Jókedvkapszula garantált vigyorral – Rover Mini
Rover Mini Mayfair, 1990-ből
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ott jön Mr. Bean! Vidámság a járókelőknek és anakronisztikus gépélmény a legkisebb angol autóban utazóknak. Ez a Mini Mk V szériája.
Mindenki mosolyog aki látja, aki vezeti, az meg hatalmasat is gépészkedik az eredeti Miniben. Vezetése nagyon fura annak, aki modernebb autókhoz szokott
Judit és Péter egy aranyos, régi kisautóra vágyott. Hobbiautót szerettek volna, olyat, ami igazi jelenség és hangulatával kiszakítja őket a hétköznapok szürkeségéből. Úgy képzelték, leteszik a hétfőtől péntekig használt modern, átlagos, céges munkaeszközt és a hétvégén valami olyanba ülnek át, ami jellegéből adódóan megteremt egyfajta jó alaphangulatot. Végül egy annyira jó kocsijuk lett, amibe este, munka után is szívesen átülnek, hogy a csúcsforgalom lecsengése után az üres városban is élvezhessék, ne csak a hétvégén.
Ezt a formát sikerült úgy szintetizálni, hogy az elmúlt 15 évben három, egyre nagyobb új autóra is ráhúzták és mindegyik működik. A kívülre tett hegesztésekkel is belső terét tudták növelni
Eredetileg a régifajta Fiat 500-asban gondolkoztak. Hiába kerestek, megfelelő állapotút nem találtak, közben az árak is szépen elszálltak a kultikus kis olasszal. Végül a 2012-es IMM (International Mini Meeting), azaz a nemzetközi Mini találkozó tette be náluk végleg a minis kulcsot. Típusrajongó ismerőseik mondták előre, hogy jó buli lesz, a Mini Club Hungary ki is tett magáért, a sorozat balatonfüredi állomását ma is emlegeti a nemzetközi Mini vallásúak vidám kis közössége.
Kétméteres tengelytávjával, háromméteres hosszával ez még valóban egy kicsi kisautó. A könnyűfémfelnik, pláne így brit lobogós kupakkal nagyon feldobják. Az eredeti dísztárcsák a Rover 100-ról ismerősek
A piros autó tulajdonosai azután az erős input után nem heverték ki a Mini-betegséget, olyan erősen megfertőződtek, hogy a lehető leghamarabb saját kisautót akartak. Több, relatíve olcsó példány megnézése után lett ez, amit a korábbi tulajdonosai sokat faragtak, sok helyen nem hozzáértő kezek nyomát hátrahagyva rajta. Közben szükség is lett az autóra: a saját esküvőjük volt a Sárika nevű kisautó első fontosabb bevetése. Sárikával és tulajdonosaival Pribil András, a Mini Club Hungary elnöke hozott össze. Arra kértem, egy olyan autót mutasson, amin nincsenek nagy extrák, azaz egy tipikus darab, még a régi szériából. Ez a piros autó 1990-ben készült, akkor már két éve Rover márkanéven az Austin korszak végén.
Azt hittem gyári, de nem is minispecifikus a Mountney kormány, hanem más angol autókból volt ismerős - sokkal szebb, mint a gyári szürke plasztik
Az 1984-gyel megjelent Mk V-ös szériából való még, tehát az 1959-től 2000-ig gyártott eredeti Minik korszakának már a vége felé született. Az igazi klasszikus az első és a második, a piaci árak mutatják, hogy az Mk III után veteránként még nem olyan érdekes egyelőre a Mini. Na de Judit és Péter nem is veteránt szerettek volna, hanem egy akár hétköznap is használható hobbiautót, nekik (és minden kezdő minisnek) így ideális választás ez a köztes széria már fékszervóval, fejtámlával, hárompontos övekkel, de az eredeti hangulatával.
