Januártól a hazai töltőállomások is E10-es 95-ös benzint kínálnak, a gyakorlatban azonban már most az új üzemanyaggal találkozhatunk a töltőállomásokon, ha alacsonyabb etanol-tartalmú benzint szeretnénk, prémium üzemanyagot kell választani
Legkésőbb januártól emelkedik a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. Ezzel a korábbi 95-ös (normál) benzin E5-ről E10-re változik. Aki emlékszik még a 10 évvel ezelőtt népszerű E85-re, az vélhetően kitalálta már: a benzinnek eladott üzemanyag etanol tartalma 5-ről 10%-ra emelkedik. Legfeljebb (és persze jellemzően), ugyanakkor a hivatalos információ a következő:
"a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz."
Miért jó nekünk a magasabb etanol-tartalom? Két okból is: egyrészt felhasználása lassítja a kőolajkészletek kiaknázását, másrészt szén-dioxidot megkötő terményekből állítják elő, azaz a kőolajszármazékokkal ellentétben elvi síkon nem növelik az üvegházhatást (persze de, mert azért elő is kell őket állítani). Mivel a megújuló forrásból, például akár terménykukoricából is előállítható etanol olcsóbb, mint a benzin, ezért aztán az üzemanyaggyártók "élnek a lehetőséggel", jellemzően a maximális etanol-arányt alkalmazzák üzemanyagjaiknál.
A legfeljebb 10 százalékos etanol-arányt a legtöbb modern autó zokszó nélkül tűri,
ám a régebbi típusok esetén (ahogyan arról már korábban, az
E10 németországi bevezetésénél is írtunk), problémát okozhat az új üzemanyagfajta.
A legtöbb autó számára megfelelő az E10-es üzemanyag
Nagyjából ökölszabály, hogy az ezredforduló utáni autóknál nem okoz gondot az új üzemanyagfajta, ám a 20 évnél idősebb modelleknél feltétlenül érdemes utánanézni, hogy az miként viszonyul az etanolhoz, s a 20 évnél fiatalabbaknál is vannak kivételek, melyekről például az
ACEA listája nyújt tájékoztatást. Nem csak az etanolt nem kedvelő, hanem a keveset használt, akár több hónapokat parkoltatott autókba, motorkerékpárokba, illetve benzinmotoros gépekbe (például fűnyíró, láncfűrész, stb) is érdemes szerényebb etanoltartalmú, jellemzően magasabb oktánszámú, prémium üzemanyagot tankolni. Ezeket továbbra is E5 jelzőszám is jelöli az oktánszám (és persze a fantázianév) mellett, esetükben etil-tercier-butil-éter bekeverésével érik el a megkívánt megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevő-mértéket.
A magasabb etanol tartalom magasabb vízmegkötő tulajdonsággal jár, ezáltal a vele érintkező fémeknél nő a korrózió veszélye. Sőt, az alkohol a benzinnél erősebb oldószer, ezért a szennyezettebb üzemanyagrendszereknél pusztán azzal problémát okozat, hogy leoldja a szennyeződéseket, s azokat a befecskendezőrendszerhez továbbítja (már amennyiben nem elég hatékony a szűrőrendszer). A legfontosabb tudnivaló ugyanakkor talán az, hogy az új üzemanyagfajta sem kannában, sem üzemanyagtankban nem bírja annyira a tárolást, mint a korábbi, persze negyed évig azért miatta sem kell aggódni, de ha ennél tovább nem kívánjuk használni járművünket, érdemes a már említett prémium, szerényebb etanoltartalmú naftát tölteni bele.
A mai autók egyértelműen mutatják: E10-et is fogadnak
Az átállás a környezetvédelmi előnyökön túl továbbit is jelent hazánknak: lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, vagyis itthon megtermelt takarmánykukorica alapanyagból, itthon előállított bioetanollal valósítsa meg az E10 bevezetését, ami már most megtalálható a legtöbb töltőállomáson. A szakemberek szerint az üzemanyag etanol-tartalmának 5-ről 10 százalékra emelése nem jár többletfogyasztással. Kimutathatóval vélhetően valóban nem, hiszen egy autó étvágya meglehetősen sok változó függvénye.
Németország nem átállt az E10-re hanem olyat is kapni a sima 95-ös mellett, ez nagy különbség. Ja és igenis többet fogyaszt az autó az E10-ből, többször tankoltam már és jóval hamarabb lesz üres a tank, szóval maradok a sima 95-nél.
Nálunk is kétféle 95-öst kellene árulni, nem kellene az embereket központi akarattal rákényszeríteni a drágább benzinre, ha nem akarják tökretenni a régebbi járműveiket. Főleg a motorosok lesznek bajban ,mert jellemzően mi használunk a téli időszakban hónapokra leállított, keveset futott de koros gépeket, főleg a chopperesek. Egyébként mivel a bioetanol olcsóbb mint a benzin ,változatlan ár esetén szerintem ez csalásnak és üzemanyag hamisításnak is felfogható.
Akkor volt olcsóbb az etanol, mikor a Közel-kelet forrongott és felment az olajár. Jelenleg a kőolajból finomított benzin előállítása sokkal olcsóbb (kb. 150 forint/liter), mint a kukorica-etanolé (200 forint/liter). A jövedéki adó és ÁFA mértéke azonos mindkettőnél.
“terménykukoricából is előállítható etanol olcsóbb, mint a benzin”
nem igaz, drágább, ha olcsóbb lenne, önként állnának át, nem hatósági nyomásra (verseny van, telített a piac).
A legtöbb benzinkúton a földalatti tárolótartályok száma adott, nem olyan egyszerű plusz egy tartályt telepíteni, plusz beruházás, ezért nincs E5. Az OMV-nél pl az E10 is tartalmaz ETBE-t, nyáron a gőznyomás miatt többet, így nem az 10% etanol, kevesebb.
Üdv!
Környezettudatosság, üvegházhatás csökkentés… ugyan már! Ez jól hangzik. DE… Ha a “nagyfejüek” közül bárkit is érdekelne a FÖLD JÖVŐJE, nem ezt a többségi felhasználókkal kitoló megoldást választanák, hanem a Villanyautók árainak drasztikus csökkentését javasolnák…
Persze, tudom, hogy ez “nekik” nem lenne gazdaságos, hiszen ha a VILLANYAUTÓK elérhető áron (új autó ként 3,4,5,6 millió) lennének, valószínűleg keveseknek lenne benzin illetve gázolajos autójuk, ebből következik, hogy a drága üzemanyagokat senki sem, vagy csak kevesen vennék.
Nem tudom felfogni, mi kerül 10+ millióba egy Fiat 500 méretű kocsin és társain. VICC!!!
Respect!