Ha akad a piacon változatos típus, a Vitara biztosan az, hiszen a Jimny fölé pozícionált aprócska terepjáróból városi népautó lett néhány generáció alatt. Megnéztük, hogy mit tudnak adni 2025-ben és mennyiért: neked melyik éri meg a legjobban?
Már a fenti nyitóképből is egyértelmű, hogy ahány Vitara-generáció, annyi féle autó, ám azért megvannak a közös pontok. Persze, a generációs sajátosságok itt különösen fontosak, hiszen folyamatosan változott a különböző karosszériaváltozatokkal együtt a célközönség is. Megérheti-e használt Vitarát venni 2025-ben, és ha igen, akkor kinek, miért, illetve melyik generációt? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a cikkben, méghozzá a jelenleg aktuális használtpiaci árakkal megfűszerezve.
Vitara ET/TA (1988-1998)
Hogyha valakinek kizárólag az új, esztergomi népautó jut ezébe a Vitara névről, akkor számára bizonyára meglepetés lehet, hogy eredetileg egy a Jimny fölé pozícionált, kétajtós, hosszmotoros, akár kabrió karosszériás, puritán és fapados terepjáró a mai magyar slágermodell távoli őse. A Japánban Escudo, az USA-ban pedig Sidekick néven forgalmazott terepjáró ugyanis minden más piacon Vitara néven mutatkozott be 1988-ban. Japán mellett Spanyolországban is gyártották, ahol egyes források szerint lényegesen jobb rozsdatűréssel és minőségibb utastér-szigeteléssel készült. Fontos megjegyezni, hogy Spanyolországban egészen 2009-ig gyártották az első generációt, és bár Magyarországon ekkor már nem volt újonnan kapható, Európa más tájairól érkezhettek hazánkba akár jóval fiatalabb első generációs Vitarák is. Motorkínálat terén az 1,3 literes, soros benzinestől az eleinte 2,0 majd 2,5 literes V6 erőforrásig minden került bele. Általánosságban megbízható motoroknak számítanak a Suzuki benzinesek, ám ne feledjük, hogy 30-35 éves autókról beszélünk. Dízelfronton már jóval érdekesebb a helyzet, hiszen az 1,9 literes erőforrás az elpusztíthatatlan, még adagolós Peugeot dízelek motorcsaládjába tartozik, ellenben a korabeli, 2,0 literes változat, amelyet elsősorban távolabbi piacokon forgalmaztak, Mazda fejlesztés. Később, amikor már csak a spanyolok gyártották a modellt, akkor a PSA csoport 2,0 literes HDi dízelmotorjával is szerelték.
A legnagyobb használtautós oldalak kínálatát végigböngészve kiderül, hogy jelenleg nagyjából 30-35 példányt hirdetnek az első generációból Magyarországon. Félmillió forint környékén kezdődik a kérdéses állapotú kínálat, átlagos állapotút egymillió forintért már bőven találni, míg a leendő veteránokért akár 1,5-2 millió forintot is elkérhetnek. Találni bőségesen a háromajtós, az ötajtós, illetve a kabrió karosszériaváltozatokból is, ám a rozsdára különösen figyelni kell, főleg a japánban készült Vitarák esetében. Előfordulnak persze sportcélra átalakított példányok is, ám ezeknek az ára nagyban függ az állapot mellett az átalakítás színvonalától, illetve az utcai használat lehetőségétől is. És hogy kinek éri meg ilyet venni? Az olcsóbbakat talán azoknak, akik fillérekből szeretnének egy játszós terepjárót a szezonra, aztán kitaposnák belőle a maradék lelket is, amikor az időjárás engedi, mindemellett pedig nem számít, ha a következő műszaki vizsga helyett már csak a bontó marad opciónak. A drágább, kiemelkedő állapotú példányokat viszont inkább meghagynám a gyűjtőknek, hiszen most még viszonylag olcsón hozzá lehet jutni, ám amint az utolsó elhanyagolt példányokat is eljátsszák a vidéki fiatalok, a típus ára jó eséllyel valódi repülőrajtot vesz majd.
