Kabrió helyett hot hatch iskolakezdésre

Piaci körkép: sportos apróság 1 millióért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Múlt héten kabriót kerestünk iskolakezdésre, vagyis a feltűnésre vágyó diákok álmait próbáltuk megvalósítani. Most azoknak keresünk, akik a villogásnál többre értékelik a vezetési élményt.



Múlt héten megpróbáltunk tanácsot adni azoknak a szorgos ifjaknak, akik a nyarat végigdolgozva, némi szülői pótlással, esetleg szerencsejátékkal összegyűjtögettek 1 millió forintot, és most készen állnak arra, hogy az élet császáraként iskolatársaikat hurcolásszák nyitott tetejű első autójukban. Most fordítunk egyet a kérdésen, és azokat a forróbb fejű ifjakat vesszük célba, akik a feltűnésnél jobban vágynak a vezetési élményre, s kapásból valamilyen sportautóval szeretnék kezdeni autós pályafutásukat. A jogsi megszerzése utáni első autó vásárlásakor úgysem a fogyasztást, üzemeltetési költségeket szem előtt tartó, reális választás a jellemző, sokkal inkább bújik ki az ifjakból az önjelölt Schumacher, az "ide nekem az oroszlánt" hozzáállás. Egy ilyen autó megvásárlását követően persze kibújnak a szögek a zsákból, a sportmodelleknél szokásos drágább alkatrészárak, váratlan meghibásodások, a nagyobb benzinterhek előbb-utóbb letörik a boy/girlracerek szarvát, és másodszorra már ésszerűbb szempontok alapján kezdenek válogatni, de az első szerelem élményét át kell élni ahhoz, hogy később érettebben álljunk az autóvásárláshoz.
Ennek megfelelően a következő paramétereket állítottuk be a hasznaltauto.hu keresőjén: érvényes magyar okmányok 2013 júliusig érvényes vizsgával, hogy a tanév során a műszakival ne kelljen bajlódni. Legalább 88 kW-os, vagyis 120 lóerős teljesítmény legfeljebb 1200 kg-os saját tömeg mellett, maximum 3 ajtó, normál állapot, mert felújításra nincs pénz, klíma. Kor tekintetében megengedőbbek voltunk a szokásosnál, átlagéletkor helyett 20 évet, azaz 1992-es gyártást is engedélyeztünk. Árplafonnak 1 millió forintot határoztunk meg, s ezek alapján a 73 autóból álló, mellékelt találati listát kaptuk. Mivel múlt héten kilőttük a kabriókat, ezeket most nem vettük figyelembe, és Golf-méretnél nagyobb autót sem nagyon engedtünk át a szűrőn, de egy-két klasszikus és jó vezetési élményt kínáló modellnél elnéztük, hogy nem szigorúan a hot hatch kategóriába tartozik. Íme a végeredmény.
Típus Évjárat Teljesítmény (LE) Vételár
Alfa Romeo 145 2.0 T Spark 2000 150 550 000-849 000
Alfa Romeo 147 1.6 T Spark 2001-2004 120 699 000-999 000
Audi A3 1.8 1998-1999 125 750 000-999 000
Audi A3 1.8 T 1997-1998 150 549 000-999 000
Citroën Saxo 1.6 VTS 1999 120 970 000
Citroën Xsara Coupé 2.0 VTS 2002 137 800 000
Fiat Punto 1.8 HGT 2000 131 499 999-650 000
Fiat Punto 1.4 Turbo 1996-1999 131 550 000-580 000
Ford Puma 1.7 1998-2000 125 543 000-699 000
Honda Civic 1.5 LSI 1993 125 750 000
Honda Civic 1.6 VTI 1998-1999 160 750 000-920 000
Honda Civic CRX 1.6 VTI 1997 160 990 000
Hyundai Coupé 2.0 FX 1999 139 799 000-899 999
Mazda MX-3 1.8i 1993 136 600 000
Mercedes-Benz CE 300 1992 180 890 000
Nissan Almera 2.0 GTI 1998 143 829 000
Opel Astra F 2.0 GSI 1993-1996 136-150 420 000-750 000
Opel Astra G Coupé 1.8 2001 125 899 000
Peugeot 206 GTI 1999 135 675 000
Peugeot 306 2.0 XSI 1995-1996 122 199 000-260 000
Renault Clio 2.0 Sport 2001 169 779 000
Renault Mégane Coupé 2.0 1996-2000 147 399 000-1 000 000
Seat Ibiza 1.8i GT 1996 129 389 000
Seat Ibiza 2.0 GTI 1996 150 620 000
Toyota Celica 2.0 GTI 1992 156 420 000-950 000
Volkswagen Golf III 2.8 VR6 1995 174 999 000
Volkswagen Polo 1.6 GTI 2002 125 1 000 000
Volvo 480 1.7 Turbo 1994 120 449 999

