gázpedált lenyomva előtör a mély morajlás, amitől a külső hallgatóknak is egyből kedvük támad a kormánykerék mögé pattanni. Magas fordulaton pedig egy valódi versenyautó üvöltésével ered a kanyarokat falni.
A 464 lóerőt 7100-as percenkénti fordulatnál adja le, míg az 520 Nm forgatónyomatékot 4800-as fordulatnál.
Mivel kizárólag versenypályán próbálhattam ki, sikerült is kihasználni ezt a hatalmas erőt. Természetesen a motort is érintette a típusfrissítés. Három fő változás érhető tetten. Légstabilizáló bordákat építettek a fő szívócsőrészbe, csökkentve a nyomásveszteséget, és növelve a légtömegmérő pontosságát. Változtattak a másodlagos szívónyílás működésének időzítésén is, illetve a precízebb gázreakció érdekében a pillangószelep-szabályozását is megpiszkálták, amelytől a gázpedált padlóba taposva is kiszámíthatóbb az autó viselkedése. Már az alap RC F-hez is széria a rajtautomatika, amelynek használatával álló helyzetből 4,5 másodperc alatt éri el az autó a 100 km/h tempót. Ugyanezt a Track Edition 4,3 másodperc alatt tudja, viszont a végsebességet mindkét változatban 270 km/h-nál limitálták. A hátsó kerekek felé pedig egy nyolcfokozatú automatikus sebességváltó továbbítja az erőt, amely a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható, ahogy az illik egy sportautótól.
Hosszában beépített orrmotor, hátsókerék-hajtás és hatalmas erő - az örömautózás receptje
Két különböző karakterű versenypályán is bizonyította képességeit az RC F és az RC F Track Edition
Persze mit sem ér az erő, ha nem jut át az útra. Az élmény fokozásában segítenek az RC F számára külön fejlesztett Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsok, amelyek mérete elöl 255/35 R19, hátul pedig 275/35 R19. Ebből ki is derült, hogy a könnyűfém keréktárcsák 19 colosak. Emellett a futóművet is újrahangolták a mérnökök, de ami a legérdekesebb, hogy a Track Edition tényleg teljesen más karakter, mint az alap RC F. Utóbbi sokkal többet izeg-mozog a pályán, szóval az a fajta örömautó, amelyben sűrűn kell ellenkormányozni. „Igazi Fittipaldinak” érezheti magát a vezető, miközben sűrű vállveregetés közben dicséri magát, hogy mennyire jót ment. Miközben valójában, ha mérik az időt, az autó kalandos rakoncátlansága csak negatívum. A Track Edition viszont azoknak a vásárlóknak való, akik komolyan veszik a pályázást, akik „ordítva szidják” magukat a bukósisak alatt, ha két centivel elvétették a kanyarcsúcspontot. Már-már igazi versenyautó, ám ugyanúgy alkalmas a közúti közlekedésre, mint az alap RC F, vagy akár az RC F Sport változatok.
A Track Edition tartósabb fékeket kap. A féknyergek is megkülönböztetik az alap RC F-től
Végül néhány szóval az utasteret kell megdicsérnem, hiszen a nagy teljesítmény megkívánja a hozzá való üléseket. Nem is vall szégyent az RC F, ugyanis a mély kagylóülések kiválóan tartják a vezetőt. A Track Edition modellekben vörös bőr és Alcantara borítja őket, ám a vörös színűre festett szénszálas anyagok is ennek a modellnek a kiváltságai.
A Track Edition utasterében a vörös szín teremt még sportosabb hangulatot
Az RC palettája tehát így vált teljessé. Továbbra is ott a 300h a maximálisan kényelemre hangolt utazásokhoz, ám most már a friss RC F is készen áll a mókázáshoz, az RC F Track Edition pedig a komolyabb, versenyzői ambíciókkal rendelkező vásárlók számára lehet ideális.
A Track Edition csak kétféle színnel választható. Fehér vagy szürke