Hátul sem csak a maci fér el kényelmesen, viszont neki is hárompontos az öve. Elöl fura az üléshelyzet, de tulajdonképpen elég a tér
Az öreg típust az Austin vette kezelésbe, kapott 1984-ben első tárcsaféket, a korábbi 10 coloshoz képest óriási, 12-es kerekeket (ma egy átlag kisautó legalább 16-os felnivel lesz mutatós), meg műanyag sárvédő szélesítéseket. Belül a mai Minik kötelező stílustartozékának számító kör alakú óracsoport helyett a kormány mögé került egy kétórás egység. Mást nem nagyon változtattak, ezeket leszámítva ugyanaz, mint a korábbi evolúció, az Mk IV-es. Az 1990-es Mini futóműve is az 1959-es ősével egyező: segédkeretre szerelt független felfüggesztések, hidraulikus lengéscsillapítók és a helytakarékos gumirugók. Azok, amiken olyan jól pattog a kis kerekeivel, és amiken olyan jól áll a kanyarban, akár a klasszikus, a hatvanas években többször is Minivel nyert Monte Carlo Rally valamelyik kanyarjában.
Balra a tank, alul a pótkerék. A régebbi verziókon lenyílt a rendszámtábla, hogy túlméretes tárgy szállításakor is látsszon. Az a zsanér szinte beszerezhetetlen
A Mini formái önmagukért beszélnek, a régies stílushoz passzol a krómozás a lámpák körül és a lökhárítón is. Az első fényszórókra tett fémrács is a ralis múlt miatt kedves részlet, kicsit sem idegen a Minin. A kipróbált Mayfair kivitel rendelhető volt ezekkel a klasszikus könnyfémfelnikkel is, de a dekorcsíkok és pár felszerelés kivételével megegyezett az alapváltozattal. E kiadásnál színezettek az üvegek, a hátsó oldalablakok kibillenthetőek egy kis csappantyúval, zárható a tanksapka és van fordulatszámmérő, meg rádió - utóbbi kettő valószínűleg a fabetétes műszerfalra váltáskor kerültek ki Sárikából.
Elöl az elektromos gyújtást védő zsebkendőnyi takarólemez, jobbra eltolva a hűtő meg a neki vágott pár légrostély a kerékjáratnál. Minden miniatűr, a váltó és a motor olajozása közös ennél az A szériás, 998 köbcentis blokknál is. A spéci olajat szereti
Ez a kocsi 1990-ben Németországban kezdte a pályáját egy idős úrnál, akit itthon egy fiatal lány, majd a mosatni tulajdonosai követtek. Az autó rendberakáskor minden a napi használhatóság jegyében történt. A korábbi tulajok, vagy szerelőik nem minden esetben tudták, hogy mit hogyan illik, illetve kellene: fordítva berakott fékbetéttel és össze-vissza kábelezett elektromossággal is működött, de később lett csak üzembiztos. A kormánytól balra elhelyezett lámpakapcsolók például azért lettek az Ikarus buszokon és Szarvasi kávéfőzőkön használt műanyagokra cserélve, mert a kis kétállású fémeket befogadó panel pont az éves Mini találkozó előtt adta fel. Nem volt kérdés, hogy az autónak mennie, és világítania kell, ha meg jön a veteránvizsga, gyáriak kerülnek a magyar kisipari elemek helyére.
Háztartási kapcsolók váltották fel az eredetieket, mert találkozóra siettek az autóval, a veteránvizsga előtt majd ez is cserés tétel. Egyfontos érme a hamutálban - hozza a jó szerencsét, a csodaszép furnér kesztyűtartó meg a hangulatot
A kisautó fényezése patinás és nem is hibátlan, de ez mind nem számít, hiszen teljesen gyári. Az értékét az adja, hogy a Mayfair matricákat bár le tudják gyártani jó minőségben, de nem tudják klónozni az eredetieket. Ha gazdái öt év múlva a veteránvizsga mellett döntenek, akkor ezt valahogy meg kell oldani. A klubkörökben jártas tulajoktól tudom, hogy hasonló okokból kevés a veterán Mini. Óriási a ráépült fúró-faragó kultúra, hazájában ma is óriási a választék a tuning kiegészítőkből. A piros autó Mountney bőrözött sportkormánya is szebb, mint a Rover-féle plasztik. Összeillenek a fabetéttel és a Prism velúrkárpittal. Judit és Péter nem bolygatta meg a kocsi alatt lévő negyvenes sportkipufogót sem, amivel még diszkrét, de már jó hangja van a sornégyes motornak.