Óóó, egy Alfa Romeo! Újabb vagy régebbi? Ha kedvenc tárgyunk a matek, akkor feltehetően a szögletesebb 145-ösre esik a választás, romantikusabb lelkeknek pedig az újabb és gömbölydedebb 147-es kínálkozik. Mindkét esetben Twin Spark, a 145-ösnél akár 2,0 literes, 150 lóerős motorral számolhatunk, a 147-esből 1,6-os, 120 lovast kapunk. Előbbi nyilván iszákosabb is, de mint említettük, ez nem a racionalitás kora, ebben az esetben stílusbeli döntést kell hozni. Megbízhatóság szempontjából mindkettővel lehetnek gondok, csak gondosan átvizsgált és karbantartott példányt válasszunk, különben több lesz az üröm, mint az öröm.
Ha úgy érezzük, hogy már idejekorán belekóstolnánk a márkaimidzs, jelvény általi feltűnés világába, akkor kézenfekvő választás az A3-as Audi: szűk hátsó térrel, keményre vett futóművel, és hazai 1,8-as szívó- illetve turbómotorokkal számolhatunk. Alkatrészellátásával nincs gond, a márkaszervizek óradíja azonban húzós lehet zsebpénzből. Ritkább merítés kínálkozik Citroënből, a Xsara VTS kivitelében pörgős kétliterest és egész kellemes futóművet találunk, formája kicsit idejétmúlt. A Fiat Punto első generációjában a 200 km/h-t megfutó, álló helyzetből 100 km/h-t 7,9 másodperc alatt elérő 1.4 Turbo, a második szériában pedig a hatfokozatú kézi váltóval szerelt 1.8 HGT voltak a dinamikus példányok. Menetteljesítmények tekintetében utóbbi 1 tizeddel rosszabbat, de végsebességben 10 km-rel többet tudott elődjénél, viszont ég és föld volt a két modell kezelhetősége közti különbség a későbbi generáció javára, ráadásul ebben az esetben a turbóval sem kellett törődni. Ha a feltöltést áldásnak, s nem átoknak tekintjük, akkor az első, ha kicsit racionálisabban vizsgáljuk a kérdést, akkor a második széria a jó választás.

A 90-es évek a Honda Civic aranykora volt, ekkor jöttek ki a legszebb és legjobb változatai. Az 1,6-os VTi egy ikon, de az 1,5-ös 125 lovas LSi-vel sem lesz sok gond, feltéve, hogy szorgosan cserélgetjük az olajat a pörgős motorban. Mivel mindkettőből rengeteg volt, érdemes türelmesnek lenni, és kivárni, míg belefutunk egy nem csurig széthajtott példányba. Igazi ritkaság az első sorozat ráncfelvarrott időszakából származó 98-as Almera GTI, 143 lóerejével és ültetett sportfutóművével sok szép élményt is kínál, és ami egy ilyen autónál nem elhanyagolható, kívülről mindez nem igazán látszik rajta, így kis odafigyeléssel elkerülhető benne az ifjú titánokra vadászó rendőrök általi vegzálás.


