Kabrióként még nagyobb élmény a Mustang
Amikor már-már kezdenél belenyugodni, hogy jön a néma, vagy épp idegesítően visító villanyautók korszaka, akkor felbukkan a Mustang és ráébreszt, hogy szomorú világ lesz az autórajongók számára, amikor eltűnik a V8-as bugyborékolása. Most a California Special változat adta az apropót egy rövid randira, na persze nem mintha a Mustangnak annyira szüksége volna az újabb és újabb modellvariánsokra, hogy fenntartsa maga iránt az érdeklődést. Hiszen továbbra is Európa legnépszerűbb sportautója. Ha nem kellene figyelni a szén-dioxid büntikre, akkor még a jelenleginél is többet tudna eladni a Ford. Ráadásul a kékoválosok árgaranciával értékesítik a vadlovat, aki most rendel egyet, valóban csak annyit fizet érte, amikor átveszi, amennyi a jelenlegi árlistán szerepel.
Már az első generációból is létezett California Special, de Európába csak most érkezett meg hivatalosan
Viszont léteznek már tradicionális modellek, amelyeknek stílusjegyeit illik átültetni az új generációkra, így van ez a California Special esetében is. Persze a cím egy kicsit csalóka, a Mustangok nem Kaliforniából, hanem Michiganből, a dearborni gyárból érkeznek, ennek megfelelően hozzájuk csapnak egy "kis" vámot is, ám ennek ellenére a legjobb ár/lóerő arányú izomautó most az öreg kontinensen. Ahol ráadásul a típus története során most először forgalmazzák hivatalosan ezt a modellt.
Még a versenycsíkok is az egyedi modell nevét hirdetik
Na, de mit kell tudni a CS-ről? Kezdjük az elején. Amikor a Mustang 1964-ben megjelent az utakon, Amerika-szerte tulajdonosi klubok alakultak, amelyeknek sok regionális márkakereskedő saját, helyi tervezésű dizájnt is kínált. Az egyik ilyen kivitelt az 1967-es Shelby GT kupé prototípus ihlette, ez kapta a California Special nevet. Az eredeti változatot feketére festett hűtőrács, ködfényszórók és a karosszéria oldalán végigfutó versenycsíkok díszítették ráadásul az autót egy Shelby légterelővel is kiegészítették. A Ford 1968-ban korlátozott darabszámban gyártotta, de így is hagyományt teremtett.
A hűtőmaszkról eltűnt a lovacska, helyette GT/CS felirat díszeleg rajta
Az 1968-as első California Special még kupéként debütált, a hatodik generációs viszont kizárólag vászontetős kabrióként érhető el, az "Aranyállam" mediterrán klímája előtt tisztelegve. Az első CS-t idézi a méhsejtmintás hűtőrács, a vörös színű GT/CS felirat, illetve a fekete-vörös-szürke versenycsíkok. Ráadásul ezeket pirinyó California Special feliratok díszítik, amelyeket mintha folyóírással pingáltak volna fel, de leginkább akkor válnak láthatóvá, amikor erősen süt a nap. Hátul az embléma tanksapka-imitációnak tűnik, természetesen ezen is a GT/CS, illetve California Special feliratok láthatók, emellett elmaradhatatlan dísz a 4 kipufogóvég és a diffúzor hatású díszbetét. Egyedi ötküllős könnyűfém keréktárcsák is járnak a CS-hez 19 colos mérettel, de még a motortérben a toronymerevítő is megkapta a maga California Special plakettjét. Az új Mustang modell kilencféle külső fényezéssel rendelhető meg, köztük talán a jellegzetes halványkék (Grabber Blue) és a narancs (Cyber Orange) állnak neki a legjobban a fekete vászontetővel megspékelve, ami 8 másodperc alatt nyílik, illetve csukódik, de a reteszt manuálisan kell kezelni.
8 másodperc alatt nyílik a tető
Bent a megszokott Mustang műszerfal fogad, amin azért a California Special felirat is felbukkan. Ugyanez igaz az alapáron fűthető/hűthető első ülésekről, amelyeknek a bőrburkolatára dombornyomással vitték fel a GT/CS logót. Emellett feltűnő még a vörös varrás és a szőnyegek felirata is. A Ford infotainment rendszere viszont továbbra sem tud magyarul, ennek ellenére egyszerű kezelni a 8 colos érintőképernyőn a menüt. A berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel, az internetkapcsolatról pedig az alapáron kínált FordPass Connect modem gondoskodik. Ugyancsak megtalálható az alapfelszerelések listáján az ütközésre figyelmeztető rendszer és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel kiegészített adaptív sebességtartó automatika.
