Jól megy a szekér a Fiatnak, szépen csörög a Stellantis kasszája

Bizonyos piacokon olyan részesedést ért el a Fiat, mintha cukorba mártott autókat árulnának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tizenhat márkát tömörítő Stellantis élén végzett a Fiat az idei első félévében, a globális eladások bőven túlszárnyalták a félmillió járművet.

A darabszámot tekintve a Fiat lett a Stellantis első számú márkája, a 2023-as év első felében 645 ezer autót értékesítettek az olaszok, ami 10%-os növekedés az előző évhez képest. Az impozáns szám elsősorban nem Európának köszönhető, itt viszonylag szűk és öregecske modellpalettával van jelen a Fiat, de hamarosan több friss típusról is lerántják a leplet. Az egyik tradicionálisan népszerű térség Dél-Amerika, ahol a piac 14%-át uralja a Fiat, Brazíliában több mint az ötöde (22%) az övék. Az ottani kedvenc a Strada, a személyautó alapú 4,5 méteres platós a négyajtós felépítéssel családi autóként is megállja a helyét. Törökország is hazai terep a Fiatnak, a Boszporusz mindkét partján hagyományosan keresett a márka, itt a helyben gyártott Tipo a sláger, 18,2%-os piaci részesedést sikerült kiharcolni.
Hirdetés
Európában a New 500 névre hallgató elektromos kisautó iránt mutatkozik nagyobb kereslet, az apróság lett a Stellantis legkeresettebb elektromos autója, Nyugat-Európa néhány országában még a legjobban fogyó öt típus közé is beverekedte magát. Természetesen Olaszországban jól szerepel a márka, közel 13%-os a részesedése, a hazai vásárlókat az sem zavarja, hogy a Panda már 12 éves, a kisautó sokat hozzátesz a márka népszerűségéhez. A márka megújulása már az idén elkezdődött, bemutatták a 600-at és a Topolinót, de a 2024-es év is erősnek ígérkezik. Jövő nyáron érkezik a negyedik generációs Panda, emellett 125 éves lesz a Fiat, az ünnepi alkalomra bizonyosan készülnek az olaszok.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.08.06. at 07:59
    Permalink

    Félek, hogy a Fiat az Európai piac szerepét minimálisra csökkenti. A 2022 egész éves és a 2023 H1-es eredmények szépen mutatnak, de nem fogják tudni huzamosabb ideig fenntartani ezt az állapotot. A jövőbeli stratégiáról és modellekről ellentétes információk érkeznek.

    A Future on the track júniusi eseményen Olivier Francois hangsúlyozta, hogy nem Olaszországnak készülnek a jövőbeli Fiatok. Fiat történelmi mélyponton van Olaszországban 2023-as piaci részesedésben! A panda az utolsó bástyája ott a Fiatnak. Hiányzik egy normál B kategóriás autó. Dacia Sandero és Citroen C3 is szépen szerepel ott. Várhatóan a 600e még támogatások mellett is drága lesz ahhoz, hogy népszerű legyen. Szükséges lesz majd belső égésű erőforrás is az új modellbe. A Topolino korlátozott helyeken és megfelelő üzleti modellel (autó megosztás) működhet, de nem az fogja a Fiat gondjait megoldani.

    A Panda mostani verziójának kivezetésével várhatóan a hazai első pozícióját el fogja veszíteni. Európában csökkenek az eladások és nem tűnik úgy, hogy megfelelő modellekkel érkeznének. Amennyiben a Tipo kivezetése után nem érkezik megfelelő utód, akkor a török piacot is teljesen elvesztik. A mostani hírek alapján az áruszállítók (VAN) gyártását tervezi Bursa-ban.

    A Brazil piacra megfelelő modelleket tudnak hozni, de ezek még nem PSA alapúak. Egységesítés után nem tudom mi marad az ottani palettából. Várhatóan érkezni fog egy közös Európai-Brazil modell. Ha török eladások nélkül nézzük az európai piacot, akkor Brazília már tavaly átvette az elsőséget. Mindenképpen jó több lábon állni, de pont a hazai környezetet és piacot nem erőltetik. Ez sajnálatos.

    • 2023.08.06. at 10:28
      Permalink

      Hát ha a márka teljes felügyelete valóban Olivier Francois kezében van, akkor az ‘olcsó Dolce Vitát a világnak’ lesz a modellstratégia. Vagyis az 500 és 600 után lehet, hogy jön majd a 850, 1100, Giardinetta meg ki tudja még milyen nevek feltámasztása. Én merem remélni, hogy nem erről van szó és szabad kezet adnak a talán néhány maradék designernek a kezébe akik még túlélték az elmúlt 20 év viharos leépítéséeit és összeolvadásait (vagy legalább a Jeeptől áthívnak pár embert).
      A Stellantis már nem fog sokat foglalkozni belsőégésű motorokkal – az FCA-tól és PSA-tól örökölt szériáik is mind gazdaságtalanok abban az értelemben, hogy – más márkákhoz hasonlóan – mind alumínium blokkos már, aminek teljesen kiszámíthattlanná vált az ára és gyártása Európában. Tömegesen csaptak a homlokukhoz a mérnökök, hogy most milyen jól jönne egy olcsó kis öntvény blokk amivel autónként több száz eurót tudnának spórolni, de már kivezették a gyártásukat (elvileg még gyártanak havi pár száz TwinAirt ami egy technológiai unikum a maga nemében, de valószínűtlen, hogy csinálnának belőle egy EVO motort és felfuttatnának a gyártást).

Vélemény, hozzászólás?