Jön a tavasz, mutatjuk a legújabb gumiteszt eredményeit
ADAC nyárigumiteszt 2017
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az ADAC német autóklub már februárban megjelentette idei nyárigumitesztjét. Kétféle méretben, 31 gumit teszteltek. Mutatjuk az eredményeket.
Bár itthon jöhetnek még fagyok - gondoljunk csak a négy évvel ezelőtti március 15-ére -, sok autós gondolkozik már a nyári gumira váltáson. Ez persze csakis azoknak ajánlható, akik kizárólag nappal autóznak, ugyanis éjszaka és a hajnali órákban jöhetnek még fagyok, de áprilisig még akár havazás is előfordulhat. Saját gumitesztünk idén sem fog elmaradni, első tájékozódási mankónak azonban már itt van az ADAC német autóklub idei nyárigumitesztje.
Kétféle méretben, összesen 31 gumimodellt vetettek össze, a kompakt személyautóknál - saját tesztünkhöz hasonlóan - a 195/65 R15 méretet tesztelték. Csak míg mi kiszolgált rendőrségi Ford Focusokon mérünk, a germánok vadonatúj Golf VII tesztautókra szerelik az abroncsokat. Az ADAC-tól ismert súlyozás szerint a végeredményhez a száraz úton mutatott jellemzőket 20, a vizes úton mutatkozókat 40 százalékkal súlyozták, 10 százalékot kapott a zaj és az üzemanyag-fogyasztást befolyásoló gördülési ellenállás, míg a kopás 20 százalékot.
Meglepetés a Pirelli Cinturato P1 Verde első helye, amit annak köszönhet, hogy a leginkább számító nedves utas mérésnél a legjobbnak mutatkozott, továbbá kopásállóság szempontjából is nagyon jónak bizonyult. Számunkra nem meglepő, az ADAC-nál viszont fura lehet, hogy az általuk tavaly csak kielégítőnek értékelt Bridgestone T001 idén "jó" minősítéssel a második helyen végzett, száraz úton és gördülési ellenállás alapján az első Pirellit is megelőzte. Az ismertebb prémiummárkák abroncsai, így a Continental PremiumContact 5 és a Goodyear EfficientGrip Performance hasonlóan jól szerepelt, azaz "nagyon jó" minősítéssel végzett, ahogyan a kevéssé ismert Esa-Tecar Spirit 5 HP is, igaz, utóbbi éppen a felső pontszámot érte el. (Az ADAC-nál ugyanis a magasabb pontszám jelöli a rosszabb jellemzőt.)
A csupán "kielégítő" abroncsok - Dunlop Sport BluResponse, Nokian Line, Vredestein Sportrac 5, Aeoulus PrecisionAce 2 AH03, Kumho Ecowing ES01 KH27, Michelin Energy Saver+, Sava Intensa HP, Semperit Comfort-Life 2, Hankook Ventus Prime 3 K125, Maxxis Premitra HP5 - elsősorban vizes úton, vagy kopásállóság szempontjából (azaz a jelentősebb pontszámú kategóriákban) szerepeltek le. Érdekes módon a prémium Michelin és Hankook abroncs is gyenge volt vizes aszfalton, míg kopásállóság, azaz tartósság szerint - nem meglepő módon - továbbra is a legjobb volt a Michelin Energy Saver+. Egyetlen gumimodell végzett gyenge, azaz feltételesen ajánlott eredménnyel a kompakt autók méretében, ez pedig a GT Radial Champiro FE1. A tavaly tesztelt GT Radial modellnél jobb volt, de összességében továbbra sem az. Sem száraz, sem pedig vizes úton,előbbin kielégítő, utóbbin kifejezetten gyenge teljesítményt nyújtott.
