Jövőre már minden roncs pénzt érhet

Kötelező lesz a roncsautók visszavétele

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Változnak a roncsautók vissza-, illetve átvételi szabályai, jövőre minden autót kötelező lesz átvenni, s amiből valami hasznosítható, azért pénzt is kell majd adjanak a feldolgozók.

Bár egy új autó átadásakor nem épp a hulladékként kezelés lebeg az újdonsült tulajdonosok szeme előtt, a kerekedőknek kötelességük tájékoztatást adni arról, hogy a kocsi hulladékká válása esetén hol, és milyen feltételekkel veszik azt át. Legalábbis a legújabb, csaknem két tucat újdonsült - a kormány weboldalán közzétett - hulladékgazdálkodási törvény egyike szerint. A törvény alapján hulladéknak számít minden forgalomból kivont, vagy a közeljövőben kivonni kívánt autó.
A gyártóknak, illetve a forgalmazóknak ráadásul nem csupán kötelességük visszavenniük a kiszolgált autókat, hanem olyan átvevőhálózatot kell kialakítaniuk, amelynek valamelyik pontja az ország bármely pontjáról 50 kilométeres úttal elérhető. Az átvevőhely lehet egy kereskedés is - így például a már meglévő, országos hálózatok is lehetnek az átvevőpontok, miként maguk a bontók is, de persze dedikált átvevőhelyek is nyithatók. A kocsi szétszerelésére azonban csakis a működését tekintve komoly szabályokkal kordában tartott bontó jogosult.
Hirdetés
További fontos változás, hogy az új törvények hatályba lépése után minden roncs autó pénzt fog érni, ugyanis az új szabályrendszer szerint, ha a bontó hasznosítani tud alkatrészeket a kocsiból, akkor köteles a roncsért - konkrétan nem meghatározott, de "piaci árat" - fizetni.
A tervezet továbbá leírja a bontás menetét is, hogy milyen alkatrészeket, illetve anyagokat (olajok, folyadékok, akkumulátorok, stb.) kell kimenteni a kocsikból, illetve - az uniós előírás alapján - meghatározza az újrahasznosítás arányát is, azaz a maradék sem lehet teljes egészében hulladék. A rendelet egyelőre még nem került megszavazásra, ám az zárosan várható, az MTI információi szerint ugyanis már jövő év első napjától hatályos lehet a friss szabályzás - ez esetben lesz mit, rekord idő alatt kidolgozniuk az autóforgalmazóknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 10:38
    Permalink

    [i]ha a bontó hasznosítani tud alkatrészeket a kocsiból, akkor köteles a roncsért − konkrétan nem meghatározott, de “piaci árat” − fizetni[/i]

    na ezt megnézem…mondjuk egy gazdasági tk-ra vett autónak ugye ad a biztosító egy árat, akkor az piaci árnak fog minősülni?Merthát ugye az hivatalos :).. vagy ha megnézem mondjuk a még működőképesen bontóba adandó autóm árát a használtautók között, a bontó meg nem akarja annyiért átvenni akkor mi van…ott a piaci ár feketén fehéren, a bontó meg nem veszi be, holott ugye kötelessége lenne.Lesz még ebből probléma.
    De nem értem hogy magamnak miért nem tarthatom meg alkatrésznek, pláne egy öreg autót amihez már bontóba sincsenek karosszéria elemek, főleg a beltérből…

Vélemény, hozzászólás?