Kabrió helyett hot hatch iskolakezdésre
Piaci körkép: sportos apróság 1 millióért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Múlt héten kabriót kerestünk iskolakezdésre, vagyis a feltűnésre vágyó diákok álmait próbáltuk megvalósítani. Most azoknak keresünk, akik a villogásnál többre értékelik a vezetési élményt.
Múlt héten megpróbáltunk tanácsot adni azoknak a szorgos ifjaknak, akik a nyarat végigdolgozva, némi szülői pótlással, esetleg szerencsejátékkal összegyűjtögettek 1 millió forintot, és most készen állnak arra, hogy az élet császáraként iskolatársaikat hurcolásszák nyitott tetejű első autójukban. Most fordítunk egyet a kérdésen, és azokat a forróbb fejű ifjakat vesszük célba, akik a feltűnésnél jobban vágynak a vezetési élményre, s kapásból valamilyen sportautóval szeretnék kezdeni autós pályafutásukat. A jogsi megszerzése utáni első autó vásárlásakor úgysem a fogyasztást, üzemeltetési költségeket szem előtt tartó, reális választás a jellemző, sokkal inkább bújik ki az ifjakból az önjelölt Schumacher, az "ide nekem az oroszlánt" hozzáállás. Egy ilyen autó megvásárlását követően persze kibújnak a szögek a zsákból, a sportmodelleknél szokásos drágább alkatrészárak, váratlan meghibásodások, a nagyobb benzinterhek előbb-utóbb letörik a boy/girlracerek szarvát, és másodszorra már ésszerűbb szempontok alapján kezdenek válogatni, de az első szerelem élményét át kell élni ahhoz, hogy később érettebben álljunk az autóvásárláshoz.
Ennek megfelelően a következő paramétereket állítottuk be a hasznaltauto.hu keresőjén: érvényes magyar okmányok 2013 júliusig érvényes vizsgával, hogy a tanév során a műszakival ne kelljen bajlódni. Legalább 88 kW-os, vagyis 120 lóerős teljesítmény legfeljebb 1200 kg-os saját tömeg mellett, maximum 3 ajtó, normál állapot, mert felújításra nincs pénz, klíma. Kor tekintetében megengedőbbek voltunk a szokásosnál, átlagéletkor helyett 20 évet, azaz 1992-es gyártást is engedélyeztünk. Árplafonnak 1 millió forintot határoztunk meg, s ezek alapján a 73 autóból álló, mellékelt találati listát kaptuk. Mivel múlt héten kilőttük a kabriókat, ezeket most nem vettük figyelembe, és Golf-méretnél nagyobb autót sem nagyon engedtünk át a szűrőn, de egy-két klasszikus és jó vezetési élményt kínáló modellnél elnéztük, hogy nem szigorúan a hot hatch kategóriába tartozik. Íme a végeredmény.
Típus | Évjárat | Teljesítmény (LE) | Vételár |
Alfa Romeo 145 2.0 T Spark | 2000 | 150 | 550 000-849 000 |
Alfa Romeo 147 1.6 T Spark | 2001-2004 | 120 | 699 000-999 000 |
Audi A3 1.8 | 1998-1999 | 125 | 750 000-999 000 |
Audi A3 1.8 T | 1997-1998 | 150 | 549 000-999 000 |
Citroën Saxo 1.6 VTS | 1999 | 120 | 970 000 |
Citroën Xsara Coupé 2.0 VTS | 2002 | 137 | 800 000 |
Fiat Punto 1.8 HGT | 2000 | 131 | 499 999-650 000 |
Fiat Punto 1.4 Turbo | 1996-1999 | 131 | 550 000-580 000 |
Ford Puma 1.7 | 1998-2000 | 125 | 543 000-699 000 |
Honda Civic 1.5 LSI | 1993 | 125 | 750 000 |
Honda Civic 1.6 VTI | 1998-1999 | 160 | 750 000-920 000 |
Honda Civic CRX 1.6 VTI | 1997 | 160 | 990 000 |
Hyundai Coupé 2.0 FX | 1999 | 139 | 799 000-899 999 |
Mazda MX-3 1.8i | 1993 | 136 | 600 000 |
Mercedes-Benz CE 300 | 1992 | 180 | 890 000 |
Nissan Almera 2.0 GTI | 1998 | 143 | 829 000 |
Opel Astra F 2.0 GSI | 1993-1996 | 136-150 | 420 000-750 000 |
Opel Astra G Coupé 1.8 | 2001 | 125 | 899 000 |
Peugeot 206 GTI | 1999 | 135 | 675 000 |
Peugeot 306 2.0 XSI | 1995-1996 | 122 | 199 000-260 000 |
Renault Clio 2.0 Sport | 2001 | 169 | 779 000 |
Renault Mégane Coupé 2.0 | 1996-2000 | 147 | 399 000-1 000 000 |
Seat Ibiza 1.8i GT | 1996 | 129 | 389 000 |
Seat Ibiza 2.0 GTI | 1996 | 150 | 620 000 |
Toyota Celica 2.0 GTI | 1992 | 156 | 420 000-950 000 |
Volkswagen Golf III 2.8 VR6 | 1995 | 174 | 999 000 |
Volkswagen Polo 1.6 GTI | 2002 | 125 | 1 000 000 |
Volvo 480 1.7 Turbo | 1994 | 120 | 449 999 |
Óóó, egy Alfa Romeo! Újabb vagy régebbi? Ha kedvenc tárgyunk a matek, akkor feltehetően a szögletesebb 145-ösre esik a választás, romantikusabb lelkeknek pedig az újabb és gömbölydedebb 147-es kínálkozik. Mindkét esetben Twin Spark, a 145-ösnél akár 2,0 literes, 150 lóerős motorral számolhatunk, a 147-esből 1,6-os, 120 lovast kapunk. Előbbi nyilván iszákosabb is, de mint említettük, ez nem a racionalitás kora, ebben az esetben stílusbeli döntést kell hozni. Megbízhatóság szempontjából mindkettővel lehetnek gondok, csak gondosan átvizsgált és karbantartott példányt válasszunk, különben több lesz az üröm, mint az öröm.