ADAC nyárigumiteszt 2017 − 195/65 R15 91 V - eredmények
Száraz úton (20%) | Nedves úton (40%) | Zaj (10%) | Fogyasztás (10%) | Kopás (20%) | ADAC értékelés | |
Pirelli Cinturato P1 Verde | Jó (2,1) | Jó (2,0) | Kielégítő (2,9) | Jó (2,3) | Nagyon jó (1,5) | Jó (2,1) |
Bridgestone Turanza T001 | Jó (1,7) | Jó (2,1) | Kielégítő (3,4) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Jó (2,2) |
Continental PremiumContact 5 | Jó (1,8) | Jó (1,9) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,4) | Jó (2,5) | Jó (2,2) |
Goodyear EfficientGrip Performance | Jó (1,6) | Jó (2,1) | Kielégítő (3,5) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Jó (2,2) |
Esa-Tecar Spirit 5 HP | Jó (2,5) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,2) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Jó (2,5) |
Dunlop Sport BluResponse | Nagyon jó (1,5) | Kielégítő (2,6) | Kielégítő (3,2) | Jó (1,9) | Jó (2,5) | Kielégítő (2,6) |
Nokian Line | Jó (2,2) | Kielégítő (2,6) | Kielégítő (3,5) | Jó (2,3) | Jó (2,0) | Kielégítő (2,6) |
Vredestein Sportrac 5 | Kielégítő (2,6) | Kielégítő (2,8) | Kielégítő (3,2) | Jó (2,0) | Nagyon jó (1,0) | Kielégítő (2,8) |
Aeolus PrecisionAce 2 AH03 | Jó (2,5) | Jó (2,2) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) |
Kumho Ecowing ES01 KH27 | Jó (2,3) | Kielégítő (2,7) | Kielégítő (3,2) | Jó (1,8) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) |
Michelin Energy Saver+ | Jó (1,9) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,2) | Jó (1,8) | Nagyon jó (0,5) | Kielégítő (3,0) |
Sava Intensa HP | Jó (2,2) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,2) | Jó (2,1) | Nagyon jó (1,5) | Kielégítő (3,0) |
Semperit Comfort-Life 2 | Kielégítő (2,9) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,4) | Jó (1,8) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,0) |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | Jó (1,8) | Kielégítő (3,3) | Kielégítő (3,0) | Jó (2,2) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,3) |
Maxxis Premitra HP5 | Jó (1,9) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,2) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,5) | Kielégítő (3,5) |
GT Radial Champiro FE1 | Kielégítő (2,9) | Gyenge (4,0) | Kielégítő (2,8) | Jó (1,6) | Nagyon jó (1,5) | Gyenge (4,0) |
Az alsó-középkategória után ma már második legnépszerűbbnek számító SUV-szegmensben a 215/65 R16 98 H jelölésű abroncsokat vetette össze az ADAC. Meglepetés itt is akad. Nem is a Goodyear Efficient Grip SUV abroncs első helye, hanem a nem túl ismert Cooper Zeon 4XS Sport második helyezése, továbbá az is, hogy egyéb abroncs nem tudott "jó" minősítést szerezni. Csak az előbbiek értek el ugyanis "jó" minősítést a vizes teszten, a többiek kisebb-nagyobb hiányosságokat mutattak ott. A Goodyear képességeit jelzi, hogy bár nyári súlyozás szerint is első lett, M+S (mud and snow, vagyis hó és sár) minősítéssel is rendelkezik, azaz télen is "hordható".
Csupán "kielégítő" lett a Firestone Destination HP, a Nokian Line SUV XL, a Pirelli Scorpion Verde XL, a Semperit Comfort-Life 2 SUV, az Uniroyal Rain Expert 3 SUV, a Barum Bravuris 4x4, a General Grabber GT, az Apollo Apterra H/P, a Hankook Dynapro HP2 RA33, a BF Goodrich g-Grip SUV és a Bridgestone Dueler H/P Sport. Száraz úton a Bridgestone a mezőny legjobbja, de vizes úton ugyanúgy gyenge volt, ahogyan a leginkább tartós Michelin. Utóbbi olyannyira leszerepelt vizen, hogy általános minősítése is gyenge lett. Nála csak egyetlen gumi szerepelt roszabbul, a Yokohama Geolander SUV, ami vizes úton mutatott abszolút rossz jellemzői miatt általánosan rossz/nem ajánlott minősítést szerzett a német autóklubnál.