Vitara FT/GT (1998-2005)
A második generáció még egyértelműen az első Vitara továbbfejlesztett változata: ugyanazt a célt és ugyanazt a célközönséget szolgálta, ám az európai piacra már kizárólag Japánban készült. Valamelyest nagyobb lett a karosszéria, jelentősen bővült az extralista, a küllem pedig a korszellemre reagálva kerekebb vonalakat öltött. Az ötajtós, egyes piacokon Grand Vitara néven forgalmazott változat mellett készült egy még nagyobb, hétüléses karosszéria is, ez azonban igen ritka manapság, főleg jó állapotban. Ugyanígy ritkább a kisebb, 1,6 literes motorral szerelt Vitara is ebből a generációból, egyrészt mert a legtöbb piacon nem is forgalmazták a legkisebb erőforrással, másrészt pedig mert ahol elérhető volt, ott is inkább megfizették a 2,0 literes vagy 2,5 literes változat felárát a vásárlók. Dízelfronton ismét a Mazda és a Peugeot erőforrásai maradtak az orrában, piactól függően.
Hétüléses Vitarát láttál már? Magyarországon is lehet kapni használtként!
A használtpiacon jelenleg nagyjából ugyanannyit találni ebből a generációból is, mint az elődjéből. Az árak azonban jelentősen magasabbak: 1 és 3 millió forint között mozog a kínálat, az átlagos állapotú példányok pedig 2 millió forint környékén keresendők. Érdekesség, hogy még a hétüléses változatból is akad eladó Magyarországon: 2,5 millió forintért például hirdetnek egyet 165 ezer kilométerrel. Ez a Vitara generáció a rövid karosszériával már inkább csak azoknak lehet jó vétel, akik hosszabb távra szeretnének tervezni a játszós és/vagy vadászni járós miniterepjárójukkal, a nyújtott változatok azonban csak nagyon különleges helyzetekben ajánlhatók. Családi autónak ugyanis továbbra is öreg és puritán, így 2-3 millióért ennél sokkal tágasabb, takarékosabb 5 és 7 személyes opciókból is válogathatunk a 20-25 éves kínálatban. Játszós terepjárónak pedig egyszerűen sokkal alkalmasabb a rövid változat. A rozsdára, az alváz állapotára itt is különösen figyelni kell, mert már ezek a Vitarák is bőségesen túlszaladtak a tervezett élettartamukon.
Vitara JT (2005-2015)
Vélhetően kevesen fogják osztani a véleményem, de szerintem a legjobb Vitara a harmadik, JT generáció. A valódi létravázas elődök és a személyautó-platformos utód között helyezkedik el felépítés terén, hiszen önhordó a karosszériája, de a terepjárós merevség kedvéért egy különálló, létraváz szerű merevítéssel rendelkezik. Európában főként ötajtósként létezik, ám mivel egyes piacok még ebből is kaptak háromajtós miniterepjárót, Magyarországon is akad néhány a rövid változatból. Ez a generáció a felépítéséből adódóan már inkább a mai értelemben vett crossover-szerű, így nyilván rosszabbak a terepképességei, ám kényelmi szint terén már valóban egy modern autó. Ellenben megmaradt a hosszmotoros elrendezés, illetve az oldalra nyíló csomagtérajtó, mint valódi terepjárós stílusjegy. Motorkínálat terén az 1,6 literes és a 2,0 literes változatot is megörökölte, illetve kapott egy nagyobb, 2,4 literes sornégyest is, a V6 erőforrás pedig 2,7 literre nőtt, majd egy 3,2 literes General Motors erőforrás váltotta. A dízelt ehhez a generációhoz a Renault szolgáltatta, méghozzá az 1.9 dCi formájában, éppen ezért ennek a motorcsaládnak a típushibáira kell ügyelni a vásárláskor. Az utastér is jelentősen kényelmesebb és modernebb a korábbi Vitaráknál, és ami még fontosabb, az ötajtós változat jóval tágasabbnak is hat az esztergomi utódhoz képest.
A használtautós oldalakon összesen jelenleg nagyjából 45-50 példányból lehet válogatni, árazás terén pedig a műszaki állapotnál jóval fontosabb tényezőkké váltak a futásteljesítmény, az esztétikai állapot, az extralista és az évjárat, hiszen ez már egy jóval fiatalabb típus. A teljes hazai használtpiac nagyjából 45-50 találatát végigpörgetve jelenleg - érthető okokból - a Renault dízelekkel kezdődik a kínálat, szinte kizárólag ezzel a motorral érhető el a harmadik Vitara-generáció kétmillió forint alatt. Érdekesség, hogy 2,5 millióért viszont már kimondottan szép példányok közül válogathatunk az 1,6 és 2,0 literes benzinesek között is. A legfiatalabb, 2,4 literes motorral szerelt, magasan extrázott példányokért pedig akár 5,5 millió forintot is elkérhetnek. Tanyán élő családoknak, kényelmes terepjáróként ideális választás lehet, ám amennyiben elsősorban aszfalton használnád, úgy vételár és fenntartási költségek terén is bőséges a jobb alternatívák mezőnye ugyanennyiért. Konkrétan az újabb, esztergomi Vitarával is jelentős az átfedése árak terén, ami városi autóként minden téren jobb választás. Ha tehát nem használod ki a terepképességeit, akkor hiába kiváló autó, ismételten aligha ajánlható bárkinek is.
