A DS 3 Crossback E-TENSE tisztán villanyhajtású
Valójában nincs abban semmi meglepő, hogy felpörgeti a DS a villanyos hajtással felvértezett járműveinek népszerűsítését, hiszen az európai vasszigor minden olyan gyártóra lesúlyt, pontosabban felmetszi a zsebüket és mélyen a pénztárcájukba nyúl, akik nem teljesítik a környezetvédelmi normákat. Ezek teljesítéséhez pedig elengedhetetlenek a tisztább üzemű modellek, ám a DS nem csak szimplán beállt a sorba.
Aki követi a Formula E bajnokságot, már a kezdetek kezdetén a mezőnyben láthatta a DS villany-versenyautóit, aki pedig drukkolt is nekik, tavaly nagyon örülhetett, mert taroltak. Megszerezték a gyártók bajnoki címét és a pilóták között is DS versenyző végzett az élen Jean-Eric Vergne személyében.
Ám a versenysportból nem csak marketing terén profitált a márka. A konnektoros hibrid DS 7 és a teljesen villanyhajtású DS 3 hazai bemutatóján elárulták, hogy a rekuperáció, avagy a fékenergia visszanyerés terén rengeteget tanultak a versenyzés során, és a tapasztalatokat a személyautók fejlesztésében tudták kamatoztatni.
Az első 100%-ban elektromos B-kategóriás prémium SUV-ként hirdetik a DS 3 Crossback E-TENSE modellt
Haladjunk a kicsitől a nagy felé, nézzük először a DS 3 Crossback E-TENSE modellt. Habár érdemes megemlíteni, hogy alig néhány ismertetőjegyről ismerhetők fel a DS villamosított járművei. Ugyanis a márkára jellemző eleganciát és extravaganciát nem akarták „kék-zöld” jelölésekkel, illetve befedett hűtőmaszkokkal elrontani. Így a DS 3 Crossback is csupán az E-TENSE logókról, valamint az ezüstös-szürkés színű hűtőrácsról ismerhető fel. A formaterve minden tekintetben hű maradt a belsőégésű motorral felszerelt változathoz.
Alig különbözik a belsőégésű motoros változatoktól
Utasterében is ugyanaz a látvány fogad, ám az üvegek és a kasztni lemezei vastagabbak lettek, hogy hatásosabban szűrjék ki a külső zajokat, mivel a szinte néma villanyhajtás miatt a beszűrődő egyéb zajok jelentősebbnek tűnnének, már ha hagynák őket bejutni. De nem hagyták, és tényleg egy süketszobára emlékeztet az E-TENSE-ben utazni. A belső stílust háromféle opció közül lehet kiválasztani. Az Opera óraszíj mintázatú üléseket adó nappabőr kárpittal, valamint látványos gyöngyszemöltéses díszvarrással kápráztat. A Rivoli változatban kavicsszürke szemcsés bőrburkolat fogad, DS Performance Line csomag pedig egy nagy Alcantara „medence”, szinte bármihez nyúlunk benne, tuti, hogy Alcantara borítású.
Többféle stílusú utastér konfigurálható
Az autó hajtásáról a 100 kW teljesítményű, 260 Nm forgatónyomatékot felvonultató villanymotor gondoskodik, amelyhez 50 kWh-s akkupakk társul. A 100-ra gyorsulása 10 másodperc alatti, ám az üzemmódválasztóval különböző karakterekkel ruházható fel az autó. Pontosabban háromfélével, a takarékos az Eco, a Normál tényleg teljesen normális, a Sport pedig az extra nyomatékot adja. Az 50 kWh-s akkupakk az áprilisi gyártástól elérhető 11 kW-os fedélzeti töltővel otthoni csatlakozóról 5 óra alatt teljesen feltölthető. A 100 kW-os töltőoszlopról pedig csak 30 perc szükséges a 80%-os töltöttséghez, ami már elég a WLTP szerinti 250 km megtételéhez. Teljesen feltöltve már a 320 kilométer sem elképzelhetetlen.
2025-től csak hibrid, vagy tisztán villanyhajtású DS-ek lesznek a kínálatban
A nagyobbik újdonság nem tisztán elektromos, de azért 58 kilométert képes kizárólag a villanymotorjaira hagyatkozva megtenni. A konnektoros hibrid DS 7 Crossback E-TENSE 4x4-ben ugyanis két elektromos motor is helyet kapott, amelyek az 1,6 literes benzinmotorral karöltve 300 lóerőnyi rendszerteljesítményt nyújtanak 520 Nm forgatónyomaték mellett. Ahogy a nevéből is kiderült, ez az erő mind a négy kerék felé eljuthat az új fejlesztésű, 8 fokozatú automata sebességváltón keresztül, az energiát pedig a 13,2 kWh-s akkumulátor tárolja.
A luxus SUV kimondottan virgonc, ugyanis 5,9 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h tempóra gyorsulni, sőt, 135 km/h sebességig haladhat akár villanyhajtással is. Az akkumulátor 0-ról 100%-ra, 32A-es fali töltőről kevesebb, mint 2 óra alatt feltölthető, és amennyiben a tulaj szorgosan töltögeti, akkor a gyáriak szerint akár az 1,4 literes fogyasztás is elérhető 100 kilométeren, vegyes üzemben. Az üzemmód választás lehetősége a DS 7 esetében is adott, itt a tisztán villanymotoros, a hibrid, a sport és a 4x4 választható.
Nem csökkenti az utastér méretét az akkumulátor
A DS 7 olyan csemegékkel is szolgál, mint például az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, amely egy kamera segítségével előre felkészül a bukkanókra. Emellett kettes szintű önvezetést is tud, valamint a DS SAFETY csomagot is megkapja, amely a ma közlekedéséhez szükséges összes biztonsági berendezést tartalmazza. Az utastér pedig szintén a DS 3-ban látott módon többféle stílusban választható, és szerencsére az akkumulátor sem vesz el helyet, így ugyanolyan tágas az autó, mint a belsőégésű motorral felszerelt változatok.
Hamarosan egy applikáció is elérhető lesz, amellyel távolról is vezérelhető néhány funkció
Végül elérkeztünk az árakhoz. A tisztán villanyhajtású DS 3 listaára 10 990 000 forintról indul, legalábbis a most már csak képzelt, de még nem tudni milyen formában és mikor újrainduló állami támogatással. A legmagasabb felszereltséggel már 12 440 000 (+1 500 000) forintnál jár. A plug-in hibrid DS 7 listaára 16 190 000 forint, míg a csúcsfelszereltségű változat 17 990 000 forint. Nem kicsi számok ezek, ám ennek ellenére tavaly növekedett a globális és az európai értékesítés is. Előbbi 17,5 százalékkal 63 512 darabra, utóbbi pedig 22,6 százalékkal, ami 56 393 darab autót jelent. Magyarországon 50 DS modellt adtak el, az idei tervekben pedig a duplája szerepel.
Az E-TENS modellek külön emblémát is kapnak