ADAC nyárigumiteszt 2017 − 215/65 R16 98 H - eredmények
Száraz úton (20%) | Nedves úton (40%) | Zaj (10%) | Fogyasztás (10%) | Kopás (20%) | ADAC értékelés | |
Goodyear EfficientGrip SUV (M+S) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,0 | Jó (2,3) | Jó (2,0) | Jó (2,1) |
Cooper Zeon 4XS Sport | Jó (2,2) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,3) | Jó (2,5) | Jó (2,5) |
Firestone Destination HP | Jó (1,7) | Kielégítő (2,8) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Kielégítő (2,8) |
Nokian Line SUV XL | Jó (2,1) | Kielégítő (2,6) | Kielégítő (3,2) | Kielégítő (2,8) | Jó (2,5) | Kielégítő (2,8) |
Pirelli Scorpion Verde XL | Jó (2,1) | Jó (2,6) | Kielégítő (3,2) | Kielégítő (2,8) | Jó (2,5) | Kielégítő (2,8) |
Semperit Comfort-Life 2 SUV | Kielégítő (2,4) | Kielégítő (2,9) | Kielégítő (3,2) | Jó (1,9) | Jó (2,0) | Kielégítő (2,9) |
Uniroyal Rain Expert 3 SUV | Kielégítő (3,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,1) | Jó (2,5) | Kielégítő (3,0) |
Barum Bravuris 4x4 (M+S) | Kielégítő (3,1) | Kielégítő (2,7) | Kielégítő (3,0) | Jó (2,1) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,1) |
General Grabber GT | Jó (2,3) | Kielégítő (3,1) | Kielégítő (3,1) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,1) |
Apollo Apterra H/P | Kielégítő (3,2) | Kielégítő (3,3) | Kielégítő (3,0) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,3) |
Hankook Dynapro HP2 RA33 (M+S) | Jó (2,3) | Kielégítő (3,3) | Kielégítő (2,8) | Jó (1,9) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,3) |
BF Goodrich g-Grip SUV | Jó (2,0) | Kielégítő (3,4) | Kielégítő (3,2) | Nagyon jó (1,5) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,4) |
Bridgestone Dueler H/P Sport | Jó (1,6) | Kielégítő (3,5) | Kielégítő (2,9) | Jó (2,0) | Jó (2,0) | Kielégítő (3,5) |
Michelin Latitude Tour HP (M+S) | Jó (2,3) | Gyenge (3,9) | Kielégítő (3,1) | Jó (1,9) | Nagyon jó (0,5) | Gyenge (3,9) |
Yokohama Geolander SUV (M+S) | Gyenge (2,9) | Rossz (5,5) | Kielégítő (2,9) | Jó (1,7) | Nagyon jó (1,5) | Rossz (5,5) |
Abroncsvásárláskor érdemes jó minősítésű modellt választani, hiszen kilométerre vetítve minimális egy jó abroncs felára, vészhelyzetben viszont komoly összegeket spórolhat, életeket menthet meg. Aki az ADAC által osztott pontoknál egzaktabb eredményeket szeretne látni, az nézzeen bele saját, a mért értékeket is mutató gumitesztünkbe. Egyelőre a tavalyit tudjuk mutatni, de ígérjük, jön az idei is.
A nyomvályús úton való egyenesfutást is kellene tesztelni. Az ilyen úton a Goodyear
EfficentGrip úgy közlekedik mint részeg elefánt. Nekem 195/60 R15 van fent, újonnan
vásároltam az ilyen teszteket olvasgatva. Nagyon megbántam!
A
Vannak érdekességek… A Firestone Winterhawk 3 2013-ban különösen ajánlott volt, 2016-ra nem ajánlott lett ugyanabban a méretben. A Hankook Ventus Prime 3 tavaly tesztgyőztes lett a Auto Bildnél, itt majdnem utolsó.
Csak nekem van az az érzésem, hogy ez a rengsor már a teszt lefolytatása előtt meg volt, a többi csak színház?