A 90-es évek a Honda Civic aranykora volt, ekkor jöttek ki a legszebb és legjobb változatai. Az 1,6-os VTi egy ikon, de az 1,5-ös 125 lovas LSi-vel sem lesz sok gond, feltéve, hogy szorgosan cserélgetjük az olajat a pörgős motorban. Mivel mindkettőből rengeteg volt, érdemes türelmesnek lenni, és kivárni, míg belefutunk egy nem csurig széthajtott példányba. Igazi ritkaság az első sorozat ráncfelvarrott időszakából származó 98-as Almera GTI, 143 lóerejével és ültetett sportfutóművével sok szép élményt is kínál, és ami egy ilyen autónál nem elhanyagolható, kívülről mindez nem igazán látszik rajta, így kis odafigyeléssel elkerülhető benne az ifjú titánokra vadászó rendőrök általi vegzálás.
Az egymilliós határral pár klasszikus, hazánkban is népszerű, alkatrészbeszerzés szempontjából így kevés gondot garantáló kocsira is kivethetjük hálónkat. Bumfordi és nem túl szofisztikált, de olcsón életben tartható lehetőség az F Astra GSI változata, ha modernebb megjelenésre vágyunk, akkor a G-sorozatú, Bertone tervezésű kupé sem elérhetetlen. Ha mégis a vezetés élvezete a domináns, akkor az előbbit válasszuk, a G ugyanis csinos, de csavarodik, mint a szaloncukorpapír. Olcsón juthatunk 150 lóerőhöz egy SEAT Ibiza GTI képében, az 1000 forinttal 1 millió alatt kapható Golf VR6 személyében durva nyomatékkal támogatott 174 lóerőt vihetünk haza, de ezt inkább nem is ajánlanánk első autónak. Ugyanakkor, ha ragaszkodunk a VW-konszernhez, akkor itt a Polo GTI, elviszi egész keretünket, de 125 barátságos, okosan vezetve nem túlzott étvágyú lóerőt kapunk vele.
A listáról valamilyen szinten kiugró autó a nem igazán pénztárcabarát, 300-as kupé Merci, az MX Mazdák legbénább formájú képviselője, az MX-3, illetve a megbízhatatlanságáról híres, de tényleg remekül dizájnolt, Turbo-felirattal, bukólámpával is kápráztató Volvo 480. Hatalmas a választék kétliteres, 147 lóerős, használói véleményeink alapján megbízható, gyors, élvezetes Mégane kupéból, árban is elég nagy a szórás, úgyhogy el lehet dönteni, hogy megveszünk bármit, s költünk rá, vagy megpróbálunk egy jól karbantartott gépet kifogni.
“illetve a megbízhatatlanságáról híres, de tényleg remekül dizájnolt, Turbo-felirattal, bukólámpával is kápráztató Volvo 480. ”
Gratulálok a cikk írójának. Gruber Gergely inkább foglalkozzon mással, mondjuk lepkegyűjtéssel. Vagy menjen kapálni. 8 éve van 480 Turbom, bejártam vele Németországot, Hollandiát, Svájcot, Portugáliát, rengeteget mentem vele. A Volvo 480 sok mindenről híres, csak épp a megbízhatatlanságáról nem. Különleges, ritka, egyedi kis sportgép, kiemelkedő, Lotus által tervezett futóművel, Porsche által tuningolt motorral. Gruber Gergely dilettáns és előítéletes, szégyellje magát.
Én megint hiányolom szívem választottját, a Calibrát… 🙁
Sztem nem olajzabáló a Punto 2 HGT, nagyon szívesen vennék olyat mint a képen (Abarth lineaccessori) de sajnos nem az nem 500 és még csak nem is 650 ezer ft… főleg ha sárga vagy strandkorlátkék nem áll meg 1-1,2 milka alatt…
Kedves Der Milan!!! Szeretném tudni miből gondolod hogy az astra gsi problémás lenne?????
Ezek szerint te vagy nem ültél soha még ilyen autóban vagy egyszerűen nem értettél hozzá!!!
Szerintem elnyűhetetlen és igen minimális odafigyelést igényel! Persze nem a 16 szelepes hanem a 8 szelepes változat!!!! Azok az igaziak!
Kihagytátok a Suzuki Swift GTi-t, ami véleményem szerint az összeset lealázza, ugy ahogy vannak!
hát ebből a sorból nehéz találni épkézláb állapotban lévő… Én vennék egy frankó japán ami jó állapotban van és nem ennyire fullos motor terén…. Szerintem civicbe elég a 130-le… de még a 100-is,de ha nem akkor tuningolok egyet ami jó állapotban van….Inkább hot-harch helyett egy 2literes carina-e vennék..
Alfa Romeo fronton kis helyesbítés: a 145 2.0TS 16V 150-155 Le. Az 1.6 gyak. ugyanaz mindkét modellben,egyaránt 120Le.