A motor, ó az a csodás motor pedig a jól megszokott 5,0 literes V8-as az autó orrában. 450 lóerővel és 529 Nm forgatónyomatékkal méltó ellenfele bármelyik hasonló sportautónak, de a kabrió valójában nem kívánja a száguldást. A nyolchengeres motor bugyborékolása, avagy öblögetése már alapjáraton is vérpezsdítő, lassan cirkálva még inkább. Természetesen 7000-es fordulatszámon pörögve is óriási élmény hallgatni, de akkor már inkább zárt tetővel, mert 100 km/h felett már kezd kényelmetlen lenni az utastérbe csapó menetszél.
A műszerfal a szokásos, de az utastérben sem fukarkodtak a California Special kiegészítőkkel
Az ülések alapáron hűthetők/fűthetők
Most valószínűleg sokaknál kiverem a biztosítékot, mert szerintem a 10 fokozatú automata sebességváltó is jól passzol a kabrió Mustanghoz, bár tény, hogy az ínyencek biztosan imádni fogják a hatfokozatú manuálist is, ami rendesen megdolgoztatja a karizmokat, na meg a vádlit is a kőkemény kuplungpedállal. De a könnyed tóparti cirkáláshoz, vagy a hegyvidéki guruláshoz tényleg tökéletesen illik az automatikus is. Szintén nem újdonság a kipufogóhang állításának lehetősége sem, de valószínűleg mindenki a leghangosabbat használja majd a legsűrűbben, amíg a szomszédok rá nem szólnak. Akkor pedig be lehet kapcsolni a "jó szomszéd" üzemmódot, amikor csendesebben röffen be az autó például a reggeli indulásokkor.
Felniből is egyedit kapott
Egy Mustang vezetéséhez nem árt a rutin, mert szereti riszálni magát, már kisebb gázadásokra is, de a menetstabilizáló magabiztosan az úton tartja. Ám az ESP-t kikapcsolva igazi vadállattá válik az autó, és óriási örömautózást lehet vele csapni, amihez az alapáras önzáró differenciálmű is jól jön, illetve az extraként rendelhető mágneses lengéscsillapítók is. Ez utóbbi rendszerben a lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. Mindezt a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik. Gyorsulása egyébként 4,8 másodperc 0-100 km/órára manuális váltóval, a 10 fokozatú automatikus viszont 4,5 másodpercre javítja a százas sprintet. De ebben a verdában nem a gyorsulás a lényeg, hanem tényleg a kanyartulajdonságok. Bár érezni, hogy kevésbé merev a kasztni, mint a kupé esetében, de ez nem különösebben zavar, miközben minden járókelő rád mosolyog, vagy épp arra biztat, hogy túráztasd a mennydörgésszerűen megszólaló motort. És ez a Mustang másik nagy erénye, hogy még azok is veled örülnek, akiknek nem adatik, meg hogy benne üljenek. Nem a gyanakvó, irigy tekintetek kereszttüzében gurulsz vele, hanem lelkes autóbolondok körében, hiszen még a laikusok is azzá válnak, amikor mélyen gurgulázva elhalad mellettük a Mustang.
Torkos jószág, de ennyi hedonizmus kell néha
Mindezt alapáron 22 510 000 forintért kaparinthatod meg a manuális sebességváltóval, míg az automatikussal 23 310 000 forintot kell gyűjteni. A narancs színű tesztpéldány ára viszont felkúszott 24 965 000 forintra gazdagon felextrázva, de még így is a piac egyik, ha nem a legjobb ajánlata. Ja, és még egy tanulság a végére. A hatósági ár nélküli tankolás nagyon fájni fog, ha egyszer kivezetik és nem csökken az üzemanyagok ára. Jobb napokon 15 literes átlaggal kecsegtetett a Mustang GT/CS, de a hedonistább időszakban már 21 liter felett kért. Persze az élmény minden forintot megért.
Kedvenc helyei a természetes vizek közelében találhatók