Érdemes megnézni ugyanezt a tesztet egy abroncs kereskedő szövegezésével. Náluk pl. a befriedigend ajánlottat jelent.
https://automax.hu/autogumi-teszt/adac-nyari-gumi-teszt-2017-195-65-15/93
Ez csak egy teszt. Aki éppen gumivásárlás előtt áll annak, nyilván sokat segít a döntésben, hogy most melyek a legjobb gumik. Biztos van olyan is aki évente újat vesz mert lejárja egy év alatt, vagy csak a maximális biztonságra törekszik és minden évben megveszi a legjobbat. Én személy szerint olyan 4-5 évente veszek, de akkor a legjobbat amit a tesztekből ki tudok hámozni.
A balesetek egy jó része nyilván a felelőtlen autóvezetésből fakad, túlvállalják magukat az “f1-es pilóták” és a jön a fa v. kamion szembe. VISZONT!!! Azzal nem értek egyet, hogy túlságosan nagy súlyt adjunk annak, hogy ésszel vezet vki. Ez kevés, lehet vki nagyon előrelátó, nagyon figyelmes, ha éppen elé vág vki, vagy bármi olyan történik amiről ő nem tehet akkor már nem hagyatkozhat semmire csak a gumira, és ha az közepes pl. akkor csatt, ha meg a legjobb akkor megáll. Nekem is volt ilyen szitum, elémvágtak, nem volt mit tenni, satu, és a 6 éves barum nyárigumival 10-15 cm hijján megálltam, de nem, és lett a kocsiban vagy 200-250e ft kár, a jó gumival meg megállok. Mentem vagy 40-45-el egyenesen. Szerintem senki ne spóroljon a legjobb gumin. Ha tudnátok hányszor mondták már gumisok, mikor érdeklődtem a top gumi árával kapcsolatban, hogy milyen kocsi? mondom fabia, visszafogott röhögés, meg lenézés, áááá, úgysem fogod kihasználni a jó gumit-mondják, pedig DE! Minden egyes vészfékezésnél ki fogom használni. És ez az ami számít. Tök mind1 hány lóerős a kocsi, a baleset abból szokott lenni, hogy vki nem tud megállni. És még ami számít, hogy egy márkás, egykor tesztgyőztes gumit simán, és jó áron el lehet adni használtan, és így hogy nem virágot ültetek bele, hanem el tudom adni, már nincs is igazán felára amit a vásárláskor kell kifizetnem.
Én mindenkinek azt javaslom, hogy ha megteheti, akkor szánja rá a pénzt a legjobb gumikra!
15-ös traktorkerék teszt 😀 egyszer pár éve mentem ilyen kocsival 1-200 km-et, majdnem hányingerem lett úgy imbolyognak ezek a gyári futóművel.
” Szerintem mindennapi használatban nagyságrendekkel többet számít, hogy valaki ésszel vezet”
99%-ban ez számít, ha nem a legolcsóbb betonkemény kínai gumi van a kocsin (amit egyébként nem is értek, hogy miért kerülhetnek forgalomba).
Nekem a Rav4-en Bridgestone Deuler 687 van. Azon kevés felhasználó vagyok, aki a SUV-ját tényleg használja “terepen”. Nem kell komoly terepezésre gondolni, de a munkámból adódóan rendszeresen kell saras, havas földutakon közlekednem. Az érdekelne, hogy egy ilyen félterep gumi egy teszten mennyivel lenne rosszabb aszfalton. Biztosan sokkal rosszabb eredményeket produkálna, mint az új aszfaltra tervezett gumik. Ahhoz képest, hogy eddig összesen 150 000 Km-t tettem meg ilyen gumikkal, soha semmi problémát nem okoztak. Innentől kezdve viszont nem sok értelmét látom, hogy minden évben azon rugózunk, hogy egy gumi mondjuk 1 méterrel előbb áll meg vizes aszfalton. Évente megyek úgy 20-25000 Km-t autópályán is, tehát ott sem jelent problémát. Szerintem mindennapi használatban nagyságrendekkel többet számít, hogy valaki ésszel vezet és mondjuk 5 Km-rel lassabban megy be egy kanyarba.
Gumit nem teszteltek?
Csak virslit meg bumszlit.