Jönnek a villanyautó-megosztó szolgáltatások

Párizs után újabb városokban hódíthat a speciális autóbérlés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fogd és vidd az autót, sőt vegyél fel mást és vidd el őt is célállomására, miközben te is oda tartasz - íme pár friss bérautó-koncepció.

A párizsi Autolib tulajdonképpen ugyanúgy működik, mint Budapesten a Bubi kerékpárkölcsönző, csak autókkal. Regisztráció és a slusszkulcsot helyettesítő kártya beszerzése után a városi Autolib töltőpontok egyikén felvehető a villanyautó, és kezdődhet az utazás. Dolgunk végeztével az autót szintén egy Autolib ponton kell töltőre tenni, hogy a következő bérlő is feltöltve ülhessen bele. Hasonló autómegosztó rendszer Budapesten is indult, bár nem villanyautókkal.
Hirdetés
Az Autolib hálózatánál kicsit többet ígér a Hollandiában beharangozott Amber Mobility szolgáltatása, akik szerint felesleges saját autót tartani. Ők heti 33 euróért (tehát alig több mint 10 ezer forintért) azt ígérik, hogy bárhol legyen szüksége valakinek autóra, fél órán belül, sétatávolságra megtalálja. Okostelefonja segítségével azonnal használatba is veheti, méghozzá mindenki a saját megszokott beállításaival, például a kedvenc rádióadóival, mintha a saját autójába ült volna be a bérbevevő. Dolga végeztével pedig elég csak „kicsekkolnia” a 400 kilométer hatótávú, 150 kilométer/óra végsebességű autóból, tehát nem kell azt leadni, mint a hagyományos bérautó-hálózatoknál. Persze nem világos, hogy így például hogyan töltődik a jármű akkumulátora. Egy másik koncepció szerint, a várhatóan 2017-ben induló dán Spiri hálózatában a villanyautó-bérlést az autómegosztó rendszerekkel kell kombinálni. Itt a könnyű, körülbelül 750 kilós, 320 kilométer hatótávolságú autókat vezetőként és utasként lehet igénybe venni. A vezető ingyen juthat el célállomására, ha útközben mást is felvesz, és őt is elviszi az általa megjelölt - praktikusan minimális kitérőt jelentő - címre. Akit felvesz, az utasként veheti igénybe a szolgáltatást, körülbelül egy buszjegy áráért. Az autók itt is okostelefonról kelnek életre, és a közeli töltőpontoknál adhatók le. Nyilván az árak és az adott város lakosságának hozzáállása, befogadóképessége is nagyban befolyásolja, hogy melyik megoldás lesz tartósan életképes és terjed el szélesebb körben. A Spiri megoldásáról az alábbi videó mesél röviden.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?