Az egymilliós határral pár klasszikus, hazánkban is népszerű, alkatrészbeszerzés szempontjából így kevés gondot garantáló kocsira is kivethetjük hálónkat. Bumfordi és nem túl szofisztikált, de olcsón életben tartható lehetőség az F Astra GSI változata, ha modernebb megjelenésre vágyunk, akkor a G-sorozatú, Bertone tervezésű kupé sem elérhetetlen. Ha mégis a vezetés élvezete a domináns, akkor az előbbit válasszuk, a G ugyanis csinos, de csavarodik, mint a szaloncukorpapír. Olcsón juthatunk 150 lóerőhöz egy SEAT Ibiza GTI képében, az 1000 forinttal 1 millió alatt kapható Golf VR6 személyében durva nyomatékkal támogatott 174 lóerőt vihetünk haza, de ezt inkább nem is ajánlanánk első autónak. Ugyanakkor, ha ragaszkodunk a VW-konszernhez, akkor itt a Polo GTI, elviszi egész keretünket, de 125 barátságos, okosan vezetve nem túlzott étvágyú lóerőt kapunk vele.
A listáról valamilyen szinten kiugró autó a nem igazán pénztárcabarát, 300-as kupé Merci, az MX Mazdák legbénább formájú képviselője, az MX-3, illetve a megbízhatatlanságáról híres, de tényleg remekül dizájnolt, Turbo-felirattal, bukólámpával is kápráztató Volvo 480. Hatalmas a választék kétliteres, 147 lóerős, használói véleményeink alapján megbízható, gyors, élvezetes Mégane kupéból, árban is elég nagy a szórás, úgyhogy el lehet dönteni, hogy megveszünk bármit, s költünk rá, vagy megpróbálunk egy jól karbantartott gépet kifogni. És akkor eljött az a furcsa, a magyar piac sajátosságainak is betudható helyzet, hogy három francia hot hatch maradt a végére, és ebből kettőt nagyon jó szívvel tudunk ajánlani. A 206 GTI-ből nincs sok, és köszönőviszonyban sincs nagy elődjével, a tényleg puritán, vegytiszta élményt kínáló 205 GTI-vel, de akinek ilyenje volt, szerette. A Saxo VTS korának egyik legnagyszerűbb kis sportkocsija volt kiváló futóművel, alacsony önsúllyal és kedvesen pörgő 120 lovas egyhatossal, de e csoport egyértelmű királya a 169, más források szerint 172, maga korában hazai márkakupás versenyautóinak alapját adó Renault Clio 2.0 Sport. Zseniális hangú és erejű motor, pazar futómű, kicsit nem olyan jó váltó, de egyértelműen ez garantálja a legjobb vezethetőséget. Ha nem merünk francia autóba ülni, akkor a Polót vagy az Almerát ajánljuk, ha pedig minél kisebb pénzből szeretnénk kihozni az élményt, akkor a Mégane vagy az Astra GSI lehet a jó választás.
Hirdetés
Végül is mindegy, ezeken az autókon keresni nem fogunk, bukni annál jóval nagyobb eséllyel. Viszont annak érdekében, hogy a bukás csak anyagi legyen, még ifjan se hagyjuk, hogy agyunkra a farrészen található hárombetűs vagy a sportkormány, esetleg a teljesítmény miatt leszálljon a lila köd. Ízlelgessük finoman, ne akarjunk mindenkit mindig megelőzni, vigyázzunk magunk és közlekedőtársaink biztonságára. 50 lóerővel is lehet halálos balesetet okozni, de 150-nel sokkal nagyobb a valószínűsége. A rutintalanság és a forró fej kéz a kézben járnak: bármilyen vonzó a padlóig nyomott gázpedál, előbb ismerjük meg autónk határait, és csak azután kezdjük kiélvezni az általa nyújtott örömöket, de lehetőleg akkor se közúton jaszkarizzunk. Az élet mindig drága!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 18:06
    Permalink

    “illetve a megbízhatatlanságáról híres, de tényleg remekül dizájnolt, Turbo-felirattal, bukólámpával is kápráztató Volvo 480. ”

    Gratulálok a cikk írójának. Gruber Gergely inkább foglalkozzon mással, mondjuk lepkegyűjtéssel. Vagy menjen kapálni. 8 éve van 480 Turbom, bejártam vele Németországot, Hollandiát, Svájcot, Portugáliát, rengeteget mentem vele. A Volvo 480 sok mindenről híres, csak épp a megbízhatatlanságáról nem. Különleges, ritka, egyedi kis sportgép, kiemelkedő, Lotus által tervezett futóművel, Porsche által tuningolt motorral. Gruber Gergely dilettáns és előítéletes, szégyellje magát.

  • 2017.10.30. at 18:06
    Permalink

    Sztem nem olajzabáló a Punto 2 HGT, nagyon szívesen vennék olyat mint a képen (Abarth lineaccessori) de sajnos nem az nem 500 és még csak nem is 650 ezer ft… főleg ha sárga vagy strandkorlátkék nem áll meg 1-1,2 milka alatt…

  • 2017.10.30. at 18:06
    Permalink

    Kedves Der Milan!!! Szeretném tudni miből gondolod hogy az astra gsi problémás lenne?????
    Ezek szerint te vagy nem ültél soha még ilyen autóban vagy egyszerűen nem értettél hozzá!!!
    Szerintem elnyűhetetlen és igen minimális odafigyelést igényel! Persze nem a 16 szelepes hanem a 8 szelepes változat!!!! Azok az igaziak!

  • 2017.10.30. at 18:06
    Permalink

    hát ebből a sorból nehéz találni épkézláb állapotban lévő… Én vennék egy frankó japán ami jó állapotban van és nem ennyire fullos motor terén…. Szerintem civicbe elég a 130-le… de még a 100-is,de ha nem akkor tuningolok egyet ami jó állapotban van….Inkább hot-harch helyett egy 2literes carina-e vennék..

Vélemény, hozzászólás?