Klubos és találkozós matricák és kitűzők között a legjobb a gyári garanciáé, az egykori Rovertől Münchenből, szeretettel
A volán mögé ülve megértettem, miért kérdezte meg Péter, hogy inkább a zárt magánterületen, vagy közúton akarom-e kipróbálni. Ő olyan lazán terelgette Sárikát, hogy csak irigykedni tudtam miközben én bénáztam a szokatlanul rövid úton járó kuplunggal. A gázpedált csak on/off üzemmódban tudtam használni mert bár a semmilyen környezetvédelmi előírásnak nem megfelelő, porlasztós ősmotor nyomatéka fűnyírónyi, 41 lóereje sem sok, mégis rém közvetlen. A váltó hosszú és rögös utakon kapcsolható, de a kis súlyával olyan jól gurul, hogy addigra még nem fulladt a motor, mire betaláltam a fokozatba. A Miniből nézve bármilyen átlagos autó óriási és magas, bent mégis az az érzésem volt, hogy fent ülök. Hátul is tényleg el lehet férni és elöl komolyan be tudja hajtogatni magát a 190 centis langaléta is, igaz 180 centimmel már nekem is kicsit majom a köszörűkövön érzés volt a vezetés.
Még nem veterán, de az érzés régies, a stílus remek, a hangulat utánozhatatlan. Minizni jó hobbi
Ölemben a dodzsem kormánnyal, a gumirugókon és a kis kerekeken pattogva, ha nem is profi módjára, de végig fülig érő mosollyal terelgettem a régi Minit. Fejem fölött a tető árnyékolt, előttem a szinte függőleges, nem ragasztott, hanem csak trabantosan szekurit üvegű szélvédő. Oldalt az ablakok tényleg függőlegesek, ezért egyrészt a későnyári meleg egyáltalán nem elviselhetetlen a Miniben, másrészt vállban sem szűk a tér, főleg a külső méretekhez képest. Egy olyan korban, amikor ezzel a technikával ralizni lehetett, ebben semmi kunszt nem volt, de ma már mindez annyira különleges, mint egy kisebb időutazás.
Emlékeim szerint a karburátort tankönyvben is porlasztóként tanultuk. Amiről te beszélsz az injektor= befecskendező, illetve dieselnél szokták „porlasztónak” nevezni ami végül is ugyancsak befecskendező és az a szerpe, hogy nagy nyomáson égéstérbe juttatva minél finomabbá porlassza az üzemanyagot… A karburátornak is ugyan ez a szerepe a porlasztás/ keverékképzés, csak más nyomás viszonyok között.
Meglátásom szerint nem helytelen és nem is „magyartalan” a kifogásolt megnevezés, főleg, hogy Bánki Donát és Csonka János találta fel!
Különböző alkatrészek becézgetése viszont szerintem is béna és becsmérlő pl. a dugattyú dugónak nevezve… Ez elmegy ha éppen két barát szóban szerel és”szlengel”, de úgymond „hivatalosan” szervizben vagy szerelőnél szakmaiatlan…
Csatlakozom Károj-hoz. Élvezet volt olvasni a cikket.
De ugye a valóságban karburátor az a porlasztó…
Tudom, hogy a magyar köznyelvben a porlasztónak csúfolják a karburátort is. Csakúgy, mint ahogy a hajtórudat is hajtKAR-nak csúfolják. Autós újságírók, autószerelők, “szakértők” is. Nem vagyok én csősze a magyar nyelvnek. Szíve joga a szerzőnek és a kommentelőknek úgy nevezni az alaktrészt, ahogyan jól esik.
De mégis fáj a fülemnek, amikor egy mindkét végén csapágyazott (és emiatt forgatónyomaték átvitelére képtelen) összekötő elemet kar-nak csúfolnak. És az is, amikor egy légnyomásnál kisebb nyomású, üzemanyagot ÉS levegőt tartalmazó, keverékképző alkatrészt PORLASZTÓnak csúfolnak. Akit érdekel, milyen valójában egy porlasztó, az utánaolvashat a Bosch féle soros adagolós dízelek keverékképzésének. Tulajdonságai kivonatosan: NAGY nyomás van benne és CSAK üzemanyag.
Pesze, nem kötelező a műszakilag korrekt elnevezéseket használni. Hogy Győzikét idézzem: “A busz is benzinnel megy, nem?”
Gyönyörű verda, gratulálok a gazdáinak.