Vitara LY (2015-jelenleg)
És akkor jöjjön a "Magyar" Vitara. Rengeteg érdekes, valódi terepjáró után egy SUV-nak kinéző, ám műszakilag csak enyhén megemelt személyautó kapta meg a legendás nevet. Ez a Vitara keresztmotoros, alacsonyabb, kevésbé merev, és jóval gyengébbek a terepképességei, ám az tagadhatatlan, hogy a saját kategóriájában még így is a jobb terepezők között tartjuk számon. A szögletes karosszériát ráadásul a Suzuki "olcsó" platformjára húzták fel, és kimondottan a jutányos áron kínált népautók szegmensét célozták meg vele. Éppen ezért kizárólag két országban gyártják: Magyarországon és Kínában. Még a japán piacra sem helyben készülnek az Escudo néven forgalmazott Vitarák, ami a Suzukinál általában a kevésbé fontos modellek ismérve. Rengeteg piacra el sem vitte a Suzuki ezt a generációt, helyette egészen 2019-ig forgalmazták az előzőt például Ausztráliában. Érthető okokból a háromajtós terepjáró változat is megszűnt. Motorok terén az S-Cross körképünkben ismertetett erőforrások váltották egymást, és bár a Vitara kívülről alig változott, műszakilag az S-Cross generációváltásaival együtt frissült. Így eleinte az 1,6 literes szívóval, az 1,4 literes turbóssal, illetve az 1,6 literes Fiat dízellel volt elérhető az első néhány évben. Később az 1,6 literes alap-erőforrást az 1,0 literes turbós váltotta, majd a benzineseket az 1,4 literes turbómotor lágyhibrid változata küldte nyugdíjba. Néhány évvel ezelőtt megérkezett a kínálatba a robotváltós full hibrid is, ám ebből használtként még alig találni. A maga kategóriájában mindegyik megbízható motornak számít.
A hazai használtpiacon ebből a generációból a legnagyobb a választék, nagyjából 300 különböző autóról beszélhetünk az összes hirdetési platformon. Ahogyan az egy jelenleg is forgalmazott generáció esetében megszokottnak számít, az árak szórása itt már kizárólag az erőforrástól, az évjárattól, az extralistától és a futásteljesítménytől függ, esetleg a gyengébb esztétikai állapotú példányok lehetnek valamelyest olcsóbbak. Maguk a számszerűsíthető árak 3,3 millió forintnál kezdődnek, a legdrágább és legfiatalabb példányokért pedig akár 9 millió forint felett is kérhetnek az eladók. Összevetésképp a legújabb áremelés után a Vitara listaáron 9,44 millió és 13,78 millió forint között mozog, a hűségprogramos regisztráció után azonban mindez a 8,14 millió és 12,13 millió közötti ársávra mérséklődik. Az új Vitara igazából azoknak ajánlható, akik egy egyszerű, ésszerű közlekedési eszközt keresnek, és minőségi beltér, illetve flancos extrák helyett inkább a japán mérnökök megbízható technikáját részesítik előnyben.
Innen indult minden: ekkor még senki sem gondolta, hogy az aprócska terepjáróból magyar népautó lesz
Összefoglalva tehát a Vitara egy aprócska terepjáróként indult, majd fokozatosan veszítette el a terepjárós jegyeit. Egy időben hétüléses családi SUV-ként is kapható volt, mielőtt végül a ma gyártott, esztergomi crossoverré szelídült. A saját kategóriájában mindegyik Vitara korrekt autónak számít, ám igazán kiemelkedőt egyik sem tud nyújtani. Természetesen a sajátosságait figyelembe véve, a megfelelő célfelhasználásra mindegyik ajánlható jó állapotú használtként is. Ehhez nagyban hozzájárulnak a megbízható benzines erőforrások és a Suzuki márka általános tartóssága, ám a legújabb generáció kivételével minden esetben ügyelni kell a korrózióra, hiszen korosodó japán vasakról van szó.
Én már elárultam a saját kedvencemet, szerinted melyik Vitara volt a legjobb generáció?