Jövőre fordulat jöhet a villanyautó-piacon?

Tényleg csak átmeneti a megtorpanás?

Egyes elemzések szerint 2025-ben az ideinél is több villanyautót helyezhetnek forgalomba, amelynek eredményeként globálisan akár az újautó-piac egyhatodát is kisajátíthatja magának az elektromos hajtás. De hol fogyhat a legtöbb EV?

Az idei év a "nagy stratégiaváltás" éve volt a legtöbb autógyártónál. Szinte kivétel nélkül minden márka módosított az eredeti tervén. Egyesek csak elodázták a teljes villanyos átállás dátumát, de olyan is akadt, aki az új tervek ismertetésénél már nem is adott meg konkrét évet. Mindenesetre az újautó-piacon az elektromos autók eladásai rendre elmaradtak a tavalyi számoktól, a tendenciából pedig az olvasható ki, hogy ez a trend akár a jövő évben is folytatódhat. Az S&P Global Mobility szakértői ugyanakkor arról számoltak be, hogy számításaik szerint 2025-ben megfordul a tendencia, és akár 30 százalékos növekedés is jöhet a villanyautó-piacon az idei esztendőhöz mérten. Az elemzőcég szerint jövőre globálisan legalább 15,1 millió tisztán elektromos hajtású gépjárművet helyezhetnek forgalomba, ami a teljes piac 16,7 százalékát teheti ki. Viszonyításképpen idén (november végével bezárólag) 11,6 millió elektromos autó fogyott, amivel 13,2 százalékot sajátítottak ki a piaci tortából. Ugyanakkor megjegyzik, számos tényező befolyásolhatja az eladásokat. Ilyen lehet a különböző állami támogatások mértéke, a különböző adókedvezmények, vagy épp a töltőhálózat kiépítettsége. A predikció szerint Indiában jövőre óriási "EV bumm" jöhet, hiszen az S&P Global Mobility szerint az ázsiai országban jövőre a villanyautók piaci részesedése elérheti a 7,5 százalékot, ami 117 százalékos növekedés lenne a mostanihoz képest. Az európai régióra 43,4 százalékos pluszt jósolnak, az Egyesült Államokra 36 százalékosat, míg Kínára csupán 19,7 százalékosat. Utóbbi talán nem tűnik jelentős ugrásnak, viszont Kínában már most is rengeteg elektromos gépjárművet értékesítenek, sőt, jövőre az sem tűnik elképzelhetetlennek, hogy több emissziómentes autót regisztráljanak, mint belső égésű motorost. Ezzel szemben az Egyesült Államokra vonatkozó becslések meglepően optimisták, hiszen a jövőre második elnöki ciklusát kezdő Donald Trump korábbi tervei alapján büntetővámokat fog kivetni az importált villanyautókra, bár a belföldi gyártással is megugorhatónak tűnik a jósolt növekedés, főleg annak tudatában, milyen jó viszonyt ápol egymással a leendő elnök és a Tesla vezér Elon Musk. Talán a legérdekesebb becslés az európai régiót érinti. Az elemzők szerint 2025-ben a teljes újautó-piac 20,4 százalékát az EV-k adják majd. A jósolt szám erősen kérdéses, hiszen a Kínából érkező villanyautókat sújtó büntetővámok beépülnek a vételárba, az áremelkedés pedig aligha lesz kedvezőhatással ezek eladási számaira. Idén év elején Németországban megszüntették a elektromos gépjárművekre felvehető állami támogatást, ami nem meglepő módon meg is látszódik az értékesítési adatokon. A 2025-ös becslést vizsgálva ez már csak azért is rendkívül fontos tendencia, mivel Franciaországban és Spanyolországban is megszüntetik, vagy csökkentik az elektromos hajtású modellekre felvehető támogatások mértékét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?